دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
تجربه ترس و شجاعت در کنکاش ناشناخته‌ها

رضا قرالو در رمان «بیست‌وسه» نوجوانانی را به‌تصویر می‌کشد که برای رسیدن به‌ پاسخ سوالات‌شان ترس، شجاعت، بخشش، امید و فداکاری را برای نخستین بار در زندگی‌شان به شکلی ملموس و جدی تجربه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از دغدغه‌هایی که همه نوجوانان با آن درگیرند، یافتن پاسخی منطقی برای پرسش‌های فراوانی است که در ذهن‌شان وجود دارد. گاه در پی پیداکردن پاسخ، لازم است دست به ماجراجویی‌هایی بزنند که لازمه آن شجاعت است و باید ترس و خجالت را کنار بگذارند.

«بیست‌وسه» عنوان رمانی است نوشته رضا قرالو که به‌تازگی از سوی نشر پیدایش راهی کتابفروشی‌ها شده است. داستان این کتاب درباره ماجراجویی و کنکاش ناشناخته‌ها است. ماجراجوها، چند نوجوان هستند که برای رسیدن به جواب سوالات‌شان ترس، شجاعت، بخشش، امید و فداکاری را برای نخستین بار در زندگی‌شان به شکلی ملموس و جدی تجربه می‌کنند. قهرمان داستان، پسری 13 ساله به نام «پاشا» است که خجالتی، کمی گوشه‌گیر و البته خیالاتی است. اتفاقاتی برای پاشا رخ می‌هد که به نظرش عجیب‌وغریب می‌آیند ولی از ترس اینکه دوستانش که همیشه علایق او به داستان‌های تخیلی، دایناسورها و قصه‌های پریان را جدی نمی‌گیرند، او را مسخره کنند، جرات مطرح کردن‌شان با آنها را ندارد. تا اینکه تاریکی و وحشت این اتفاقات، چاره‌ای جز این برایش باقی نمی‌گذارد تا ماجرای ترس و ناشناخته‌هایی را که هر لحظه به او نزدیک‌تر می‌شوند، با دوستانش درمیان بگذارد. و به این‌گونه است که ماجراجویی این چند نوجوان در بستر قصه‌ای در مورد کیهان، جهان‌های موازی و با شخصیت‌هایی گاه تاریک و شرور و گاه مهربان و هدایتگر آغاز می‌شود. به بهانه انتشار این رمان با رضا قرالو گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
 
 

موضوع این رمان چگونه به ذهنتان رسید و چقدر با خاطرات نوجوانی‌تان شباهت دارد؟
درواقع این قصه، بخشی از زندگی نوجوانی خود من است. مکان، واقعی است و بیشتر آدم‌های قصه هم واقعی هستند. چیزی که باعث شد این داستان را بنویسم، علاقه‌ام به ماجراجویی در همان سن و سالی است که قهرمان داستان، «پاشا جم» درگیر ماجراجویی می‌شود. آن موقع دوست داشتم زندگیم این شکلی باشد؛ پر از ماجراجویی و هیجان. قصه در واقع تلفیقی است از مکان و آدم‌های واقعی که می‌شناختم و هنوز هم می‌شناسم با ماجرایی تخیلی و فانتزی و ترسناک. البته وقتی شروع به نوشتن قصه کردم، قصدم چیز دیگری بود و داستان، فرم و روایت متفاوتی داشت. ولی هرچه جلوتر رفتم، قصه سر و شکل دیگری گرفت و تبدیل شد به چیزی که در حال حاضر هست؛ یک رمان پر از شخصیت و ماجرا و اتفاقاتی که هیچ وقت رخ نداده‌اند.
 
باتوجه به اینکه شخصیت‌های داستان نوجوانان هستند، مخاطب این کتاب هم همین گروه سنی است؟
نه؛ این رمان فقط مخصوص نوجوانان نیست. درواقع با توجه به ماجراهایی که در طول داستان پیش می‌آید و فضای داستان، می‌توانیم بگوییم رمانی نوجوان- بزرگسال است و علاوه بر نوجوانان، بزرگسالان هم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.
 
تالیف این کتاب چقدر طول کشید؟
تالیف نسخه‌ نخست کتاب پنج ماه طول کشید؛ چیزی در حدود 700 صفحه. ولی وقتی آن را به یکی از دوستان نویسنده‌ام نشان دادم، ایرادات فروانی از آن گرفت و باعث شد بخش بزرگی از قصه، در بازنویسی -که حدود 7 ماه طول کشید- تغییر کند. در واقع در بازنویسی فقط 200 صفحه از داستان اولیه باقی ماند و حدود 300 صفحه هم به آن اضافه شد. سرجمع چیزی در حدود یک سال برای آماده‌شدن نسخه‌ نهایی زمان سپری شد.
 
برای نوشتن این کتاب علاوه بر خاطراتتان، از چه منابعی الهام گرفتید؟
منابع الهام من، چند فیلم و سریال بود. یکی از این فیلم‌ها، فیلمی قدیمی به نام «سایمون و خواب‌هایش» بود که در همان زمان نوجوانی دیده بودم؛ ولی بعدها با دیدن ET، Stand By Me و سریال Stranger Things ذهنیت و موضوعی که برای نوشتن کتاب در ذهنم داشتم شکل و جهت گرفت. البته خواندن کتاب‌های مجموعه‌ «هری پاتر» هم به شکل‌دادن جمع‌های دوستانه‌ داخل داستان کمک زیادی کرد. در کنار این، کتاب‌های کارآگاهی «شرلوک هلمز» و «هرکول پوآرو» هم به دادن بُعد ماجرایی و کارآگاهی به داستان بسیار کمکم کرد.
 
البته می‌توان گفت که این داستان بی‌شباهت با «سرگذشت نارنیا» نیست؛ لطفا درباره شباهت «بیست‌و‌سه» با این داستان توضیح دهید.
راستش من داستان‌های نارنیا را نخوانده‌ام؛ و فقط به شکل ضمنی بخشی از فیلم‌های این مجموعه را دیده‌ام؛ ولی در همین حد، می‌توانم در مورد شباهت عناصر فانتزی هر دو داستان یا رفاقت‌ها و جنگیدن برای رسیدن به هدف و شکست دادن تاریکی و پلیدی‌ها بگویم.
 
این رمان را در چه ژانری طبقه بندی می‌کنید؟
«بیست سه» یک رمان نوجوان-بزرگسال یا Young-Adult است که می‌توان آن را یک علمی- تخیلی فانتزی که عناصری از ادبیات وحشت هم دارد، طبقه‌بندی کرد.
 
به نظر شما تاثیر ژانر علمی - تخیلی بر نوجوانان و میزان استقبال آنها از این ژانر چگونه است؟
ژانر فانتزی و علمی-تخیلی همیشه بین نوجوان‌ها طرفدار داشته است؛ موفقیت‌های زیاد کتاب‌های هری پاتر، دارن شان یا نارنیا گواه بر این است که نوجوان‌ها چنین داستان‌هایی را دوست دارند. شاید یکی از مهم‌ترین دلایلش هم‌ذات‌پنداری با قهرمان داستان باشد که معمولا شخصیتی معمولی دارد که در طول قصه پر و بال می‌‌گیرد و بر ترس‌ها و ضعف‌هایش غلبه می‌کند. اتفاقی که شاید در زندگی یک نوجوان، مجال بروز یا تبلور به آن شکل و شمایل هیجان‌انگیز یا حماسی را نداشته باشد؛ و نوجوان‌ها با خواندن چنین داستان‌هایی و قراردادن خودشان در قالب قهرمان قصه، از نظر حسی و روانی به چنین تجربه‌هایی نزدیک می‌شوند.
 
آیا این رمان ادامه‌دار خواهد بود؟
بله. داستان «بیست‌و‌سه» ادامه خواهد داشت. من ادامه‌ رمان را هم نوشته‌ام و در مرحله‌ بازنویسی است و در صورتی که نشر کیفیت آن را تایید کند و کتاب اول هم موفق باشد، برای چاپ آن بسیار امیدوار هستم. در واقع این داستان، به دلیل موضوعش -که جهان‌های موازی است- یونیورسی وسیع دارد که می‌شود داستان‌ها و شخصیت‌هایی در ژانرهای مختلف برایش نوشت و توسعه داد و به قصه‌ اصلی اضافه کرد. شاید خیلی بلندپروازانه به نظر برسد؛ اما در واقع چیزی در ذهنم دارم، پنج داستان اصلی با محوریت پاشا و دوستانش و سه داستان فرعی است که در جهان‌های موازی و در ژانرهایی مانند کاراگاهی نئونوآر یا علمی- تخیلی‌هایی با موضوع ویدئوگیم اتفاق می‌افتند.
 
خواندن این رمان چه کاربرد و پیامی برای مخاطبان دارد؟
شاید خیلی شعاری به نظر برسد، ولی شاید این رمان بتواند به نوجوان‌ها مقابله با ترس‌ها، شک و دودلی‌ها و مشکلات را بیاموزد و یادشان بدهد چطور می‌شود فداکار و شجاع بود و حتی از ترسیدن خجالت نکشید.
 
نشر پیدایش، رمان «بیست‌وسه» را در 496 صفحه با شمارگان 500 نسخه و قیمت 110‌هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها