شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
آثار مکتوب حوزه دفاع مقدس به دست جوانان نمی‌رسد

ابراهیم ناعمی نویسنده حوزه دفاع مقدس در شهرستان قاین، می‌گوید: اکثر کتاب‌های این حوزه در خراسان جنوبی در تیراژ پایین منتشر می‌شوند و به دست جوانان استان نمی‌رسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان جنوبی، هفته گذشته از دو اثر ابراهیم ناعمی با نام‌های «سقاهای تشنه لب» و «شهدای مهندس شهرستان قاینات» رونمایی شد. به بهانه معرفی این کتاب‌ها، با این نویسنده قاینی به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

ناعمی سخن را با معرفی کتاب «سقاهای تشنه لب» آغاز می‌کند و می‌گوید: چند سال پیش، همزمان با برگزاری یادواره شهدای تدارکات و پشتیبانی استان، با همکاری سپاه انصارالرضا (ع) اسناد و مدارکی از 105 شهید تدارکات خراسان جنوبی به دستم رسید که این اسناد شامل مصاحبه با خانواده‌های این شهیدان گرانقدر بود. با استناد به این مطالب، کار تدوین کتاب را آغاز کردم و کتاب را در چند بخش شامل مقدمه که به مقام و منزلت شهدا پرداخته شده، زندگینامه و وصیت‌نامه شهدای تدارکات، تجزیه تحلیل آماری، سنی و شهرستانی این شهدا و مصاحبه با پیشکسوتانی که در دوران دفاع مقدس در بخش تدارکات فعال بودند، به پایان رساندم. هر چند که بخش مصاحبه با پیشکسوت‌ها به پیشنهاد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، در قالب کتابی جداگانه نیز منتشر خواهد شد.
 
بخشش‌های مردمی در اوج محرومیت
وی با اشاره به اینکه از خلال مصاحبه با پیشکسوتان تدارکات، می‌توان به مطالب و نکات بسیار ارزشمندی دست یافت، اضافه می‌کند: برای مثال یکی از این عزیزان تعریف می‌کند: «برای جذب پشتیبانی‌های مردمی نزد یکی از پدران شهدا رفتیم، انتظار داشتیم با وجود محرومیت‌های آن زمان مردم، تنها یکی از گوسفندان خود را اهدا کنند اما دست ما را برای بردن باز گذاشتند و ماشین تدارکات را با گوسفندهای اهدایی خود پر کردند.»

ناعمی می‌افزاید: از نظر من نکته قابل توجه کتاب آنجاست که داستان مردمی را روایت می‌کند که نتوانستند در میدان جنگ حضور داشته باشند اما با وجود محرومیت‌های فراوان، از هیچ تلاشی دریغ نکرده و بذل و بخشش‌های فراوانی برای پشتیبانی از رزمندگان داشتند.
 
 
کلکسیونی از وقایع انقلاب تا سال‌های پایانی جنگ تحمیلی
وی در ادامه سخنانش، به کتاب «شهدای مهندس شهرستان قاینات» اشاره می‌کند و می‌گوید: از آنجایی که عهده‌دار امور کانون بسیج مهندسین شهرستان قاین هستم، تصمیم گرفتم تا 5 شهید مهندس شهرستان قاین را به عموم مردم معرفی کنم. جذابیت موضوع آنجاست که این شهیدان، کلکسیونی از وقایع رخ داده از دوران مقاومت برای انقلاب، بمب‌گذاری دفتر حزب ریاست جمهوری، آغاز جنگ تحمیلی و سال‌های پایانی جنگ هستند.

این مولف قاینی، به معرفی 5 شهید مذکور می‌پردازد و ادامه می‌دهد: شهید مهدوی الحسینی دانشجوی مهندسی دانشگاه تهران بود که با آغاز جریان‌های انقلابی، برای شرکت در راهپیمایی‌ها به قاین بازگشت و در 22 آذر 57 شهید شد. شهید معین امین‌زاده در وزارت بازرگانی فعالیت داشت و در حادثه انفجار دفتر حزب ریاست جمهوری به شهادت رسید. شهید غفوری جزء 120 خلبانی بود که در سال 1358 از آمریکا برگشت و 24 تیرماه برای انجام مأموریت در شب، از پایگاه بوشهر به پرواز درآمد و روح ملکوتی‌اش به آسمان‌ها پر کشید و دیگر برنگشت. شهید رامین فر نیز از مهندسین خلبان جنگ بود که با شروع جنگ تحمیلی در تاریخ 2 مهرماه در حالی‌که دو روز از آغاز جنگ گذشته بود، به‌ همراه 140 فروند جنگنده همرزمان خود برای در هم کوبیدن تأسیسات نظامی و اقتصادی عراق به پرواز درآمدند و در حال بمباران این تأسیسات بر فراز شهر بغداد، به شهادت رسید. این شهید بزرگوار اولین شهید دفاع مقدس استان نیز بود. شهید‌ هاشمی (ثالثی) نیز دانشجوی مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد بود و در منطقه مریوان شهید شد.
 
پرداختن به پیشینه مهندسی در قهستان بزرگ
ابراهیم ناعمی به دیگر بخش‌های کتاب اشاره می‌کند و می‌افزاید: 5 اسفندماه، روز بزرگداشت «خواجه نصیرالدین طوسی» و روز مهندس نامگذاری شده است و از آنجایی‌که این دانشمند بزرگ ایرانی، مدتی را در قلعه کوه قاین اقامت داشته، در همین منطقه ازدواج کرده و کتاب اخلاق ناصری را نیز در اینجا مکتوب می‌کند، فصلی از کتاب (فصل دوم) را به معرفی این دانشمند و پیشینه مهندسی در قاین و قهستان بزرگ اختصاص داده‌ام.

وی با بیان اینکه فصل اول کتاب شامل سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مهندسی جنگ و بسیج مهندسین است، اضافه می‌کند: در فصل سوم نیز به فعالیت‌های مهندسی در زمان جنگ شامل پل سازی‌ها و خلاقیت‌های مهندسان آن زمان پرداخته‌ام. همچنین با توجه به اینکه شهید مهدوی الحسینی، اولین شهید شهرستان قاین به شمار می‌رود، در خصوص جریان‌های انقلابی در قاین و وقایع 22 آذرماه نیز مطالبی را نگاشته‌ام.

ناعمی در ادامه به بخش‌های قابل توجه کتاب و زندگینامه شهدای مهندس اشاره می‌کند و می‌گوید: در بخشی از زندگینامه شهید رامین‌فر آمده است که روزی در دوران سکونتش در آمریکا، مشغول تلاوت قرآن بوده که همسایه کهنسال او به صدای قرآن خواندن شهید رامین فر جذب می‌شود و از او درباره آنچه که می‌خواند می‌پرسد. توضیحات شهید به قدری برای این شهروند آمریکایی جالب بود که زمینه مسلمان شدن او را فراهم می‌کند.

وی یادآور می‌شود: از آنجایی که کتاب هنوز در تیراژ بالا منتشر نشده است، به دنبال نام بامسمّاتری برای کتاب هستم و به احتمال زیاد با انتشار کتاب طی 2 یا 3 هفته آینده، نام «شهدای مهندس شهرستان قاینات» تغییر کند.
 
راه‌اندازی مجمع نویسندگان شهرستان قاین با هدف بالا بردن کیفیت آثار دفاع مقدسی
نویسنده کتاب «سقاهای تشنه لب» که در حال حاضر مسئولیت نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان قاین را بر عهده دارد و در کنار آن به تدریس درس آشنایی با علوم دفاع مقدس در دانشگاه قاین نیز مشغول است، در خصوص میزان اثرگذاری آثار دفاع مقدسی مکتوب شده در استان می‌گوید: سال 97 که کنگره 2000 شهید خراسان جنوبی برگزار شد، رویکرد به سمت چاپ کتب دفاع مقدسی تغییر کرد. تا پیش از این یادواره‌هایی در مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات برگزار می‌شد اما اثر ماندگاری به جا نمی‌ماند، درحالی‌که پس از برگزاری کنگره تعداد کتب دفاع مقدسی به شدت بالا رفت. هر چند این کار نواقصی هم داشت، برای مثال وقتی هدف را چاپ کتب و مکتوب کردن خاطرات شهدا برای جوانان تعیین کرده‌ایم، باید زمینه دیده شدن این آثار را هم فراهم کنیم. اکثر کتب چاپ شده به دلیل هزینه‌های بالا، در تیراژ خیلی پایین منتشر شدند و برخی حتی در حد رونمایی و چاپ تنها چند جلد کتاب بود.

ابراهیم ناعمی ادامه می‌دهد: مسئولین امر باید اعتباری را برای انتشار کتب در تیراژ بالاتر اختصاص می‌دادند تا کتب به دست جوانان استان برسد و فرهنگ ایثار و شهادت و نقش خراسان جنوبی در دفاع مقدس شناخته شود.

وی دیگر نقص کارهای دفاع مقدسی را چاپ کتب با کیفیت پایین می‌داند و می‌گوید: معتقدم در هر شهرستانی باید کمیته‌ای از متخصصین و مدرسین دفاع مقدس، روایان و پیشکسوتان دارای دید علمی به مسائل، تشکیل شود تا با داشتن جایگاهی مشورتی، جوانان و نویسنده‌های علاقه مند به حوزه دفاع مقدس را راهنمایی کنند.

این نویسنده قاینی، با بیان اینکه پیگیر راه‌اندازی مجمع نویسندگان شهرستان قاین هستم، عنوان می‌کند: امیدواریم این مجمع محلی برای تشویق نویسندگان علاقه‌مند به حوزه‌های دفاع مقدس و مکانی برای ارائه نظرات تخصصی پیرامون آثار دفاع مقدسی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها