سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
10 کتابخانه استان کرمانشاه به پایگاه اطلاعاتی «مگاپیپر» پیوستند

کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه که از آن به‌نام کتابخانه استاندارد استان یاد می‌شود، با دسترسی به خدمات مرجع مجازی، در راستای رفع نیازهای پژوهشی و ارائه خدمات غیرحضوری گام برداشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، طرح دسترسی کتابخانه‌ها به پایگاه مگاپیپر در کرمانشاه به‌منظور ارائه خدمات غیرحضوری، مشاوره اطلاعاتی و پاسخگویی به سؤالات مطالعاتی کاربران کتابخانه و با هدف تأمین نیازهای پژوهشی راه‌اندازی شده است.

در این طرح با اتصال بیش از 10 کتابخانه استان به پایگاه اطلاعاتی «مگاپیپر» امکان دسترسی اعضای کتابخانه‌های به جدیدترین اطلاعاتی علمی در این پایگاه فراهم می‌شود.

کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه که از آن به‌نام کتابخانه استاندارد استان یاد می‌شود، با داشتن 45 هزار نسخه کتاب هم اکنون به این پایگاه جامع اطلاعاتی دسترسی دارد.

این کتابخانه که در سال ۱۳۷۱ تاسیس شد و در سال ۱۳۸۷ ساختمان جدید آن در چهار طبقه احداث شد، بیش از 5 هزار نفر عضو دارد.
 
«زینب سلیمی» کتابدار کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه و رابط مرجع مجازی استان کرمانشاه است که از سال 1392 در این کتابخانه مشغول به فعالیت است و معتقد است این کتابخانه با حدود 50 هزار عنوان منابع به عنوان بزرگترین کتابخانه استان شناخته می‌­شود.
 
برای بررسی کم و کیف دسترسی اعضای این کتابخانه به خدمات مرجع مجازی، با سلیمی مسئول بخش مقالات مگاپیپر کتابخانه امیرکبیر گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
 
طرح اتصال کتابخانه به پایگاه مگاپیپر از چه زمان در دستور کار قرار گرفته است؟

این برنامه طرحی است که از سوی نهاد کتابخانه­‌های عمومی کشور از اسفند سال 1399 به مرحله اجرا درآمد، به این صورت که اشتراک چند پایگاه اطلاعاتی را برای کتابخانه­‌ها اخذ کرده‌­اند تا محققان و دانشجویان بتوانند از آن استفاده کنند. یکی از این پایگاه‌­ها مگاپیپر است که از پایگاه­‌های مادر به شمار می‌رود. از طریق این پایگاه اطلاعاتی می­‌توان حداقل به 86 پایگاه اطلاعاتی دیگر به‌طور مستقیم و به 1800 پایگاه به‌صورت غیرمستقیم دسترسی پیدا کرد که بیشتر دربردانده منابع لاتین هستند.
 
چند کتابخانه استان به این پایگاه متصل هستند؟

در فاز اول این طرح، تاکنون حدود 10 درصد از مجموع کتابخانه­‌ها در هر استان به این پایگاه متصل شده‌اند و در استان کرمانشاه نیز در فاز اول در مجموع 10 کتابخانه اشتراک دارند که در شهر کرمانشاه دو کتابخانه امیرکبیر و علامه طباطبایی (ره) و بقیه در شهرستان­‌های تابعه استان، به این پایگاه متصل هستند.
 
چرا این طرح چندان با استقبال مواجه نشده است؟ شیوع کرونا تا چه اندازه در این امر موثر است؟

به‌دلیل اینکه استفاده‌کنندگان پایگاه، محققان و دانشجویان هستند و با توجه به وضعیت کرونایی در ماه‌­های ابتدایی شروع این طرح با استقبال چشمگیری مواجه نشد که اکنون رو به بهبودی رفته است. نکته شایان ذکر این است که علیرغم داشتن مجوز دریافت هزینه از افرادی که قصد استفاده از این طرح را دارند، در استان کرمانشاه تصمیم بر این شد که طرح و خدمت به‌صورت رایگان در اختیار استفاده‌کنندگان قرار بگیرد.
 
کتابخانه امیرکبیر از چه امکاناتی برای توسعه کتابخوانی در استان برخوردار است؟ آیا این کتابخانه به پایگاه نورمگز و سیویلیکا دسترسی دارد؟

کتابخانه امیرکبیر بزرگترین کتابخانه عمومی در استان کرمانشاه است و مراجعه‌کنندگان بسیاری برای مقالات فارسی و کنفرانس‌­ها دارد، به همین دلیل برای این کتابخانه مجوز اشتراک دو پایگاه نورمگز و سیویلیکا را هم دریافت کرده‌ایم که علیرغم هزینه بالای استفاده از آن، اعضای کتابخانه می‌­توانند به‌صورت رایگان از آن بهره ببرند. به این صورت که ایمیل کتابخانه در اختیار اعضا قرار داده شده و عنوان یا شماره مقاله‌­ای را که نیاز دارند، از طریق ایمیل به کتابخانه اعلام می‌کنند و فایل مقاله مورد نیازشان را پس از دانلود از طریق ایمیل در اختیار اعضای کتابخانه قرار می‌­دهیم.

در چه صورت دیگر کتابخانه‌های استان به دو پایگاه نورمگز و سیویلیکا دسترسی خواهند داشت؟

علاوه بر اعضای کتابخانه امیرکبیر، اعضای کتابخانه­‌های استان هم در صورتی که نیاز به این دو پایگاه داشته باشند، به مسئولان کتابخانه آن شهرستان اعلام می‌­کنند و آنها درخواستشان را از طریق ایمیل برای کتابخانه امیرکبیر ارسال کرده و پس از دانلود فایل­‌های مورد نظر، از طریق ایمیل برای آن­ها ارسال می­‌شود و به نوعی سراسر استان از این موضوع بهره­‌مند هستند. برای استفاده از این طرح با دانشگاه‌­های استان تفاهم­نامه منعقد کردیم و از ابتدای مهرماه با استقبال بسیار خوبی مواجه شدیم و به بیشتر دانشگاه­‌های استان خدمات ارائه می­‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها