شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
شرکت چوب و کاغذ مازندران تعطیل نشده و ظرفیت تولید سالانه ۱۷۵ هزار تن کاغذ را دارد

تولید کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه این روزها یکی از چالش‌های بزرگ اهالی نشر و مطبوعات است،‌ این درحالی است که کارخانه‌های دولتی توان تولید 100 درصدی کاغذ روزنامه و 45 تا 50 درصدی کاغذ تحریر را در کشور دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته گذشته خبری مبنی بر تعطیلی کارخانه چوب و کاغذ مازندران در فضای مجازی منتشر شد؛ خبری که تب‌وتابی در بازار کاغذ ایجاد کرد و قیمت‌ها را افزایش داد. این در‌ حالی بود که روابط عمومی این کارخانه ضمن رد این ادعا از رکوردشکنی تولید کاغذ، در این مجموعه به ایبنا خبر داد و با در اختیار گذاشتن آمار تولید، نسبت به فعالیت این مجموعه تاکید کرد.
 
شرکت چوب و کاغذ مازندران، با ظرفیت تولید سالانه ۱۷۵ هزار تن کاغذ شامل ۹۰ هزار تن کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر و ۸۵ هزار تن کاغذ فلوتینگ مشغول فعالیت است و در آبان ماه امسال، رکورد تولید در این شرکت با تولید بیش از 12 هزار و 300 تن کاغذ شکسته شد که این آمار، رکورد فروش سال ۹۷ این شرکت را شکست. همچنین با تولید ۱۱ هزار تن کاغذ در آبان‌ماه، رکورد تولید طی یک سال اخیر هم شکسته شد.
 
در این زمینه اما باز هم در کشور با کمبودهای کاغذ تحریر و روزنامه روبه‌رو هستیم و بسیاری از اهالی نشر و مطبوعات با مضیقه ‌مواجه‌اند. حالا باید پرسید؛ بایدها و نبایدهای تولید کاغذ چاپ و تحریر،‌ روزنامه و بسته‌بندی در کشور ما چیست؟ چرا با وجود ظرفیت‌های خوبی که در داخل کشور وجود دارد، تا به‌امروز کمتر در زمینه تولید کاغذ موفق بوده‌ایم؟
 
لزوم حمایت دولت از کاغذ دولتی
ابوالفضل روغنی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا که سال‌هاست تجربه حضور در حوزه کاغذ و مقوا را داشته، با بیان اینکه شرکت چوب و کاغذ مازندران افتخار صنعت کاغذسازی ایران است، درباره آمار مصرف کاغذ در کشور گفت: نیاز کشور به کاغذ بسته‌بندی، حدود 850 هزار تن؛ به کاغذ مطبوعات، حدود 30 هزار تن و به کاغذ تحریر، حدود 380 هزارتن است.
 
وی در این زمینه توضیح داد: درحال حاضر حدود یک میلیون و 600 هزار تن کاغذ بسته‌بندی در کشور تولید می‌شود و این بدان معناست که ما نه‌تنها می‌توانیم نیاز داخل را کاملا تامین کنیم؛ بلکه باید مازاد آن را صادر کنیم تا این صنعت زنده بماند. البته زنده بودن این تکنولوژی که سرمایه‌گذاری کلانی بر روی آن انجام شده است، در گرو صادرات است.
 
روغنی با اشاره به تولید کاغذ روزنامه نیز عنوان کرد: الان در داخل کشور توان تولید 30 هزار تن کاغذ مورد نیاز مطبوعات را داریم و همچنین ظرفیت تولید حدود 150 هزار تن کاغذ تحریر نیز در کشور وجود دارد اما به دلیل محدودیت‌ها، نیاز به واردات داریم.
 
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا درباره فعالیت شرکت چوب و کاغذ مازندران گفت: این شرکت ظرفیت تولید حدود 175 هزار تن کاغذ را دارد؛ به طوری که خط یک این کارخانه حدود 90 هزار تن شامل کاغذ تحریر و روزنامه و خط دوم آن نیز حدود 80 هزار تن ظرفیت تولید دارد که برای کاغذ بسته‌بندی است.
 
به گفته وی، اگر این شرکت در صورتی که مورد حمایت دولت قرار گیرد، نیاز 100 درصدی کاغذ روزنامه و حدود 45 درصدی کاغذ تحریر را تامین خواهد کرد؛ اما اجرایی شدن ظرفیت‌ها مشروط بر این است که با وضع تعرفه مناسب و حمایت‌های لازم از این ظرفیت‌ها استفاده شود.
 
روغنی با اشاره به روزهای پرفراز و فرود شرکت چوب و کاغذ مازندران، عنوان کرد: این مجموعه تعطیل نشده و همچنان، کار می‌کند و نسبت به دو-سه سال قبل، شرایط بهتری دارد؛ هرچند با روزهای اوج خود فاصله دارد اما تولیدات خود را ادامه می‌دهد و مدیران نیز به دنبال ایجاد بازار بهتر هستند.
 
 فقط در دوران تحریم سراغ کاغذ داخلی نیاییم
حمایت از تولید داخلی در دولت‌های مختلف همواره مورد تاکید بوده است، اما موانع و مشکلاتی که عموما پیش پای تولیدکنندگان قرار دارد، شرایط کار را برای آن‌ها سخت و حرکت را برای آن‌ها کند می‌کند. یکی از چالش‌های جدی در تولید کاغذ و مقوا، قدیمی‌بودن تکنولوژی و ماشین‌آلات تولیدی در این حوزه است که به عنوان یکی از مهم‌ترین موانع در توسعه و سودآوری این صنعت به شمار می‌آید؛ زیرا موجب پایین‌آمدن کیفیت محصولات تولیدی می‌شود و از سوی دیگر قیمت تمام‌شده هم بالاتر می‌رود.
 
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در پاسخ به سوال ایبنا درباره کیفیت تولید کاغذ چوب و کاغذ مازندران و گلایه‌های مدیرعامل سازمان چاپ و نشر کتاب‌های درسی از کیفیت این کاغذها، توضیح داد: صحبت‌های آن‌ها بیراه نیست و نزدیک به درست است، اما زمانی قرار بود کل نیاز آموزش و پرورش که حدود 45 هزار تن است، توسط چوب و کاغذ مازندران تامین شود و آموزش و پرورش هم همکاری لازم را داشت و متخصصان در این زمینه پای کار بودند.
 
وی ادامه داد: اما مساله اینجا است که برای کتاب‌های درسی که عمرشان بیشتر از هشت ماه نیست، نیازی به ورود کاغذهای باکیفیت بسیار بالا و گران‌قیمت نداریم؛ زیرا ما باید با توجه به شرایط تحریمی کشور را اداره کنیم و از کاغذهای موجود استفاده کنیم.
 
روغنی با بیان اینکه شرکت چوب و کاغذ مازندران امکان رفع مشکلات را دارد، گفت: ماشین‌های این مجموعه، کارآمدند؛ ولی صنعت کاغذسازی نیاز به بازسازی و بازمهندسی دارند و همه این اتفاق‌ها باید رخ بدهد. زمانی این حمایت رخ می‌دهد که کاغذ داخلی مورد حمایت جامعه مصرف قرار بگیرند، خرید انجام شود و همراهی صورت بگیرد.
 
روغنی با اشاره به فعالیت سایر مجموعه‌های تولید کاغذ چاپ و تحریر در کشور، گفت: غیر از چوب و کاغذ مازندران، کارخانه کاغذ پارس و شرکت تبریز که در مازندران مستقر است، هم امکان تولید کاغذ تحریر را دارند، اما تولیداتشان زیاد نیست. علتش این است که دولت به هیچ وجه طی سال‌های گذشته از تولید کاغذ تحریر حمایت نکرده و همه حمایت خود را برای واردات اختصاص داده است و برای این شرکت‌ها مقرون به صرفه نبوده است که تولید کاغذ تحریر را انجام دهد.
 
روغنی با بیان اینکه خرید کاغذ با قیمت ارزان و هزینه تولید بالا، مجموعه‌ها را از تولید کاغذ تحریر منصرف کرده است، گفت: مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی برای واردات کاغذ گرفته نمی‌شود؛ اما ورود مواد اولیه تولید کاغذ شامل این 9 درصد مالیات می‌شوند.
 
وی تاکید کرد: اگر دولت قصد دارد از ظرفیت‌های داخلی انجام شود، باید حمایت‌های لازم قانونی و مادی و معنوی از شرکت‌های داخلی داشته باشند تا آن‌ها بتوانند تولید کنند.
 
روغنی همچنین درباره لزوم حمایت از صنایع داخلی و تاکید دولتمردان بر این موضوع، گفت: چرا در دوران تحریم فقط باید از صنایع داخلی صحبت کرد و حمایت کرد، به‌نظرم از تولید داخلی باید در همه شرایط حمایت کرد و در همه کشورها هم این‌گونه است؛ اما ما وقتی که به مشکل تحریم می‌رسیم، سراغ صنایع داخلی می‌رویم.
 
به گفته وی؛ باید از صنایع داخلی در همه شرایط حمایت کرد تا در مواقع مختلف نیاز داخل را برطرف کنیم، اینکه ارز ارزان قیمت برای واردات اختصاص می‌یابد کار خوبی نیست. من معتقدم باید از صنایع داخلی حمایت کنیم تا با قیمت تمام‌شده مناسب تولید داشته باشند و در اختیار بازار هدف قرار دهند.
 
حال باید امیدوار بود که تولید کاغذ داخلی با حمایت دولتمردان و مجلس شورای اسلامی رنگ و بوی جدی‌تری به خود بگیرد تا با نوسازی و تجهیز ناوگان تولید، ورود ماشین‌آلات مدرن و به‌روز، همچنین استفاده از دانش روز در تولید کاغذ زمینه برای فعالیت کارخانه‌هایی که بیش از سه دهه از سرمایه‌گذاری کلان و فعالیت آن‌ها می‌گذرد، فراهم شود؛ خصوصا اینکه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اخیرا در نماز جمعه شهر تهران گفت: «در دولت کارگروه ویژه‌ای به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری شکل گرفته و امید است در یک سال و نیم آینده بیش از 80درصد کاغذ مورد نیاز صنعت نشر در کشور تولید شود.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها