دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
از نظر مردم نویسندگی یک کار تفنّنی است؛ نه شغل

حجت الاسلام سالاری ضمن گرامیداشت روز قلم به بیان دغدغه‌های خود در زمینه نویسندگی پرداخت و خواستار بهبود وضعیت اهالی قلم و توجه بیشتر به این قشر از جامعه در دوره دولت جدید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، همزمان با روز قلم و همچنین برگزاری چهارمین دوره کتاب سال استان یزد به سراغ یکی از نویسندگان مطرح کشوری در یزد و برگزیده چند دوره از کتاب سال استان رفتیم و در خصوص این رویداد فرهنگی نظرات وی را جویا شدیم.

دولت جدید به وضعیت اهل قلم رسیدگی کند
حجت‌الاسلام مظفر سالاری نویسنده یزدی در ابتدای این گفت‌وگو ضمن گرامیداشت روز قلم گفت: این روز را به تمامی نویسندگان متعهد و سخت‌کوش تبریک می‌گویم و امیدوارم در دولت جدید به وضعیت اهل قلم رسیدگی شود و از جمله فعالیت‌های آنها به عنوان یک شغل به رسمیت شناخته شود.

وی همچنین با اشاره به برگزاری رویداد فرهنگی کتاب سال یزد گفت: این رویداد از این جهت دارای اهمیت است که تولیدات یک سال از نقطه نظر کارشناسی دیده می‎شود و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. گاهی کتاب خوبی تولید می‌شود اما در محاق می‌ماند و حتی اهل فن نیز متوجه نمی‌شوند.

این نویسنده یزدی بیان کرد: در رویداد کتاب سال، کتاب‌های خوب این شانس را پیدا می‌کنند که خود را به رخ بکشند و کشف شوند. ما اگر به دنبال فهرستی از کتاب‌های خوب باشیم، کتاب‌های برگزیده سال معمولا باید به فهرست اضافه شوند، چرا که یک سر و گردن از بقیه بهتر هستند.

جایزه «کتاب سال» جایگاهی برای معرفی آثار برگزیده باشد، نه محلی برای سیاست‌زدگی
حجت‌الاسلام سالاری بیان کرد: مهمتر از اختتامیه کتاب سال و خواندن بیانیه هیات داوران و اهدای جوایز به کتاب‌های برگزیده، حواشی جشنواره است که اگر به آن اهمیت داده شود، بسیار موثرتر خواهد بود؛ مثلا باید این مکان فراهم شود که برگزیدگان بتوانند از کتابشان حرف بزنند، متاسفانه بسیار دیده می‌شود که در این مراسم چند مسئول سیاسی پشت تریبون می‌آیند و پُرحرفی می‌کنند و در ضیق وقت، اهدای لوح و جایزه به برگزیدگان، سراسیمه انجام می‌شود و نویسندگان حتی یک دقیقه فرصت ندارند که از کتابشان بگویند!

وی ادامه داد: جایزه «کتاب سال» برای آن است که نویسنده برگزیده مورد حمایت و تشویق قرار گیرد اما به سبب سیاست‌زدگی و پاره‌ای ملاحظات غیرفرهنگی این امکان به او داده نمی‌شود. باید ترتیبی داده شود که رسانه‌ها به سراغ برگزیدگان بروند و بنشینند پای درد دل‌های اهل قلم.

این نویسنده و برگزیده کتاب سال یزد بیان کرد: متاسفانه همیشه مسئولان سیاسی در چنین برنامه‌هایی در روی صندلی‌های اول نشسته و صندلی‌ها نیز برای آنها خالی نگه داشته می‌شود و اهالی ادب و هنر در ردیف‌های بعدی جای داده می‌شوند که این نمادی از سیاست‌زدگی است. برای همین مسائلِ جزئی است که حال کتاب و کتابخوانی در کشور ما خوب نیست؛ باید رویه را تغییر دهیم زیرا اگر مسئولان پاسخگو باشند جرات نمی‌کنند که در صندلی‌های جلو بنشینند.

رویداد کتاب سال یزد باید به صورت جهانی معرفی شود
حجت‌الاسلام سالاری بیان کرد: یزد و یزدی جایگاه مهمی در فرهنگ کشور دارند، شهری که کتاب سال معتبر دارد، یعنی زنده است و نفس می‌کشد. وقتی سخن از یزد جهانی است، باید کتاب سالش هم جهانی باشد و جزو تقویم فرهنگی جهانی به شمار آید که کتاب سال یزد نیز چنین ظرفیتی را دارا است.

وی گفت: برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی نیز باید چنین هدفی را دنبال کنند، بنابراین شایسته است که نیم‌نگاهی هم به بهترین کتاب‌های کشور و جهان داشته باشد، چه اشکالی دارد که مثلا یک کتاب تاثیرگذار جهانی نیز معرفی شود.

برای من یک پیگیری مسئولانه مهمتر از لوح‌های تقدیر و برگزیده شدن است
این نویسنده یزدی بیان کرد: من در این رویداد فرهنگی به‌عنوان برگزیده کتاب سال انتخاب شدم و بیشتر ترجیح می‌دهم که ببیشتر به جوانان توجه شود اما گلایه‌مند هستم که تا به حال اتفاق نیفتاده که مسئولی فرهنگی به من زنگ بزند و بپرسد که مشغول چه کاری هستی و چرا تنبل شده‌ای و نمی‌نویسی. اینها برای من از لوح‌های تقدیر و برگزیده شدن، مهمتر است.

حجت‌الاسلام سالاری بیان کرد: من هنوز رویم نمی‌شود که خودم را بین مردم به عنوان نویسنده معرفی کنم. مردم نمی‌دانند که نویسنده بودن یعنی چه و آیا می‌شود با نوشتن ارتزاق کرد یا نه؟! شبیه این است که بگویم «کفتربازم»!

وی گفت: مردم قبلا به نحوی به من نگاه می‌کردند که انگار یک تخته‌ام کم است که در این اوضاع وانفسای اقتصادی و معیشتی به سراغ یک کار تفننی رفته‌ام که درآمدی هم ندارد. اما اوضاع کم کم در حال بهتر شدن است؛ البته تا نویسندگی به رسمیت شناخته نشود، وضعیت همین خواهد بود.

مسئولان استان اطلاع جامعی از داشته‌ها و ظرفیت‌های یزد ندارند
این نویسنده کشوری گفت: در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، اول باید به سراغ داشته‌هایمان برویم. یزد، نویسنده، شاعر و پژوهشگر کم ندارد اما مطمئنم که مسئولان فرهنگی استان از این داشته‌ها اطلاع جامعی ندارند و تا ندانی که در کیسه‌ات چیست، نمی‌توانی برایش برنامه‌ریزی کنی.

حجت‌الاسلام سالاری گفت: فقط کافی است که مشکلات و نیازهای استان لیست شود و در اختیار تولیدکنندگان کتاب یا تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی قرار گیرد و حمایت‌های معنوی صورت گیرد تا پدیدآورندگان با انگیزه بیشتری تولید کنند.

اگر مسئولان خود را خادم اهل فرهنگ و ادب دانستند، آن روز اوضاعمان بهتر می‌شود
وی بیان کرد: متاسفم که بگویم گاهی مسئولان فرهنگی ما پشت این جشنواره‌ها و کارهای صوری پنهان می‌شوند و وانمود می‌کنند که به وظیفه‌شان عمل کرده‌اند. زمانی که مسئولان خود را خادم اهل هنر و ادب دانستند و حاضر شدند که کفش‌های آنها را جفت کنند، آن روز اوضاع فرهنگ و ادب و هنر استان رو به بهبود خواهد رفت. پشت میز نشستن و امضا کردن کارساز نیست زیرا این عرصه، مردِ میدان می‌خواهد.

یادآوری می‌شود، چهارمین دوره کتاب سال به همت خانه فرهنگ صدوقی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در ماه جاری برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط