چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
کتابخانه‌های عمومی قزوین میزبان 400 برنامه در ایام هفته کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: هفته کتاب با برگزاری بیش از 400 عنوان برنامه فرهنگی و ترویجی در قزوین گرامی داشته می‌شود.

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه‌‎های عمومی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قزوین گفت: هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 24 تا 30 آبان‌ماه همزمان با سالروز درگذشت علامه طباطبایی نامگذاری شده است که به همین مناسبت با اجرای برنامه‌های فرهنگی این هفته گرامی داشته می‌شود.

وی بیان کرد: هفته کتاب امسال با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» برگزار می‌شود و به همین منظور بیش از 400 برنامه فرهنگی و ترویجی در استان قزوین تدارک دیده شده است که با مشارکت علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: نخستین روز از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان قزوین با تجدید میثاق کارکنان و کتابداران استان قزوین با شهدای دفاع مقدس در مکان گلزار شهدای استان قزوین گرامی داشته شد و برنامه‌های این هفته را با اذن شهدای بزرگوار آغاز کردیم.

محمدبیگی افزود: نشست مشاوره خانواده و فرزند پروری، کارگاه آموزشی خانواده و بهداشت روانی، محفل ادبی شعر خوانی به مناسبت وفات حضرت معصومه، نشست تخصصی کتابخوان مدرسه ای، جلسه نقد کتاب فار (وصیت نامه شهدای استان قزوین)، جلسه نقد و بررسی آشنایی با نهج البلاغه، رونمایی از کتاب چشم در چشم به مناسبت سالروز آزاد سازی سوسنگرد، جشن کتاب کودک و نشست بصیرتی آثار دفاع مقدس و نشست ملی کتابخوان با حضور مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد.

وی افزود: با وجود این که طی یک سال و نیم گذشته شیوع بیماری کرونا بر بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی تاثیر گذاشته است اما تلاش کردیم تا بین مردم و کتاب فاصله ایجاد نشود و حتی در زمانی که کتابخانه‌ها به صورت فیزیکی تعطیل شد فعالیت‌های همکاران ما در فضای مجازی و بسترهای ارتباطی غیر فیزیکی ادامه داشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: البته شیوع بیماری کرونا نخستین حضور اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در فضای مجازی نبود و پیش از آن نیز برخی از کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در فضای مجازی حضور داشتند ولی با اعمال محدودیت‌های فیزیکی این فعالیت‌ها به صورت سامان یافته ادامه پیدا کرد و خوشبختانه با واکنش خوب مردم نیز مواجه بودیم.

محمدبیگی بیان کرد: در این ایام ارتباط و تعامل ما با کاربران حفظ شد و به عبارتی کتابخانه اجتماعی در این ایام شکل گرفت.

وی ادامه داد: در دنیای امروز نگاه سنتی به کتابخانه تغییر کرده است چرا که حال حاضر دیدگاه سنتی که کتابخانه محل امانت و بازگشت  کتاب باشد از بین رفته است و کارکرد کتابخانه‌ها امروز به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین بیان کرد: بر همین اساس ما نیز تلاش کردیم تا کتابخانه‌ها را به باشگاه‌های فرهنگی تبدیل کنیم و تا حدودی نیز موفقیت آمیز بوده است چرا که تعاملات اجتماعی در فضای مجازی در این مدت تقویت شد و خوشبختانه موفق شدیم تا بسیاری از فعالیت‌های ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی خود را به بسترهای اینترنتی منتقل کنیم.

محمد بیگی گفت: در همین زمان بسیاری از محفل‌های ادبی در استان قزوین به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور شکل گرفت و هم اکنون شاهد برگزاری مرتب محافل ادبی و شعری در فضای مجازی با حضور گسترده علاقمندان هستیم که توانسته حرکتی ارزشمند در این مسیر باشد.

وی گفت: همچنین جلسات متعددی به منظور نقد و بررسی کتاب، معرفی کتاب، و تبادل تجربیات در این حوزه در استان قزوین با حضور مجازی علاقمندان طی این مدت برگزار شد که همه این اقدامات ترویجی می‌تواند اثرات خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی در بین مردم استان قزوین داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: در این زمان تلاش کردیم تا با ایجاد بسته‌های مطالعاتی مختلف و متناسب با شرایط زمانی و گروه‌های سنی مخاطبان محتوای ارزشمند را از کتب تالیف شده داخی تهیه و در اختیار مخاطبین قرار دهیم که با استقبال خوب مردم استان نیز مواجه شد.

محمد بیگی بیان کرد: همچنین پادکست‌های کتابخوان، راه اندازی میز مرجع مجازی و توسعه خدمات اینترنتی در حوزه کتابخانه‌های عمومی در این مدت در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در راستای استاندارد سازی کتابخانه‌ها و تسهیل دسترسی مردم به منابع کلیه کتابخانه‌های عمومی سراسر استان با همراهی معاونت برنامه ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات کتابخانه‌های کشور کلیه کتابخانه‌های استان قزوین به وای فای رایگان متصل شدند، از سوی دیگر با راه اندازی پایگاه جامع اطلاعات با بیش از 125 میلیون رکورد اطلاعاتی نظیر مقاله، پایان نامه و گزارش توانست بخشی از نیاز مراجعین به کتابخانه‌ها را در مباحث علمی پاسخ داد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: برگزاری مسابقات مختلف ترویجی و فرهنگی، پویش‌های حمایتی و ترویجی در بخش کتاب و کتابخوانی از دیگر فعالیت‌هایی است که در این مدت در استان قزوین اجرایی شده است که از اثرات اجرای این طرح‌ها خوشبختانه توانستیم اقدامات خوبی در استان قزوین داشته باشیم.

محمدبیگی افزود: به طور مثال از محل جمع آوری کتب از طرح‌های نذر کتاب نذر دانایی توانستیم کتابخانه‌های مساجد و مدارس که متقاضی بودند را تامین کنیم، همچنین با اجرای طرح‌های عضویت رایگان تعداد زیادی از علاقمندان جدید به عضویت کتابخانه‌های عمومی استان قزوین درآمدند که نوید افزایش سرانه کتاب و کتابخوانی در استان قزوین خواهد بود.

در حال حاضر 37 کتاب خانه نهادی 1 باب سیار و 2 باب سالن مطالعه خودگردان و 29 کتابخانه مشارکتی در استان قزوین فعال است که بیش از  نزدیک 1 میلیون 100 هزار جلد کتاب را در اختیار 40 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان قزوین قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها