یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
شهید سلیمانی قهرمان مبارزه با استکبار است

نویسنده کتاب‌ «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» با بیان این‌که حاج قاسم، قهرمان مبارزه با استکبار است، گفت: او 40 سال مبارزه کرد و توانست جمهوری اسلامی را در منطقه صاحب قدرت و عزت کند. برای چنین شخصیتی که هم رهبر، هم ملت ایران و هم جبهه مقاومت قدردانش بودند، در چه ترازی باید کتاب بنویسیم؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سیزدهم دی‌ماه 1398 روایتی تلخ در کتاب قطور تاریخ ایران‌زمین ثبت شد. روایت شهادت مردی آزاده با ویژگی‌های منحصربه‌فرد شخصیتی که خاطره  دلاوری‌هایش نه‌تنها بر صفحه روزگار، بلکه برای همیشه بر قلب‌های مردم این سرزمین حک شد. 

در آستانه دومین سالگرد آسمانی شدن سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، با یکی از یاران سالیان سال او هم‌کلام شدیم. حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی؛ جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نویسنده کتاب‌هایی همچون «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» و «سیمای سلیمانی» در گفت‌وگو با ایبنا، از جایگاه ویژه سردار سلیمانی و اهمیت خلق آثاری هم‌تراز با این جایگاه صحبت کرد.

حاج قاسم، قهرمان مبارزه با استکبار است
حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی درباره سطح کمی و کیفی آثاری که تاکنون با موضوع سردار سلیمانی منتشر شده، بیان کرد: من درباره این موضوع از این زاویه نگاه می‌کنم که شهید سلیمانی کیست؟ جایگاه او در انقلاب، کشور و نظام کجاست؟ حاج قاسم سلیمانی، قهرمان مبارزه با استکبار است. 40 سال مبارزه کرد و توانست جمهوری اسلامی را در منطقه صاحب قدرت و عزت کند. امام خمینی (ره) در سال 1367 فرمودند که باید بسیج جهانی اسلام را شکل دهیم. سردار سلیمانی این خواسته امام را تحقق بخشید.
 
وی ادامه داد: برای چنین شخصیتی که هم رهبر، هم ملت ایران و هم جبهه مقاومت قدردانش بودند، در چه ترازی باید کتاب بنویسیم؟ شخصیت سردار آنقدر ممتاز و ویژه است و چنان عزتی در جهان آفریده که رئیس‌جمهور آمریکا برای مبارزه با او شخصا حکم ترورش را صادر می‌کند. در دنیا برای چنین شخصیتی با چنین جایگاهی چقدر کتاب می‌نویسند؟ برای برخی شخصیت‌های مشهور دنیا و بسیاری از جنگ‌ها که هیچ بُعد انسانی نیز نداشتند، هزاران کتاب نوشته شده، حال برای سردار با چنین ویژگی‌هایی، چقدر و چگونه باید بنویسیم؟

نویسنده کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» با تأکید بر کار بیشتر در زمینه خلق آثاری در شأن جایگاه سردار سلیمانی، گفت: برای حاج قاسم که مدت 40 سال پس از انقلاب، بیست و چند سال در شرق کشور و نزدیک به یک دهه در محور مقاومت، فعالیت مستمر و تاثیرگذار داشته، چه کرده‌ایم؟ پاسخ این است که در تراز این شهید کار انجام نشده است. البته کارهایی نوشته شده که آثار خوبی هم هستند، اما وقتی به شخصیت و جایگاه بین‌المللی سردار می‌نگریم، با کارهایی که تاکنون انجام شده، نتوانسته‌ایم چهره شهید سلیمانی را آنطور که باید به نسل جوان امروز و نسل آینده نشان دهیم. باید بیش از اینها تلاش کنیم.


مکتب شهید سلیمانی را در مدارس و دانشگاه‌ها نهادینه کنیم
جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در این زمینه افزود: سپاه پاسداران، سازمان‌های عقیدتی-سیاسی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و صدها نهاد و سازمان و مرکز فرهنگی خودجوش در کشور وجود دارند که می‌توانند کارهای ماندگاری در خور جایگاه سردار سلیمانی انجام دهند. نهادها، وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها برای دومین سالگرد شهادت سردار چه کرده‌اند؟

وی تأکید کرد: باید مکتب شهید سلیمانی را در تمام مدارس، دانشگاه‌ها و حتی نیروهای مسلح‌مان نهادینه کنیم و در کتاب‌های درسی بگنجانیم. در برخی کتاب‌ها چیزهایی نوشته شده، ولی باید بیش از اینها کار کنیم. هنوز تا جایگاه واقعی فاصله داریم و خیلی بیش از این‌ها باید کار شود. در کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» هم مطرح کردم که اگر می‌خواهیم مکتب و ویژگی‌های شهید را تبیین کنیم، چندین جلد کتاب قطور می‌شود. حاج قاسم برای نسل جوانی که او را قبول و دوست دارند، الگو است. وقتی کسی را قبول داریم، علاقه‌مند به خواندن و شنیدن درباره‌ او هستیم. نویسندگان مطرح ما باید درباره حاج قاسم بنویسند.  

اگر سردار را طوری معرفی کنیم که دشمن عصبانی شود، موفق بوده‌ایم
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شیرازی، در ادامه درباره ضرورت برگزاری جلسات نقد کتاب، گفت:
من قائل به نقد هستم. ما در نقد رشد می‌کنیم. اگر کسانی حرف‌هایی دارند، باید زده شود تا پاسخ درست به آن‌ها داده شود و اشکالات و نواقص رفع شوند. جریان نقد آثار می‌تواند به رشد مکتب حاج قاسم هم کمک کند. تا اشکالات گفته نشود، کتاب‌ها کامل نمی‌شوند.  به شخصه از نقد کتاب‌هایم استقبال می‌کنم. البته نقد فقط بیان ایرادات و اشکالات نیست، بلکه در نقد حُسن‌ها را نیز می‌توان بیان کرد. چیزهایی که طرح نشده و باید گفته می‌شدند، در جریان نقد ارائه می‌شود. نقد همیشه خوب است، ولو از سوی دشمن و بدبینانه باشد، حتی این‌گونه نقد هم به نفع ماست، چون می‌دانیم روی نقاطی دست گذاشته‌ایم که دشمن را عصبانی می‌کند. اگر بتوانیم سردار را طوری معرفی کنیم که دشمن عصبانی و خشمگین شود، یعنی در راهمان موفق بوده‌ایم.

نویسنده کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی»، درباره علاقه سردار سلیمانی به کتاب و کتاب خواندن، تصریح کرد: او زیاد می‌خواند، اما کتاب خواندنش متفاوت بود. حتی در شرایط سخت مأموریت‌ها نیز عادت مطالعه‌اش قطع نمی‌شد. سریع، اما به دقت می‌خواند. بیشتر کتاب‌های اخلاقی و بسیاری از کتاب‌های مرتبط با حوزه دفاع مقدس به‌ویژه کتاب‌هایی که مقام معظم رهبری بر آن‌ها تقریظ می‌نوشتند را مطالعه کرده بود. آنقدر اهل مطالعه بود و ذهن آماده‌ای داشت که بعید بود در جلسه‌ای حرف تکراری بزند. همیشه حرف‌ تازه برای گفتن داشت.


عشق و علاقه سردار سلیمانی به اهل‌بیت (ع)
وی افزود: افراد زیادی باید درباره جایگاه حاج قاسم بنویسند تا شاید برخی از زوایای این شخصیت روشن شود. کار ما با نوشتن چند کتاب درباره شهید سلیمانی در مقایسه با کاری که او برای انقلاب کرده، چیزی محسوب نمی‌شود. حاج قاسم از جهات بسیاری مثل ما بود، اما تفاوت‌های زیادی هم با ما داشت. او تافته جدابافته نبود، روستازاده بود، در کرمان بنایی کرد، در هتل کار کرد، سختی کشید تا در ادامه به انقلاب پیوست و از آغاز جنگ نیز در میدان حضور داشت. او پله پله از پلکان رشد و تعالی بالا رفت. 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی در پایان با اشاره به تقارن ایام شهادت حضرت زهرا (س) و دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، گفت: هیچ‌گاه جلسات عزاداری ایام فاطمیه در خانه‌اش ترک نمی‌شد. در جلسات خانگی با صدای بلند و بر پهنای صورت اشک می‌ریخت. شهید سلیمانی 40 سال در مکتب رشد بود و این رشد در سایه عشق به اهل‌بیت (ع) رخ داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها