دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
اهدا‌کننده کتاب صرفا ارسال کننده کتاب نباشد / آشنایی با اقلیم مذهب و قومیت مقصد اهدا یک ضرورت است

یک اهداکننده کتاب باید خودش کتاب‌شناس باشدو با با بازار نشر و کتاب آشنایی داشته باشد. همچنین خوب است که اهدا کننده کتاب با اقلیم، مذهب و قومیت یک منطقه را بشناسد و بر اساس آن کتاب برای آن مناطق ارسال کند.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): فرزانه اخوت، صاحب کتابفروشی قصه شهرستان لواسان و عضو شورای کتاب کودک است. فردی که سابقه فعالیت 22 ساله در حوزه دانشنامه‌نویسی دارد و 25 سال است به دلیل علاقه شخصی در حوزه ایجاد و تجهیز کتابخانه‌ها فعالیت می‌کند. او با بیان این‌که تا کنون بیش از 100 هزار جلد کتاب برای کتابخانه‌های مناطق محروم و دورافتاده ارسال کرده است، گفت: در 25 سالی که در بخش ایجاد و تجهیز کتابخانه فعالیت کردم، بیش از 70 کتابخانه در کشور ایجاد کردم که 90 درصد آن در مناطق مرزی کشور بوده است.
 
اخوت دراین‌باره گفت: هزینه تاسیس کتابخانه‌هایی که در مناطق مختلف کشور تاسیس می شود را از محل درآمد کتابفروشی قصه تامین می‌کنم. همه این کتابخانه‌ها با هزار جلد کتاب کار خود را آغاز می‌کنند. 
 
وی با بیان این‌که  صددرصد درآمد حاصل از کتابفروشی قصه در لواسان صرف ایجاد و تجهیز کتابخانه در مناطق محروم و دورافتاده می‌شود، عنوان کرد: گروهی از کتابداران برای رده‌بندی کتاب‌ها در کتابخانه‌ها با من همکاری می‌کنند زیرا برای من مهم است که کتاب‌ها با رده‌بندی درست دیوئی و سامانه‌یافته در کتابخانه‌‌ها قرار بگیرد.
 
صاحب کتابفروشی قصه اظهار کرد: ایجاد کتابخانه را در کشور از جمله مناطق مرزی، حاشیه شهر تهران وسایر شهرستان ها در کشور را مد نظر قرار دادیم اما اولویتمان با مناطق مرزی، مناطق حاشیه نشین و استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کردستان، خرساان جنوبی و جزیزه قشم است.

وی افزود: در این استان‌ها مکانی را در اختیار ما قرار می‌‌دهند و ما با تجهیز و ارسال کتاب؛ آن‌جا را تبدیل به کتابخانه می‌کنیم. البته رده بندی کتاب، تجهیز کتابخانه و ارسال کتاب، ایجاد قفسه، آموزش کتابداری و ترویج خواندن بر عهده ما به عنوان ایجاد کننده کتابخانه است.

اخوت گفت: تجربه ایجاد کتابخانه در بخش‌ها و مکان‌های مختلف به من نشان داد، تاسیس کتابخانه در زندان‌ها بسیار موفق است زیرا فرصت مطالعه دراین‌مکان‌ها زیاد است ودر عین حال کتابخوانی برای آن‌ها اثر تربیتی دارد.

این فعال حوزه کتاب درباره مکان‌های دیگری که کتابخانه در آن‌ها ایجاد کرده است ،عنوان کرد: مثلا من در شهرستان بروجرد برای بیماران بخش سرطانی این شهرستان کتابخانه ایجاد کردم یا برای زنان سوز دوز در استان‌های جنوبی کتابخانه زدم. 

اخوت با بیان این‌که درباره کتابخانه‌هایی که ایجاد می‌کند، اظهار کرد: 60 درصد کتاب‌های کتابخانه برای کودک و نوجوان، 30 درصد کتاب‌ها ویژه زنان و 10 درصد کتاب‌ها هم مرجع است. کتابخانه‌هایی که من ایجاد کردم با 1000 جلد کتاب فعالیت خود را آغاز کردند و این تعداد حداقل کتاب‌هایی بوده که کتابخانه فعالیت خود را با آن آغاز کرده است. تاکنون 100 هزار جلد کتاب را توانستیم به دست خواننده آن برسانیم.
 
این عضو شورای کتاب کودک با بیان این‌‌که کتاب‌ها را با هزینه شخصی و از درآمد کتابفروشی قصه تهیه می‌کنیم، عنوان کرد: 90 درصد این کتاب‌ها نو است و در صورت کمک دوستان حتما تلاش می‌کنیم با دریافت کمک نقدی، باز هم کتاب نو تهیه کنیم و اگر کتابی را به عنوان اهدا قبول کنیم، حتما باید در حد نو باشد.
 
وی با تاکید بر این که تعداد کتاب و کمیت آن در مقابل قابل استفاده بودن، کیفیت آن برای مخاطب اهمیت کمتری دارد، گفت: وظیفه اهداکننده کتاب این است که کتاب مورد نیاز مخاطب و البته با کیفیت را به دست خواننده آن اثر برساند.
 
اخوت درباره اهدای کتاب در کشورهای خارجی اظهار کرد: من به کشورهای چین، روسیه و ایتالیا سفر کردم و در هر کدام از این کشورها به کتابخانه‌های آن کشور رفتم. مثلا در ایتالیا در کتابخانه فلورانس از نسخه شاهنامه که در این کتابخانه بود، بازدید کردم.
 
این عضو شورای کتاب کودک افزود: در کشورهای خارجی انصافا مردم کتابخوان ترند و مردم کتابخانه‌ها را محل ارجاع قرار می‌دهند و مردم کتابی را می‌خوانند و اسم خودشان را روی کتاب می‌نویسند و سپس در جایی پرتردد و عمومی قرار می‌‌دهند تا فرد دیگری این کتاب را مطالعه کند. در واقع کتاب‌ها در کشورهای خارجی سفر می‌کنند.
 
این عضو شورای کتاب کودک درباره ویژگی‌های یک اهدا کننده کتاب گفت: یک اهداکننده کتاب باید خودش کتاب‌شناس باشد کتاب را بشناسد یا همراهش یک کتابش شناس وجود داشته باشد آشنایی با بازار نشر داشته باشد. اهدا کننده کتاب باید اقلیم مذهب قومیت یک منطقه را بشناسد و بر اساس آن کتاب برای آن مناطق ارسال کند. این کتاب‌ها باید با دقت ارسال شود تا مورد استفاده افراد قرار بگیرد.
 
وی با بیان این که کتابخانه باید مشارکت و استفاده از اموال عمومی را به مخاطبان بیاموزد، گفت: گسترش فرهنگ صلح و آموزش آن و محل آرامش و آشتی باشد. کتابخانه و کتاب‌‌های آن باید باعث ایجاد تغییر در افراد شود.
 
اخوت با بیان این‌که ما یک سفره‌ای به نام سفره دانایی پهن می‌کنیم، عنوان کرد: کتاب‌ها را داخل سفره می‌گذاریم و درباره کتاب به عنوان غذای روح صحبت می‌کنیم و درباره رده بندی و چیدن کتاب توضیح می‌دهیم و اهالی خودشان کتاب را می چینند. شاهنامه خوانی برای کودکان و قصه گویی از شاهنامه برای بزرگسالان از جمله فعالیت من است. چیدن هزار کتاب برای یک کتابخانه معمولا یک روز طول می‌کشد.
 
وی درباره دانشنامه کودک و نوجوان که تاکنون 20 جلد آن درآمده است، اظهار کرد: درباره استفاده از این دانشنامه را به کودکان و نوجونان و اهالی روستا آموزش می دهم تا آن‌ها بتوانند از این دانشنامه استفاده کنند.

این عضو شورای کتاب کودک با اشاره به سابقه ایجاد تاسیس کتابخانه در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد و زندان‌های کانون اصلاح و تربیت و بزرگسالان در استان‌های مختلف گفت: به نظر من افرادی که به یک دلیل خاص در یک مکان مشخص، حضور دارند باید دسترسی به کتاب داشته باشند، زیرا در این مکان‌ها فرصت برای مطالعه زیاد است. 

وی گفت: تجربه ایجاد کتابخانه در بخش‌ها و مکان‌های مختلف به من نشان داد، تاسیس کتابخانه در زندان‌ها بسیار موفق است زیرا فرصت مطالعه دراین‌مکان‌ها زیاد است ودر عین حال کتابخوانی برای آن‌ها اثر تربیتی دارد.

اخوت درباره مکان‌های دیگری که کتابخانه در آن‌ها ایجاد کرده است ،عنوان کرد: مثلا من در شهرستان بروجرد برای بیماران بخش سرطانی این شهرستان کتابخانه ایجاد کردم یا برای زنان سوز دوز در استان‌های جنوبی کتابخانه زدم.
 
این عضو شورای کتاب کودک با بیان این‌که یکی دیگر از علاقه‌مندی‌ها من در برای ایجاد کتابخانه خوابگاه دختران به ویژه در استان‌های محروم است، اظهار کرد: در فضاهای خوابگاه هم فرصت برای کتابخوانی زیاد است. وجود کتابخانه در مکانی که مردم دسترسی به کتاب ندارند از حقوق انسانی آن‌ها محسوب می‌شود زیرا دسترسی به کتاب به اندازه دسترسی به آب و غذا و نیازهای حیاتی مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها