دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
رویکرد دولت سیزدهم برای صنعت چاپ امیدبخش است

به گفته یکی از فعالان حوزه چاپ، رویکرد دولت سیزدهم گردش کار، ایجاد اشتغال و تولید است، طی ماه‌های اخیر تصمیم‌های بسیار خوبی اتخاذ شده است که به مرور تاثیرات خود را بر روی صنف و فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی خواهد گذاشت.

حمید غفاری، مدیر چاپخانه نور حکمت در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با ارائه یک ارزیابی کلی از فعالیت صنعت چاپ طی ماه‌های اخیر، گفت: امروز شرایط اقتصادی بسیاری از فعالان حوزه‌های مختلف صنفی خوب نیست و در صنعت چاپ نیز  اگرچه گردش کاری وجود دارد، اما به نسبت سال گذشته و سه ماهه پایان سال ،سفارش‌ها خیلی ضعیف است.

وی با بیان اینکه اکنون بخش زیادی از چاپخانه‌‌ها با 50 درصد ظرفیت مشغول کار هستند، ادامه داد: به نسبت سال‌های گذشته و به‌طور مشخص، طی 10 سال اخیر با اینکه مشکلات ارزی و تحریم وجود داشت و گردش شغلی نامناسب بود، اما بسیاری از همکاران ما در آن سال‌ها ظرفیت کاری دو برابری نسبت به الان داشتند. البته برخی همکاران ما فعالیت خوبی دارند اما بخش عمده چاپخانه‌های کوچک و متوسط دچار این مشکل شده‌اند و حجم سفارش‌ها تا حدود 50 درصد کاهش داشته است.

مدیر چاپخانه نور حکمت درباره دلایل بروز این مساله توضیح داد: بخشی از این موضوع ناشی از نوسانات نرخ ارز است که روی قیمت کاغذ و سایر اقلام مورد نیاز چاپخانه‌‌داران تاثیر گذاشته است؛ به‌طوری که کاغذ و مقوا دو–سه  هفته پیش قیمت تصاعدی داشت.

غفاری یادآور شد: اگرچه الان نرخ کاغذ و مقوا به تعادل رسیده است اما با توجه به روزهای پایانی سال، حجم سفارش‌ها و بازار شب عید، انتظار این گرانی را نداشتیم، زیرا رسما بازار کار را بهم ریخت.

وی با بیان اینکه بازار کاغذ الان به یک ثبات نسبی دست پیدا کرده است، گفت: در مجموع گردش کار ضعیف است و این شرایط یا متاثر از بی پولی مشتریان است یا اینکه مشتریان دست نگه داشته‌اند jh ببینند وضعیت قیمت کاغذ به کجا می‌رسد و چه نتیجه‌ای در انتظار بازار است.

این فعال حوزه چاپ و نشر در ادامه با طرح این موضوع که در جوامع بین‌المللی نیز اوضاع کاغذ بهم ریخته است، افزود: اعتصاب در کارخانه‌های کاغذسازی اروپا هم روی کار تاثیر گذاشته است و هر یک از این عوامل درونی و خارجی همگی به رکود در بازار چاپ و نشر منجر شده‌اند.

خبرهای خوب و امید به آینده
غفاری همچنین به خبرهای خوش داخلی در حوزه کاغذ اشاره کرد و گفت: طی این مدت البته خبرهای خوشی هم داشتیم که شامل خرید کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شرکت چوب و کاغذ مازندران است و برای ما نوید روزهای خوب را به همراه دارد.

وی با اشاره به گلایه برخی فعالان حوزه چاپ درباره کیفیت کاغذهای این کارخانه نیز گفت: اگرچه ممکن است کیفیت کاغذهای این کارخانه مطلوب نباشد اما واقعیت این است که حتی اگر کیفیت پایین‌تر از استانداردها است، ایرادی ندارد؛ زیرا هر کاری باید از یک جایی آغاز و در طول زمان اصلاح شود.

غفاری با بیان اینکه الان خط دوم کارخانه کاغذسازی مازندران نیز فعال شده است، عنوان کرد: قرار است تا سال آینده حدود 65 هزار تن کاغذ مورد نیاز کشور توسط این کارخانه تامین شود و با توجه به اینکه هزینه حمل و نقل بین‌المللی، مسائل ترخیص و انتقال ارز بانکی نیز وجود ندارد، هریک از این عوامل درصدی به جلو افتادن کار کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: در این زمینه مطمئن هستم به‌زودی و با افزایش توان تولید کاغذ چاپ و تحریر، کیفیت کاغذهای این کارخانه نیز ارتقا پیدا خواهد کرد و به بالندگی در این حوزه خواهیم رسید.

غفاری همچنین درباره آینده بازار چاپ و نشر نیز توضیح داد: با رویکردی که در دولت سیزدهم در همه زمینه‌ها شاهد هستم به آینده امیدوارم زیرا در این دولت برای رفع موانع پشتکار خوبی وجود دارد و با توجه به نتیجه کارها نسبت به آینده بسیار خوشبین هستم.

رویکرد جدید دولت نویدبخش است
 وی با بیان اینکه معتقدم که رویکرد دولت گردش کار، ایجاد اشتغال و تولید است، گفت: طی ماه‌های اخیر تصمیم‌های بسیار خوبی اتخاذ شده است که به‌مرور تاثیرات خود را بر روی صنف و فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی خواهد گذاشت.

غفاری با ذکر مثالی در این زمینه عنوان کرد: رویکرد وزارت دارایی طی ماه‌های اخیر تغییرات زیادی داشته است؛ به‌طور مثال اگر در این زمینه ممیز از درآمد یک فرد برآوردی داشته باشد و این برآورد غیرواقعی بوده و با واقعیت متفاوت باشد، سه برابر مبلغ برای ممیز و انفصال از خدمات دولتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، تاکنون 10 مورد نیز از این موارد، صورت گرفته که با مامور اجرایی برای ارائه گزارش غیرواقعی برخورد شده است.

غفاری همچنین توضبح داد: در بحث تراکنش‌های بانکی نیز صرف تراکنش موید درآمد محسوب نمی‌شود و مسئول پرونده باید مستندات قانونی ارائه کند که این تراکنش مربوط به درآمد بوده است و این مساله نیز از جمله نکاتی بود که تا پیش از این از مسئولان دولتی انتظار رسیدگی به آن‌ها را نداشتیم.

وی به ذکر مثال دیگری در حوزه گمرک نیز پرداخت و گفت: در حوزه گمرکات الان چند بخشنامه آمده که در تسریع و بهبود روند کار فعالان این حوزه تاثیر زیادی داشته است، به عنوان مثال در بحث واردات و صادرات، اگر گمرک استعلامی از وزارت صمت یا ارشاد داشته باشد، این نهادها حداکثر به مدت یک هفته باید جواب بدهند و اگر ندهند از نظر گمرک بلامانع است و اقدام می کنند.

غفاری یادآور شد: یکی از مشکلات جدی اهالی چاپ در این حوزه بود زیرا گاهی بخاطر استعلامی که باید از سوی اداره‌های دولتی پاسخ داده می‌شد، ماه‌‌ها اجناس در گمرک باقی می‌ماند که این مشکل نیز حل شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها