شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
تاثیرگذاری نمایشگاه مجازی کتاب به شرط جلوگیری ار ورود کتاب‌سازی‌ها

به‌گفته اسدی باید آثار کتاب‌سازی شده از سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا جمع‌آوری شوند، زیرا تا زمانی که این سایت‌ها آثار کتاب‌سازی شده را با تخفیف 60 تا 70 درصد ارائه می‌کنند، نمایشگاه مجازی کتاب نتیجه مطلوب خود را نخواهد داشت.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علیرضا اسدی، مدیر نشر نیماژ با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‌تواند مرهمی موقت برای ناشران باشد، گفت: نمایشگاه مجازی اتفاق مهم قابل تقدیر و ستایش است و در شرایطی که صنعت نشر با تهدید و آسیب‌های گوناگونی مواجه شده‌است، می‌تواند برای اهالی نشر، کارگشا باشد؛ زیرا این رویداد با تزریق نقدینگی برای آنان همراه خواهد بود.

او با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در سال گذشته تاثیر خوبی داشت، ادامه داد: یارانه‌ 20 درصدی که در این نمایشگاه ارائه می‌شود، خوب است و اگر سقف خرید بالاتری داشته‌باشد، جذاب‌تر می‌شود.

بیشتر مردم ناشر اصلی کتاب‌ها را نمی‌شناسند
اسدی با تاکید بر لزوم وجود عظمی راسخ برای جمع‌آوری آثار قاچاق و کتاب‌سازی شده، توضیح داد: باید آثار کتاب‌سازی شده از سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا جمع‌آوری شوند. زیرا تا زمانی که این سایت‌ها آثار کتاب‌سازی شده را ارائه می‌کنند، این نمایشگاه نمی‌تواند تاثیر زیادی داشته‌باشد. زیرا یک اثر کتاب‌سازی شده را در سایت دیجی‌کالا با قیمت دو برابر بارگذاری می‌کنند و با تخفیف 50 تا 70 درصدی می‌فروشند، در این روند مخاطب را فریب می‌دهند.

به گفته مدیر نشر نیماژ باید اطلاع‌رسانی قوی در حوزه آثار کتاب‌سازی شده انجام شود. او افزود: بسیاری از مردم کتابی را که ناشر برای آن زحمت کشیده‌ و مترجم اصلی آن را ترجمه کرده‌است، نمی‌شناسند. اکثر افراد نمی‌دانند که کتاب ناشر اصلی با نصف قیمت پشت جلد نسبت به آثار کتاب‌سازی شده، منتشر شده‌است.

او با اشاره به اینکه در نمایشگاه مجازی کتاب تهران 20 درصد تخفیف و همچنین 15 تا 20 درصد تخفیف به دلیل یارانه‌ها وجود دارد، ادامه داد: تا زمانی که سایت‌ها بتوانند تخفیف 60 و 70 درصد ارئه کنند،  نمایشگاه مجازی کتاب نمی‌تواند خروجی ویژه‌ای داشته‌باشد. در نتیجه آسیب جدی ناشرها را تهدید می‌کند و باید در این حوزه اقدام جدی انجام شود.  

به گفته اسدی در نخستین دوره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، درصدی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و درصدی از طرف ناشر برای کتاب‌ها تخفیف در نظر گرفته شده‌بود، در نتیجه میزان تخفیف به 35 تا 40 درصد می‌رسید.

بهتر است ارسال کتاب برای ناشرها رایگان باشد
اسدی درباره شرایطی که شرکت پست برای ناشرها در نظر گرفته‌است، بیان کرد: اگر شرایط سهل‌الوصل‌تر باشد و بتوانند با یارانه‌های که برای این بخش در نظر گرفته ‌شده‌است، ارسال را برای ناشران رایگان کنند، خیلی بهتر است؛ زیرا خیلی از ناشرها نمی‌توانند تعدادی از کتاب‌هایشان را که قیمت پایین دارند، در سامانه نمایشگاه مجازی کتاب قرار بدهند. به این دلیل که هزینه پست بالا و قیمت کتاب پایین است، در نتیجه وقتی هزینه بسته‌بندی به هزینه پست اضافه می‌شود، رقم از قیمت کتاب بالاتر می‌شود.

به گفته مدیر نشر نیماژ با وجود برخی از مشکلات، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران به دلیل همه‌گیری بیماری کووید19، وضعیتی که ناشران در آن قرارگرفته‌اند و از طرفی معیشت و اقتصاد مردم، گره گشا بود و تاثیر مثبت دوره نخست آن از حد انتظار بالاتر بود.

در دوره‌هایی که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شکل حضوری برگزار می‌شد، مسئولان نشر نیماژ در غرقه این نشر برنامه‌های مختلف مانند دیدار نویسنده و مترجم با مخاطبان و امضای کتاب برگزار می‌کردند، اسدی درباره اقداماتی که در فضای مجازی ممکن است انجام شود، گفت: ابتدای همه‌گیری بیماری کووید19 برگزاری برنامه‌های زنده در فضای مجازی شدت گرفت. برخی از ناشران به سمت برگزاری برنامه‌های بیشتر رفتند، اما به این دلیل که نگاه بر این رویدادها به عنوان برنامه‌های موقتی بود، اقدام زیرساختی برای تداوم اجرای آن انجام نشده‌است.

مدیر نشر نیماژ با اشاره به اینکه ناشران درباره چگونگی اجرای نمایشگاه مجازی کتاب اطلاعاتی نداشتند و زمان برای برنامه‌ریزی آن‌ها برای این رویداد محدود بود، گفت: اقدامات این‌چنین نیازمند تامین زیرساخت است، اما اگر نمایشگاه حضوری کتاب برگزار شود، برنامه‌های جذاب و سنگینی در نظر داریم. پیش از این به عنوان نشر نیماژ برنامه‌هایی در فضای مجازی برگزار کردیم، اما سرمایه‌گذاری جدی در این حوزه انجام ندادیم. در کل به نظرم آنچه که در فضای حقیقی اتفاق می‌افتد در فضای مجازی ضعیف‌تر انجام خواهدشد.

ضرورت تسهیل در دسترسی کتاب‌ها در سایت نمایشگاه
اسدی درباره اینکه تعداد زیادی از مشکلات نمایشگاه از جمله مشکلات سایت و پست حل شده‌است، بیان کرد: شیوه دسترسی مخاطب به کتاب خیلی مهم است. سال گذشته خیلی از مخاطب‌های نشر نیماژ نمی‌دانستند که کتاب را چگونه می‌توانند در سایت پیدا کنند. این درحالی است که سعی داشتیم درباره نحوه استفاده از نمایشگاه مجازی کتاب در فضای مجازی اطلاع‌رسانی کنیم و کتاب‌ها در سایت موجود بود و با دیدن سایت می‌توانستند عنوان کتاب را پیدا کنند.

به گفته مدیر نشر نیماژ خیلی از کتاب‌ها در سایت نمایشگاه مجازی کتاب دیده نمی‌شود، او ادامه داد: البته در چند روز نخست نمایشگاه مجازی کتاب سال گذشته، سایت نمایشگاه بالا نمی‌آمد. با این وجود شروع این روند را در سال گذشته بسیار خوب دیدم. قطعا دولت جدید می‌تواند اتفاق‌های بهتری رقم بزند. با توجه به اطلاعاتی که ارائه می‌شود و مصاحبه‌های مسئولان، وضعیت دومین دوره نمایشگاه مجازی نسبت به پارسال، بسیار بهتر خواهدبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط