یکشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
تولید دانش‌بنیان کاغذ با پیوند دانشگاه و صنعت محقق می‌شود

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با تاکید بر به لزوم بهره‌مندی صنعت کاغذ از تولید «دانش بنیان» معتقد است؛ با پیوند دو حوزه صنعت و دانشگاه، زمینه‌های تولید و اشتغال دانش‌بنیان در حوزه کاغذ تقویت و گسترش پیدا می‌کند.

ابوالفضل روغنی، رئیس سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با  خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به نامگذاری سال 1401 به‌عنوان «سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» ازسوی مقام معظم رهبری و لزوم اجرایی شدن آن در صنعت کاغذ، گفت: امسال با شعار «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» آغاز شده است؛ بنابراین فعالان صنایع مختلف باید به بروند که ریشه آن‌ها دانش‌بنیان باشد.
 
وی با اشاره به لزوم بهره‌مندی صنعت کاغذ از  تولید «دانش بنیان» ادامه داد: البته صنعت هیچ‌گاه از علم و دانش فاصله نداشته است؛ فعالیت مهندسی یعنی باید به‌صورت دائم در مسیر علم و دانش و استفاده از مبانی علمی قرار داشته باشیم و همواره این رویکرد وجود داشته است.
 
روغنی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر بحث تولید، دانش‌بنیان بودن و اشتغال آفرین بودن و چگونگی عملیانی شدن آن در صنعت کاغذ نیز توضیح داد: در این زمینه به‌نظرم نیاز است، در این سه حوزه تغییر رویکرد داشته باشیم؛ زیرا صنعت، همیشه چند محور را به‌دنبال دارد؛ رفاه و امنیت اجتماعی، ایجاد اشتغال و شغل ثابت. همه این موارد زمانی محقق می‌شود که بتوانیم صنعت فعالی داشته باشیم. در صنعت تولید کاغذ نیز این اهداف باید با استفاده از زیرساخت‌های موجود و آماده‌سازی زمینه‌های لازم و بحث استفاده از مبانی تولید دانش‌بنیان فراهم شود و شکل گیرد.
 
روغنی در ادامه با بیان این‌که تولید کاغذ یکی از صنایع پیچیده دنیا است، گفت: تولید کاغذ ترکیبی از علم شیمی، مکانیک، فیزیک و بسیاری از علوم پایه دیگر است؛  از قدیم به‌عنوان دومین کشور، بعد از چینی‌ها بودیم که در حوزه کشف و تولید کاغذ شناخته می‌شدیم.
 
تولید دانش‌بنیان کاغذ با کاهش مصرف انرژی
وی با اشاره به اقداماتی که اکنون می‌شود در حوزه تولید دانش‌بنیان کاغذ انجام داد، نیز عنوان کرد: امروز دنیا به سمت ذخیره انرژی حرکت می‌کند، زیرا قیمت سوخت و انرژی در دنیا رو به افزایش است و صنعت کاغذ نیز انرژی‌بر و آب‌بر و نیروبر است. امروزه انرژی‌های فسیلی در دنیا رو به اتمام است و شرایطی ایجاد شده که باید نسبت به آن‌ها تغییر رویکرد داشته باشیم. باید به سمت اقداماتی برویم که در صنعت کاغذ مصرف آب، برق و گاز را کاهش دهیم.
 
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا درباره چگونگی انجام این کار تاکید کرد: امروزه در دنیا اقداماتی انجام می‌شود که مصرف آب، برق و گاز در فرآیند تولید کاغذ کاهش پیدا کند.  همه تلاش‌ها نشان دهنده تولید دانش‌بنیان کاغذ است و در داخل کشور، یکسری اقدامات را در دستور کار داریم.
 
وی یادآور شد: نمونه‌های جهانی نشان می‌دهد که در حوزه مواد اولیه تولید کاغذ نیز تغییرات زیادی رخ داده است. در یک بازه زمانی از ترکیبات مواد شیمیایی استفاده می‌کردیم که امروز به دلیل کمبود و گرانی، در دنیا منسوخ شده‌اند و اکنون به سمت استفاده از مواد بهتر رفته‌اند.
 
روغنی با بیان این‌که یکی از مواد مهم در تولید کاغذ، موضوع خمیر الیاف بلند است، گفت: استخراج این خمیر معمولا از جنگل‌ها انجام می‌شود اما با توجه به شرایطی که در دنیا ایجاد شده و ضرورت دارد به حفظ جنگل‌ها توجه کنیم، باید از سایر الیاف جایگزین استفاده کرد.
 
به گفته وی، در صنایع کاغذ و سلولزی امکان استفاده از امکانات تولید دانش‌بنیان فراوان  است؛ اکنون در مجموعه‌های مختلف شاهد حضور نیروهای متخصص داخلی برای کار در پروژه‌های متعدد هستیم و بسیاری از اقدامات موثر دیگر مثل کاهش مواد مصرفی نیز آغاز شده است.
 
روغنی با طرح این موضوع که کاهش سایر مولفه‌های دشوار تولید کاغذ با تکیه بر تولید دانش بنیان، شروع شده است، گفت: کاهش آب مصرفی، برق مصرفی و گاز مصرفی نیز در دستور کار قرار دارد؛ حذف این موارد موجب بهینه شدن تولید اقتصادی و استفاده از تولید دانش‌بنیان ریشه دارد.

لزوم ارتباط دانشگاه و صنعت
وی با بیان این‌که در گذشته نیز شعار ارتباط دانشگاه و صنعت مطرح بوده، بیان کرد: اگرچه این بحث در حد شعار باقی ماند، اما دانشگاهیان و دانش‌آموختگان دانشگاه اکنون صنعت را اداره می‌کنند؛ اما برخی که درگیر کار می‌شوند از علم فاصله می‌گیرند.
 
روغنی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد، دانشگاهیان با مقوله تجربه ارتباط قابل‌ توجهی ندارند؛ اگر بار دیگر زمینه پیوند دانشگاه و صنعت مهیا و شرایطی ایجاد شود تا این دو حوزه ارتباط بیشتری با هم برقرار کنند، می‌توانند ریشه‌های تولید و اشتغال دانش‌بنیان در حوزه کاغذ را تقویت کنند و گسترش دهند.

 وی با بیان این‌که کاغذ یکی از کالاهای مهم در ایران و حتی دنیا به شمار می‌آید، گفت: با استفاده از ریشه‌های تولید دانش‌بنیان می‌توان تولید بهینه را توسعه و گسترش داد و به تولید ارزان‌تر و مناسب‌تر دسترسی پیدا کرد، مقام معظم رهبری نیز در پیام خود بر این نکته تاکید داشتند که باید بحث کاهش قیمت‌تمام شده را محقق کنیم. یکی از مزایای تکیه بر ریشه‌های تولید دانش‌بنیان کاهش قیمت تمام‌شده کالاها است که اثر مستقیمی بر بازار و مصرف‌کننده خواهد داشت.
 
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا درباره بحث اشتغال‌آفرینی در حوزه کاغذ نیز توضیح داد: همان‌طور که ابتدای صحبت‌هایم گفتم صنعت کاغذ، حوزه‌ای نیروبر است، زمانی که به سمت تولید دانش‌بنیان حرکت کنیم در بخش‌های مختلف از‌جمله تحقیق و توسعه نیروهای بیشتری داشته باشیم، به تثبیت شغل پایدار نیز تاثیرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها