شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
قصه‌گویی در ایران هنوز به جایگاه واقعی خودش نرسیده است

قصه‌گوی برگزیده کشوری معتقد است: قصه‌گویی در ایران هنوز به جایگاه واقعی خودش نرسیده است و مربیان، معلمان، والدین و آحاد جامعه از فضای قصه‌گویی دور هستند و هنوز به ارزش واقعی قصه‌گویی پی نبرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، طاهره اصفهانی مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان یکی از 19 قصه‌گوی ایرانی است که به بخش بین‌الملل بیست‌ و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی راه پیدا کرده است.

چاپ اثر قصه‌نویسی و قصه‌گویی در مجموعه مقالات علمی، پژوهشی، تشکیل کارگروه‌های کتاب و کتابخوانی و توسعه و ترویج کتابخوانی و انجام فعالیت‌های کتاب‌محور، همکاری با مجلات و نشریات کودک، مدرس کارگاه‌ علوم با کمک شیوه‌های خلاق از مرکز تخصصی علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تدریس در کارگاه‌های قصه‌گویی، قصه‌نویسی، نوشتن خلاق، بازی خلاق، نمایش خلاق و نقالی در استان کردستان و کسب عناوین برتر در سطح ملی و بین‌المللی بخشی از فعالیت‌ها و موفقیت‌های این هنرمند کردستانی است.
 
با نویسنده کتاب‌های کودک آبی نفتی، نهنگ آبی خلیج فارس، شاه بلوط، فکری برای نجات،خلاقیت در نقاشی، زیباترین نقاشی دنیا، شش انگشتی نمایشنامه‌های برگزیده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و... به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

طاهره اصفهانی، ابتدا در پاسخ به این سوال که «چرا قصه گویی؟» پاسخ داد: قصه‌گویی در عین سادگی و صمیمیت می‌تواند به راحتی مخاطبش را بدون پرداخت هیچگونه هزینه‌ای به دنیای تخیل و نور و روشنایی و آرزوها پرواز دهد و برای مدت کوتاهی شادی و نشاط و آرامش را برای آنها به ارمغان بیاورد.

وی با بیان اینکه قصه شنیدن، پیر و جوان و کودک نمی‌شناسد، ادامه داد: بیشتر مخاطبین قصه‌های من کودکان و نوجوانان هستند اما غیر از کودکان با توجه به علاقه‌مندی بزرگسالان نیز در برنامه‌هایی خاص که در استان کردستان برگزار می‌شود، نقالی شاهنامه (هنر فراموش شده در استان کردستان) را اجرا می‌کنم.

مربی ایرانی راه‌یافته به بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، استفاده از هنر قصه‌گویی برای آسان‌تر شدن مفاهیم درسی به شیوه‌ای متفاوت را از تجربه‌های کاری خود عنوان کرد و افزود: بیشتر مخاطبین من کودکان هستند و با بهره‌مندی از هنر قصه‌گویی تلاش می‌کنم مفاهیم را به زبانی ساده عمیقا در ذهن مخاطبینم ماندگار کنم.

اصفهانی، در پاسخ به سوالی درباره نقش قصه‌گویی در رشد شخصیتی کودکان، اینگونه پاسخ داد: قطعا بی‌تاثیر نیست، چرا که قصه شنیدن باعث افزایش سطح هوش اجتماعی کودکان می‌شود و کودکانی که قصه می‌شنوند، کودکانی پرسشگر و مطالبه‌گر و دارای اعتماد به نفس بالاتری هستند.

وی به جایگاه قصه‌گویی در جامعه امروز نیز گریزی زد و با بیان اینکه قصه‌گویی هنوز در ایران به جایگاه واقعی خودش نرسیده است، عنوان کرد: متاسفانه مربیان، معلمان، والدین و به تبع آنها، آحاد جامعه از فضای قصه‌گویی دور هستند و هنوز به ارزش واقعی قصه‌گویی پی نبرده‌اند، این در حالی است که در کشورهای پیشرفته به اهمیت قصه گفتن و قصه شنیدن برای کودکان از سال‌های دور پی برده‌اند و در دانشگاه‌های خودشان رشته‌های قصه‌گویی و قصه‌نویسی را تدریس می‌کنند و این رشته تا درجه دکترا هم وجود دارد و به قصه به عنوان شغل و یک منبع درآمد نگاه می‌کنند.
 

این هنرمند قصه‌گو ادامه داد: خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی در سطح بین‌المللی و ملی باعث شده مخاطبان علاقه‌مند با دنیای قصه‌گویی بیشتر آشنا شوند.

اصفهانی، در خصوص قصه‌های بومی منطقه کردستان هم گفت: خوشبختانه فرهنگ و ادبیاتاستان کردستان از هر لحاظ بسیار غنی و دارای الگوهای رفتاری و اخلاقی بسیار زیبا و نغزی است، اما متاسفانه در جمع آوری قصه‌های شفاهی و فولکلور بسیار ضعیف عمل شده است.

وی از دلسوزان فرهنگ و ادبیات کردستان خواست قدم‌های جدی برای جمع‌آوری قصه‌های شفاهی ارزشمند استان بردارند و اضافه کرد: برخی از آداب، رسوم و فرهنگ هر جامعه و منطقه بدون شک از طریق قصه گویی والدین به فرزندان منتقل می‌شود و از آنجایی که کودکان و نوجوانان وارثان فرهنگ‌ها هستند، قصه‌گویی یکی از راحت‌ترین، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین ابزار برای انتقال فرهنگ بومی یک منطقه است.

وی همچنین گفت: بزرگترین مشکلی که در زمینه قصه‌گویی در استان کردستان با آن مواجه شده‌ام کمبود منابع قصه‌های بومی و محلی بوده و همین باعث شده که خودم دست به کار شوم و قصه‌هایی با موضوع‌های مد نظرم را بنویسم تا بتوانم در جشنواره‌های قصه‌گویی آنها را ارائه کنم.

مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان با اشاره به کار ابتکاری خود در آموزش علوم به کودکان بیان کرد: برای آموزش علوم به زبان ساده برای کودکان، خودم دست به کار شدم و با نوشتن قصه‌های علمی برای کودکان، درس علوم را برای آنها قصه گویی کردم و بر همین اساس چند کتاب با موضوع داستان‌های علمی را توانستم چاپ کنم و در کارگاه‌های علوم از این کتاب‌ها برای آموزش استفاده کنم.

اصفهانی با بیان اینکه دیدن ذوق و هیجان و شادی کووکان و شناور شدن آنها در قصه به من بسیار انگیزه می‌دهد، اضافه کرد: این انگیزه به من انرژی می‌دهد تا به دنبال قصه‌های خوب با مضامین عالی و ابزارهای بکر و جدید باشم تا بتوانم برای مدت زمان کمی هم شده کودکان را به یک سفر جادویی هیجان‌انگیز پر از تجربه‌های زیبا دعوت کنم و از این سفر من قصه‌گو و شنونده همه لذت ببریم.

وی شغل خود را واسطه‌ای برای قصه‌گو شدن عنوان کرد و افزود: از شغل خودم برای انتخابش بسیار ممنون هستم و در 13 سال قصه‌گویی برای کودکان سرزمینم که جزئی از شغلم هستند، خدا را شکر می‌کنم و به آن عشق می‌ورزم.

این قصه‌گوی منتخب کشوری در پاسخ به سوالی درباره آخرین کتاب‌ها و قصه‌های که خوانده است، گفت: اتفاقا در این مدت به دلیل هفته کتاب و کتابخوانی برای مراجعه‌کنندگان و اعضای ثابت کانون بارها و بارها کتاب خوانده‌ام و با دادن امانت کتاب‌های خوب کانون پرورش فکری سعی کرده‌ام آنها را غیرمستقیم به خواندن کتاب علاقه‌مند کنم و از اینکه بتوانم حتی یک نفر هم به خواندن کتاب علاقه‌مند کنم حس مفید بودن به من دست می‌دهد و این حس برایم بسیار دلچسب است.

نویسنده کتاب‌های کودک که می‌گوید هیچ‌گاه در زمینه داستان‌نویسی از محضر هیچ استادی بهره نبرده و امیدوار است یک روز بتواند از اساتید توانمند بهره بگیرد، اضافه کرد: در اینجا جا دارد از دوست و همکار عزیزم خانم مهری اسدی یادی کنم که همیشه در وقت و ناوقت جور نقد و بررسی داستان‌های من را بدون آنکه خم به ابرو بیاورد، بر عهده داشته است.
 
طاهره اصفهانی به کسانی که دوست دارند قصه‌گو بشوند، توصیه کرد: اگر فقط و فقط به اندازه یک بلوط زیبا عاشق قصه‌گویی باشید من به شما این تضمین را می‌دهم بدون پرداخت هزینه‌ای یا جور کردن پارتی یا تحصیلات دانشگاهی و... می‌توانید قصه‌گویی را شروع کنید و با مطالعه و دیدن و شنیدن قصه‌های خوب به یک قصه‌گوی قهار تبدیل شوید.
 
وی یادآوری کرد: خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان چند سالی است با راه‌اندازی انجمن قصه‌گویی علاقه‌مندان به این هنر را دور هم گرد آورده است و با دادن آموزش از طرف مدرسین توانمند و نقد و بررسی قصه‌ها و... هنر قصه‌گویی را رواج داده است و به مخاطبان خاص خود این هنر را شناسانده است.


این مربی قصه‌گویی در خاتمه نسبت به نهادینه‌شدن فرهنگ قصه‌گویی در ایران و استان هنرپرور کردستان، اظهار امیدواری کرد.
 
افتخارات قصه‌گویی طاهره اصفهانی:
کسب مقام اول کشوری قصه‌نویسی در دومین همایش ملی هویت ملی 98، مقام دوم کشوری اولین جایزه ادبی 11 کلمه‌ای یارانه سال 99، کسب مقام اول کشوری داستان‌نویسی در جشنواره نماز آبشار رحمت الهی 90، برگزیده کشوری در پنجمین مسابقه نمایشنامه‌نویسی کانون پرورش فکری، کسب مقام سوم کشوری جشنواره خاطره با طعم کرونا در داستان‌نویسی بخش دانشجویی در سال 99، نامزد نهایی چهارمین جشنواره کشوری داستان کوتاه زاینده‌رود، کسب عنوان شایسته تقدیر در مهرواره کشوری نیایش (فیلم کوتاه)، راهیابی به مرحله نهایی کشوری در جشنواره 90 ثانیه‌ای قصه‌گویی سال 1400، راهیابی به مرحله نهایی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در سال 1400، کسب عنوان شایسته تقدیر در دومین جشنواره منطقه‌ای نمایشنامه نویسی قلم سبز سال 90، کسب عنوان کارمند نمونه در جشنواره شهید رجایی شهرستان کامیاران در سال 89، کسب مقام‌های برگزیده استانی در جشنواره قصه‌گویی در سال‌های 90، 93، 95، 97، کسب عنوان شایسته تقدیر در نهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای در سال 89، راهیابی به جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای در سال‌های 90، 95، 96 و 97، راهیابی به نوزدهمین جشنواره قصه‌گویی کشوری در سال 95، راهیابی به بیست و یکمین جشنواره قصه گویی کشوری در سال 97، کسب مقام سوم استانی نمایش عروسکی در زمینه کارگردانی سال 98، کسب مقام برگزیده استانی در اولین مسابقه نمایشنامه‌نویسی قلم سال 90، کسب مقام برگزیده استانی در دومین مسابقه نمایشنامه نویسی قلم سال 91، شایسته تقدیر در جشنواره مساجد جلوگیری از وقوع جرم در سال 91، برگزیده استانی مربی و اعضا در مسابقات پویانمایی 94، برگزیده‌شدن در جشنواره کشوری «حجاب زینت آفرینش» در نمایشنامه‌نویسی 91، راهیابی به نمایشگاه عکس کانون مهربانی سال 93، مربی مادربزرگ برگزیده بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها