شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
زنجان قطب غزل ایران/ جشنواره‌ها تیغ دولبه‌اند

سیدضیا موسوی شاعر زنجانی گفت: برگزاری جشنواره تیغ دولبه است، اگر جشنواره، تخصصی باشد، موجب ارتقای شرکت‌کننده می‌شود و اگر نباشد، عایدی جز نان قرض دادن به همدیگر نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، «سیدضیاء موسوی» شاعر زنجانی متولد ۱۳۶۸ در این شهر است. وی در زمینه سرودن غزل در دو زبان فارسی و ترکی فعالیت دارد. موسوی شعر را از دوران نوجوانی و در حوزه طنز آغاز و در ادامه با گذراندن دوره‌های مربوطه به صورت حرفه‌ای آن را دنبال کرده است. وی حائز چند رتبه در جشنواره‌های کشوری است و در سال 1395 موفق به کسب عنوان شاعر شایسته استان شده و در جشنواره بین‌المللی رضوی و کنگره ملی شعر فاطمی هم مقام نخست را کسب کرده است. موسوی در سال 1398 و در دیدار 29 تن از شاعران با مقام معظم رهبری، شعری درباره امام رضا (ع) خواند که مورد تحسین ایشان قرار گرفت.

به‌تازگی کتابی با عنوان «یاربست» از سیدضیاء موسوی به همت حوزه هنری و توسط نشر شانی به چاپ رسیده است. این کتاب گلچینی از شعرهای دهه 90 سروده شده توسط شاعر است که در 86 صفحه به چاپ رسیده است.

یکی از خصوصیات شاعری سیدضیا موسوی این است که به دو زبان ترکی و فارسی به میزان مساوی شعر می‌گوید. از همین رو امسال یک مجموعه شعر ترکی نیز که شامل غزل‌های ترکی است از وی به چاپ خواهد رسید. چاپ مجموعه شعر «یاربَست» بهانه‌ای شد که با سیدضیا موسوی به گفت‌وگو بنشینیم.

این شاعر جوان زنجانی درباره جدیدترین مجموعه شعر چاپ شده خود گفت: بازبینی و صدور مجوز مجموعه «یاربَست» در سال گذشته انجام شد و با اخذ تاییدیه مربوط کتاب در اردیبهشت امسال به چاپ رسید. این کتاب شامل ۴۰ غزل آزاد با مضامین عاشقانه و اجتماعی است که غزل‌های این مجموعه درواقع برگزیده‌ای از غزل‌های دهه ۹۰ است.

موسوی با اشاره به اینکه در این مجموعه شعر به موضوعات اجتماعی پرداخته شده است، اضافه کرد: مجموعه شعر «یاربَست» شامل 40 غزل عاشقانه و اجتماعی است که با توجه به مقتضیات روز جامعه در دهه گذشته سروده شده است.

این شاعر زنجانی با اشاره به اینکه مجموعه اشعار این کتاب اجتماعی است، افزود: با توجه به اینکه من به دو زبان ترکی و فارسی شعر می‌گویم، بنا دارم تا آخر سال مجموعه شعر ترکی را در همین حوزه منتشر کنم.

موسوی که پیش از این کتاب «پرسه‌های شیدایی» را به چاپ رسانده است، گفت: درواقع این کتاب فرآیند پیشرفت من را در عرصه شاعری نشان می‌دهد، چرا که در زمان نگارش آن چندان وارد دوره حرفه‌ای شعرم نشده بودم و از همین جهت بسیاری از اشعار این کتاب پایبند اصول دقیق شعری نیستند.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه پختگی در شعر نیازمند تمرین و ممارست و گذشت زمان است، اضافه کرد: یک شاعر باید بهای علاقه خود را به این رشته ادبی بپردازد و به سمت مطالعه برود.

وی با اشاره به فرآیند فعالیت خود در این عرصه ادبی گفت: برای اینکه سطح شعرهای خود را بالا ببرم، در کلاس‌های مختلفی شرکت می‌کردم، حتی گاه به خاطر حضور در کلاس شعر از کلاس‌های دانشگاه بازمی‌ماندم.

موسوی سرودن شعرهای آماتور و هجو را آفت فعالیت در این رشته ادبی عنوان کرد و افزود: متاسفانه در فضای مجازی شاهد چنین حرکاتی هستیم، یعنی برخی از شاعران بدون مطالعه شعرهایی می‌سرایند که موجب تنزل درجه ادبی آنها می‌شود.

این شاعر زنجانی با اشاره به اینکه عصر حاضر دوره آزادی و ترقی شاعران در سرودن شعر است، گفت: با توجه به گستردگی فضای مجازی هر نوع و سبک شعری مخاطبان خاص خود را دارد.

وی دیگر راهکار ترقی شاعران را برگزاری جشنواره برای محک آثار فعالان این رشته ادبی عنوان کرد و افزود: البته این امر 100 درصدی نیست، چون گاه مشاهده می‌شود که برگزاری برخی از جشنواره‌ها حتی موجب پسرفت هم شده است، یعنی برگزاری جشنواره تیغ دولبه است.

موسوی در توضیح این موضوع گفت: جشنواره ادبی در صورتی که تخصصی نباشد، عایدی جز نان قرض دادن به همدیگر نخواهد داشت و در نهایت موجب ضربه زدن به توانایی شاعران و بنیه شعر خواهد شد.

این فعال فرهنگی افزود: گاه حتی در برخی از جشنواره‌ها شاعر همه تلاش خود را می‌کند که در حد نام و سطح جشنواره شعر بگوید، اما در مرحله داوری دیده نشده و همین امر موجب سرخوردگی شاعر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جشنواره ملی حسین منزوی در استان زنجان در حال برگزاری است، اضافه کرد: چنین جشنواره‌هایی کاملا تخصصی هستند و خلأ آن احساس می‌شد، چراکه حسین منزوی نقش بسزایی در غزل داشت.

موسوی افزود: از طرفی برگزاری این جشنواره در سطح ملی موجب می‌شود که شاعران بتوانند خودشان را در بالاترین سطح محک بزنند و به نواقص کار خود پی ببرند.

وی با اشاره به حضور شاعران زنجانی در این جشنواره گفت: زنجان قطب غزل است و بزرگانی همچون حسین منزوی، غلامرضا طریقی، هادی وحیدی و مصدق آقاجانلو در آن پرورش یافته است.

این فعال فرهنگی یکی از توانمندی‌های استان زنجان در حوزه شعر را بحث شعر آئینی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در حوزه شعر آئینی زنجان حرفی برای گفتن دارد و در جشنواره‌های مختلف خوش درخشیده است.

وی با اشاره به برگزاری سوگواره ملی میعادگاه عاشورائیان به صورت سالانه افزود: درخشش دانشجویان زنجانی به لحاظ مهارتی که در حوزه شعر آئینی دارند، در این سوگواره قابل تقدیر بوده است.

موسوی با بیان اینکه شاعران زنجانی در حوزه شعرهای مناسبتی نیز نبوغ و استعداد بالایی دارند، بیان کرد: برای مثال در بحث شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی آثار خوبی سروده شد که از غنای کافی برخوردار بودند.

وی در ادامه به حمایت ارگان‌ها از شاعران در چاپ مجموعه اشعار و تقبل هزینه‌های آن اشاره کرد و گفت: در کشور بودجه خاصی برای چاپ کتاب تعریف شده و ارگان‌های خاصی مسؤول آن هستند و آن هم از نظر حرفه‌ای بدون اشکال است، مگر اینکه سفارشی باشد.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: در صورتی که شعر یا کتابی با غنا و محتوا سروده و یا تألیف شود، هر ارگانی از آن حمایت کند ارزشمند خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اغلب ارگان‌های حامی از لحاظ فنی و دستوری تغییری در محتوای کتاب ایجاد نمی‌کنند، بیان کرد: از همین رو حمایت از این مجموعه‌های فرهنگی در ارتقای سطح آثار ادبی موثر هم خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها