دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
میان ناشران، موزعان و بلاگرهای کتاب تعامل شکل بگیرد/ فعالیت بلاگر‌های کتاب لزوما منجر به خرید کتاب نمی‌شود

علی کاشفی، نویسنده کودک و نوجوان گفت: بهتر است بلاگرهای کتاب در قالب انجمن‌ها یا باشگاه‌های کتابخوانی فعالیت کنند و یک شبکه تعاملات درون صنفی میان بلاگرهای کتاب، ناشران و موزعان شکل بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ بلاگر و اینفلوئنسر؛ دو اصطلاح آشنا برای کاربران فضای مجازی و شبکه‌های احتماعی است. بلاگر به معنای تولید‌کننده محتوا و کسی است که محتوایی را در فضای مجازی تولید می‌کند و اینفلوئنسر هم در لغت به معنای تاثیر‌گذار است؛ یعنی کسانی که از شهرت‌ بالایی در فضای مجازی برخوردارند و دنبال‌کننده‌های زیادی پست‌های آنان را پیگیری می‌کنند.

برای توضیح فعالیت بلاگرها، اینفلوئنسرهای کتاب و نحوه فعالیت و عملکرد آن‌ها در فضای مجازی به سراغ علی کاشفی، نویسنده کودک ونوجوان که تاکنون چندین وبینار علمی درباره بلاگری کتاب برگزار کرده است، رفتیم. این گفت‌و‌گو را می‌توانید در ادامه بخوانید؛

علی کاشفی، نویسنده و فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایبنا؛ درباره بلاگری کتاب و ضرورت آموزش در این زمینه، گفت: بهتر است بلاگرهای کتاب در قالب انجمن‌ها یا باشگاه‌های کتابخوانی فعالیت کنند و در کنار این فعالیت؛ یک شبکه تعاملات درون صنفی هم میان بلاگرهای کتاب، ناشران و موزعان شکل بگیرد تا این فضا به سمت حرفه‌ای شدن برود.

این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به این‌که ارتباط میان ناشران و بلاگرهای کتاب هنوز خیلی سامان یافته نیست، عنوان کرد: بسیاری از بلاگرهای کتاب در قالب پذیرش آگهی و با دریافت پول از ناشران؛ کتاب آن‌ها را در فضای مجازی معرفی می‌کنند. 
 
کاشفی با اشاره به این که هزینه تبلیغات کتاب در صفحات مجازی توافقی است و تعرفه خاصی ندارد، اظهار کرد: هزینه معرفی کتاب و دریافت آگهی در فضای مجازی از 200 هزار تومان تا چند میلیون است؛ اما هزینه این تبلیغات در مقایسه با اعتباری که باید برای تبلیغات در رسانه‌هایی مانند صداو‌سیما و تابلوهای سطح شهر پرداخته می‌شود، قابل مقایسه نیست. براساس تعداد فالوئر بلاگر‌های کتاب و توان مالی ناشر؛ هزینه تبلیغات در فضای مجازی متفاوت است. ناشران برای تبلیغات کتاب‌های پرفروش خود، هزینه‌های بالاتری را پرداخت می‌کنند.
 
کاشفی با بیان‌این‌که بسیاری از بلاگرهای کتاب با هدف فعالیت فرهنگی اقدام به تبلیغ کتاب در صفحات خود می‌کنند اما برخی دیگر در مقابل دریافت پول، به تبلیغ و معرفی کتاب در صفحات خود می‌پردازند، گفت: بخشی از بلاگرها مستقیم در فروش کتاب وارد می‌شوند و صفحاتشان را تبدیل به فروشگاه کتاب می‌کنند و مستقیم وارد حوزه فروش کتاب می‌شوند و کتاب‌ها را با تخفیف در صفحه خود عرضه می‌کنند. 
 
این نویسنده کودک و نوجوان با بیان‌این که برخی از اینفلوئنسرها کتاب را با تخفیف از مراکز پخش و ناشران دریافت می‌کنند، عنوان کرد: این افراد در صفحات خود کتاب را مستقیم با تخفیف می‌فروشند و یا مشتریان را با کد تخفیف به ناشر متصل می‌کنند.

این نویسنده کودک و نوجوان درباره کسب درآمد از طریق بلاگری کتاب گفت: این بازار در حال رشد و حرفه‌ای شدن است و اکنون یوتیوبرها و تولید‌کننده‌ پادکست‌هایی داریم که حرفه‌ای هستند و در حد بیزنس و شغل حرفه‌ای، این فعالیت را دنبال می‌کنند و از آن سو کسانی هستند که در حد یک کسب و کار خانگی در فضای مجازی فعالیت‌ دارند.
 
کاشفی با بیان این‌که در حوزه پادکست‌ها، اکنون قرارداد مشخص و میزان اعتبار خاصی برای تولید محتوا در این فضا هزینه می‌شود، گفت: تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی دیگر، هنوز تعیین قیمت نشده‌اند.
 
وی کسب و کار معرفی کتاب در فضای مجازی را در حال حرفه‌ای‌شدن دانست و اظهار کرد: مراحل حرفه‌اش شدن در هر کسب و کار جدیدی مهم است. به عنوان مثال در مرحله اول؛ آن کار باید اقتصادی باشد که تولید محتوا در فضای مجازی این مصداق را دارد؛ یعنی اقتتصادی شده است.
 
اینفلوئنسر واقعی کتاب نداریم
این مدرس قصه‌گویی با تاکید براین که در ایران به معنی واقعی اینفلوئنسر کتاب نداریم، عنوان کرد: در ایران بلاگر کتاب زیاد داریم اما اینفلوئنسر کتاب که با معرفی یک کتاب بتواند در فروش آن تاثیر شگفت‌اوری بگذارد، کم داریم.
 
کاشفی با اشاره به این‌که الزاما همه مخاطبان از صفحات بلاگرهای کتاب خرید نمی‌‌کنند، عنوان کرد: این صفحات صرفا برای معرفی کتاب است که مخاطب برای کنجکاوی آن‌ها را دنبال می‌کند اما لزوما باعث خرید کتاب در مقیاس بزرگ و قابل توجه نمی‌شود.

وی افزود: برخی بلاگرها به جای این‌که دنبال‌کننده‌های خود را به سمت خواندن و خرید کتاب هدایت کنند، آن‌ها را از خرید و خواندن کتاب بی‌نیاز می‌کنند. آن‌ها با در اختیار گذاشتن محتوای جذاب و مورد نیاز افراد را ازطریق ویدئو و پادکست‌‌ها، دنبال‌کنندگان خود را نسبت به خواندن کتاب بی‌نیاز می‌کنند و مخاطبان با خواندن و گوش دادن این محتواها نیازی به خواندن و خرید کتاب احساس نمی‌کنند.
 
کاشفی با بیان‌این‌که تولید محتوایی که مخاطب را از خرید کتاب بی‌نیاز کند، کار اشتباهی است، اظهار کرد: خیلی از مخاطبان به شنیدن نکته‌های ادبی، اخلاقی و روانشناسی موجود در سخنان اینفلوئنسرها قناعت می‌کنند و دیگر سراغ خرید کتاب نمی‌روند.
 
وی با اشاره به این که کتاب‌خواندن یک مقوله عمومی است، عنوان کرد: مثلا پسندیده نیست که بگوییم افراد با مدرک تحصیلی خاص؛ فقط باید کتابخوان باشند بلکه کتابخوانی برای همه افراد جامعه یک حسن و مزیت است.
 
این نویسنده کودک و نوجوان با تاکید بر این که هر کسی که کتابی را می‌خواند، می‌تواند بازتابی از آن‌چرا که خوانده است در صفحه خود انعکاس بدهد؛ عنوان کرد: این افراد می‌توانند یک راننده تاکسی، یک فرد نظامی یا یک معلم یا خانم خانه دار باشند اما اگر بخواهند به صورت حرفه‌ای و متمرکز وارد حوزه بلاگری کتاب شوند باید عاشق کتاب و مطالعه باشند.

ابتدایی‌ترین کار برای بلاگر کتاب؛ خواندن اثر است
کاشفی با بیان این‌که بلاگر کتاب ؛ابتدایی‌ترین کاری که باید انجام بدهد، این است که کتابی را  که معرفی می کند، خودش خوانده باشد، گفت: بسیاری از مواقع از توضیحات بلاگرها می‌توان فهمید که بلاگرها خودشان کتاب را نخواندند و فقط می‌خواهند کتاب را برای مخاطبان معرفی کنند.
 
وی عنوان کرد: تولید محتوا برای معرفی یک کتاب، یک بحث میان‌رشته‌ای است و معرفی یک کتاب و تولید محتوا در این زمینه؛ نیازمند آشنایی با دانش‌هایی درباره ادبیات و نقد ادبی ، قصه‌گویی و قصه‌گویی دیجیتال ، همچنین‌اشنایی با فن بیان و حتی زبان بدن است.
 
کاشفی افزود: بلاگرهای کتاب باید دانش‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی را بشناسند تا با تکیه بر الگوریتم‌ها و قواعد خاص این شبکه‌ها، بتوانند ارتباط موثر‌ی را با مخاطبان شبکه‌های اجتماعی برقرار کنند.

معرفی کتاب در صفحات مجازی از نظر کمی رشد کرده است
کاشفی با بیان این‌که بلاگرهای کتاب از از نظر کمی رشد خوبی در سال‌های اخیر داشته است، گفت: درسال‌های اخیر عمومی کردن فضای کتابخوانی در صفحات مجازی، رشد خوبی داشته است. باشگاه‌های کتابخوانی، پویش‌های کتابخوانی و همچنین گسترش استفاده از فضای مجازی نقش مهمی در معرفی کتاب در سطح جامعه داشته است.
 
وی با بیان‌این که ایجاد صفحات مجازی کتابفروشان و ناشران باعث حضور و معرفی بیشتر کتاب در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است، اظهار کرد: در مجموع در سال‌های اخیر با حجم قابل قبولی از تولید محتوای مرتبط با کتاب در فضای مجازی روبه‌رو هستیم و آشنایی بیشتر با تکنیک‌های این فضا باعث می‌شود بلاگرهای کتاب در بحث معرفی کتاب هم موفق‌تر شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها