شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
«برایم حافظ بگیر» می‌تواند منشأ تولید آثار بسیاری باشد

نویسنده کتاب «برایم حافظ بگیر» گفت: این کتاب هر صفحه‌اش می‌تواند طرح یک قصه و منبعی برای تولید آثار هم در حوزه کتاب و هم در قالب‌های دیگر باشد تا فرمایش شهید سلیمانی که فرمودند باید شهید به جامعه شناسانده شود را تحقق ببخشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «برایم حافظ بگیر» تألیف زینب سوداچی، از سوی هیأت داوران بخش مدافعان حرم در نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، به‌عنوان اثر شایسته‌تقدیر معرفی و تجلیل انتخاب شد.

سردار حاج‌ شعبان نصیری که از یادگاران هشت سال دفاع مقدس بود و سابقه حضور طولانی در سوریه به‌منظور دفاع از حرم حضرت زینب کبری(س) را در کارنامه خود داشت، در شب اول رمضان سال 1396 در جبهه عراق و طی عملیات آزادسازی موصل به شهادت رسید. حاج شعبان نصیری حضور مؤثری در سوریه داشت و رفاقت و نزدیکی‌اش به فرمانده دلاور نیروی قدس سپاه، سردار حاج‌ قاسم سلیمانی باعث شده بود از مشورت‌های او در عرصه‌های مختلف، استفاده کنند تا این‌که در منطقه عمومی تل عفر در غرب موصل و در شب اول ماه مبارک رمضان 1438 قمری به همراه جمعی از دوستانش در کمین تله انفجاری داعش افتاد و به شهادت رسید.

«برایم حافظ بگیر»، روایتی داستانی از زندگی سراسر اخلاص و جهاد این فرمانده گمنام است که در آن با بیش از 100 نفر از همرزمان، دوستان و نزدیکانش ازجمله سرلشکر حاج قاسم سلیمانی؛ فرمانده سپاه قدس، ابومهدی المهندس؛ فرمانده حشدالشعبی عراق و همچنین حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت‌وگو شده است.

با زینب سوداچی؛ مولف این کتاب، درباره این اثر به‌گفت‌وگو پرداخته‌ایم. 

برای نگارش کتاب «برایم حافظ بگیر» چه معیارهایی مدنظر شما بود؟ 
تفاوت این کتاب با کتاب‌های دیگر حوزه مدافعان حرم و دفاع مقدس این است که محتوا کاملا مستند و واقعی است و به‌خاطر این‌که محتوا دست اول و ناب به مخاطب عرضه شود، مصاحبه‌هایی را که دریافت کردیم با اسم افرادی که با آن‌ها گفت‌وگو شده آورده‌ایم. با توجه به ظرفیت بسیار بالای این شهید و ارتباطی که با شهید سلیمانی داشت و این‌که شهید سلیمانی معتقد بودند که ایشان باید به‌عنوان الگو به جامعه معرفی شود و در مراسم چهلم شهید فرمودند: «شهید نصیری مثل شیشه عطری است که باید با شهادت در آن برداشته می‌شد تا عالم را پرکند»، سعی کردیم تا شاید بتوانیم رایحه‌ای از این عطر را به مشام مخاطب خود برسانیم و این کتاب مورد استفاده نویسندگان دیگر قرار گیرد، زیرا هر داستان و خاطره که در این کتاب آورده شده به ویژگی‌های خاص شهید اشاره دارد که در هر شخصی پیدا نمی‌شود و سیر رشد این شخص را به سوی شهادت و تکامل نشان می‌دهد.
 


افراد زیادی در این کتاب صحبت کرده‌اند ازجمله شهید سلیمانی و دست‌خط شهید ابومهدی المهندس که از دوستان نزدیک شهید نصیری بودند و از دوران دفاع مقدس در لشکر بدر تا دوران دفاع از حرم با هم رفاقت داشتند. ابومهدی خیلی به شهید نصیری علاقه داشت و در مراسم سالگرد شهید سخنرانی کرد. کتاب از این جهت ارزشمند است که با شخصیت‌های زیادی مصاحبه شده از نوجوان 18 ساله که با شهید خاطره داشته تا پیشکسوتان دفاع مقدس و شهید سلیمانی که گل سرسبد همه این‌ها هستند، همه صحبت‌ها در کتاب آمده و امیدوارم این کتاب منبعی برای معرفی شهید و ظرفیت‌های خاص ایشان باشد و تولیدکنندگان آثار دفاع از حرم بتوانند هم در حوزه کتاب و هم در قالب‌های دیگر از این کتاب استفاده کنند تا فرمایش شهید سلیمانی که فرمودند باید شهید به جامعه شناسانده شود را تحقق ببخشند.
 
من تاکنون کارهای مختلفی در حوزه شهدا انجام داده‌ام، شاید خیلی شهدا هستند که دوست دارم درمورد آن‌ها بنویسم. اما در مورد شهید نصیری من 18 سال شاگرد شهید بودم و از نزدیک ایشان را درک کرده و احساس وظیفه می‌کردم که کاری برای این انسان ویژه انجام دهم تا شاید گوشه‌ای ازحماتی که برای من کشیدند را بتوانم جبران کنم.
 


سیر پژوهش و تدوین این کتاب چقدر زمان برد؟
کار نگارش کتاب، دو سال طول کشید. از چهلم شهید نصیری درحالی‌که هنوز در سوگ بودیم، نگارش کتاب را شروع کردیم. البته من نسبت فامیلی هم با شهید نصیری دارم، بنده عروس شهید نصیری هستم و پسر ایشان بعد از شهادت پدر به دلیل شناختی که من از شهید داشتم، خواستند که نگارش کتاب درمورد ایشان را شروع کنم و من هم روی این کتاب متمرکز شدم. البته این کار یک کار تیمی بود.
 
در نگارش این اثر چقدر از عنصر تخیل بهره برده‌اید؟
گاهی ما یک قصه داریم و قصه را نویسنده با ذهن خود پردازش می‌کند و اگر طرح قصه را بنویسیم، شاید نصف صفحه شود، اما با پردازش به یک کتاب تبدیل می‌شود و هنرمندی خاصی نیاز دارد، اما درمورد کتاب شهید نصیری هر صفحه‌اش می‌تواند طرح یک قصه باشد و به همین دلیل کار سنگینی بود و کمک خدا و عنایت شهید کار انجام شد.

بنابراین تمام محتوای کتاب، کاملا واقعی و مستند است و گوینده‌ها مشخص هستند. فقط چند نفر از گویندگان نخواستند که نام آن‌ها منتشر شود که در کتاب نیامده است.
 


این کتاب پس از تدوین چطور به جامعه معرفی شد؟
مجموعه نشر شهید کاظمی، عوامل جهادی پای کار شهدا هستند و هر اتفاقی برای کتاب بیافتد ما مدیون این انتشارات هستیم. ما می‌خواستیم کتاب را سالگرد دوم شهید نصیری رونمایی کنیم. چند روز قبل از رونمایی، کار آماده شد، تازه می‌خواستیم با انتشاراتی مذاکره کنیم و مدیر انتشارات شهید کاظمی که کار را دید و مقداری از آن را مطالعه کرد، به‌صورت جهادی اثر را به روز مراسم رساند که واقعا از ایشان تشکر می‌کنم. اگر آثار دیگر از این کتاب که به‌نظر من به‌عنوان یک منبع است بعدها منتشر شود، ما مدیون انتشارات شهید کاظمی هستیم. این انتشارات هم از نظر معنوی، پای کار شهدا ایستاده‌اند و هم از نظر حرفه‌ای کارشان را خوب بلدند و موفق هستند.
 
چگونه وارد عرصه نویسندگی به‌ویژه حوزه مقاومت و ادبیات پایداری شدید؟
زینب سوداچی، هستم. دهه شصتی و سال‌هاست کار داستان‌‍نویسی انجام می‌دهم. پیش از نگارش این کتاب نیز کار تهیه محتوا را انجام می‌دادم. این کار را از سال 1384 شروع کردم، ولی کتابی با نام خودم منتشر نشده بود، تا سال 1396 که شهید نصیری به مقام شهادت نائل شدند، با توجه به آشنایی که با ایشان داشتم به درخواست فرزند ایشان به همراه دوستان دیگر که دغدغه‌مند بودند و یا از قبل با شهید آشنایی داشتند یا بعد از شهادت نسبت به ایشان شناخت پیدا کرده بودند، شروع به جمع‌آوری اطلاعات کردم و با دوستان، نزدیکان، همرزمان دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم ایشان مصاحبه‌ها انجام شد و پس از اینکه آرشیو خوبی از مصاحبه‌ها را گردآوری کردیم شروع به نظم‌دهی و نگارش کتاب کردم.

چه آثاری در دست نگارش و برنامه‌هایی برای آینده دارید؟
با توجه به تخصص و تحصیلاتی که دارم، کتاب‌هایی در حوزه کودکان کار کرده‌ام که 6 نسخه از آن‌ها منتشر شده و دو نسخه دیگر در دست چاپ است. «قصه‌های واقعی از مردان واقعی» عنوان این کتاب‌هاست که خاطرات شهدا به زبان کودکانه در کتاب آورده شده و مخصوص گروه (ب) و (ج) نوشته شده است. کتاب مربوط به شهید حسن یدالهی، اثر دیگری است که از سوی انتشارات دیگری در دست چاپ است و آثار دیگری هم هست که به فضل خدا و عنایت شهدا به‌محض آماده‌شدن به اطلاع خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها