شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
ارائه کتاب‌های کودک و نوجوان بعد از تایید کارشناسان در نمایشگاه فرانکفورت

فتح‌الله فروغی با اشاره به ماموریت انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و حضور در نمایشگاه کتاب تهران به نمایندگی از این گروه نشر، از بررسی کتاب‌های معرفی شده برای حضور و ارائه در نمایشگاه فرانکفورت خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،حدود 42 روز دیگر نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، میزبان اهالی نشر خواهد شد تا دست‌اندرکاران و فعالان صنعت نشر پس از دو سال با یکدیگر دیدار داشته باشند و علاوه بر تبادل و رایزنی برای خرید و فروش رایت کتاب‌هایشان، از جدیدترین دستاوردهای صنعت نشر دنیا مطلع شوند.
 
امسال به دلیل شیوع کرونا در جهان، قرار است نمایشگاه فرانکفورت در سه سالن برپا شود و برای رعایت پروتکل‌های ایمنی و فاصله‌ اجتماعی، راهروها، عریض‌تر و فضای غرفه‌ها نیز کوچک‌تر خواهد بود. غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در مقایسه با سال‌های قبل کوچک‌تر شده و حدود 40 متر را به خود اختصاص می‌دهد.
 
انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان یکی از تشکل‌های صنفی است که امسال نماینده خود را به نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعزام می‌کند. به همین بهانه، با فتح‌الله فروغی، دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان به گفت‌وگو نشستیم و درباره برنامه‌های این انجمن در نمایشگاه فرانکفورت صحبت کردیم. 
 
هدف انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان برای حضور در رویدادهای بین‌المللی مثل نمایشگاه فرانکفورت چیست و تاکنون چه میزان در رسیدن به این هدف موفق بوده است؟
نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت رویداد مهمی است که هر ساله تعداد زیادی از ناشران، نویسندگان، آژانس‌های ادبی و اهالی فرهنگ در آن حضور دارند و هر کدام به سهم خود و بنا بر ظرفیت خود از آن استفاده می‌کنند. کشور ما هم مثل سایر کشورها در این رویداد شرکت می‌کند، اما اینکه تا چه اندازه از این رویداد بهره برده‌ایم و توانسته‌ایم از دستاوردهای نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در صنعت نشر بهره بگیریم، بحث دیگری است که نیازمند کار کارشناسی است و بعد از نمایشگاه درباره آن صحبت خواهم کرد. تجربه‌ای که انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان از شرکت در نمایشگاه‌های مختلف مثل فرانکفورت، پاریس، شانگهای، بلونیا و... دارد این است که سعی مي‌کنیم از نشست‌ها، گفت‌وگوها و تعاملاتی که در نمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد گزارش‌هایی تهیه کنیم و گزارش‌های خود را بعد از برگزاری به صورت جلسات حضوری یا از طریق گزارش‌های کتبی منتشر می‌کنیم و در اختیار همکاران ناشر بگذاریم تا از آن استفاده کنند و اگر قصد داشتند در آینده به صورت مستقل شرکت کنند،‌ از این تجربه‌ها استفاده کنند.
 
امسال نماینده‌ای از انجمن به صورت حضوری در نمایشگاه فرانکفورت حضور دارد. چه برنامه‌هایی برای استفاده بهینه از این فرصت دارید؟
انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان به نمایندگی از این حوزه و در تعامل با نهادهای مختلف مثل موسسه خانه ادبیات و کتاب ایران، قرار است امسال هم اقداماتی انجام دهد. البته معتقدم کمی برای برنامه‌ریزی دیر شده است؛ اما از ماه‌ها قبل نامه‌ای به موسسه دادیم و گفتیم حاضریم به نمایندگی از ناشران کودک در نمایشگاه فرانکفورت حضور پیدا کنیم و ارائه‌دهنده فعالیت ناشران این حوزه باشیم. به هر صورت نمایشگاه در سال گذشته مجازی بود اقدامات ما نیز در راستای فعالیت‌های مجازی بود؛ ولی امسال که هم مجازی و هم حضوری است، به سفارش موسسه خانه کتاب قرار شد نمایندگی کتاب‌های ناشران کودک را داشته باشیم و اکنون مشغول انجام کارهای مرتبط با آن هستیم.
 
بگویید چه اقداماتی را انجام دادید یا چه کارهایی را در دست انجام دارید؟
ما طی فراخوانی که منتشر کردیم، از همه ناشران حوزه کودک و نوجوان در سراسر کشور خواسته‌ایم اطلاعات کتاب‌شناختی کتاب‌های خود را -که در بازه زمانی سال‌های 1398 تا نیمه اول سال 1400 منتشر کرده‌اند و استنباط می‌کنند که ظرفیت حضور در بازارهای جهانی را دارد- برای ما ارسال کنند. ناشران باید مشخصات کتاب‌شناسی کتاب‌های تالیفی خود را بر اساس ملاک‌ها و معیارهایی که در فراخوان آمده و شامل عنوان کتاب، نویسنده، تصویرگر، شابک، تعداد صفحه و خلاصه‌ای ویژه از کتاب برای معرفی محتوای اثر است، برای ما ارسال کنند. البته ما توصیه کردیم که این خلاصه هم به زبان فارسی و هم انگلیسی باشد اما اگر ناشری نتوانست در این فاصله زمانی ترجمه انگلیسی را ارائه دهد، انجمن این کار را انجام می‌دهد.
 
این کتاب‌ها بعد از ارسال بررسی می‌شوند؟
بله. پس از جمع‌آوری، کتاب‌‌ها از طریق کارشناسان این حوزه بررسی،‌ اطلاعات کتابشناختی آن‌ها کنترل می‌شود و آثار منتخب در به مجموعه کتاب‌هایی که از سال‌های گذشته داشتیم، اضافه و به صورت لوح فشرده یا سایر رسانه‌ها آماده‌سازی می‌شوند، روی سایت نمایشگاه قرار می‌گیرد و شرکت‌کنندگان می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. همچنین این امکان وجود دارد که از طریق انجمن به نمایندگی از ناشران، این کتاب‌ها به صورت فیزیکی هم در غرفه ارائه شود و مورد بازدید شرکت‌کنندگان نمایشگاه قرار گیرد.
 
برای ارتباط و تعامل با ناشران خارجی و بهره‌مندی از تجارب نشر بین‌الملل هم برنامه‌ای دارید؟
بله؛ علاوه بر این موضوعات، امیدواریم با حضور خود در نمایشگاه کتاب فرانکفورت از تجارب ناشران اروپایی فعال در حوزه کودک بهره‌ بگیریم و تجارب پیشرفته آن‌ها در حوزه کتاب کودک و نوجوان را در تعامل با آن‌ها مورد استفاده قرار دهیم. امیدواریم این حضور دستاوردی برای جامعه نشر ایران باشد. در این زمینه، گزارش اقدامات و تعاملاتی که با برخی از این ناشران خواهیم داشت، بعد از اخذ نتیجه اعلام می‌شود. همچنین تدابیری اتخاذ شده است که مسائل مربوط به رایت و کپی‌رایت کتاب‌‌ها به ناشر مربوطه ارجاع دهیم.
البته علاوه بر این اقدام، امیدواریم بتوانیم برای سایر تشکل‌های هم‌عرض خود مثل انجمن نویسندگان کتاب کودک و انجمن تصویرگران کودک نیز نماینده خوبی باشیم و اهدافی که آن‌ها می‌خواهند در نمایشگاه فرانکفورت دنبال کنند، دنبال کنیم. البته اگر ناشران کتاب‌های آموزشی نیز امکان حضور در نمایشگاه را ندارد، ما اعلام آمادگی مي‌کنیم که فعالیت‌های مرتبط با آن‌ها را به نمایندگی از ناشران این حوزه دنبال کنیم.

و در پایان نمایشگاه فرانکفورت امسال را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
یکی از مشکلاتی که امسال وجود دارد این است که نمایشگاه فرانکفورت فضا را برای حضور ناشران خیلی باز نکرده و محدود است. به همین لحاظ چون تعداد محدود و معدودی می‌توانند به نمایندگی از ناشران ایرانی در این رویداد فرهنگی شرکت کنند، به نظر می‌رسد باید به حوزه‌بندی کتاب اهمیت بدهیم. در یک طبقه‌بندی استاندارد، ما دو حوزه کتاب بزرگسال و کودک داریم که انجمن نمایندگی کتاب کودک را به عهده گرفته است و نهادی هم که متولی کتاب بزرگسال است، کوشش می‌کند که کتاب‌های فاخر حوزه خود را برای نمایشگاه آماده کند. البته نمی‌توان نقش آژانس‌های ادبی را نادیده گرفت و امیدواریم این آژانس‌ها به تکامل و هم‌افزایی برسند تا بتوانند در سال‌های آتی با داشتن شرایط لازم کتاب‌های کشور ما را نمایندگی کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها