یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
خیز بلند قزوین برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اعلام این خبر افزود: نخستین کتابخانه چاپ سنگی و کتب خطی قزوین در فضای تاریخی خانه فرهنگ امیرکبیر راه‌اندازی می‌شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین با بیان اینکه حضور مفاخر ارزشمند، نویسندگان، شعرا و کتاب بزرگ کشور در قزوین، زندگی و تولد آن‌ها در این شهر و رشد و نموشان در قزوین در کنار اینکه فرهنگ و ادب مردم قزوین را ارتقاء بخشیده است آثار ارزشمندی را از این افراد برای ما به یادگار گذاشت، اذعان کرد: به نظر می‌رسد به‌درستی نتوانسته‌ایم از این معارف ارزشمند بهره ببریم.

محمد رستمی گفت: بسیاری از همین شعرا و نویسندگان و حتی خوشنویسان برجسته این استان ،کتب خطی و سنگی گرانقدری از خود به یادگار گذاشته‌اند که امروز در اختیار مجموعه‌داران مختلف و برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی قرار دارد، بدون اینکه مجموعه‌ای کامل از این کتب تاکنون برای استفاده نسل‌های بعدی جمع‌آوری‌شده باشد.

وی افزود: ازاین‌رو پیشنهاد راه‌اندازی موزه کتب خطی و سنگی از مدت‌ها قبل در قزوین مطرح شد و با برگزاری جلسات متعدد و بررسی جوانب مختلف اجرای این طرح ساختمان خانه فرهنگ امیرکبیر که یک فضای تاریخی مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر است برای این امر انتخاب شد.

تأسیس کتابخانه فرهنگ و هنر قزوین در دستور کار است
رستمی گفت: تأسیس کتابخانه فرهنگ و هنر قزوین به‌منظور گردآوری کتب ارزشمند موجود در این حوزه و حفظ و حراست از این آثار از مدت‌ها قبل در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین مورد بررسی قرار گرفته است و اکنون با موافقت مسئولین مرتبط در مرحله تجهیز داخلی قرار دارد.

وی ادامه داد: فضای مناسب در اختیار این کتابخانه قرار داده‌ شده است و با اتمام اجرای فعالیت‌های داخلی عمرانی کتابخانه امیدواریم به‌زودی شاهد بهره‌برداری از این کتابخانه باشیم.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: راه‌اندازی این کتابخانه می‌تواند در کنار حفظ غنای فرهنگی قزوین مرجعی برای محققین و پژوهشگران برای استفاده از این آثار باشد و دسترسی علاقه‌مندان این حوزه را به این آثار تسهیل کند.

جشنواره طنز سه‌گانه در قزوین برگزار می‌شود
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین افزود: حضور طنزسرایان برجسته کشور در قزوین از دیرباز عنوان پایتخت طنز ایران را به قزوین داده است؛ بااین‌حال به نظر می‌رسد طی دهه‌های گذشته این سبک از ادبیات که در ادبیات کهن قزوین ریشه دوانده است، رو به فراموشی می‌رود.

رستمی عنوان کرد: دهخدا، سیداشرف‌الدین حسینی (نسیم شمال) و عبید زاکانی، سه طنزپرداز بزرگ ایرانی ریشه در خاک قزوین دارند و به‌جز این افراد در تاریخ ادبیات ایران نام تعداد زیادی از طنزپردازان بزرگ و کوچک به چشم می‌خورد که می‌تواند این ظرفیت فرهنگی را برای مردم قزوین یادآور شود.

وی گفت: بااین‌حال به نظر می‌رسد ادبیات طنز در پایتخت طنز ایران چندان مورد اقبال نیست و ازاین‌رو احیاء و تلاش برای حفظ این جایگاه از چند سال گذشته در دستور کار قرارگرفته است و هرساله جشنواره‌ها و مسابقات مختلفی در این زمینه اجرایی می‌شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین افزود: بااین‌حال پیشنهاد برگزاری جشنواره سه‌گانه طنز قزوین به‌منظور تقویت این رویکرد و حمایت از فعالیت‌های ادبیات طنز و طنزپردازان برجسته کشور مطرح شد و در صورت موافقت و تامین اعتبار در آینده نزدیک شاهد برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی در قزوین خواهیم بود.

220 نسخه کتاب به دبیرخانه سومین دوره کتاب سال قزوین رسیده است
رستمی همچنین با اشاره به برگزاری سومین دوره کتاب سال قزوین گفت: شاید بتوان برگزاری جشنواره کتاب سال قزوین را از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین رویدادهای فرهنگی قزوین در حوزه کتاب دانست که طی چند دوره گذشته برگزارشده توانسته بسیاری از نویسندگان صاحب‌نظر و سبک استان را گرد هم جمع آورد و آثار تولیدشده مرتبط با استان قزوین و یا توسط نویسندگان قزوینی را گردآوری، داوری و ارزش‌گذاری کند.

وی گفت: خوشبختانه طی چند سال گذشته نویسندگان قزوینی با این جشنواره ارتباط خوبی گرفتند و اکنون به‌عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی در بین فعالین حوزه کتاب استان قزوین پذیرفته‌شده است و هرساله پاسداشت تعدادی از اهالی ادب و فرهنگ قزوین در قالب این جشنواره به وقوع می‌پیوندد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: جایزه کتاب سال امسال با نام جایزه دکتر احسان اشراقی نام‌گذاری شده است و در کنار معرفی برترین آثار تولیدشده در قزوین 5 کتاب از نویسندگان استانی مشمول خرید حمایتی خواهند بود.

خیز جدی قزوین برای کسب عنوان پایتختی کتاب
رستمی معتقد است: قزوین طی چند سال گذشته در حوزه ترویج و توسعه کتاب و کتاب‌خوانی فعالیت‌های ماندگاری انجام داده است که می‌تواند این استان را برای کسب عنوان پایتختی کتاب شایسته گرداند.

وی بیان کرد: در حال حاضر حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، حمایت از نویسندگان و ناشرین و اجرای فعالیت‌های ترویجی این حوزه در استان قزوین با جدیت در حال اجراست و در همین زمان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، شهرداری قزوین و سایر نهادهای مرتبط نیز در حال اجرای برنامه‌های مؤثر در این بخش هستند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: بررسی بسیاری از شاخص‌های موجود برای کسب عنوان پایتختی کتاب نشان از این دارد که قزوین در حال حاضر خیز جدی برای کسب این عنوان برداشته است و با کمی برنامه‌ریزی و فعالیت جمعی به امید خدا می‌توانیم این عنوان را برای استان کسب کنیم.

رستمی گفت: در حال حاضر برگزاری جشنواره‌های مرتبط، مسابقات و جام‌های کتاب‌خوانی، طرح‌های خرید فصلی کتاب و خرید حمایتی کتاب از نویسندگان استانی با جدیت در حال اجراست و انتظار می‌رود با ایجاد هماهنگی بین مدیران دستگاه‌های اجرایی و تعامل بیشتر بین نهادهای متولی این حوزه بتوانیم در آینده خبرهای خوشی در این زمینه برای ارائه به مردم داشته باشیم.

وی افزود: کسب عنوان پایتختی کتاب مسئله‌ای نیست که با فعالیت یک دستگاه امکان‌پذیر باشد و همچنین کسب این عنوان، پایان راه نیست؛ بلکه آغاز فرآیندی در مسیر رشد و توسعه برای حمایت از بخش کتاب و کتاب‌خوانی است که می‌تواند بسیاری از شاخص‌های موجود در این زمینه را در استان تحت تأثیر قرار دهد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در پایان بیان کرد: امیدواریم همراهی مدیران دستگاه‌های مرتبط در این حوزه بتواند موجب تقویت و حمایت این بخش در استان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها