سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
کتاب، آینده‌ساز «رونیکا» نابغه 6 ساله زنجانی

«رونیکا رجبی» کودک نابغه زنجانی است که از طریق مطالعه کتاب و داستان‌های مختلف، به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی مسلط شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، «رونیکا رجبی» دختربچه 6 ساله زنجانی است که برخلاف سایر همسالانش که مشغول مراحل ثبت‌نام در مدرسه هستند، در حال برگزاری دوره آموزشی زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی است.

رونیکا بدون حضور در هیچ کلاس آموزشی توانسته است زبان انگلیسی و اسپانیایی را تنها با خواندن داستان‌های کودکانه و تماشای ‌کارتون‌های مطرح کشورهای مختلف به صورت خودآموز فرا بگیرد.

این کودک نابغه زنجانی مسلط به زبان انگلیسی بوده و به راحتی قادر به صداگذاری روی انیمیشن‌هاست و به خاطر روش نوینی که در آموزش دارد، در یکی از طبقات محل زندگی‌شان کار تدریس زبان انگلیسی و اسپانیایی را به همسالانش انجام می‌دهد.

اما داستان این بخش از زندگی رونیکا از آنجایی آغاز می‌شود که پدر و مادر او مثل همه پدر و مادرهای دیگر برای رونیکا کتاب می‌خوانند اما نه فارسی به زبان انگلیسی و همین امر سرآغازی برای کشف استعداد رونیکا و یا شکل‌گیری آینده وی می‌شود.

«مهراد رجبی» پدر رونیکا رجبی که خود طراح جلد کتاب است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا داستان تسلط فرزندش به زبان انگلیسی و اسپانیایی را از طریق کتاب بازگو کرده است.

آقای رجبی! اجازه بدهید به 6 سال قبل برگردیم؛ زمانی که آموزش‌های رونیکا شروع شد. شما چطور آموزش رونیکا را در سن پایین انجام دادید؟

ببینید! واقعیت این است که آموزش خاصی در کار نبود. ما خانواده‌ای هستیم که علاقه زیادی به کتاب داریم، چون من و همسرم طراح جلد کتاب هستیم و در این حوزه بسیار کار کرده‌ایم، به همین خاطر از زمانی که رونیکا بسیار کوچک بود، شب‌ها برای او قصه می‌خواندیم. یعنی از همان ماه‌های اول تولد رونیکا، کتاب خواندن را برایش شروع کار کردیم، تا جایی که رونیکا بدون کتاب خواندن نمی‌خوابید، البته این را هم بگویم که 90 درصد کتاب‌هایی که برای رونیکا می‌خواندیم، به زبان انگلیسی بود.

یعنی به خاطر تسلطی که به زبان انگلیسی داشتید، برای رونیکا داستان‌های انگلیسی می‌خواندید؟

نه اصلا، چون من و همسرم اصلا به زبان انگلیسی تسلط نداریم، یعنی مثل بسیاری از افراد دیگر چند هزار کلمه انگلیسی را با معنی از حفظ هستیم، اما نه لهجه خوبی داریم و نه در بحث گرامر تسلط داریم. با این حال از زمان کودکی برترین داستان‌های جهانی را برای رونیکا می‌خواندیم و حتی رونیکا داستان «درخت بخشنده» از «شیل سیلور استاین» را از حفظ است.

پس چطور شد که رونیکا به زبان انگلیسی تسلط پیدا کرد؟

ما در ابتدا متوجه استعداد رونیکا در یادگیری زبان انگلیسی نبودیم، تا اینکه در سن 3 سالگی متوجه شدیم که می‌تواند داستان فارسی را به انگلیسی تبدیل کند و رفته رفته تسلطش به زبان انگلیسی بیشتر شد و حالا رونیکا زبان انگلیسی را بدون لهجه صحبت می‌کند. به نظر خود من، رونیکا یک نوع رمزگشایی درباره قواعد زبان انگلیسی انجام داده است و مطابق داستان‌ها و قصه‌هایی که برای او خوانده‌ایم بدون رفتن به هیچ کلاسی این زبان را به صورت خودآموز یاد گرفته است.

باور این موضوع سخت است. قبول دارید؟

بله، باور این موضوع حتی برای آشنایان و اطرافیان هم سخت بود، یعنی فکر می‌کردند که رونیکا با کلاس و یا نرم افزار آموزشی زبان را یاد گرفته است، اما رفته رفته برای همه ثابت شد که رونیکا یک نوع استعداد ذاتی در یادگیری زبان دارد. شاید برایتان جالب باشد، امروز رونیکا به حدی از تسلط در زبان انگلیسی رسیده است که می‌تواند شعر انگلیسی بگوید و داستان هم می‌گوید. علاوه بر این رونیکا در بحث دوبله صداگذاری انیمشین «پنسل میشن» به انگلیسی نیز تمرکز کرده است و در صفحه اینستاگرامی‌اش قصه‌هایی را که ترجمه کرده، بارگذاری شده است.

رونیکا زبان اسپانیایی را هم یاد گرفته است، این زبان را چطور به او آموزش دادید؟

آشنایی با زبان اسپانیایی هم به روش بومی و از طریق مطالعه کتاب و قصه انجام می‌شود و آموزشی در کار نیست، البته رونیکا فعلا به زبان اسپانیایی مثل زبان انگلیسی تسلط ندارد اما پیشرفت خوبی داشته است.

فکر می‎کنید، راز موفقیت رونیکا چه بوده است؟

ببینید! ما در تربیت رونیکا، اجباری به کار نبردیم و استعداد او را با کسی مقایسه نکردیم، رونیکا خودش مسیر زندگی‌اش را انتخاب کرده است و امروز در 6 سالگی به مرحله‌ای رسیده است که به زبان انگلیسی تسلط دارد. البته یکی از مهمترین علت‌های موفقیت رونیکا کتاب بوده است. البته این را هم بگویم که رونیکا از کودکی تبلت و گوشی نداشته است و با اینکه در منزل دو تلویزیون داریم، اغلب خاموش است و به کارهای دیگری می‌پردازیم و همین موضوع باعث شده است که فرصت بیشتری برای مطالعه و خواندن کتاب داشته باشیم.

یعنی همه وقت رونیکا صرف مطالعه می‌شود؟

خیر، رونیکا همانند سایر کودکان از فرصت‌های دوران کودکی استفاده می‌کند، یعنی شاید 15 دقیقه در روز (آن هم اخیرا) با تبلت بازی می‌کند و بقیه اوقات فراغتش صرف نقاشی یا درست کردن کاردستی می‌شود.

در مورد کلاس‌های آموزشی رونیکا هم توضیح می‌دهید؟

بله، این روزها رونیکا در طبقه پایین منزلمان در حال آموزش حدود 20 زبان آموز است که همسن با خود وی هستند و شاید بتوان گفت، رونیکا جوانترین مدرس زبان انگلیسی در کشور است. البته این را هم بگویم، گاه من برخی از والدین را می‌بینم که با دیدن رونیکا فرزندشان را مجبور به یادگیری زبان انگلیسی می‌کنند، در حالی که کار درستی نیست، چون مقایسه هر کودک با همسالانش موجب سرخوردگی وی و دلزدگی‌اش از یادگیری می‌شود و توصیه من به خانواده‌ها این است که فرزندشان را در انتخاب مسیر زندگی آزاد بگذارند.

در موفقیت رونیکا غیر از خانواده ارگان خاصی هم سهیم بوده است؟

خیر، متاسفانه هیچ حمایتی از جانب ارگان‌های مختلف از رونیکا نشده است و ظاهرا هیچ موسسه یا مکان مشخصی هم برای حمایت از اینگونه نوابغ وجود ندارد.

برنامه شما برای آینده رونیکا چیست؟

ببینید! من و همسرم به دنبال ترسیم آینده رونیکا به سلیقه خودمان نیستیم و قرار نیست چیزی به وی اجبار شود، اما با توجه به توانایی‌هایی که رونیکا دارد، بسیار علاقه‌مند هستیم که توانایی‌های نرم‌افزاری و گویندگی و قصه‌گویی بین‌المللی را یاد بگیرد. خود رونیکا آرزو دارد که زنجان را به زبان انگلیسی و اسپانیایی به دنیا معرفی کند، هرچند که انجام این کار از توان ما خارج است و باید دستگاه‌های مرتبط حمایت‌های لازم را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها