یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
ارتباط مجازی با مخاطبان ارزشمندتر از فروش چند نسخه کتاب است

مسعود پایدار معتقد است؛ نمایشگاه‌ کتاب می‌تواند فرصتی مغتنم برای ناشران باشد تا ازآن برای برقراری ارتباط، تبلیغ، فروش و باززنده‌سازی نشر خود استفاده کنند.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ مسعود پایدار، مدیرمسئول انتشارات کتاب دانشگاهی درباره تاثیر نمایشگاه مجازی کتاب بر روند فعالیت ناشران، گفت: نمایشگاه‌ کتاب می‌تواند فرصتی مغتنم برای ناشران باشد تا بتوانند از طریق یکی از کانال‌های عرضه کتاب، از این فرصت برای تبلیغ و فروش آثار خود استفاده کنند. نشر کتاب دانشگاهی به عنوان یک ناشر تخصصی با استقبال از این‌گونه موقعیت‌ها، در باززنده‌سازی بخش فروش می‌کوشد.

او افزود: پیش از برگزاری نمایشگاه حضوری یا مجازی، فرصتی دست می‌دهد تا ما با مخاطبان و به عبارتی گروه‌های هدف خود، به ویژه کتابخانه‌های مراکز آموزشی و پژوهشی و نهادها و ادارات ارتباط برقرار کنیم. تجربه نشان می‌دهد بخشی از فروش در طول سالِ موسسه ما به سبب ارتباطی است که در ایام قبل از نمایشگاه و در حین برگزاری آن و حتی پس از برگزاری نمایشگاه برقرار کرده‌ایم.

پایدار با اعلام اینکه ارتباط مجازی با مخاطبان و گروه‌های هدف برای این نشر ارزشمندتر از آن است که چند عنوان کتاب‌ فقط در حین برگزاری نمایشگاه‌ فروخته شود، گفت: ناشری تخصصی به گزیده‌کار به شمار می‌رویم، عناوین بلندبالایی کتاب از آنِ خود نداریم، یعنی عنوان‌های ما محدود و جزو کتاب‌های مرجع دانشگاهی هستند. اما با تنظیم فهرست موضوعیِ مناسب، کسانی را که کتاب‌های مورد نیاز خود را در نمایشگاه نیافته‌اند، پس از نمایشگاه، راهنمایی و کتاب را در اختیار ایشان قرار می‌دهیم.

مدیر انتشارات کتاب دانشگاهی ادامه داد: درباره عناوین موسسه خود با توجه به اینکه گروه اصلی خریداران آثار ما دانشجویان هستند، اوایل هر ترم تحصیلی در پاییز و زمستان، با دریافت سفارش از کتاب‌فروشی‌ها، به‌طور غیرمستقیم به نیاز گروه خریدار پاسخ می‌دهیم.

پایدار با تاکید بر اینکه نمایشگاه کتاب یکی از کانال‌های فروش این نشر است، افزود: ناشر حرفه‌ای پیش از مرحله فروش، باید برای تولید با کیفیت و به موقع، همچنین تبلیغ و ترویج و توزیع کتاب‌ در سطح کشور اقدام کرده‌باشد. چنانچه کتابخانه‌هایی جامانده باشند، می‌توانند در نمایشگاه مجازی، آثار نشر کتاب دانشگاهی را تهیه کنند. در نتیجه به عنوان یک ناشر حرفه‌ای که بر کیفیت کار بیش از کمیت اهمیت می‌دهد، شرکت در نمایشگاه مجازی و حضوری کتاب را از نظر اقتصادی تا حدودی موثر می‌دانیم. وقتی از تولید کیفی می‌گوییم، «آب را از سرچشمه صاف کردن» مد نظر است.

به گفته مدیر انشارات کتاب دانشگاهی، کسانی در حرفه نشر کتاب تاب می‌آورند، که آب را از سرچشمه صاف می‌کنند. او توضیح داد: ناشر باید سازمان حرفه‌ای با هدف تولید کیفی، بازاریابی و تبلیغ و توزیع خوب داشته‌باشد و البته نمایشگاه کتاب هم می‌تواند مستقیما حدود سه درصد و غیرمستقیم تا هشت درصد از فروش سالانه ما را به خود اختصاص دهد و در روند فعالیت نشر موثر باشد. پس، درباره میزان تاثیرگذاری نمایشگاه مجازی یا حضوری که یک تا دو بار در سال برگزار می‌شود نباید بزرگنمایی کرد و از عوامل دیگر تاثیرگذار در نشر حرفه‌ای غافل ماند.

پایدار درباره تاثیر شرکت در نمایشگاه مجازی کتاب برای تامین نقدینگی انتشارات و در نتیجه امکان تهیه کاغذ بیان کرد: اگر به آمار توزیع کاغذ یارانه‌ای مراجعه کنید، ملاحظه می‌فرمایید که انتشارات کتاب دانشگاهی جزء ناشرانی نیست که در سال ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کاغذ یارانه‌ای تقاضا یا دریافت کرده‌باشد. در این سه سال با کاغذ آزاد کتاب‌های خود را منتشر کرده‌ و بهایی پایین‌تر از رقبای خود پشت جلد کتاب‌های خود زده‌ایم. حتی برخی کتاب‌ها را با همین کاغذ آزاد چند نوبت تجدید چاپ کرده‌ایم. به واقع به کاغذ یارانه‌ای اعتقاد نداریم. 

مدیر انتشارات کتاب دانشگاهی با تاکید بر اینکه اقتصاد صنعت نشر متاثر از اقتصاد کلان کشور است، ادامه داد: تحریم‌ها در طول این سال‌ها، فقیرتر شدن پول ملی و نابرابری آن در برابر ارزهای خارجی، ضربه‌های بزرگی به نشر، به مخاطبان کتاب و همچنین به تامین منابع اولیه تولید کتاب وارد کرده‌است. کاغذ تحریر را حدود چهار سال پیش، هر بند ۷۸ هزار تومان، و در سال‌ها و ماه‌ها و روزهای اخیر تا بندی ۷۰۰ هزار تومان خریده‌ایم، یعنی قیمت هر بند کاغذ در طول این چهار سال نزدیک ۹ تا ۱۰ برابر شده‌است. این مسائل اصلی نشر و اقتصاد کلان ما است که باید حل شود. منظور از حل مسأله، اعطای یارانه بابت کاغذ یا بن تخفیف وزارت فرهنگ و ارشاد به خریدار نیست؛ بلکه وضعیت کلی کشور به ویژه اقتصاد کلان مد نظر است که باید با رفع سريع‌تر تحریم‌ها بهبود پیدا کند. مادامی که وضعیت چنین باشد، نمایشگاه حضوری یا مجازی یک دلخوشی گذراست.

در بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی و فرهنگی، آمادگی بیشتری وجود دارد
به گفته پایدار، باید اطلاع‌رسانی و نحوه عمل متولیان نمایشگاه مجازی برای ناشران و کسانی که می‌خواهند کتاب انتخاب کنند، توضیح داده شود. یکی از مشکلاتی که ناشران در نمایشگاه مجازی با آن مواجه هستند، فاصله بین دریافت اعلام وصول و ثبت کتاب در سیستم خانه کتاب و ادبیات ایران است. از آنجا که مبنای عناوین کتاب‌های حاضر در نمایشگاه، اطلاعات ثبت‌شده در خانه کتاب و ادبیات است و گاه چند ماه زمان می‌برد، مشکلاتی برای عرضه تازه‌های کتاب‌ ایجاد می‌شود.

او افزود: به‌تازگی از طرف موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام شده‌است که ناشران باید یک نسخه از کتاب‌هایی را که حداقل سه ماه از اعلام وصول آن‌ گذشته و در خانه کتاب ثبت نشده‌است، به خانه کتاب بفرستند تا امکان حضور کتاب در سایت فروش فراهم شود. یعنی ممکن است کتاب‌هایی را که ناشر، طی دو سه ماه اخیر چاپ کرده‌ و اعلام وصول گرفته‌است، در سایت خانه کتاب و نمایشگاه مجازی وجود نداشته‌باشد.

پایدار با تاکید بر اینکه در طول سال‌هایی که نمایشگاه کتاب به صورت حضوری و مجازی برگزار ‌شده‌است، دولت‌های مختلف نشان داده‌اند که واسپاری واقعی امور از دولت به بخش خصوصی و نمایندگان آن انجام نشده‌است، گفت: در بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی و فرهنگی، آمادگی بیشتری وجود دارد و این گروه‌ها اطلاعات را به سرعت روزآمد و منتقل می‌کنند.

مدیر انتشارات کتاب دانشگاهی درباره نمایشگاه مجازی کتابی که توسط انجمن ناشران دانشگاهی برگزار شده‌است، بیان کرد: اخیرا دومین نمایشگاه مجازی کتاب دانشگاهی با تلاش سه تن از کارکنان انجمن ناشران دانشگاهی و با حمایت هیات مدیره این انجمن و یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد برگزارشد. در این نمایشگاه قریب به ۳۰۰ ناشر حضور داشتند؛ ناشرانی که کتاب‌های آن‌ها اعلام وصول گرفته و در لیست خانه کتاب نبود، با الحاق تصویر اعلام وصول در نمایشگاه حضور داشتند.

پایدار افزود: منظور اینکه متولی دولتی برگزاری نمایشگاه کتاب، روزآمد نیست و برای رفع مشکل، دستی به سوی تشکل‌های بخش خصوصی دراز نمی‌کند. البته نه آنکه مراجعه‌کنندگان نمایشگاه، لزوما در جست‌وجوی کتاب‌های سه ماه اخیر هستند، اما برای ناشر، ارائه کتاب‌هایی که با تلاش فراوان سرمایه‌گذاری و منتشر کرده‌اس، تاهمیت دارد تا بتواند تبلیغ و در نمایشگاه عرضه کند.

مدیر انتشارات کتاب دانشگاهی درباره تاثیر وضعیت اقتصادی بر خرید سازمان‌ها و کتابخانه‌ها از ناشرها توضیح داد: به دلیل وضعیت اقتصادی که در جامعه حاکم است، مراکزی مانند کتابخانه‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها و موسسات که پیش از این در نمایشگاه بین‌المللی به صورت حضوری کتاب تهیه می‌کردند، در حال حاضر بودجه کمی برای خرید کتاب دارند یا اصلا ندارند. برای مثال مجموع خرید تمام دانشگاه‌های آزاد در دومین نمایشگاه مجازی ناشران دانشگاهی، به اندازه خرید یک دانشگاه آزاد در پنج سال قبل بود! این درحالی است که قیمت کتاب نسبت به پنج سال پیش، چند برابر شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط