چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
رونمایی از 530 اثر مکتوب و صوتی / برگزاری نشست‌های نقد و نمایشگاه‌های کتاب دفاع مقدس

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در تشریح برنامه‌های ویژه هفته دفاع مقدس در سال 1400، رونمایی از 530 اثر مکتوب و صوتی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، برپایی نمایشگاه‌های کتاب و نشست‌های نقد و بررسی کتاب را برخی از مهمترین برنامه‌های این هفته در سراسر کشور برشمرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سرهنگ عباس بایرامی؛ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، همزمان با چهل و یکمین سالگرد آغاز دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا به معرفی برنامه‌ها و اقدامات انجام شده از سوی این مرکز در سال جاری و برنامه‌های پیش‌رو تا پایان سال 1400، همچنین تشریح برنامه‌های ویژه هفته دفاع مقدس پرداخت.
 
وی بیان کرد: در سرفصل برنامه‌های جاری سازمان، عموما تولید، چاپ و انتشار کتاب قرار دارد. تمام تلاش ما این است که از همه ظرفیت‌های کشوری در این راستا استفاده کنیم. در این برنامه‌ها 31 استان کشور و نهادهای مرتبط با دفاع مقدس همچنین سازمان‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همکاری دارند.
 
بایرامی افزود: در سال 1399، تعداد یک‌هزار و 281 عنوان کتاب در نتیجه این همکاری‌ها در کشور چاپ شده و نزدیک به 216 عنوان کتاب نیز صوتی شده است. امسال هدفگذاری ما روی 1800 عنوان کتاب است که در این راستا هم از ظرفیت‌های عمومی و هم از ظرفیت‌های دیگر نهادهای مرتبط و نیروهای مسلح، همچنین توان نوقلمان و سوژه‌هایی متنوع و ناب، بهره می‌بریم.
 
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در تشریح مهمترین برنامه‌های پیش‌روی سازمان در سال 1400، توضیح داد: یکی از برنامه‌های مهم ما در سال جاری، برگزاری نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس است که در این دوره کتاب‌های مربوط به سال‌های 98 و 99 مورد بررسی قرار می‌گیرد. براساس آمار خانه کتاب و ادبیات ایران حدود 1400 عنوان کتاب در این دو سال ثبت شده است. دبیر علمی این همایش محمدقاسم فروغی و دبیر اجرایی آن سید رضا میربابا است. زمینه‌های اجرایی و بررسی آثار با حضور بیش از 100 داور در گروه‌های مختلف در حال انجام است. در این جشنواره، فقط به معرفی بهترین کتاب‌ها اکتفا نکردیم و تمام ارکان پروسه تولید کتاب ازجمله طراحی جلد و حتی چاپ نیز دیده شده و در این زمینه‌ها نیز بهترین‌ها معرفی خواهند شد.
 
وی همچنین ادامه داد: برگزاری کنگره ادبیات پایداری که ویژه دریافت مقالات در این حوزه است از دیگر برنامه‌های ما در سال‌جاری خواهد بود که به احتمال زیاد دانشگاه چهارمحال بختیاری میزبان این رویداد است. آثار این جشنواره در مرحله جمع‌آوری است و امید داریم با طی شدن مراحل اجرایی در زمستان سال جاری این کنگره را برگزار کنیم. بیست‌وسومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس نیز مراحل اجرایی را طی می‌کند. اردیبهشت‌ماه 1400 فراخوان کنگره منتشر و پوستر آن رونمایی شد. محمدرضا سنگری؛ دبیر علمی و محمدحسین انصاری‌نژاد؛ دبیر اجرایی این کنگره شعر هستند. امیدواریم با دریافت به موقع آثار و انجام مراحل داوری، اختتامیه این جشنواره در اواخر پاییز امسال با معرفی برترین آثار برگزار شود.
 
بایرامی با اشاره به جایزه ادبی یوسف، اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما، برگزاری دهمین دوره جایزه ادبی یوسف است که به احتمال زیاد میزبان این دوره استان همدان خواهد بود. فراخوان و رونمایی از پوستر انجام شده است. مسعود امیرخانی؛ دبیر علمی و سید رضا میربابا؛ دبیر اجرایی این جایزه هستند. مراحل مقدماتی جایزه ادبی یوسف ابتدا در استان‌ها انجام می‌شود و در نهایت برترین‌ها در مرکز معرفی و تجلیل می‌شوند.
 
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس درباره برنامه‌های این مرکز در حوزه تاریخ نیز گفت: در زمینه تاریخ دفاع مقدس نیزکارهای خوبی پیش‌رو داریم. در استان‌های خوزستان و کرمانشاه به‌عنوان استان‌های مرزی در زمان جنگ، دو همایش برنامه‌ریزی شده که تاکنون فراخوان مقاله این همایش‌ها نیز منتشر شده است. در حوزه تاریخ همچنین تفاهم‌نامه‌ای با همه استان‌های کشور، برای تدوین کتاب جامع دفاع مقدس در یک قالب مشخص زیرنظر شورای راهبردی تاریخ در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس صورت گرفته است. اساتید حوزه تاریخ دفاع مقدس عضو این شورا هستند.
 
وی افزود: در بحث کارگاه‌های آموزشی نیز هر استان به تناسب کارگاه‌هایی را با موضوعات مختلف برگزار می‌کند. دو کارگاه نیز به‌صورت متمرکز در تهران برگزار خواهد شد. کارگاه داستان‌نویسی با حضور 260 نفر از سراسر کشور به‌صورت مجازی و کارگاه خاطره‌نویسی زیر نظر شورای خاطره سازمان نیز همزمان با هفته دفاع مقدس استارت می‌خورند. تا پایان سال نیز چند کارگاه تخصصی دیگر برگزار خواهد شد.
 
بایرامی درباره ترجمه کتاب‌های شاخص حوزه دفاع مقدس برای عرضه در عرصه بین‌المللی نیز توضیح داد: برخی کتاب‌ها برای عرضه در سطوح محلی، استانی، منطقه‌ای (مثلا استان‌های عرب‌نشین یا کردنشین) و برخی آثار برای ارائه در سطح ملی و فراملی تولید می‌شوند. برای کتاب‌هایی در سطح فراملی، کار ترجمه نیز صورت می‌گیرد. تاکنون در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، حدود 45 عنوان کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه شده است. در سال جاری نیز 11 عنوان کتاب به زبان‌های عربی، انگلیسی، ایتالیایی و اسپانیایی ترجمه و منتشر خواهد شد.
 
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، در ادامه سخنانش در تشریح برنامه‌های ویژه هفته دفاع مقدس با تشکر ویژه از همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران، بیان کرد: در این هفته در 27 استان کشور برنامه رونمایی از کتاب داریم که در مجموع 324 عنوان کتاب رونمایی می‌شود. از آن‌جمله می‌توان به رونمایی از کتاب‌های «پسر تفتان» زندگینامه شهید آتش‌دست، «خاک تا افلاک» مجموعه آثار برگزیده بیست‌ودومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مجموعه شعر «باران‌ترین بودی» اشاره کرد. همچنین در 16 استان نیز تعداد 206 عنوان کتاب صوتی رونمایی خواهد شد.
 
وی افزود: برگزاری مسابقات کتابخوانی با هدف ترویج فرهنگ دفاع مقدس و ارزش‌های مقاومت به‌ویژه برای نوجوانان و نسل جوان و برگزاری کارگاه‌های تخصصی و آموزشی در هشت استان نیز ازجمله برنامه‌هایی است که در هفته دفاع مقدس صورت می‌گیرد.
 
بایرامی در معرفی برخی دیگر از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای هفته دفاع، گفت: در 22 استان کشور ویژه‌برنامه‌های شب شعر و عصر خاطره با حضور پیشکسوتان، شاعران و نویسندگان این حوزه برگزار خواهد شد. هدف ما صرفا انجام برنامه‌ها به‌صورت نمایشی نیست؛ بلکه از دل این جلسات خروجی گرفته شده و در قالب کتاب و دیگر قالب‌های فرهنگی عرضه می‌شود. برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی کتاب در 11 استان کشور و انجام نشست‌های نقد و بررسی کتاب در هفت استان، از دیگر برنامه‌های مهم ما در هفته دفاع مقدس است. نظر ما این است که برای ارتقای سطح کیفی کتاب‌ها، هر اثری که در حوزه ادبیات و تاریخ تولید می‌شود، مورد نقد جدی قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها