چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
بخشی از فضای نمایشگاه مجازی قرآن به معرفی آثار و مکتوبات اختصاص یابد

مدیر اجرایی انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت(ع) تفسیر موضوعی علامه طباطبایی را از پرفروش ترین آثار این انتشارات در نمایشگاه مجازی قرآن عنوان کرد و گفت: اگر فضایی برای تبلیغات و معرفی کتاب‌ها در نظر گرفته شود، باعث می‌شود مخاطب راحت‌تر به آنچه می‌خواهد دست پیدا کند.

سیدحسام‌الدین پرورده، مدیر اجرایی انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فرصتی که با برپایی نمایشگاه مجازی قرآن ایجاد شد تا ناشران بتوانند در شرایطی که بیشتر نسخ الکترونیک استفاده می‌شود، کتاب‌های خود را ارائه کنند، تدبیری به موقع و مناسب دانست و گفت: در نمایشگاه‌های حقیقی قرآن نیز که همه‌ساله در ماه رمضان برگزار می‌شد به دلیل محدودیت‌هایی که برای سفر در ماه رمضان وجود دارد، عملاً امکان حضور همه مخاطبان و علاقه‌مندان وجود نداشت، اما در شرایط کنونی، افراد از منزل خود به راحتی کتاب مورد علاقه خود را تأمین می‌کنند و بدون اینکه از این غرفه به آن غرفه بروند با جستجوی راحت می‌توانند کتاب مورد علاقه خود را پیدا کنند.
 
وی اظهار کرد: بحث تخفیف پستی که از طریق سامانه پست کتاب برای مخاطب ایجاد شده، تهیه کتاب را برای مخاطب بیش از پیش تسهیل کرده و این اقدام مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در راستای فراهم کردن بستر مناسب برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در تهیه آثار مورد نظرشان، اقدامی برجسته و شایسته تقدیر است و خوب است در ایام دیگر سال هم این نمایشگاه ادامه یابد.
 
پرورده در ادامه به ارائه پیشنهاداتی برای به برخی مشکلات در رابطه با برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن اشاره کرد و افزود: در طبیعت شروع هر کار بزرگ، مشکلاتی وجود دارد و امید است به تدریج برطرف شود. یکی از اقداماتی که به‌نظر می‌رسد باید انجام شود این است که مثلاً فضایی برای دیدن اطلاعات کتاب‌ها وجود داشته باشد، زیرا اگر فضایی برای تبلیغات و معرفی کتاب‌ها در نظر گرفته شود، باعث می‌شود مخاطب راحت‌تر به آنچه می‌خواهد دست پیدا کند و برای این کار می‌توان افرادی از خود ناشران تعیین کرد تا به سؤالات موضوعی مخاطبان پاسخ دهند و خدمات معرفی و ارائه شود.
 
وی عنوان کرد: همچنین نمایشگاه مجازی قرآن کریم زیرساخت فناوری روان و شفافی دارد و با فیلم‌های آموزشی که قبل از ثبت‌نام در نمایشگاه آماده کرده بودند و پشتیبانی‌های قوی که خانه کتاب برای پاسخگویی در نظر گرفته‌اند، تقریباً همه سؤالات را سریع پاسخ می‌دهند. بخشی نیز برای پاسخگویی به سؤالات غیرشفاهی از طریق تیکت در نظر گرفته شده که تمام این موارد حضور ناشران و مخاطبان را در این نمایشگاه بسیار آسان کرده است.  
 
پرورده با اشاره به نحوه عملکرد انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت(ع) گفت: مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران از سال 1383 روی پژوهش و آموزش روش‌های تدبر در قرآن و تولیدات مبتنی بر قرآن و روایات اهل بیت(ع) کار می‌کند و آثار پژوهشی مختلفی داشته و کاری که انجام می‌شود این است که دانشجویان در رشته‌های مختلف، روش‌های تدبر در قرآن را آموزش می‌بینند و آموزش‌ها به صورت ترمی و رایگان است و بعد هریک از دانشجویان مبتنی بر تخصص و علاقه خود می‌توانند در موضوعی ادامه ‌دهند و بصورت تخصصی آموزش ببینند و پژوهشی در آن موضوع دنبال کنند و تولیدات مختلفی که در حوزه تفکر، رشد و آموزش و پرورش داریم، کارهای پژوهشی است که در مؤسسه انجام شده است.
 


وی افزود: مطالعات انجام شده در این مرکز در چهار حوزه قرآن و امام، هستی، انسان و جامعه صورت می‌پذیرد. در بخش «قرآن و امام»، ضمن شناخت دقیق ساختار قرآن و امام، مبانی و روش‌های بهره‌گیری از این دو تبیین می‌شود. همچنین این بخش ارتباط تنگاتنگی با ادعیه وارده از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارد. در بخش «هستی» نحوه تجلی اسماء و صفات الهی در عالم هستی مورد شناسایی قرار گرفته و سعی می‌شود تا چگونگی شناخت خداوند در مراتب مختلف عالم هستی تبیین شود. در بخش «انسان» ضمن تبیین عناصر ساختار وجودی انسان بر اساس قرآن و روایات، ابعاد و مؤلفه‌های وجودی او شناسایی شده و مبانی و روش‌های شکوفایی هر یک تبیین می‌شود. در بخش «جامعه» نیز همچون بخش انسان، عناصر مختلف ساختار وجودی جامعه به دقت شناسایی شده و مبانی و روش‌های شکوفایی جامعه بیان می‌شود.

مدیر اجرایی انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت(ع) بیان کرد: آنچه در این مجموعه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته تألیف و نگارش مطالعات انجام شده در سطوح مختلف است. طبیعتاً هر یک از محورهای یادشده نیازمند تبیین مبانی و اصولی هستند که اساس چیستی، چرایی و چگونگی را برای هر یک به دقت تبیین کند. بر این اساس کتاب‌های حاضر در شش سطح کلی تهیه و تدوین شده‌اند: کتاب‌های بنیادی که در این کتاب‌ها موضوعات اساسی و پایه‌ای از منظر چیستی، چرایی و چگونگی مورد بررسی و تبیین قرار می‌گیرد. این کتاب‌ها، کتاب‌های اساسی و پایه‌ای هستند که مبنا و اساس مطالب علمی دیگر کتاب‌ها را فراهم می‌کنند. کتاب‌های ساختارشناسی که  در این کتاب‌ها نقشه موضوعات اساسی و بنیادی ترسیم شده و فرد با تعاریف مربوطه آشنا می‌شود. بر این اساس این کتاب‌ها بیش از آنکه در مقام اثبات و نقد و نظر باشند، در مقام تعریف بوده و با استفاده از تمرین در خلال مباحث مطرح شده در آن، امکان شناخت ساختاری و کلان را نسبت به موضوع مورد بحث فراهم می‌کند.



وی افزود: کتاب‌‌های راهبردی نیز از موضوعات جزئی‌تر پدید آمده که ارتباط منسجم و نظام‌مند میان این اجزاء، امکان تحقق موضوعات پایه‌ای و اساسی را فراهم می‌کند. کتاب‌های مهارتی، تحقق و پیاده‌سازی موضوعات راهبردی در عرصه زندگی، امکان تحقق کلمه توحید را فراهم می‌کند. کتاب‌های عمومی با هدف ارتقای فرهنگ عمومی نگاشته می‌شود که برخی مستقیماً به قرآن پرداخته و برخی موضوعات مبتلابه جامعه را با رویکرد قرآنی و به شکل ساده و روان بیان داشته است. کتاب‌هایی از نگاه المیزان که در این مجموعه موضوعات مورد بررسی در کتاب‌های مختلف از منظر تفسیر المیزان مطرح شده و به صورت یکپارچه ارائه می‌شود. این کتاب‌ها نقش محوری در سیرهای مطالعاتی ویژه دانشجویان و طلاب خواهد داشت.

پرورده در رابطه با کتاب‌های منتشر شده از سوی انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت در سال ۹۹ گفت: از کتاب‌هایی که در سال ۹۹ از سوی این انتشارات منتشر شد می‌توان به نسخه‌های الکترونیک کتاب‌های سؤال، تفکر نفس، از تکلم تا بلوغ و بلوغ عقلی، تفکر شنیداری، بلوغ لبّی و کتاب بلوغ عبودیتی، یقین و شک، پرورش تفکر قرآنی، دفتر اول و دوم کتاب خانه‌ای متصل به خانه رسول، تربیت جنسی در سایه عفاف، سوره یس از مجموعه کتب بررسی تدبری سوره‌های قرآن، تدبر در قرآن صاعد از مجموعه کتب تدبر در دعا، تدبر در ساختار دعا از مجموعه کتب تدبر در دعا، تفصیل لیلة‌القدر با سوره‌های حوامیم از مجموعه کتب بررسی تدبری سوره‌های قرآن، سوره قدر از مجموعه کتب بررسی تدبری سوره‌های قرآن، صف‌بندی و نظم از مجموعه دست‌نوشته‌های آداب قیام، مناسک حج از مجموعه دست‌نوشته‌های آداب قیام، امام‌خواهی از مجموعه دست‌نوشته‌های آداب قیام و نامه‌های قشنگ اشاره کرد.
 


وی افزود: همچنین نسخه چاپی کتاب‌های گزیده‌ای از روش‌های تدبر در قرآن، تفکر امّی، جهاد نرم از مجموعه سخنرانی‌های موضوعی احمدرضا اخوت، برنامه‌ریزی از مجموعه سخنرانی‌های موضوعی احمدرضا اخوت، نکاتی درباره جمع ربانی از مجموعه سخنرانی‌های موضوعی احمدرضا اخوت، کتاب جهاد از مجموعه سخنرانی‌های موضوعی احمدرضا اخوت، تبلیغ از مجموعه سخنرانی‌های موضوعی احمدرضا اخوت، دین و افتخار یاری از مجموعه کتب سوره‌ها و دبستان، نیاز در ساختار انسان؛ براساس خطبه غرای امیرالمؤمنین(ع) دفتر اول و دوم از مجموعه کتاب‌های روش‌شناسی تدبر در پدیده‌ها نیز منتشر شد.
 
مدیر اجرایی انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت(ع) در رابطه با آثاری که در نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم ارائه شده است، عنوان کرد: کارهای پرفروش انتشارات در نمایشگاه امسال، کتاب‌های تفسیر موضوعی علامه طباطبایی بوده که در موضوعات کاربردی در حدود 20 عنوان کتاب منتشر شده که به صورت موضوعی تفسیر المیزان را مورد پژوهش قرار داده‌اند و به دلیل شناخته شدن علامه طباطبایی در بین مخاطبان، این کتاب‌ها  بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است و اگر فرصتی فراهم شود که بتوانیم پژوهش‌های کاربردی دیگر که مؤلف آنها برای مخاطبان شناخته شده نیست را معرفی کنیم، انشاءالله آن کتاب‌ها نیز مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها