شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
حمایت از تولید داخلی سیاست دولت است/ پیش‌پرداخت خرید کاغذ از سوی ارشاد؛ به‌زودی

شجاع با اشاره به دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: محمدمهدی اسماعیلی در این دیدار عنوان کرد که به زودی دستور واریز پیش پرداخت قرارداد به شرکت چوب و کاغذ مازندران صادر می‌شود؛ زیرا حمایت از تولید داخلی، سیاست دولت است که باید انجام شود.

غلامرضا شجاع، نماینده تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف‌کنندگان کاغذ استان‌های کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به دیدار خود با محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز پنجشنبه ۵ اسفند، بیان کرد: در این نشست درباره موضوعات مختلف مربوط به حوزه صنعت چاپ، مشکلات، ‌معضلات و راهکارهای مورد نظر توضیحاتی دادم. نخستین بحث این بود که با توجه به اینکه ماشین‌آلات و سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ و بسته‌بندی خیلی گران است و سرمایه زیادی نیاز دارد، در اختیار گذاشتن تسهیلات کم‌بهره برای سرمایه‌گذاری جدید و ایجاد مجتمع‌های بزرگ چاپ و بسته‌بندی ضروری است.
 
شجاع با بیان اینکه نتیجه این کار قطع واردات و کمک به صادرات غیرنفتی است، افزود: در این دیدار بر لزوم جایگزینی ماشین‌آلات نو به جای ماشین‌آلات قدیمی تاکید شد و اظهار کردم که این دستگاه‌ها با طول عمری نزدیک به دو تا چهار دهه، هزینه‌های زیادی برای واحدهای چاپی به‌وجود می‌آورد.
 
وی تاکید کرد: مساله دیگری که درباره آن صحبت شد، مواد اولیه اساسی بود؛ چون بیشتر این مواد وارداتی هستند یا در کشور اصلاً تولید نمی‌شوند و از نظر کیفیت و کمیت جوابگوی نیاز واحدهای چاپی در همه حوزه‌های پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ نیستند.
 
شجاع با بیان اینکه در این دیدار توضیح داده شد که در زمینه کمبود و خصوصاً عدم ثبات قیمت و گرانی مواد اولیه همچنین غیررقابتی کردن محصولات فرهنگی چاپی برای صادرات با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم، گفت: در ادامه نیز به مباحثی چون حوزه مالیاتی و کوتاهی وزارت اقتصاد و دارایی در شناسایی صاحبان کارت‌های بازرگانی صحبت شد، زیرا برخی از این کارت‌های بازرگانی متعلق به افراد ناشناخته‌ و تعدادی واردکننده سودجو است.
 
وی با طرح این موضوع که چنین افرادی مواد اولیه را وارد می‌کنند، فاکتور رسمی به واحد چاپی ارائه نمی‌کنند، گفت: با این وجود، سازمان امور مالیاتی به جای شناسایی و برخورد با خاطیان و کسانی که فرار مالیاتی دارند، واحدهای چاپ و بسته‌بندی را تحت فشار قرار می‌دهد.
 
شجاع در ادامه به طرح بحث افزایش غیرمنطقی حقوق کارگران به وزیر ارشاد اشاره کرد و یادآور شد: افزایش غیرمنطقی حقوق کارگران در کارگاه‌های کوچک و متوسط موجب شده است تا کارفرماهایی که توان افزایش حقوق ندارند مجبور به کاهش نیروی کار شوند تا در برابر خطر تعطیلی و نیمه‌تعطیلی، بتوانند واحد چاپی خود را فعال نگه دارند.
 
وی با بیان اینکه وزیر ارشاد پشتیبانی خود را از حوزه صنعت چاپ اعلام کرد، گفت: به گفته وزیر ارشاد، باید برای حل این مشکلات در حد توان وزارتخانه ورود کرد و با پیگیری و کسب امتیازات برای این صنعت، امتیازهایی که دیگر صنایع دارند برای اهالی صنعت چاپ هم فراهم شود.
 
شجاع تاکید کرد: وزیر ارشاد همچنین در ادامه یادآور شد که فعالان چاپ و بسته‌بندی که حامل شعار فرهنگی‌اند و در چارچوپ قوانین ارشاد فعالیت می‌کنند، باید مشمول این امتیاز شوند و هرگونه حمایت از این حوزه فرهنگی، صنعتی و هنری خواهد شد؛ زیرا نقش و اهمیت صنعت چاپ در زندگی مردم از لحاظ فرهنگی، دارویی، غذایی و‌ بهداشتی و... غیرقابل انکار است.
 
لزوم تسریع در امضای قرارداد با چوب و کاغذ مازندران
وی همچنین به طرح موضوع کاغذ در دیدار به وزیر ارشاد اشاره کرد و گفت: مورد بعدی که طرح شد، ارائه گزارشی آماری از مقدار کاغذ و مقوای مصرفی کشور و معضل تامین کاغذ چاپ وارد شده به کشور طی دوسال اخیر بود.
 
وی افزود: در این دیدار خواستار حمایت از کاغذ تولید داخلی خصوصاً کاغذ چاپ و تحریر چوپ و کاغذ مازندران شدم و تقاضا کردم هرچه زودتر قرار داد خرید و حمایت وزارتخانه انجام شود تا با حل نیاز نقدینگی این کار موجب دلگرمی بیشتر تولید داخلی شود.
 
وی با بیان اینکه در این دیدار گفتم قیمتی که توافق شده، درست و در حد قیمت تمام شده است، عنوان کرد: بیان کردم که مدیرعامل و رئیس هیات مدیره کارخانه علاقه دارند کارخانه فعال باشد، در حد توان کاغذ کشور را تأمین کنند تا از خروج ارز جلوگیری شود. آن‌ها واقعاً نگاه سودآوری به قرارداد فروش کاغذ چاپ و تحریر به وزارتخانه‌های ارشاد و وزارت آموزش و پرورش ندارند.
 
شجاع با اشاره به صحبت‌های وزیر ارشاد در این زمینه گفت: وزیر در این زمینه گفت که به‌زودی دستور واریز پیش پرداخت قرارداد را خواهم داد، زیرا حمایت از تولید داخلی، سیاست دولت است که باید انجام شود و اشاره‌ای هم به ارائه تسهیلات به مجموعه کارخانه تولیدی زاگرس استان فارس داشتند که با پیشنهاد ایشان و موافقت ریاست جمهوری حدود صد میلیارد تومان تسهیلات برای آن‌ها تائید شده است.
 
وی همچنین از ارائه پیشنهاد و راهکار عملی برای تأمین کاغذ چاپ و تحریر چاپخانه‌داران و ناشران، تاکید کرد: با توجه به اینکه بانک ملی از سهامداران بزرگ کارخانه چوپ و کاغذ مازندران است، در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت ارشاد و بانک ملی است را برای بررسی‌های بیشتر و اجرای مجدد آن به وی ارائه کردم.
 
شجاع درباره این تفاهم‌نامه توضیح داد: براساس این تفاهم‌نامه واحد چاپ و‌ نشر با معرفی وزارت ارشاد می‌توانند در قبال خرید کاغذ وام دریافت کنند؛ ولی از دادن وثیقه ملکی معاف هستند و این کار با چک و سفته انجام ‌می‌شود. البته وزارت ارشاد در این تفاهم‌نامه باید این اطمینان را به بانک بدهد که اگر واحد چاپی و ناشری که توسط ارشاد معرفی می‌شود از دادن اقساط خود، کوتاهی کند، می‌تواند واحد چاپی را تعطیل یا مجوز چاپ ونشر را توقیف کند.
 
به گفته وی، نمونه این اقدام در دهه ۸۰ با بانک صادرات و ارشاد برای دریافت تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات وجود داشت و در این زمینه افراد با سود ۱۵ درصدی که حتی یک مورد تسهیلات با عدم پرداخت و معوقه مواجه نشد؛ می‌توانستند وام بگیرند.
 
شجاع با بیان اینکه واحد‌های چاپی و ناشران از بهترین و شرافتمندترین اصناف کشور هستند، گفت: در این دیدار عنوان کردم که بنده به عنوان نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ استان‌ها اطمینان می‌دهم در این صورت هم مشکل مصرف‌کننده هم مشکل کارخانه که نیازمند نقدینگی است حل خواهد شد که در این زمینه وزیر استقبال کرد و دستور بررسی امکان ایجاد و انجام تفاهم‌نامه را داد.
 
وی با طرح این موضوع که خواستار حمایت وزارت ارشاد تا انجام انتخابات کشوری برای تشکیل فدراسیون یا انجمن سراسری کشوری چاپ شدم، عنوان کرد: در این زمینه به درخواست کتبی که تایید اکثریت قاطع تشکل‌های استان‌ها در پی ارسال نامه به وزیر ارشاد و وزیر صمت بود، اشاره کردم تا دکتر اسماعیلی همچون دو وزیر سابق با فعالیت تشکل‌های کشوری موافقت کند. وزیر ارشاد سوال کرد که آیا برای ادامه فعالیت با مشکلی مواجه شده‌اید که عرض شد خیر و خواستار دستور بررسی توسط مدیرکل وزارتی شدم.
 
شجاع همچنین به مشکل واردات ملزومات و مواد اولیه اساسی حوزه صنعت چاپ در این دیدار اشاره کرد و گفت: در این دیدار گفتم که ما با محدودیت ارزی و سقف میانگین دوساله مواجه شده‌ایم، از سوی دیگر برخی افراد صنف با مطرح کردن حرف‌های نسنجیده مثل کلمه مافیا موجب دلسردی و عدم اقدام بازرگانان به واردات کاغذ و مقوا شده‌اند.
 
وی یادآور شد: در این دیدار عنوان کردم که فعلا کمبود سفارشات چاپی و عدم انتشار کتاب‌های ناشران موجب وجود قیمت مناسب فعلی در بازار کاغذ چاپ است و امروز اگر با توجه به افزایش قیمت جهانی کاغذ و خمیر به واردات کاغذ چاپ اقدام شود؛ حداقل ۲۵ درصد بیش از قیمت موجود در بازار تمام می‌شود.
 
شجاع در ادامه با بیان اینکه به مشکل تعاونی ناشران نیز در این دیدار اشاره کردم، گفت: به وزیر ارشاد گفتم این مشکل توسط یک گروه سازمان یافته از زیباسازی شهرداری سابق ایجاد شده است که حدود ۸ میلیارد تومان از کل پول کلاه‌برداری شده مربوط به پیش خرید اعضای تعاونی ناشران است.
 
وی ادامه داد: همچنین گفتم که وزیر ارشاد سابق قول و دستور جبران داده بود ولی متاسفانه زیرمجموعه وزارتخانه انجام ندادند و درخواست کردم که جلسه‌ای با نمایندگان تعاو‌نی و مالباختگان برگزار شده و موضوع حل و فصل شود تا به عنوان دولت ارزشی حق ناشران مالباخته گرفته شود و تعاونی بزرگ ناشران مجددا در زمینه تامین کاغذ و زینک ناشران فعالیت کند.
 
شجاع همچنین در پایان گفت: در انتهای این دیدار نیز گزارش اجمالی از وضعیت کلی چاپخانه‌ها و  واحدهای وابسته به صنعت چاپ استان‌های کشور که به سختی فعالیت می‌کنند تقدیم شد و  در انتها از عملکرد مدیرکل استان‌ها و مدیرکل دفتر چاپ ونشر همچنین حمایت‌های معاونت امور فرهنگی و‌ مدیر کل استان تهران تشکر و خواستار حمایت جناب وزیر از اهالی صنعت چاپ کشور شدم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها