پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
«صعود چهل‌ساله» پیشرفت ایران در برخی شاخص‌ها را اثبات می‌کند

نویسنده کتاب «صعود چهل‌ساله»، به جامعیت این کتاب و نگارش آن بر اساس اسناد بین‌المللی به‌عنوان ویژگی‌های اثر اشاره کرد و گفت: در این کتاب به ریشه مشکلات کشور اشاره شده و نقدی بر شاخص‌های بین‌المللی دارد و این‌ موضوع را که ایران در برخی شاخص‌ها رتبه خوبی ندارد با استناد به اسناد بین‌المللی، رد کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پیشرفت‌ها و دستاوردهای ایران اسلامی در چهار دهه گذشته بنابر آمارهای بین‌المللی، نشانگر موفقیت‌های جمهوری اسلامی علی‌رغم همه مشکلات و کمبودهاست. جهت آشنایی بیشتر با دستاوردهای غرورآفرین ملت مسلمان ایران، کتابی با عنوان «صعود چهل‌ساله» که ثمره تلاش نزدیک به 70 نفر از نخبگان حوزوی و دانشگاهی و مطالعه بیش از 17 هزار ساعت است، از سوی انتشارات آستان قدس رضوی منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
میزان دستیابی جمهوری اسلامی ایران به آرمان‌هایی از قبیل عدالت، استقلال، معنویت، آزادی، کرامت زن، مردم‌سالاری دینی، گسترش رفاه عمومی و ... را با استفاده از نزدیک‌ترین و متناسب‌ترین شاخصه‌های بین‌المللی به آرمان‌های انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. نکته منحصر به فرد درباره کتاب مذکور این است که ارجاعات آن به معتبرترین منابع بین‌المللی نظیر داده‌های اطلاعاتی سازمان ملل، بانک جهانی، سازمان جهانی غذا و کشاورزی، سازمان جهانی سلامت، دفتر برنامه توسعه ملل متحد و دیگر مراجع آماری جهانی مستند شده است.

با حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین راجی؛ نویسنده کتاب «صعود چهل‌ساله» و مدیر پروژه علمی دستاورد‌های 40 ساله انقلاب اسلامی گفت‌وگویی انجام شد که در ادامه می‌خوانید:.

انگیزه و ایده اصلی کتاب از کجا آمد؟
زمانی که ما به این نتیجه رسیدیم باید تمام شبهاتی که در ذهن مردم هست را پاسخ دهیم و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در حرم رضوی فرموده بودند که «امروز، مهم‌ترین چالش ما، چالش ذهنی است»، تصمیم گرفتیم تمام شبهات را جمع‌آوری و به آن‌ها جواب دهیم. موقعی که شبهات را جمع‌آوری کردیم، متوجه شدیم که مهم‌ترین شبهه مردم، شبهه پیرامون کارآمدی نظام است و از طرفی هم کاری که دشمن انجام می‌دهد این است که بگوید، این نظام گذشته شرم‌آوری دارد. بنابراین شروع به جمع‌آوری دستاوردها کردیم. فهرستی برای کتاب نوشتیم و برای این‌که برای مردم باورپذیرتر باشد، به‌جای این‌که اسناد داخلی را مورد بررسی قرار دهیم، باید به سراغ اسناد بین‌المللی برویم. طبیعتا کار سختی شروع شده بود. در ابتدا واقعا فکر نمی‌کردیم که بتوانیم از اسناد بین‌المللی برای پژوهش خود استفاده کنیم. واقعیت این است که روز اول که پژوهشگران را جمع کرده و بیان کردم که می‌خواهیم چنین کاری انجام دهیم، می‌دانستیم که در جمهوری اسلامی کارهای بسیاری صورت پذیرفته است؛ ولی باور نمی‌کردیم که در اسناد بین‌المللی بتوانیم چیزی پیدا کنیم؛ اما گفتیم که کار را شروع کنیم و به یافته‌های بسیار مناسبی رسیدیم.
 
توضیحی پیرامون موضوعات مطرح شده در این کتاب بفرمایید.
کتاب از 9 فصل تشکیل شده که در هر کدام از فصل‌ها، مسأله‌ای بنیادین مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل نخست، استقلال ایران در میان کشورهای دنیا در مقایسه با وابستگی‌های دوران پهلوی تجزیه و تحلیل می‌شود. فصل دوم به کاهش فقر و نابرابری و به عبارتی توسعه عدالت اجتماعی می‌پردازد و فصل سوم، مسأله رفاه عمومی و برخورداری از امنیت، آموزش، بهداشت، دسترسی‌های گسترده مردم به آب، برق، سوخت و ابزار ارتباطی را بررسی می‌کند. فصل چهارم عزت و اقتدار ایران را از لحاظ امنیتی و نظامی در منطقه و جهان به تصویر می‌کشد و فصل‌های پنجم تا هفتم به پیشرفت‌های زیرساختی، صنعتی و معنوی پرداخته‌اند. در دو فصل نهایی کتاب، مسأله کرامت زن و آزادی و مردم‌سالاری دینی در کشور بررسی می‌شود و شاخص‌های آزادی در کشورهای غربی مورد نقد قرار می‌گیرد.


از چه منابعی برای انتشار این اثر بهره برده‌اید؟
خط قرمز ما این بود که تمام آمارها و اسناد باید اسناد غربی‌ها باشد و از خودمان چیزی نگوییم و ببینیم غربی‌ها و دشمنان و آن‌ها که دوست ما نیستند، چه نظری دارند. در هر زمینه‌ای از معتبرترین پایگاه آن قسمت استفاده کردیم. مثلا اگر آمار مربوط به حوزه اقتصادی است از بانک جهانی و اگر آمار بهداشت است از who و اگر آمار امنیت است از cia و امثال این‌ها اطلاعات را دریافت کردیم.

این کتاب چه ویژگی‌هایی دارد؟
ویژگی کتاب «صعود چهل‌ساله»، این است که براساس اسناد بین‌المللی نگاشته شده و دوم جامعیت کتاب در همه ابعاد است. یعنی از بحث استقلال و آزادی گرفته تا مباحث اقتصادی، عمرانی، مباحث کرامت زن و معنویت و حتی در ویراستاری جدید کتاب که کامل‌تر از کتاب قبلی است و حدود 50 درصد اضافه شده است، به ریشه مشکلات کشور اشاره شده و نقدی بر شاخص‌های بین‌المللی دارد و این‌که در برخی شاخص‌ها ما رتبه خوبی نداریم با اسناد بین‌المللی، بعضی از موارد را رد کرده‌ایم.
 
توجه به دستاوردهای انقلاب اسلامی برای ما چه اهمیتی دارد؟
مهم‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران، عزت ایرانی است که ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به‌دست آورده‌ایم. کاری که دشمن انجام می‌دهد این است که می‌خواهد بگوید چهل سال گذشته کشور ما شرم‌آور بوده است و درختی که 43 سال میوه نداده از این به بعد هم میوه نخواهد داد و آینده را تیره و تار جلوه می‌دهند و اهمیت بیان‌کردن دستاوردها این است که ما بدانیم با این همه بحران‌هایی که در کشور به وجود آمده و اقدامات و خراب‌کاری‌هایی که دشمن انجام داده است ما چقدر توانسته‌ایم پیشرفت کنیم.
 


مخاطبان اصلی کتاب چه کسانی هستند؟
مخاطب این کتاب، همه گروه‌ها چه دوست و چه دشمن هستند. دوستان بخاطر این‌که قوت قلب پیدا کنند و برایشان یادآوری شود که نظام جمهوری اسلامی چه کارهای بزرگی انجام داده و دشمنان هم برای اینکه بدانند اقدامات نظام چه بوده و سرعت‌گیری باشد برای ضربه‌هایی که به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند.
 
راهبرد دشمن در برابر این دستاوردها چیست؟
راهبرد دشمن این است که بگوید چهل سال شرم‌آور داشته‌اید. او اگر بتواند دستاوردهای ما را معکوس نشان دهد، این کار را به‌عنوان خیانت انجام می‌دهد. اگر نتواند این کار را انجام دهد، آن دستاوردها را محو می‌کند که اصلا به گوش کسی نرسد و اگر این کار را نتواند انجام دهد، آن را کوچک و بی‌اهمیت جلوه می‌دهد و این کاری است که همیشه در این زمینه انجام می‌دهد.
 
تجربیات انقلاب اسلامی ایران که می‌تواند به نهضت اسلامی کشورهای دیگر کمک کند، چیست؟
مهم‌ترین تجربه جمهوری اسلامی، استفاده از نیروی جوان انقلابی است. روحیه‌ جهادی، خودباوری و جوان‌گرایی از مهم‌ترین دلائل رشد ما در موضوعات گوناگون بوده است؛ اما هرجا که جهادی، جوانگرا و خودباور نبوده‌ایم، نتوانسته‌ایم پیشرفتی داشته باشیم و هرجا که به نیروی جوان انقلابی، اعتماد کردیم، پیشرفت حاصل شده است، مانند حوزه‌های نظامی، موشکی، هوا و فضا، نانو، هسته‌ای، دفاع مقدس، مدافعان حرم و ...، ما در دهه 50 به جوانان اعتماد کردیم و انقلاب اسلامی پیروز شد. در دهه 60 اعتماد کردیم، در جنگ پیروز شدیم. در دهه 70 اعتماد کردیم، آبادانی‌های بعد از جنگ اتفاق افتاد. در دهه 80 اعتماد کردیم، انقلاب علمی اتفاق افتاد و در دهه 90 اعتماد کردیم، تیم‌های جهادی و نیروهای رزمنده و مدافعان حرم شکل گرفت و هرجایی که ما از آرمان‌ها رویگردان شدیم، ضرر کردیم؛ یعنی هرجا که جوان انقلابی آمد، دستاورد داریم، هرجا که نجومی‌بگیر غرب‌گرا آمد، وضع ما خراب شد.
 
تفاوت صعود چهل ساله جدید با قبلی چیست؟
صعود چهل ساله جدید، بیش از 50 درصد اضافات دارد، آمارها به روز شده و چند فصل نیز مانند چرایی مشکلات کشور و نقدی بر شاخص‌های بین‌المللی به کتاب اضافه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها