یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
کمبود مکتوبات دفاع مقدس در حوزه کودک نسبت به کتاب‎‌های بزرگسال

طاهره ظهوری با بیان اینکه به نسبت کتاب‌های بزرگسال، شاهد کتاب‌های کمتری برای کودک و نوجوان در زمینه دفاع مقدس هستیم، گفت: زندگی‌نامه و خاطرات شهدا می‌تواند زندگی جوانان ما را به تحرک وادارد و به سوی یک زندگی ایده‌آل سوق دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «پرواز در گلستان» براساس خاطراتی از سردار شهید محمود شهبازی؛ قائم‌مقام لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) به قلم طاهره ظهوری تیرماه  1400 از سوی نشر 27 بعثت راهی بازار نشر شده است.

با نویسنده این کتاب به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
 
معرفی مختصری از شهید شهبازی برای مخاطبان بفرمایید.
محمود شهبازی سال 1337 در اصفهان متولد شد و در سال 1356 برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع به تهران رفت. او در دوران مبارزات انقلاب نقش مهمی داشت، در جریان بازگشت امام خمینی(ره) به عضویت کمیته حفاظت درآمد، پس از آن به عضویت سپاه درآمد و ضمن تحصیل در دانشگاه در دفتر هماهنگی ستاد کل سپاه فعالیت کرد. دی‌ماه 1360 به همراه چند تن از پاسداران سپاه همدان، راهی جبهه‌های جنوب شد و از آغاز تشکیل تیپ 27 محمد رسول‌الله(ص) در سمت قائم‌مقام فرماندهی تیپ خدمت کرد. شهبازی در سمت قائم‌مقام فرماندهی لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) در عملیات فتح‌المبین شرکت کرد. وی سال 1361 در جریان عملیات آزادسازی خرمشهر به شهادت رسید.

کتاب «پرواز در گلستان» در حوزه کودک و نوجوان نوشته شده است. چه عواملی سبب شد پا به عرصه نویسندگی در این حوزه بگذارید؟
به خاطر اینکه کار و حرفه من بیشتر با دنیای قشنگ کودکان و نوجوانان است و در فرهنگسراها و هیأت‌های مذهبی برای کودکان قصه می‌گویم و عشق و علاقه خاصی به این گروه سنی دارم، شروع به نوشتن برای آن‌ها کردم. همچنین با تحقیق و پژوهشی که در حیطه کتاب‌های کودک و نوجوان داشتم، به این نتیجه رسیدم که جهت ارتقاء سطح فرهنگ ملی مذهبی‌مان، نیاز داریم بیشتر در این حوزه فعالیت کنیم.
 
چگونه اسم این کتاب‌ را «پرواز در گلستان» انتخاب کردید؟
البته برای اسم، پیشنهادهای زیادی شد و در نهایت پرواز در گلستان انتخاب شد. زیرا دنبال اسمی بودم که گویای واقعی زندگی و اخلاقیات این شهید بزرگوار باشد.


نظر شما درباره اهمیت پرداختن به زندگی و خاطرات فرزندان شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم چیست؟
ما می‌دانیم که همه انسان‌ها فطرت الهی دارند. کودکان و نوجوانان نیز از این موضوع مستثنی نیستند و این فرمایش حضرات معصومین(ع) که می‌فرمایند، تربیت فرزندان باید از سنین کودکی یا حتی قبل‌تر انجام شود نیز مؤید همین نکته احیای فطرت الهی است.
 
زندگی شهدا در دفاع مقدس هشت‌ساله و همچنین شهدای مدافع حرم نیز با این موضوع پیوند ناگسستنی دارد. پس پرداختن به زندگی‌نامه این عزیزان و معرفی آن‌ها به‌عنوان سرمشق و الگو برای گروه سنی کودک و نوجوان بسیار واجب، حیاتی و زندگی‌ساز است.
 
نیاز مخاطبان کودک و نوجوان در حوزه کتاب دفاع مقدس و مدافعان حرم بیشتر به چه نوع کتاب‌هایی و در چه قالب‌هایی است؟
به‌نظرم حیات و ممات تمامی شهدا چه دفاع مقدس و چه مدافعان حرم با مکتب مقدس اهل‌بیت(ع) پیوند و گره خورده، زیرا شهدا برای زندگی خود، اهل بیت(ع) را سرمشق و الگو دانسته‌اند و باید در حوزه ایثار برای مکتب اهل بیت(ع) بیشتر فعالیت کرد.
 
نوشتن در حوزه دفاع مقدس تا چه میزان به نسل جوان ما تأثیرگذار بوده است؟
از نظر اینجانب با وجود این‌که کتاب‌هایی در زمینه دفاع مقدس برای نوجوانان وجود دارد، اما تا حدی نوجوانان از قشر خاصی چنین کتاب‌هایی را مطالعه می‌کنند و باید هدف تمام اقشار نوجوان باشد که در این زمینه نیاز به بررسی و تلاشی مضاعف است، چرا که زندگی‌نامه و خاطرات شهدای عزیزمان می‌تواند زندگی جوانان و نوجوانان ما را طوری به تحرک وادارد که به سوی یک زندگی ایده‌آل سوق دهد. در حقیقت یک دوره انسان‌سازی است.
 
با توجه به فراگیرشدن فضای مجازی در بین افراد جامعه، ادبیات دفاع مقدس و مقاومت چگونه می‌تواند تأثیر خود را نمایان کند؟
در جنگ و دفاع مقدس ما ویژگی‌هایی چون فداکاری، ایثار، گذشت، صداقت و... وجود دارد که نشان از روحیه پاک آن نسل دارد. به برکت خون شهدای عزیزمان، امروز در کشوری زندگی می‌کنیم که در آن امنیت برقرار است و این امنیت را باید در فضای مجازی که یک جبهه نرم است نیز برقرار کنیم. نشر ارزش‌های معنوی و اخلاقی شهدا از طریق فضای مجازی تأثیر بسیار خوبی در اخلاق جوانان کشورمان دارد و باعث ترویج فرهنگ عاشورا و مبارزه با ظلم و احیای عدالت خواهد شد.
 
همچنین با توجه به فراگیر شدن فضای مجازی به خصوص در بین کودک و نوجوان، برای تأثیرگذاری ادبیات دفاع مقدس و مقاومت باید با استفاده کارآمد از افرادی که در حوزه کودک و نوجوان کار می‌کنند برای تهیه نرم‌افزار، اپلیکیشن، داستان‌های مصور، تهیه صوتی داستان‌های مرتبط و فیلم‌های کوتاه در زمینه دفاع مقدس برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی کرد.


وضعیت کتاب‌های کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس و مقاومت چگونه است و اساسا نیازی در این زمینه وجود دارد؟
به نسبت کتاب‌های بزرگسال شاهد کتاب‌های کمتری برای کودک و نوجوان در زمینه دفاع مقدس هستیم. ضمن اینکه با توجه به جنگ نرم، نه‌تنها نیاز به چنین کتاب‌هایی لازم هست، بلکه باید با تلاش و همت دوچندان این چنین کتاب‌هایی را گسترش داد؛ کتاب‌هایی با محتوای آموزشی، جذاب و تأثیرگذار که هم اهمیت دفاع، ایثار و همدلی و همچنین تاریخ و... را به‌درستی بیان کند.
 
با توجه به این آیتم‌ها و مشخصاتی که بیان کردید در زمینه کتاب کودک و نوجوان می‌توانید چند نمونه مناسب را نام ببرید؟
درباره ماندگاری دفاع مقدس شاعران و نویسندگان نقش مهمی داشته و دارند و کتاب‌های زیادی نیز در این زمینه نوشته شده تا فرهنگ ایثار و شهادت را به همگان نشان دهند و این کار آن‌ها قابل تقدیر است. اما کافی نبوده و نیست و باید مستمر و مداوم این فرهنگ تبیین و مستحکم شود. کتاب‌های «خانه‌ای روی شیشه»، «بال‌های آبی من» و «آخرین سیب» نمونه‌های مناسب هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها