سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
هدف مکتب ادبی مینوایسم معناگرایی است

سعید امامی شاعر کرمانشاهی درباره مکتب ادبی مینوایسم می‌گوید: مینوایسم برخلاف مکاتب معناگریز، معناستیز و حتی فرمالیستی، هدفش معناگرایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، سعید امامی، شاعر کرمانشاهی و فارغ‌التحصیل مقطع دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی است. او که اکنون کتابدار یکی از کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه است، همزمان در دانشگاه هم تدریس می‌کند.

امامی در سال 1398 در مقدمه کتابی با عنوان «شعرهای ارگانیک – انوشه»، مکتب ادبی مینوایسم را پایه‌گذاری و غزل تمثیل و غزل مینوایستی (معرفتی) را معرفی کرد. این شاعر به‌تازگی کتاب «عشق شناسنامه دارد» را در 1000 نسخه به بازار عرضه کرده است. در موخره این کتاب، اصطلاحات مربوط به دیدگاه ادبی او یعنی مینوایسم شرح داده شده است.

درخصوص جزییات این دیدگاه ادبی و راهکارهایی برای افزایش رغبت به کتابخوانی با این شاعر کرمانشاهی گفت‌‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
 
از نخستین روزهای پیوستن به دنیای ادب و ترانه بگویید.

آغاز فعالیت ادبی بنده برمی‌گردد به سال 1379 که در انجمن ادبی کوثر در خدمت دبیر و مجری انجمن آقای «مهدی ازهر» بودم و در آنجا بود که با ادبیات و مخصوصاً غزل نو یا همان غزل روایی، فرم یا مینیمال آشنا شدم. با شرکت در دیگر انجمن‌های ادبی از جمله انجمن بسیج که به اهتمام آقای «منصور فاطمی مجد» و انجمن «رشید یاسمی» که استاد محمدجواد محبت آن را برگزار می‌کرد، بیش از پیش و همگام با تحصیلات آکادمیک، با ادبیات و شعر مونس شدم. البته در این طریق از دوستان و اندیشمندی همچون آقای «علیرضا آذرپیک» و‌ «هادی رادناصر» و دیگر دوستان مدد می‌گرفتم.

از حال و هوای انجمن‌های ادبی و اشکال جدیدی که به غزل در آن روزها هدیه داده شد، بگویید.

هوای انجمن‌های کرمانشاه در آن دوران فضایی پر از جنب و جوش و شور ادبی و تفکر و کنکاش و آزمودن تکنیک‌های جدید در قالب غزل بود. محمدسعید میرزایی به تبع سیمین بهبهانی فرم جدیدی به غزل داده و غزل را از فضای سنتی دور ساخته بود. علیرضا آذرپیک و‌ هادی رادناصر و.... فضا و فرم‌های جدیدی را در غزل پیشنهاد دادند و غزل مینیمال را مطرح کردند. بنده نیز در این فضا هم در کنار این اساتید و دوستان پیگیر شعر و به ویژه غزل بودم.

پس از گذشت یک مدت زمان دوری از انجمن‌های ادبی به دلایلی همچون تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری در کردستان و لرستان، در بهار سال 1394 در کتابخانه عمومی اندیشه کارگاهی با نام اندیشه برگزار کردم که حاصل آن تربیت چندین هنرپژوه و هنرمند در ژانرهای ادبی داستان و شعر بود. از جمله این دوستان صابر قیطاسی نویسنده خوب داستان فانتزی است که کتابی به نام دنیای توراس به چاپ رسانده و در حال نوشتن کتاب دوم خویش است. همچنین جناب امیر کسری افتخاری در زمینه شعر کردی بسیار پیگیر و مجدانه در حال پیشرفت و تعالی است.

در زمینه ادب و شعر و شاعری چه کتاب‌هایی از شما منتشر شده است؟

در سال 1398 در مقدمه کتابی با عنوان شعرهای ارگانیک – انوشه مکتب ادبی مینوایسم را بنیان نهادم، غزل تمثیل و غزل مینوایستی (معرفتی) را معرفی کردم. این کتاب، مجموعه‌ای است از 72 غزل با مضامین، عاشقانه، اجتماعی، معرفتی و... . غزلیات این کتاب در چندین ژانر نو کلاسیک، تمثیلی، معرفتی و مینیمالیستی است. همچنین  این مجموعه شامل چندین مثنوی، رباعی، دوبیتی، چارپاره و... نیز هست. در سال 1399 مجموعه دیگری از بنده با عنوان «عشق شناسنامه دارد» به چاپ رسید، در موخره این مجموعه اصطلاحات ادبی مکتب مینوایسم شرح داده شده است. این مجموعه در قالب نو است و مضامینی معرفتی، اجتماعی و مذهبی و به ویژه عاشقانه را شامل می‌شود. علاوه بر این دو کتاب از نظر علمی نیز تاکنون از بنده بیش از بیست مقاله مجلات علمی به چاپ رسیده است.
 

چگونه مسیر ادبی خود را بر پایه مکتب ادبی مینوایسم قرار داده‌اید؟

من با توجه به ارائه بیانیه مکتب ادبی مینوایسم و شرح اصطلاحات آن، راه خود و برنامه ادبی‌ام را به طور واضح مشخص کرده‌ام. مینوایسم برخلاف مکاتب معناگریز، معناستیز و حتی فرمالیستی، هدف خود را معناگرایی دانسته و در این طریق گام خواهد برداشت. من عبارت‌هایی همچون بازی بی‌پایان واژگان در متن، معانی بر پایه اوهام ذهن مخاطب و اصالت‌ دادن به فرم و به حاشیه راندن معانی اصلی متن را به دور از خردگرایی می‌دانم و همانگونه که یکی از معانی مینو در مینوایسم خرد است با مکاتب خرد گریز و خرد ستیز نیز سرناسازگاری دارم. مینوایسم متون ادبی را  بر مبنای ارتباط متن با مخاطب به سه دسته کلی: مکانیکی، ارگانیک و انوشه تفسیم می‌کند و موسیقی، تصویر، زبان ادبی را لازمه متن ادبی می‌داند و به معنا اصالت تام می‌دهد. بنابراین برنامه ادبی من بر مبنای مینوایسم است که معانی متعدد در چارچوب متن را می‌پذیرد و بر مبنای عشق و خدمت می‌نویسد.
 
از آثار بعدی‌تان بگویید. کتابی زیر چاپ دارید؟

مجموعه شعر بعدی بنده، یک مجموعه شعر کردی است که در مقدمه آن به طور مختصر به تاریخ ادبیات کرد پرداخته است.
 
از نظر شما خلاء کتاب‌های متعدد برای هر نوع سلیقه و اندیشه در مراکز کتابخوانی، تا چه اندازه در کاهش کم‌رغبتی به خواندن تاثیرگذار است؟

از این رو که شاهد حضور مردم در کتابخانه هستم، می‌توانم بگویم که اگر برای افراد مختلف کتاب‌های متنوع وجود داشته باشد، مردم آرام آرام جذب کتابخانه خواهند شد و کتابخوان می‌شوند. زیرا به قول معروف هر کسی کتابی را می‌پسندد و هر کتاب ویژه مخاطب خاص خود است. بنابراین وجود منابع دسته اول، منابع متنوع و تعدد کتاب‌ها می‌تواند کمک شایانی به امر کتابخوانی در جامعه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها