دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
اگر تخفیف ندهیم از بازار جا می‌مانیم

حامد محمدی، مدیر کتاب‌فروشی آنلاین سی‌بوک از وجود عناوین کتابسازی شده که با تخفیف‌های بالا عرضه می‌کنند، اطلاع دارد اما می‌گوید مجبورند این عناوین را به ویترین خود اضافه کنند تا از بازار جا نمانند.

 به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، بازار مجازی کتاب یکی از راه‌های دسترسی آسان مخاطبان به عناوین مورد علاقه‌شان است. این مساله برای کتاب‌دوستانی که در شهرها و روستاهای دور از مرکز زندگی می‌کنند که کتاب‌فروشی ندارد، از اهمیت بالاتری برخوردار است اما این رویه در صورتی که با تخفیف‌های بالا و در بازه زمانی طولانی انجام شود، تبعاتی را نیز به‌همراه خواهد داشت. کارشناسان معتقدند با اینکه نمی‌توان مخاطبان را برای استفاده از تخفیف در تهیه کتاب مقصر دانست، باید به آن‌ها درباره کتاب‌هایی که با تخفیف بالا فروخته می‌شوند و افزایش احتمال کتاب‌سازی با افزایش درصد تخفیف آگاه کرد.

چند روزی است که فروشگاه آنلاین سی‌بوک، نمایشگاه کتابی را با سقف 60 درصد تخفیف آغاز کرده که تا 15 خرداد ادامه خواهدداشت. حامد محمدی، مدیر این فروشگاه، نظارت ناشران بر روند فروش کتاب با تخفیف را موثرترین روش برای کنترل آن می‌داند و معتقد است 
 
در حالی نمایشگاه سی‌بوک برگزار می‌شود که کتاب‌فروشان و ناشران درباره آسیب‌های تخفیف نگران‌اند. در این زمینه نظرتان چیست و آیا ناشران در برگزاری این نمایشگاه با شما همکاری دارند؟
در این نمایشگاه ناشران شرکت نداشتند و این تخفیف را سی‌بوک در نظر گرفته‌است. اما اینکه کتاب با چند درصد تخفیف فروخته می‌شود، بستگی به تخفیف ناشران در زمان فروش کتاب دارد. برخی از آن‌ها که تعدادشان کم است، تا ۷۰ درصد هم تخفیف می‌دهند. سی‌بوک کتاب را از ناشران به صورت نقدی می‌خرد، در نتیجه می‌تواند تخفیف بالاتری در فروش داشته‌باشد.
 
یعنی در خرید کتاب از ناشران چند درصد تخفیف می‌گیرید؟
10 تا 15 درصد.
 
به نظر شما، در چنین شرایطی فروش کتاب با تخفیف روی بازار کتاب چه تاثیری می‌گذارد؟
این تخفیف قطعا روی فروش کتاب‌فروشی تاثیر خواهدداشت، اما همه سایت‌ها، شرکت‌های پخش و دیجی‌کالا همین تخفیف را می‌دهند و نمی‌توان کاری کرد. اگر این تخفیف را ندهیم از بازار جا می‌مانیم. چند بار در کانال‌های تخصصی کتاب‌فروشان در فضای مجازی، درباره فروش با تخفیف کتاب بحث شده است و همکاران خواستار حذف تخفیف‌ها بودند. ما هم دوست داریم بدون تخفیف فروش داشته‌باشیم، اما وقتی در سایت‌های دیگر، کتاب با تخفیف فروخته می‌شود و اگر تخفیف ندهیم، از بازار جا می‌مانیم.

اساس کار سی‌بوک، ارائه تخفیف 20 درصدی است. همکاران در این زمینه اعتراض‌هایی داشته‌اند و اعلام کردیم که این تخفیف را تا 10 درصد پایین می‌آوریم؛ به شرطی که دیگر سایت‌ها هم تخفیف‌های خود را پایین بیاورند، اما در شرایطی که دیگر سایت‌ها این کار را انجام نمی‌دهند و به فروش با تخفیف ادامه می‌دهند، مجبور به رقابت هستیم.

در ایران هیچ مدیریتی روی تخفیف نمی‌شود و همه فقط درباره سی‌بوک و فروش با تخفیف در این سایت حرف می‌زنند، اما حرف زدن نتیجه‌ای نخواهد داشت. تا زمانی که دیگر سایت‌های فروش کتاب تخفیف می‌دهند، سی‌بوک هم مجبور است تخفیف بدهد و کار دیگری از دستمان برنمی‌آید.
 
آیا اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان بر زمان و درصد تخفیف‌ها نظارت دارد؟
خیر، نظارت نمی‌کند. به درصدهای تخفیف در فروش سایت‌های کتاب‌فروشان، شرکت‌های پخش و دیجی‌کالا توجه کنید. آیا بر کار آن‌ها نظارت می‌شود؟ هیچ نظارتی وجود ندارد. فقط سی‌بوک در چشم همه است؛ درحالی که فروش دیجی‌کالا چندبرابر سی‌بوک است.
 
می‌دانیم که دیجی‌کالا آثار کتابسازی شده را با تخفیف بالا می‌فروشد، مگر سی‌بوک هم این کار را می‌کند؟
ما هم آثار کتابسازی شده را با 60 درصد تخفیف می‌فروشیم. ناشرانی که حرفه‌ای‌تر کار می‌کنند، در سی‌بوک تخفیف بالایی ندارند. وقتی دیدیم که دیجی‌کالا تخفیف بالا ارائه می‌کند، مجبور بودیم آثار کتاب‌سازی شده را به کتاب‌های سایت اضافه کنیم؛ وگرنه رغبتی برای فروش آثار کتابسازی شده در سی‌بوک نداشتیم.

خودمان می‌دانیم که این آثار کتابسازی شده‌اند. مشتری باید تشخیص بدهد کتابی که با 60 درصد تخفیف ارائه می‌شود، قطعا کتابسازی است.
 
آیا این روند که توسط کتاب‌فروشی‌های آنلاین انجام می‌گیرد، موجب تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها نخواهدشد؟
چاره دیگری نداریم، راه دیگری نیست. در سی‌بوک معتقدیم به بازار کتاب کمک کردیم. معرفی کتاب و تولید محتوایی که سی‌بوک می‌کند در کدامیک از سایت‌ها انجام می‌شود؟ تیم 14 نفره‌ای برای تولید محتوا در نظر گرفتیم، این اقدام هزینه‌بر است، اما به بازار کتاب کمک می‌کند. سی‌بوک چیزی از سبد کتاب‌فروش‌ها کم نکرده، حتی می‌توان گفت که به آن اضافه هم کرده‌است.

سی‌بوک 160 هزار عنوان کتاب در انبار 3000 متری دارد. کدام کتاب‌فروش می‌تواند این جنس جور را داشته‌باشد. اما همه فقط درباره تخفیف‌های سی‌بوک صحبت می‌کنند که همواره درباره آن توضیح دادیم.

برای مثال در سی‌بوک کتاب‌های نشر چشمه را نهایتا با تخفیف 15 درصدی می‌فروشیم، اما سایت‌هایی هستند که کتاب‌های نشر چشمه را با 20 تا 35 درصد تخفیف می‌فروشند.
 
گفتید تخفیف‌ها در نمایشگاهتان توسط سی‌بوک اعمال شده و نه ناشر. در اینصورت چرا به کتاب ناشران حرفه‌ای، تخفیف بالا  نمی‌دهید؟
کتاب‌های خیلی از ناشران را با تخفیف بالا نمی‌فروشیم زیرا برایمان نمی‌صرفد.
 
کتاب‌هایی را که فروش بالا دارد، با تخفیف بالا نمی‌فروشید؟
مساله فروش بالا نیست. باید حاشیه سود را درنظر داشته باشیم. کتاب‌های ناشری را می‌توانیم با 50 تا 60 درصد تخفیف بخریم، همان کتاب‌ها را با تخفیف بالاتر می‌فروشیم، اما همه کتاب‌ها را نمی‌توانیم با این درصد تخفیف تهیه کنیم.  
 
فکر می‌کنید چرا کتاب‌فروشان نمی‌توانند این تخفیف را بدهند؟
اگر از کتابفروشان خرید نقدی کنند و بتوانند درصد تخفیف بیشتری از ناشر بگیرند، می‌تواند فروش بیشتری داشته‌باشند. این درحالی است که کتاب‌فروشان با چک هشت ماهه خرید می‌کنند. این زمان پرداخت هم فقط در مقام حرف انجام می‌شود، زیرا بعد از دوماه که کتاب را فروختند، تازه بازه هشت ماهه پرداخت را اعمال می‌کنند. اما سی‌بوک اکثر خریدهایش را نقدی انجام می‌دهد و به‌طبع، باید تخفیف بیشتری بگیرد.
 
گفتید ترجیح می‌دهید کتاب را با قیمت پشت جلد بفروشید، اما به اجبار تخفیف می‌دهید. آیا تا به حال برای تغییر این روند کاری انجام داده‌اید؟ چه سازمان یا نهادی باید این تغییر را انجام بدهد؟
قطعا کسی از سود زیاد بدش نمی‌آید. به‌نظرم جلوی این روند را گرفتن سخت نیست. مشخص است که کتاب از کجا تهیه و بعد با تخفیف فروخته می‌شود. قطعا کتاب را ناشر و شرکت‌های پخش تامین می‌کنند. فکر می‌کنید ناشر نمی‌داند که کتابش کجا می‌رود؟!

اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان و سازمان‌های دیگر نمی‌توانند جلوی تخفیف را بگیرند، مگر در صنف‌های دیگر مانع فروش با تخفیف شده‌اند؟  هایپرمارکت‌ها هم روی سوپرمارکت‌ها تاثیر گذاشتند. بازار به این سمت و سو می‌رود و نمی‌توان جلوی آن را گرفت، اما می‌توان درصد تخفیف‌ها را کنترل کرد. باید درصد تخفیف را مشخص کنند. در غیراین‌صورت؛ آیا ناشر نمی‌تواند به فروشگاه آنلاین طرف‌قرارداد خود زنگ بزند و بگوید که نباید کتابش را با این تخفیف بفروشد؟
 
نمی‌تواند؟
ناشران و شرکت‌های پخش می‌توانند کتاب خود را به فروشگاه آنلاین نفروشند. همچنین می‌توانند درصد تخفیف فروش را مشخص کند‌. شرکت‌های پخش، به همه سایت‌هایی که کتاب را با تخفیف می‌فروشند، کتاب می‌دهند؛ درحالی که سی‌بوک به هیچ کدام از آن‌ها کتاب نمی‌دهد. دیجی‌کالا، فیدیبو، گاج مارکت و... از سی‌بوک درخواست کتاب داشته‌اند اما سی‌بوک به آن‌ها کتاب نداده‌است.

برخی از فروشگاه‌ها با ضرر کتاب می‌فروشند. اگر کتاب‌فروش‌ها کتاب را از ناشر تهیه کنند، می‌توانند آن را با تخفیف بیشتری بفروشند، اما همواره به صحبت ادامه می‌دهند و تلاش و تغییری در کار خود ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط