یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و ایده‌های خلاقانه در دستور کار پایتخت کتاب سنندج

مسئول دبیرخانه پایتخت‌کتاب سنندج با تاکید بر لزوم هم افزایی بین دستگاه‌های دولتی، نهادها و انجمن‌های فعال و موثر در اجرای برنامه‌های همسو با کتاب و کتابخوانی، گفت: استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و ایده‌های خلاقانه در دستور کار پایتخت کتاب سنندج است.

محمد اصلانی، مسئول دبیرخانه پایتخت‌ کتاب سنندج در گفت‌وگو  با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: پس از انجام فرآیندهای اداری به دستور مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و به‌منظور بهره‌مندی از عنوان پرافتخار سنندج پایتخت کتاب ایران، دبیرخانه رسمی این دبیرخانه در چند روز گذشته به‌طور رسمی در دفتر موسسه زانیاران کتاب یار سنندج فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با تاکید بر لزوم هم‌افزایی بین دستگاه‌های دولتی، نهادها، نهادها و انجمن‌های فعال و کوشا و موثر در اجرای برنامه‌های همسو با کتاب و کتابخوانی، گفت: دبیرخانه به‌طور مستمر و منظم فعالیت‌های حوزه کتاب در سنندج را پیگیری می‌کند.

وی افزود: سنندج با توجه به تداوم اجرای مناسب برنامه‌ها در سال‌های گذشته،  تعریف طرح‌های مختلف برای ترویج کتابخوانی، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و ایده‌های خلاقانه و تلاش در زمینه ترویج کتابخوانی به‌ویژه در مناطق دورافتاده شهری و برخورداری کم، توسعه کتابفروشی‌ها و تاسیس کتابخانه امام خامنه‌ای‌(مدظله العالی) هفتمین پایتخت کتاب ایران شد.

با بیان این‌که انتخاب پایتخت کتاب ایران را می‌توان فرصتی برای مدیریت شهری در بحث ارتقای فرهنگ عمومی و شهروندی دانست، عنوان کرد: پیگیری ایده‌های خلاقانه، تجربه برگزاری برنامه‌های گذشته که تازگی دارند و زمینه توسعه برنامه‌های کتاب‌محور را فراهم می‌کنند همچنین طرح‌های جاری و در نهایت طرح‌هایی که قرار است انجام شود، سه موضوع کلیدی و در دستور کار مسئولان فرهنگی سنندج، پایتخت کتاب ایران است.

اصلانی با اشاره به پیشینه و تاریخ شهر سنندج بیان کرد: سنندج را از گذشته با عنوان دارالعلم و دارالحسان و شهر فرهنگ و هنر می‌شناسند. این شهر در حوزه‌های مختلف ازجمله ادبیات، شعر، هنر، موسیقی، فرش نام‌آوران و بزرگان زیادی دارد و کسب عنوان پایتخت کتاب نیز افتخار ارزشمند دیگری است که امسال نصیب سنندج شد.

وی ادامه داد: مجموعه زانیاران کتاب‌یار سنندج، با انرژی و عشق در حوزه کتاب فعالیت می‌کند و امسال به عنوان دبیرخانه پایتخت کتاب تلاش می‌کنیم که نداشته‌هایمان را به داشته تبدیل و با به کارگیری توانایی‌هایمان از نظر سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، فکر و نیروی انسانی امروز را به فردای بهتر برای فرزندان‌مان تبدیل کنیم.

مسئول دبیرخانه هفتمین پایتخت‌ کتاب ایران همچنین با اشاره به فعالیت‌های انجام شده موسسه زانیاران کتاب یار سنندج گفت: این موسسه افتخار دارد، مجری طرح‌های درجه یک فرهنگی بوده که تا به امروز در کمتر جایی انجام شده است؛ از‌جمله آن می‌توان به تاسیس دو کتابخانه در دو گرمخانه شهرداری سنندج، انجام پژوهش علمی وضعیت کتاب و کتابخوانی در ننله، ناحیه منفصل شهری سنندج، تشکیل کمپین مردمی و جمع‌آوری کتاب برای کتابخانه ننله، تبدیل وضعیت کتابخانه شورای شهر سنندج به کتابخانه عمومی، نشست‌های آشتی با کتاب، برگزاری کارگاه‌های آموزش صحیح مطالعه و صدها طرح و ایده اشاره کرد.

این فعال فرهنگی که 26 سال از عمر خود را در حوزه کتاب خدمت کرده است، اضافه کرد: همواره دغدغه کتاب داشته‌ام و با تاسیس موسسه زانیاران کتاب‌یار سنندج تلاش کرده‌ایم با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های جدید و خلاقانه کتاب را در زندگی مردم جاری و ساری کنیم و همچنان برای 10 سال آینده سنندج ایده و برنامه داریم.

اصلانی اظهار امیدواری کرد: امیدوارم به جایی برسیم که دیگر این دغدغه را نداشته باشیم، کسی کتاب بخواند. کتاب خواندن را وظیفه بدانیم و کتاب مثل خون در رگ‌های ما جاری باشد؛ چراکه کتابخوانی دولتی نیست، عشق است و کسی که درگیر کتاب خواندن باشد و لذت کتابخوانی و آگاهی را بچشد، هیچ‌گاه از این سرچشمه سیراب نمی‌شود.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها