دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛ از ارتقا زیرساختی تا مرکز پاسخگویی و پست

حسین صفری، با تشریح جزئیات برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره ارتقاء زیرساختی سامانه نمایشگاه، پیش‌بینی 10 میلیارد تومان یارانه پست و خدمات متنوع مرکز پاسخگویی نمایشگاه گفت.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، دوم بهمن‌ماه با حضور، محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح خواهد شد. این دوره از نمایشگاه با مشارکت 2014 ناشر، یعنی 150 ناشر بیشتر از نخستین نمایشگاه، مهمانی کتاب‌بازان را میزبانی می‌کنند. 

به گفته حسین صفری، معاون اقتصاد فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، دو نهاد و دستگاه اصلی، مجریان را همراهی می‌کنند، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و بانک صادرات به‌عنوان بانک عامل نمایشگاه.

وی در گفت‌و‌گو با (ایبنا) درباره شناسایی و رفع 80 نقص سامانه نمایشگاه مجازی کتاب و ارتقا زیرساختی آن گفت و با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد با مسئولان شرکت ملی پست برای رفع دغدغه ناشران و مخاطبان در ارسال به موقع و سالم مرسوله‌ها از پیش‌بینی 10 میلیارد تومان یارانه به این بخش از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.             
 
 
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، سال گذشته به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و با لغو سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی تجربه شد. براساس این تجربه انتظار می‌رود، دومین نمایشگاه مجازی کتاب با کیفیت بالا‌تری برگزار شود و زمینه کاهش کاستی‌های تحمیل‌شده به صنعت نشر طی سال‌های گذشته را فراهم کند؛ بنابراین علاوه‌بر تحلیل اجمالی نخستین دوره، فکر می‌کنید نقاط قوت دومین دوره نمایشگاه مجازی برای ارائه خدمات بهتر چیست؟
نمایشگاه مجازی کتاب تهران با توجه به تجربه سال گذشته، برای ناشران، مخاطبان و مجریان برگزاری اتفاقی جدید بود. در وهله نخست، هجمه‌ای وارد شد که اصولا برگزاری این نمایشگاه ممکن نیست. مذاکرات متعدد و مختلفی علاوه بر بازدید از مراکز حرفه‌ای فعال در حوزه خدمات مجازی انجام شد؛ در نهایت الگوی برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، به‌طوری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، بتوانند به‌اصطلاح کار را پیش‌ ببرند طراحی شد. رویکرد در برگزاری نمایشگاه مجازی هم این بود که ناشران محور باشد؛ چراکه در غیر این صورت، مجدد سازوکار دولتی در جمع‌آوری و توزیع کتاب شکل می‌گرفت. هدف از اتخاذ رویکرد ناشرمحوری، ‌همه‌گیری استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی در بین ناشران بود. بنابراین با توجه به برگزاری طرح‌های حمایتی ویژه کتاب‌فروشان، نمایشگاه مجازی کتاب با هدف حمایت از ناشران برگزار شد.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، برای مجریان، مخاطبان و ناشران غافلگیری قابل‌توجهی داشت. ناشران به‌دلیل تاخیر در بسته‌بندی سفارش مشتری‌ها در آخرین‌ روز‌های نمایشگاه، موضوع جذابیت ارسال رایگان، انتظار برای دریافت سفارش و مقوله اعتماد‌ مشتری‌ و در نهایت میزان استقبال از نمایشگاه و اختلال سایت فروش در روز‌های نخست برای مجریان موجب غافلگیری شد. در پایان نخستین دوره نمایشگاه مجازی نیز شاهد فروش 64 میلیارد تومانی بودیم که البته به تحلیل نیاز دارد.

23 دوره است که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارم؛ در پایان هر دوره، آمار‌های متنوعی از ارقام فروش، نظر‌سنجی و آمارهای مختلف دیگری منتشر می‌شد اما اطلاعات قابل اتکاء برای سیاست‌گذاران در اختیار نبود؛ در‌حالی‌ که یکی از مزیت‌های برگزاری نمایشگاه مجازی، ایجاد فرصت برای سیاست‌گذاران است تا براساس اطلاعات دسته‌بندی شده مانند علاقه‌مندی مطالعاتی گروه‌های سنی در استان‌های مختلف کشور به سیاست‌گذاری اقدام کنند؛ علاوه‌براین می‌توان از این اطلاعات برای برگزاری نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان یا شناسایی دلایل رشد کُند صنعت نشر در برخی استان‌ها همچنین ناشران فعال و غیر‌فعال استفاده کرد؛ بنابراین برگزاری دو نمایشگاه مجازی استان‌های اصفهان و ارومیه نکات مهمی را به دست داد. از دیگر مزیت‌های نمایشگاه مجازی، کاهش قابل توجه هزینه‌ها از‌جمله هزینه مکان برگزاری نمایشگاه برای مجری و غرفه برای ناشران، حذف هزینه‌های 1100 نیروی انسانی بخش اجرایی و بی‌نیازی از حضور نمایندگان بیش از 70 دستگاه و نهاد است. البته یکی از سیاست‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هدایت این هزینه‌ها به تخصیص یارانه است. از موضوعات دیگر که نیاز به بررسی دارد، جایگزینی نمایشگاه مجازی به جای نمایشگاه فیزیکی است. یکی از دیدگاه‌های مطرح شده برگزاری نمایشگاه کتاب براساس هر دو الگوی فیزیکی و مجازی است.

مزیت نمایشگاه مجازی کتاب شفافیت است
سلامت و شفافیت از‌ مهم‌ترین مزیت‌های نمایشگاه مجازی به حساب می‌آید؛ به این معنا که یارانه اعتباری است و تنها با خرید کاربر، اعتبار تخصیص پیدا می‌کند. علاوه‌براین آسیب‌هایی مانند نقد کردن بن و فروش کتاب غیر و قاچاق وجود ندارد، همچنین با توجه به اینکه تخفیف از طریق سامانه اعمال می‌شود، امکان تخلف از بین می‌رود. نکته قابل تامل و از نتایج برگزاری نمایشگاه مجازی، حرفه‌ای‌تر شدن ناشران است. سال گذشته بیش از 1800 ناشر مشارکت داشتند در‌حالی‌که در دومین دوره این نمایشگاه بیش از دو هزار ناشر ثبت‌نام کرده‌اند. امکان حضور ناشران با یک عنوان کتاب تولیدی در 10 سال گذشته از دیگر نکات این نمایشگاه است؛ بنابراین نباید ویژگی «غرفه ناشر به وسعت ایران» را که با نمایشگاه فراهم شده را دست‌کم گرفت.
             
برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب، باید بررسی‌های لازم برای رفع نواقص انجام می‌شد. با برگزاری نمایشگاه قرآن، همچنان نواقصی وجود داشت که با تلاش همکاران بخش فناوری اطلاعات موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، 80 مورد شناسایی شد.   
 
مجموع این نواقص به سایت نمایشگاه مربوط بود؟
خیر؛ به ارتباطات پستی نیز مربوط می‌شد. مجموع این نواقص از مرکز پاسخگویی نمایشگاه یعنی محل تعامل با مخاطبان، ناشران و همچنین بررسی عوامل اجرایی به‌دست آمد. همه تماس‌های تلفنی،‌ پیام‌‌ها، ایمیل‌ها جمع‌آوری و در مجموع 80 مورد نقص که شامل موارد جزئی‌تر هم بودند دسته‌بندی شدند.

موضوع دیگر اینکه اگر در نمایشگاه فیزیکی، مجری این رویداد با 70 دستگاه و نهاد در تعامل است، در نمایشگاه مجازی نیز شرکت ملی پست، به‌عنوان یار اصلی در برگزاری نمایشگاه، سازمان ثبت ‌احوال، بانک عامل، سازمان فناوری اطلاعات و درگاه‌های پرداخت در کنار مجری نمایشگاه حضور دارند.   
        
برای رفع مشکلات ارسال بسته‌ها نشست‌های متعددی را با دوستانمان در شرکت ملی پست برگزار کردیم. یکی از دلایل تاخیر ارسال سفارش‌ها به عملکرد ناشران  و بخشی دیگر به پست مرتبط بود، آن دسته از کتاب‌ها که به‌دلیل لفاف نامناسب مفقود شدند، به مشتری‌ غرامت پرداخت شد. در تعامل با بانک، دسترسی‌ها آسان‌ و در تعامل با سازمان ثبت احوال، شرایط احراز هویت‌ها ساده‌تر شد.          
توجه ویژه به برنامه‌های جنبی در نمایشگاه مجاری         
با آغاز دومین نمایشگاه مجازی کتاب، نکته مهم و سیاست جدید برگزاری فعالیت‌های فرهنگی به‌غیر از فروش نمایشگاه است؛ به‌عبارت دیگر کنار نمایشگاه باید یکسری فعالیت‌های فیزیکی و مجازی مخاطب‌محور، در سراسر ایران برگزار شود. با انتشار فراخوان از انجمن‌ها، تشکل‌ها و سایر بخش‌ها برای مشارکت در برگزاری برنامه‌های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران دعوت شده است. همزمان با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان، برنامه‌های فرهنگی نیز پیش‌بینی شده بود و با وجود فروش 1 میلیارد و 200 میلیون تومانی این نمایشگاه و کاهش 50 درصدی در مقایسه با نمایشگاه فیزیکی، آمار‌های شفافی به دست آمد. در مجموع، برگزاری آزمایشی برنامه‌های فرهنگی در نمایشگاه کتاب اصفهان، موفقیت‌آمیز بود.      
 
مصادیق اجرای آزمایشی این برنامه‌ها در اصفهان چیست؟
نقد و رونمای از کتاب، نشست‌های بررسی دو الگوی فیزیکی و مجازی نمایشگاه و همچنین آثار برگزاری نمایشگاه مجازی به کتاب‌فروشان و مسائل دیگر از مهم‌ترین سرفصل‌های برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه اصفهان بود. یکی از بازخورد‌های مهم از برگزاری آزمایشی این طرح در استان، برگزاری سرتاسری این برنامه‌های فرهنگی بود. این بازخورد موجب شد تا مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، برگزاری فیزیکی این برنامه‌ها را برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، مورد تاکید قرار دهند.
 

برنامه‌های فرهنگی با محوریت ادارت کل برگزار خواهد شد؟
با محوریت ادارات کل، تشکل‌ها، انجمن‌های ادبی و هنری و سایر بخش‌های مرتبط برگزار خواهد شد. دراستان‌ها نیز مجموع برنامه‌ها از طریق ادارات کل جمع‌آوری و در اختیار ستاد قرار می‌دهند تا درباره برگزاری آن‌ها تصمیم‌گیری شود.
 
بودجه جداگانه‌ای برای برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده است؟       
خیر. معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سرفصل بودجه نمایشگاه‌های استانی، بخشی از هزینه برگزاری این برنامه‌ها را تامین می‌کند. 
  
با توجه به مسائلی که ناشران و مخاطبان نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از نظر دریافت و ارسال بسته‌های خرید تجربه کردند، ارائه خدمات پستی دومین دوره نمایشگاه مجازی چه تحولاتی را شاهد خواهیم بود؟
نکته قابل تامل اینکه شرکت ملی پست، با آغاز نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، ارسال مرسوله‌های کتابی را اولویت فعالیت خود قرار داد. درباره اتخاذ این رویکرد، چند نکته وجود دارد، نخست اینکه در مکاتبه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر بهره‌مندی مشتری‌های نمایشگاه مجازی از تخفیف ویژه پست تاکید شده بود یعنی دسترسی آسان مردم به کتاب؛ دیگری کمک به توسعه زیر‌ساخت‌ها در آزمون سامانه نمایشگاه از نظر امنیت شبکه و ضریب نفوذ. بنابراین با دستور وزیر، سازمان فناوری اطلاعات به کمک آمد. این اقدامات همچنان ادامه دارد و سامانه‌ها به‌طور مرتبط در حال بررسی و آزمون هستند.

نکته دیگر اینکه هدف‌گذاری در برگزاری دومین نمایشگاه مجازی، بهره‌مندی همه مردم ایران از این نمایشگاه است؛ بنابراین هر مدیر‌کل استان براساس سرفصل‌های تعریف شده، یک رئیس نماشگاه مجازی به حساب می‌آید که وظیفه دارد با تشکیل ستاد نمایشگاه مجازی ضمن برگزاری جسله با مدیر‌کل پست، براساس کد‌‌‌های رهگیری، پیگیر فرآیند ارسال بسته‌ها باشد همچنین ظرفیت اطلاع‌رسانی استان را فعال کند از‌جمله در بحث «نذر کتاب». بنابراین با توجه به این رویکرد‌ها، قدم‌های نخست برای مشارکت بیشتر استان‌ها برداشته شد که یکی دیگر از ویژگی‌های پست به شمار می‌رود.

در نشست مشترک با مدیر‌عامل پست و مدیران ستادی این شرکت، نکات ناشران درباره رسید پستی به بحث گذاشته شد. در جریان برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب، به‌د‌لیل حجم بسته‌های پستی، جمع‌آوری مرسوله از دفتر ناشران انجام نخواهد شد؛ اما واحد‌های سیار پست از‌‌جمله در مناطق جمهوری و کریمخان افزایش پیدا کرده، علاوه‌براین گزارش پراکندگی ناشران در سطح شهر تهیه شده و برای تقویت واحد‌های سیار در این نقاط در اختیار پست قرار گرفته است. شرکت ملی پست نیز برای استقرار واحد‌های سیار در این مناطق قول مساعد داده است تا برای جمع‌آوری مرسوله‌ها مشکلی ایجاد نشود.

سه‌بار حضور مامور پست به در منازل مشتری‌های نمایشگاه مجازی
بسته‌های پستی نمایشگاه که ناشران موظفند لوگو و بارکد پستی نمایشگاه را روی آن‌ها نصب کنند، در هر شعبه پست در اولویت ارسال قرار می‌گیرند؛ علاوه‌براین مدت زمان نگهداشت بسته‌های نمایشگاه در شعب افزایش پیدا کرده است، بنابراین در صورتی که مشتری زمان مراجعه مامور شرکت پست در محل حضور نداشت، تا سه بار به محل مراجعه خواهد کرد، بنابراین هیچ بسته‌های عودت داده نمی‌شود بلکه با مشتری تماس گرفته می‌شود؛ چراکه عودت بسته‌ها برای ناشر و مجری نمایشگاه، مقرون به‌صرفه نیست. صدور رسید پستی و کد رهگیری، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه ناشران در گفت‌و‌گو با مدیر‌عامل شرکت ملی پست، در اولویت این شرکت قرار گرفت بنابراین رسید پستی در روز‌های برگزاری نمایشگاه در اختیار ناشران قرار خواهد گرفت تا کّم و کیف، نوع ارسال بسته‌‌ها برای کاهش دغدغه مفقود شدن سفارش‌ها، قابل پیگیری باشد.

با برگزاری نشست مشترک مدیران کل ارشاد و مدیران ادارت پست هر استان، سرتیم‌های مسئول در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران معرفی می‌شوند. بنابراین مشکلات احتمالی با حضور نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای رفع مشکل ارسال مرسوله‌ها حاضر خواهد شد؛ در ضمن مرکز پاسخگویی نمایشگاه با ادارات کل استان‌ها که به معنای ایجاد امور استان‌ها در معاونت اجرایی است، فعال شده و مراکز قبول مرسوله‌های پستی نیز افزایش پیدا کرده است. علاوه‌بر حضور نماینده مسلط و آشنا با فرآیند سفارش و ارسال بسته‌های پستی از شرکت ملی پست برای پاسخ به ناشران و مخاطبان در مرکز پاسخگویی نمایشگاه، نخستین‌بار نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرکز لشگر حاضر خواهد شد. این نماینده، مشکلات احتمالی لفاف مرسوله‌های کتاب را بررسی خواهد کرد.  
           
آیا درباره تعداد واحد‌های سیار مورد نیاز در تهران به عدد نهایی دست پیدا کرده‌اید؟
جانمایی برای استقرار واحد‌‌های سیار به شرکت ملی پست اعلام شده، اما درباره تعداد خودرو‌ها هنوز به عدد نهایی نرسیده‌ایم؛ اما قطعا خودرو‌ها و جانمایی‌‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. برای شهر‌هایی مانند مشهد و قم نیز که تراکم ناشر را داریم مشابه تهران عمل خواهد شد. پیامک رصد مرسوله، برای ناشر و مخاطب لحظه به لحظه ارسال خواهد شد.
 
آیا زمان قطعی ارسال مرسوله‌ اعلان شده است؟   
زمان ارسال بسته‌ در هر نقطه کشور، براساس دوری و نزدیکی به مرکز در قالب جدول تقسیم‌بندی شده است. این جدول‌ها به‌مرور اطلاع‌رسانی می‌شود و به‌طور کلی دو تا چهار روز، کمترین و بیشترین زمان تحویل مرسوله‌ها به نشانی پستی مخاطبان است. طول زمان ارسال مرسوله‌ها با توجه به کوچک‌‌تر شدن محل زندگی کاربر نمایشگاه به شهرستان و روستا افزایش پیدا می‌کند.
 
در این دوره از نمایشگاه، برای بسته‌بندی استاندارد کتاب‌ها چه تدابیر پیش‌بینی شده است؟ آیا لفاف‌های استاندارد تهیه خواهد شد یا ناشران خود به بسته‌بندی سفارش‌ها اقدام خواهند کرد؟        
برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، نمی‌توان استاندارد‌های جهانی شرکت ملی پست را تغییر داد. برای بسته‌بندی، قالب استاندارد شامل 19 الگو مانند کارتن و پاکت تعریف شده است. هرچند قیمت این لفاف‌ها مشابه بسیاری از کالا‌های دیگر افزایش پیدا کرده اما برای ارسال سلامت بسته‌ها، تهیه لفا‌ف‌ ضروری است. شرکت ملی پست چند تامین‌کننده کارتن و پاکت دارد و به‌طور رسمی اعلام می‌کند، مجری نمایشگاه خود برای تهیه لفاف به خرید اقدام کند؛ در‌حالی‌که خرید لفاف برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به پیش‌بینی 10 میلیارد تومان یارانه به این بخش، چندان آسان نیست. افزایش تعرفه خدمات پستی، یارانه 6 میلیارد و 700میلیون تومانی نخستین دوره نمایشگاه را به 10 میلیارد تومان افزایش داده است.

ارسال بسته برای فاکتور‌های 50 هزار تومان، رایگان و برای بسته‌های تا دو کیلوگرم 7 هزار تومان است که ناشر پرداخت می‌کند سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 10 هزار تومان است؛ در‌حالی‌که سال گذشته سهم ناشر برای بسته‌های تا دو کیلوگرم، 5 هزار تومان بود. در نتیجه با توجه به افزایش تعرفه، میزان یارانه افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین به همان‌ میزان که سهم ناشر به‌دلیل افزایش تعرفه‌ها زیاد شده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یارانه این بخش را افزایش داده است؛ به‌عبارت دیگر اگر سهم ناشر 2هزار تومان افزایش پیدا کرده یارانه نیز دوبرابر شده است. از ناشران می‌خواهیم، در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به کیفیت بسته‌بندی سفارش‌ها توجه کنند. با هدف ارتقا‌‌ء بسته‌‌بندی کتاب‌ از سوی ناشران استانی، مدیر‌عامل شرکت ملی پست به مدیران کل ادارات پست، نکات ضروری را در قالب بخشنامه ابلاغ کرد.       
 
مرکز پاسخگویی دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران چه تفاوت‌هایی با دوره نخست دارد؟
مرکز پاسخگویی، قلب نمایشگاه است. بازخورد مخاطبان و ناشران در این بخش جمع‌آوری می‌شود که تاثیرات قابل توجهی دارد. با توجه به اهمیت پاسخگویی، استقرار نیرو‌های حرفه‌ای در این واحد را ضروری می‌کند. مرکز پاسخگویی برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با تربیت نیرو‌های انسانی و نیرو‌هایی که در دو نمایشگاه استان اصفهان و ارومیه تقویت شد. در مجموع 60 نفر در مرکز فعالیت خواهند داشت و البته بعد از پایان نمایشگاه حضور این نیرو‌ها حداقل تا یک‌ماه در مرکز پاسخگویی با هدف حصول اطمینان از ارسال بسته به نشان پستی، ادامه دارد. بخش «همیاران خرید» نیز امسال به‌طور ویژه دیده شد‌ه است تا امکان خرید کتاب برای مخاطبانی که به دلایل مختلف از‌جمله نبود اینترنت و یا مشکلات دیگر نمی‌توانند از نمایشگاه کتاب تهیه کنند، کتاب خریداری و ارسال شود.

امکان خرید از نمایشگاه حتی در مناطق بدون اینترنت وجود دارد
«همیاران خرید» سال گذشته برای نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، پیش‌بینی شده بود که در نمایشگاه اصفهان تقویت شد.

یکی دیگر از کارکرد‌های مرکز پاسخگویی، دریافت و پیگیری شکایت مشتریان براساس گزارش‌های ارسالی آن‌ها است. گروه حرفه‌ای با توجه به گزارش مخاطبان بررسی و پاسخ داده می‌شود. گاهی مشکلات از سوی ناشران و گاهی در جریان ارسال مرسوله ایجاد شده است. سال گذشته به مخاطبان که شکایت خود را ثبت کرده بودند غرامت پرداخت شد. 

تخلف برخی ناشران حاضر در دو نمایشگاه مجازی کتاب استان ارومیه و اصفهان، ازجمله ثبت و اعلام فروش کتاب بدون موجودی با پیگیری مخاطبان بررسی شد. در نتیجه، ناشران متخلف اجازه ورود به نمایشگاه مجازی کتاب تهران را ندارند.  برخی دیگر از این ناشران با تعهد، مجوز حضور در این نمایشگاه را کسب کردند.      

برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران چه میزان یارانه پیش‌بینی شده است؟
برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، مبلغ 16 میلیارد تومان یارانه بن خرید کتاب برای دانشجویان، طلاب و اعضای هیات علمی پیش‌بینی شده است. سال گذشته 10 میلیارد و 100 میلیون تومان یارانه تخصیص پیدا کرد.  

کتاب‌های بخش بین‌الملل دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با چه میزان تخفیفی عرضه خواهند شد؟ 
ابتدا اینکه بخش بین‌الملل با ناشران بین‌الملل مجزا هستند. بخش بین‌الملل نمایشگاه شامل رایت سنتر و کشور‌های مختلف که در نمایشگاه‌های کتاب آن‌ها شرکت کردیم، حضور خواهند داشت.  

در حوزه عربی بخش ناشران خارجی، نخستین‌بار 13 موزع حضور دارند؛ علاوه‌براین 35 ناشر با 7 هزار و 800 عنوان کتاب در نمایشگاه حضور دارند، همچنین کشور‌های مصر، سوریه، اردن، لبنان،‌کویت، عراق، بحرین. در بخش لاتین 11 موزع، 145 ناشر،‌ بابیش از 11 هزار عنوان کتاب، از کشور‌های آمریکا، انگلیس، آلمان،‌هلند،‌ سوئد‌، ایتالیا، هند و اسپانیا حضور خواهد داشت. 

تفاوت اصلی بخش ناشران خارجی با داخلی، عرضه متمرکز کتاب این ناشران است. احتمالا در باغ زیبای تهران، کتاب این ناشران قرار خواهد گرفت و بعد از ارزیابی و صحت‌سنجی برای مشتریان اراسل خواهد شد.   

با توجه به تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب از یک سو و کاهش آمار ابتلا به کرونا و زمزمه‌های برگزاری نمایشگاه فیزیکی در اردیبهشت‌ماه، شنیده می‌شود؛ در باره برگزاری سی‌و‌سومین دوره این رویداد بفرمایید.

با تکرار تجربه دومین نمایشگاه مجازی، بسیاری از ناشران و مخاطبان درباره نمایشگاه فیزیکی و مجازی می‌پرسند. نمایشگاه مجازی، سیاست حمایتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به نیازمند تکمیل طی سال‌هاست. باید از ناشران بابت توجه و همراهی‌شان تشکر کنم. نمایشگاه فیزیکی جایگاه خودش را دارد. مقدمات برگزاری سی‌و‌سومین دوره آن آغاز شده است. چند روز قبل نیز از مصلی بزرگ امام خمینی(ره) بازدید به عمل آمد. نیاز‌های مختلف برگزاری دوره آتی شامل ایمنی، امنیتی، رفاهی، اجرایی و پشتیبانی برای ارائه به مراکز مربوطه در حال احصاء است. علاوه‌براین مکاتبات با همکاران در نمایشگاه آغاز شده و در نخستین جلسه به میزبانی وزارت کشور به اتفاق مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات کشور حضور پیدا کردیم و بر برگزاری این رویداد مشتاق بودند.                
 
اگر ستاد مقابله با کرونا، مجوز برگزاری سی‌و‌سومین دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب را صادر کند، همچنان تدابیر ویژه برای نمایشگاه کتاب 1401 لحاظ خواهد شد؛ به‌عبارت دیگر این نمایشگاه برای ناشران، مخاطبان و مجریان با نمایشگاه‌های پیشین تفاوت‌های جدی و اساسی‌ دارد. بنابراین شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزاری این رویداد، طی برگزاری نشست‌های مشترک با نماینده وزارت بهداشت، تکمیل خواهد شد. آئین‌نامه حضور در نمایشگاه سال آینده در حال تدوین است. در آئین‌نامه حتی درباره تعداد افراد حاضر در نمایشگاه، استقرار، چگونگی ورود به فضای نمایشگاه، صدور مجوز فقط برای افراد واکسن‌زده نیز بحث شده است؛ بنابراین حتما برای نمایشگاه سال آینده گیت ورودی پیش‌بینی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها