چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
وارد نشدن آثار ممنوعه مزیت نمایشگاه مجازی کتاب است/ نمایشگاه مجازی باید ویترین بهترین‌های ناشران باشد

مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر نقش ترغیب کننده نمایشگاه مجازی برای مخاطبان گفت: یکی از مزیت‌های بزرگ نمایشگاه مجازی کتاب تهران امکان دیده شدن همه‌آثار ناشران و وارد نشدن آثار ممنوعه است.

محمد جنتی، مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ عنوان کرد: یکی ازمزیت‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران امکان دیده‌شدن همه کتاب‌های ناشران است. دراین نوع نمایشگاه، ناشران می‌توانند همه آثار خود را بدون محدودیت به نمایش بگذارند؛ در صورتی که در نمایشگاه فیزیکی کتاب به دلیل محدودیت فضا و مکان امکان عرضه همه کتاب‌های ناشران وجود ندارد.

جنتی گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک مزیت دیگر هم نسبت به نمایشگاه فیزیکی دارد و آن امکان تخلف کمتر ناشران در طول برگزاری نمایشگاه کتاب است. نمایشگاه مجازی کتاب باعث‌ می‌شود ناشران فقط امکان عرضه کتاب‌های خودشان را داشته باشند و کتاب‌های ممنوعه وارد نمایشگاه نشود. 

مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی‌ تاکید کرد: متاسفانه در نمایشگاه حضوری کتاب ما شاهد حضور ناشرانی بودیم که کتاب‌های ناشران دیگر را برای فروش می‌آوردند یا کتاب‌های ممنوعه و غیر‌مجاز عرضه می‌کردند. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب امکان نظارت بیشتری بر کتاب‌های ناشران می‌دهد و باعث می‌شود ناشران فقط با کتاب‌‌‌های خودشان در این رویداد حاضر شوند و امکان تخلف نداشته باشند.
 
وی یکی دیگر  از مزیت‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران را کمک به سیستم توزیع کتاب در کشور دانست و گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کمک می‌کند این محصول فرهنگی مستقیم به دست مصرف کننده برسد و در شرایط سخت اقتصادی کنونی؛ تعلق یارانه به خواننده و مصرف کننده کتاب یک مزیت‌ بزرگ است. در این شرایط، تعلق یارانه به خوانندگان کتاب باعث می‌شود مخاطبان برای خرید این محصول فرهنگی رغبت بیشتری نشان دهند. 

وی با پیشنهاد دیده‌شدن همه ارکان نشر و بازار کتاب در طول برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: بهتر است سیاست‌گذاران نمایشگاه کتاب برای دیده شدن بهتر چرخه بازار نشر از تولیدکننده تا توزیع کننده(ناشر،توزیع کننده و کتابفروش) یک برنامه‌ریزی کلانی داشته باشند تا این چرخه در طول برگزاری نمایشگاه کتاب کامل دیده شود. 

مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب در کنار تمام مزیت‌هایی که دارد ممکن است باعث رکود بازار کتابفروشان شود به همین دلیل باید در مدت برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی و حضوری برای دیده شدن آن‌ها هم فکری کرد. بی‌توجهی به چرخه نشر در طول برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت کامل؛ باعث می‌شود بازار نشر و کتاب در دراز مدت تضعیف شود. 
 
مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی‌ تاکید کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهتر است شرایطی را فراهم کند که ویترین کتابفروشان در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب دچار رکود نشود. اصل برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی یک ایده عالی برای دیده شدن آثار ناشران است اما باید تلاش کرد ویترین کتابفروشان هم دراین دوران تقویت شود.

جنتی با بیان این‌که جریان یارانه کتاب در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهتر است طوری توزیع شود که چرخه ناشر، کتابفروش و توزیع کننده را کامل کند، تاکید کرد: تخصیص یارانه به مصرف کننده یک اتفاق مبارک است اما بهتر است کانال این تخصیص یارانه یا هزینه این مبلغ از مسیر کتابفروشان هم عبور کند و همه یارانه در نمایشگاه کتاب تهران متمرکز نشود. 

مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی‌ با پیشنهاد امکان ثبت بازخورد مخاطبان و خریداران نمایشگاه مجازی کتاب تهرن در سایت نمایشگاه عنوان کرد: اگر سایت نمایشگاه بتواند بازخوردهای مردم را در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ثبت کنند، با‌ استفاده از این بازخوردها، ناشران می‌توانند با آمادگی بیشتری در نمایشگاه‌های بعدی شرکت کنند.

وی افزود: سایت خانه کتاب می‌تواند در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران نظرات مردم را ثبت و ضبط  و ارائه کند. ثبت این نظرات می‌تواند ابزار خوبی برای برنامه‌ریزی فرهنگی از سوی مسئولان باشد.

 تبلیغات در طول نمایشگاه جریان‌ساز باشد 
مدیرعامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی‌ تاکید کرد: در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران باید تبلیغات سازنده و هدفمندی با همکاری همه ارگان‌ها مانند شهرداری، صدا و سیما و رسانه‌های مکتوب صورت بگیرد و با این تبلیغات، یک جریان در فضای کتابخوانی جامعه شکل بگیرد.
 
وی درباره انتظارت خود از بانک پست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: یک بحث انتظارات از پست همان مباحث پشتیبانی است که ناشران از خانه کتاب به عنوان مجری طرح دارند. مثلا سال گذشته در قرداد خانه کتاب با پست، بحث قطع شدن پنل‌های پستی به دلیل حجم بالای حضور افراد در سایت در نظر گرفته نشده بود. 
 
جنتی با بیان این که امیدواریم در این دوره پشتیبانی نرم افزاری از درگاه‌های اینترنتی و سایت نمایشگاه مجازی کتاب بهتر شود، عنوان کرد:از طرف دیگر خانه کتاب با وجود تلاش‌های ارزنده در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تلاش کند، بدهی ناشران را زودتر تسویه کنند تا ناشر بتواند از درآمد نمایشگاه بیشتر بهره ببرند.

ارائه حرفه‌ای کتاب‌ها در سایت از سوی ناشران
مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی‌ درباره این که ناشران با چه کیفیتی می‌توانند در نمایشگاه مجازی کتاب شرکت کنند، گفت: ناشران بهتر است در سایت نمایشگاه کتاب معرفی کتاب‌های خود را به صورت حرفه‌ای ارائه کنند تا مخاطبان را جذب کنند.

وی با تاکید بر عرضه بهترین‌ کتاب‌های ناشران در نمایشگاه، تاکید کرد: ناشران تلاش کنند محصولات ضعیفی که فقط ترافیک در فضای حجم نمایشگاه کتاب ایجاد می‌کند را وارد نمایشگاه نکنند، زیرا مخاطب در این نمایشگاه باید نسبت به خرید کتاب ترغیب شود و ارائه کتاب و محصولات ضعیف از طرف ناشر باعث می‌شود مخاطب نسبت به خرید کتاب سرد شود و مخاطب دیگر به سراغ آن ناشر نرود.

جنتی تاکید کرد: تناسب معرفی کتاب و محتوای اثر نکته مهمی است که ناشران باید در بحث ارائه کتاب در نمایشگاه کتاب مجازی به آن توجه کنند؛ زیرا ممکن است متن و تبلیغات معرفی کتاب در سایت نمایشگاه با محتوای کتاب عرضه شده سازگار نباشد و مخاطب را از خرید پیشمان کند. از طرف دیگر قیمت کتاب متناسب با اثر عرضه شده باشد و به اصطلاح آن کتاب ارزش این قیمت‌گذاری را داشته باشد. خانه‌کتاب می‌تواند این معیار را به عنوان یک امتیاز برای ناشران در نظر بگیرد تا سطح معرفی کتاب در فضای مجازی هم ارتقا پیدا کند.
 
وی با بیان این که امسال استقبال از استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیشتر خواهد بود، گفت: بروز اپیدومی کرونا باعث شد مردم با ویترین‌های فروش مجازی کتاب ارتباط بیشتری برقرار کنند و به همین دلیل امسال قطعا استقبال از نمایشگاه مجازی بیشتر است.

مدیر عامل سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی‌ اظهار کرد: سال گذشته به دلیل اختلاف در ثبت شابک کتاب‌ها یا اشتباه در درج آن‌ها؛ برخی کتاب‌ها با وجود استقبال، به دست مردم نرسید زیرا کتاب‌ها درسایت خانه کتاب اعلام وصول نشده بود یا شابک اشتباه درج شده بود.

وی افزود: هرسال در نمایشگاه مجازی کتاب‌هایی هستند که با وجود تبلیغ و ارائه آن از سوی ناشر در سایت خانه کتاب اعلام وصول نمی‌شود و همین موضوع باعث می‌شود کتاب در پنل نمایشگاه مجازی قرار داده نشود. امیدواریم این نواقص امسال برطرف شد. 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها