یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
فروش 27000 نسخه کتاب در نهمین نمایشگاه کتاب دانشگاهی

در نهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی، حدود 27 هزار نسخه کتاب به مبلغ 2 میلیارد و 475 میلیون تومان (به قیمت پشت جلد) به فروش رفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی، از  23 تا 30 آذر ماه همزمان با هفته پژوهش توسط انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی به صورت آنلاین از طریق پرتال پند برگزار و این نمایشگاه تا پایان روز شنبه 4 دی ماه 1400 تمدید شد.
 
در این رویداد، دانشجویان و استادان بدون هیچ محدودیتی با 20 درصد تخفیف ناشران و کتابخانه‌های مراکز دانشگاهی علاوه بر 20 درصد تخفیف ناشران، از 20 درصد حمایت و یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و درمجموع با 40 درصد تخفیف از نمایشگاه و پرتال پند دانشگاهی خرید کردند.
 
251 ناشر فعال دانشگاهی، با عرضه حدود 30863 عنوان کتاب با اعلام وصول از سال 1391 تا 1400، آثار خودشان را در این نمایشگاه عرضه کردند، ‌این موضوع بهانه‌ای شد تا با کاظم آرمان‌پور، عضوهیئت مدیره انجمن ناشران دانشگاهی و مسئول نهمین نمایشگاه کتاب دانشگاهی درباره چند و چون و روند برگزاری این نمایشگاه دقایقی به گفت‌وگو بنشینیم.
 
روند برگزاری نمایشگاه در نهمین تجربه برپایی آن چگونه بود؟
انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با تجربه برگزاری دو نمایشگاه مجازی در سال 1399 (طرح نوید سلامتی ویژه کتابخانه‌های دانشگاهای علوم پزشکی با حضور ناشران پزشکی و هشتمین نمایشگاه کتاب دانشگاهی) نهمین نمایشگاه تخصصی را نیز در بستر فضای مجازی و بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه از دولت با همکاری ناشران دانشگاهی و تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و به‌عنوان بخش خصوصی، مدیریت، ‌راهبری و اجرا کرد. نهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی با رویکرد تجهیز کتابخانه و تعلق یارانه اختصاصی به کتابخانه‌ها توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خوشبختانه مورد استقبال ناشران و همچنین دانشجویان، استادان و به‌ویژه کتابخانه‌ها قرار گرفت و به‌طور کلی در نهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی، حدود 27 هزار نسخه کتاب به مبلغ 2 میلیارد و 475 میلیون تومان (به قیمت پشت جلد) به فروش رفته است.
 
فکر می‌کنم قابلیت‌های پرتال پند در استقبال دانشجویان و کتابخانه‌ها موثر بوده است؛ به عنوان مثال موضوع‌بندی کتاب‌ها یکی از این قابلیت‌ها است که امکان جستجو برای علاقمندان را بسیار سهل و آسان کرده بود و جستجو براساس نام ناشر نیز یکی دیگر از قابلیت‌های آن بود. جستجوی پیشرفته با در نظر گرفتن تلفیقی از چند خصوصیات و انتخاب مقایسه‌ای و دقیق کتاب‌ها نیز از دیگر عوامل آن به‌شمار می‌آمد.
 
این موضوعات در ارتباط با مخاطبان نمایشگاه استنتاج شده است؟
بله. به اذعان خود مسئولان کتابخانه‌ها، انتخاب و خرید در این نمایشگاه مجازی کتاب دانشگاهی، به دلیل مواردی که گفته شد، سهل و راحت بود و در عمل، مسئولات کتابخانه در فرصت شبانه‌روزی کتاب را مقایسه، انتخاب و به سبد خرید اضافه و در فرصت مناسب، فاکتور را نهایی می‌کردند. در صورتی که این امکان در نمایشگاه حضوری حداقل برای مسئولان کتابخانه‌ها که باید تعداد عناوین زیادی کتاب انتخاب کنند، میسر نبود. 
 
برای تامین و آماده‌سازی بخش فنی پرتال پند چه اقداماتی انجام شد تا انتخاب و خرید کتاب‌ها با سهولت انجام شود؟
با نظر گرفتن همه تمهیدات لازم بابت فضای هاست و سرعت ترافیک، پرتال پند بدون هیچ‌گونه مشکل و حتی لحظه‌ای توقف درایام نمایشگاه فعال بود. باید گفت که پرتال پند سرمایه‌ای ماندگار برای انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی است که با تقویت و برطرف کردن برخی کاستی‌ها امکان بهره‌وری بهتر از پرتال برای نمایشگاه‌های آتی را خواهیم داشت.
 
گستره حضور ناشران دانشگاهی در نمایشگاه چگونه بود؟
251 ناشرفعال دانشگاهی حدود 30 هزار و 863 عنوان کتاب را که در فاصله سال‌های 1391 تا 1400 ، منتشر کرده‌ بودند آثار خود را در این نمایشگاه عرضه کردند، از این 251 ناشر دانشگاهی فعال (در تهران و شهرستان‌ها) 97 ناشر درحوزه علوم انسانی، 38 ناشر درحوزه علوم پزشکی، 68 ناشر در حوزه فنی و مهندسی و 24 ناشر در حوزه علوم پایه و 13 ناشر در حوزه هنر و 11 ناشر فعال در حوزه کشاورزی و علوم دامی حضور داشتند. البته تعدادی از ناشران درچند حوزه فعال هستند که با در نظرگرفتن اهم و بیشترین تولیدات، حوزه فعالیت هریک از ناشران در پرتال پند تعیین شده است.
 
استقبال دانشجویان و استادان دانشگاه از نمایشگاه چگونه بود. آماری می‌توانید در این زمینه به ما بدهید؟
با توجه به اینکه رویکرد نمایشگاه برای تجهیز کتابخانه‌ها بود و هیچ‌گونه تبلیغی برای خرید دانشجویان انجام نگرفته بود، درعین حال حدود 2657 نسخه کتاب به مبلغ 188 میلیون و 200 هزار تومان پشت جلد توسط دانشجویان و اساتید از پرتال خریداری شده است.
 
در بخش تجهیز کتابخانه‌ها که همان رویکرد اصلی نمایشگاه بود، چطور؟
نحوه خرید کتاب کتابخانه‌های مراکز دانشگاهی به این صورت بود که قبل از برگزاری نمایشگاه باید ثبت‌نام و مبلغ آورده خود را مشخص می‌کردند و براساس میزان آورده کتابخانه‌ها، یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص می‌یافت. در مرحله اول تعداد 113 کتابخانه ثبت‌نام و با ارسال نامه، بیش از یک میلیارد تومان یارانه درخواست کرده بودند که برخی از کتابخانه‌ها به دلیل عدم تخصیص بودجه از طرف دانشگاه و سازمان خودشان امکان واریز وجه و خرید در پرتال را نداشتند. با درنظر گرفتن این موارد،‌ کتابخانه‌ها حدود 24 هزار و 330 نسخه کتاب به مبلغ حدود 2 میلیارد و 286 میلیون تومان کتاب خریداری کردند. همچنین حدود 450 میلیون تومان از یارانه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی توسط کتابخانه‌ها استفاده شده است.
 
وضعیت ارسال کتاب‌ها چگونه است؟
ناشران اکثر کتاب‌ها را ارسال و نهایی کرده‌اند و به‌مرور کتابخانه‌ها وصول آن را تایید ‌می‌کنند. مابقی کتاب‌ها نیز توسط ناشران در حال ارسال و نهایی شدن هستند و دبیرخانه انجمن در فرصت مقرر فاکتور‌های ناشران را بررسی و در نهایت مبلغ هر یک از ناشران را به حساب‌شان واریز خواهد کرد. البته در این زمینه برای شفاف‌سازی، گزارش کامل و دقیق را به وزارت ارشاد ارائه می‌کنیم و در کانال انجمن هم منتشر خواهیم کرد. زیرا در چنین نمایشگاهی مصرف ریال به ریال یارانه قابل پیگیری خواهد بود. اما در این میان قطعاً استمرار و تقویم نمایشگاه در هفته پژوهش مشارکت واستقبال همه کتابخانه‌ها را در پی خواهد داشت که امیدوارم  با همراهی همه ناشران دانشگاهی و حمایت دولت، پرتال پند به عنوان یک سرمایه با ارزش در خدمت جامعه نشر دانشگاهی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها