پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
«با بابا»؛ روایت 18 روز همنشینی پسری با پدرش در بهشت

«با بابا» داستان فرزند شهیدی را بازگو می‌کند که در جریان یک سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی می‌شود و 18 روز به کما می‌رود اما بعد از مدتی که به هوش می‌آید و به شرایط عادی برمی‌گردد، معلوم می‌شود آن 18 روز را در بهشت برین، مهمان پدر شهیدش بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در دنیایی که هر کسی به دنبال الگوی کاملی برای خود می‌گردد، شاید این جمله «شهدا شمع محفل بشریت‌اند» راهگشای بسیاری از افراد باشد؛ الگوهایی که هر یک به نوبه خود جهان جدیدی را در این دنیا ساخته‌اند. با اینکه غرب و شرق، آنها را افسانه و اساطیر می‌دانستند ولی مشیت الهی بر آن شد که این افراد به برکت انقلاب اسلامی ظهور پیدا کنند و تمدن جدیدی بسازند و شناخته شوند؛ افرادی که نه در حاشیه تاریخ، بلکه به متن تاریخ آمدند و مسیر تاریخ را تغییر دادند.
 
هفته گذشته کتاب «با بابا» بر اساس خاطراتی از سردار شهید حاج محمد طاهری و فرزندش در «رواق کتاب» صحن قدس حرم مطهر رضوی با حضور نویسنده کتاب و خانواده شهید رونمایی، معرفی و خوانش شد. این کتاب اثر جدیدی از «انتشارات شهید ابراهیم هادی» با موضوع تجربه‌های نزدیک به مرگ، پیرامون زندگی شهید حاج محمد طاهری و فرزند ایشان نگارش یافته است. پیش از این کتاب‌های «سه دقیقه در قیامت»، «بازگشت» و «شنود» پیرامون این موضوع منتشر شده بود.
 
داستان کتاب «با بابا» داستان فرزند شهیدی را بازگو می‌کند که دانشجوی سال آخر پزشکی است و در جریان یک سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی می‌شود. او مدت 18 روز به کما می‌رود و همه در صدد هستند اعضای بدنش را اهدا کنند؛ اما به یک‌باره این جوان به هوش می‌آید. پس از مدت‌ها که وی شرایط طبیعی خود را بازمی‌یابد، معلوم می‌شود 18 روز در بهشت پروردگار، مهمان پدر شهیدش بوده و با خاطرات زیبایی از هم‌نشینی با شهدا به میان نزدیکان خود بازگشته است؛ او تجربه‌ی نزدیک به مرگ عجیبی داشته و مشاهداتش توصیف کاملی از نعمت‌های بهشت برزخی دارد. کتاب «با بابا» به بررسی خاطرات زیبای این پدر و پسر می‌‌پردازد.
 
این اثر توسط «گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی» نگارش یافته است؛ یکی از ناشرانی که در زمینه خاطرات دفاع مقدس و شهدا نقش برجسته‌ای دارد، انتشارات ابراهیم هادی است. موسسه شهید ابراهیم هادی یک موسسه مردم‌نهاد است که کار خود را با جمع‌آوری خاطرات این شهید آغاز کرده و امروز بیش از 100 عنوان کتاب با موضوع شهدای کمتر شناخته شده‌ی دفاع مقدس و مدافع حرم منتشر کرده است. 20 عنوان از این کتاب‌ها بیش از 20 مرتبه تجدید چاپ شده و از پرتیراژترین ناشر کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس است. به همین بهانه با محسن عمادی مسئول انتشارات شهید ابراهیم هادی به گفت‌وگو نشستیم.
 

 
عمادی، «مدیر انتشارات شهید ابراهیم هادی» با بیان اینکه 28 سال در آموزش و پرورش در کسوت معلمی فعالیت داشتم، می‌گوید: انتشارات شهید ابراهیم هادی در سال 1386 با تالیف و انتشار کتاب «سلام بر ابراهیم» فعالیت خود را آغاز کرد که عرضه این کتاب نقش موثری در جذب جوانان به شهدا داشته است. پس از اقبال گسترده و بازخوردهای بسیار مثبتی که نسبت به این کتاب در جامعه ایجاد شد، به مرور کتاب‌های دیگری از جمله «سلام بر ابراهیم 2»، «راز کانال کمیل»، «پسرک فلافل‌فروش»، «علمدار» و ... روانه بازار نشر شد.
 
مسئول انتشارات شهید ابراهیم هادی با بیان اینکه کتاب «سلام بر ابراهیم» تاثیرات فرامرزی برای همگان داشته است، می‌گوید: از پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات شهید هادی می‌توان به «سلام بر ابراهیم 1» و «سه دقیقه در قیامت» اشاره کرد که تاکنون بیش یک میلیون نسخه از آن‌ها چاپ و توزیع شده است. کتاب «سلام بر ابراهیم 1» به چندین زبان نیز ترجمه و در کشورهای مختلف به چاپ رسیده است.
 
وی با اشاره به اینکه کتاب «سه دقیقه در قیامت» هم این روزها مشغول جابه‌جا کردن رکوردهای فروش است و به نوعی در حال جریان‌سازی در حوزه معاد است، می‌گوید: کتاب «با بابا» بعد از کتاب‌های «سه دقیقه در قیامت» و «شنود» که تجربه‌های نزدیک به مرگ بودند، یکی از کتاب‌های جریان‌ساز و تاثیرگذار در زمینه معاد است.
 
او با اشاره به چگونگی انتخاب سوژه کتاب «با بابا» ادامه می‌دهد: فردی از مشهد تماس گرفت و می‌گفت یک دکتر داروساز در مشهد تجربه نزدیک به مرگ برایش افتاده است، این تماس نقطه آغاز پیگیری‌های ما شد، بعد از یک سال پیگیری، که این فرد حاضر به مصاحبه نمی‌شد بالاخره موفق شدیم 4 ماه پیش با رضایت ایشان، مصاحبه‌ها را شروع کنیم و کتاب «با بابا» را منتشر کنیم.
 
عمادی در خصوص وجه تسمیه کتاب می‌گوید: سوژه‌ی داستان ما به کلمه «بابا» حساسیت شدیدی دارد، چون وی از 4 سالگی سایه پدر را از دست می‌دهد، در یک سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی می‌شود، در مدتی که در کما به سر می‌برده است به مدت 18 روز در بهشت برین مهمان پدرش می‌شود. لذا تصمیم گرفتیم اسم کتاب را «با بابا» انتخاب کنیم تا اشاره‌ای باشد به مدتی که جبران این همه سال تنهایی همراه پدرش بوده است.
 

 
مسئول انتشارات شهید ابراهیم هادی در خصوص معرفی کتاب و تجربه نزدیک به مرگ بیان می‌کند: فرزند شهیدی که دانشجوی سال آخر پزشکی بود، در جریان یک سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شد، هجده روز در کما بود و همه می‌گفتند: «اعضای بدنش را اهدا کنید.» اما به یک‌باره این جوان به هوش آمد. او تجربه نزدیک به مرگ عجیبی داشت. هجده روز در بهشت پروردگار مهمان پدرش بود و با خاطرات زیبایی از همنشینی با شهدا به میان ما بازگشت. تجربه او توصیف زیبایی از بهشت پروردگار و نعمت‌های آن است. پدر وی از سرداران با اخلاص جبهه‌ها بود که استاد رحیم پور ازغدی و سرداران بزرگ جنگ خاطرات زیبایی از او نقل می‌کنند. این کتاب به بررسی خاطرات زیبای این پدر و پسر می‌پردازد.
 
عمادی با اشاره به خصلت‌های اخلاقی شهید طاهری و کمالات وی می‌گوید: شهید طاهری به بیانی شهید برونسی دیگر است. او کسی است که تحصیلات آکادمیک نداشته و تحصیلاتش در حد ششم دبستان بوده است، ولی فوق العاده انسان با معرفت و اهل مطالعه بوده است به طوریکه صدها فرد تحصیل کرده در تیپ امام صادق (ع) خوشحال بودند از اینکه شاگردی ایشان را انجام بدهند.
 
مدیرمسئول انتشارات شهید ابراهیم هادی با اشاره به وضعیت کتاب و رمان در خراسان رضوی نیز می‌گوید: خراسان قطب کتاب‌های دفاع مقدس است و کتاب‌هایی مانند «خاک‌های نرم کوش» انقلابی در کتب دفاع مقدس ایجاد کرد که توانست در دهه 80 مخاطب زیادی را به دور خود جذب کند و مسیر کتاب دفاع مقدس را تغییر دهد.
 
وی اضافه می‌کند: معتقدیم خراسان هم در بحث کتاب و هم توزیع کتاب از شبکه‌های قوی کشوری است مانند مجموعه کتابرسان در مشهد که بزرگترین شبکه توزیع در کشور است.
 
عمادی همچنین می‌گوید: در حال حاضر انتشارات ابراهیم هادی درحال پیگیری خاطرات دو تن از شهداست. یک شهید خوزستانی و یک کتاب در زمینه تجربه‌های نزدیک به مرگ است که با انتشار این دو کتاب قطعا مخاطبین زیادی را جذب خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها