جمعه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
خردسالان با این مجموعه برای فراگیری مهارت‌های آموزشی آماده می‌شوند

مهناز عسگری، از مولفان مجموعه 12 جلدی «یوزی و گاندو به پیش دبستانی می‌روند» معتقد است این مجموعه براساس فعالیت‌های هدایت‌شده، خردسالان را برای فراگیری مهارت‌های آموزشی در دبستان ازجمله خواندن و نوشتن، استخراج اطلاعات، تفکر و حل مسئله و مهارت‌های ارتباطی آماده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کودکان پنج یا شش ساله آماده‌اند تا محیط خود را از خانه و خانواده گرفته تا جامعه و جهانی که در ان به سر می‌برند بشناسند. آنها کنجکاوند و می‌خواهند مانند بزرگسالان رفتار کنند و از آزمون و خطا لذت می‌برند چون متوجه شده‌اند این شیوه راهی‌ست برای شناختن. در این راستا کتاب ابزار مهمی است که می‌تواند به نحوی روشمند، برپایه نظریه‌های علمی و در قالب فعالیت‌های تعریف‌شده نظام‌مند به آموزش‌های مربیان در آموزشگاه یا والدین در خانه جهت بدهد.
 
«یوزی و گاندو به پیش دبستانی می‌روند» مجموعه‌ای شامل 12 عنوان کتاب ویژه آموزش به کودکان پنج و شش ساله است. کتاب‌های این مجموعه هم به عنوان کتاب آموزشی در مراکز پیش دبستانی قابل استفاده‌اند و هم به عنوان کتاب کار و فعالیت در خانه زیر نظر پدر یا مادر برای آموزش به خردسالان کاربرد دارند.
 
این مجموعه براساس فعالیت‌های هدایت‌شده، خردسالان را برای فراگیری مهارت‌های آموزشی در دبستان ازجمله خواندن و نوشتن، استخراج اطلاعات، تفکر و حل مسئله و مهارت‌های ارتباطی آماده می‌کند.
 
«بدن انسان، بهداشت، بیماری‌ها، جانوران، خانواده، خوراکی‌ها، روستا، زمان، شغل‌ها، شهر، گیاهان، مدرسه» عنوان‌های این مجموعه 12 جلدی هستند که به قلم مهدی ضرغامیان، مهناز عسگری و صدیقه عندلیبی نوشته شده و با تصویرگری سعیده کشاورز به تازگی از سوی انتشارات محراب قلم منتشر شده است.
 
 
مهناز عسگری از مولفان «یوزی و گاندو به پیش دبستانی می‌روند» درباره چگونگی تالیف این مجموعه به ایبنا گفت: من و مهدی ضرغامیان از سال 1395 مطالعه و تحقیق درباره گروه سنی پیش دبستانی، مولفه‌های زبانی و کتاب‌های آموزشی و فعالیت‌محور منتشر شده برای این گروه سنی را آغاز کردیم تا سال 1397 که تالیف این مجموعه را با همکاری صدیقه عندلیبی، معلم باسابقه، خلاق و خوش‌فکر آموزش و پرورش که سابقه بیش از 25 سال فعالیت و تدریس در پایه‌های پیش‌دبستانی و پایه اول ابتدایی را دارد، آغاز کردیم.
 
وی افزود: تالیف این مجموعه یک‌سال طول کشید سپس آن را برای تصویرگری و آماده‌سازی به ناشر تحویل دادیم که در نهایت در بهار 1400 منتشر شد.
 
این نویسنده و مترجم در ادامه بیان کرد: قبل از تالیف این مجموعه علاوه بر آثاری که در این زمینه به زبان فارسی تالیف یا ترجمه شده، سایر کتاب‌هایی را هم که به زبان انگلیسی و فرانسه منتشر شده بود را مطالعه و بررسی کردیم و نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کردیم و تلاش کردیم کاری متفاوت انجام دهیم و محصول جدیدی را از نظر روانشناسی تربیتی، زبان‌آموزی کودک، فارسی‌آموزی و ... در اختیار مخاطبان قرار دهیم.
 
عسگری ادامه داد: طرحی که آماده کردیم، پایه اصلی زبانی و علمی کار بود و در کنار همه این‌ها نکته‌ای که خیلی برایمان اهیمت داشت این بود که کار تالیفی‌مان رنگ و بوی کاملا ایرانی و بومی داشته باشد؛ زیرا اغلب کارهایی که در این زمینه منتشر شده، یا ترجمه است یا اگر هم تالیفی است بیشتر رنگ و بوی فرنگی و غیربومی دارد.
 مهدی ضرغامیان، مهناز عسگری

این نویسنده گفت: بر این اساس تصمیم گرفتیم دو شخصیت «باران» و «بابک» را وارد کتاب کنیم تا به کار رنگ و بوی ایرانی بدهد و بچه‌ها بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند؛ همچنین «یوزی» که نمادی از یوزپلنگ ایرانی و «گاندو» که نمادی از تمساح بومی ایران است را برای جلب توجه کودکان به مسائل و موضوعات زیست‌محیطی به کار اضافه کردیم و این چهار شخصیت اصلی، در کنار دوستانشان کار را پیش می‌برند. البته ورود این شخصیت‌ها به کتاب، سبب شیرینی و دلپذیرشدن کار در کنار جنبه آموزشی آن نیز می‌شود.

تقویت رشد شناختی در کودکان 
عسگری در ادامه به کاربرد مجموعه 12 جلدی «یوزی و گاندو به پیش دبستانی می‌روند» اشاره کرد و گفت: بخش‌های اصلی که در این مجموعه تعریف کردیم، سبب تقویت رشد شناختی در کودکان می‌شود؛ از مشاهده و توجه و تمرکز گرفته تا تربیت نگاه جزئی‌نگر و درک و استنباط متن و محیط اطراف.
 
این نویسنده و مترجم افزود: در کنار اینها مساله مهم مواجهه‌ای بود که می‌خواستیم با زبان داشته باشیم و آموزش کلی‌خوانی به بچه‌ها برای والدینی که ترجیح می‌دهند فرزندانشان با روش کلی‌خوانی آشنا شوند. همچنین در این مجموعه روی فعالیت‌های دست‌ورزی نیز کار کردیم که پیش‌درآمدی برای ورود به پیش‌دبستانی و مدرسه و شروع به خواندن و نوشتن است.

تاکید بر فعالیت‌های بدنی 
به گفته این پژوهشگر، علاوه بر ویژگی‌های فوق این مجموعه بر فعالیت‌های بدنی هم تاکید دارد و مسائل و فعالیت‌های ساده یوگا و بازی‌های ساده‌ای که کاملا هدفمند است و به شکل‌های مختلف بچه‌ها را ورزیده می‌کند مانند فعالیت‌هایی که سبب تقویت ماهیچه‌های انگشتان می‌شود یا فعالیت‌هایی که چشم باید داشته باشد که در سیستم آموزشی چندان به آن‌ها توجه نمی‌شود.
 
عسگری در ادامه توضیح داد: در واقع پرورش آمادگی نوشتن از مواردی است که مد نظر ما بوده. صفحه‌های نقاشی و رنگ‌آمیزی، بازی، ماز، نوشتن، بازی و ورزش بخش‌های مهم این مجموعه هستند که انگشتان، عضلات دست و حرکات چشم‌های کودکان را برای نوشتن آماده و هماهنگ می‌کند. کودکان صرفا پس از پشت سر گذاشتن مجموعه‌ای از تمرین‌های مناسب می‌توانند نگاه خود را با حرکت‌های انگشتان‌شان تنظیم کنند.

پرورش فن مشاهده، توجه و مهارت‌های ذهنی بچه‌ها 
وی همچنین بیان کرد: پرورش فن مشاهده، توجه و مهارت‌های ذهنی کودک نیز از اهداف دیگری است که در تالیف این مجموعه مدنظر داشتیم. بچه‌ها در صفحه‌های مشاهده و گفت‌وگو، حافظه و یادآوری، استدلال و استنتاج، با تمرین‌هایی مواجه می‌شوند که با انجام آن‌ها یاد می‌گیرند به جزئیات اطلاعات دقت کنند، داده‌ها را استخراج و طبقه‌بندی کنند و به توصیف آن‌ها بپردازند. همچنین پرورش سخن گفتن و مهارت‌های اجتماعی کودک نیز مورد دیگری است که به آن توجه شده و صفحه‌های مشاهده و گفت‌وگو، استدلال و استنتاج و قصه بخش‌هایی از این مجموعه هستند که به کودک کمک می‌کنند تا ضمن توجه به گفته‌های دیگران و درک کلی و جزئی اطلاعات دریافتی برداشت خود را بیان کنند.

پرورش آمادگی خواندن در کودک 
وی در ادامه پرورش آمادگی خواندن در کودک را هدف دیگر تالیف این مجموعه عنوان کرد و گفت: صفحه‌های واژه‌آموزی، مشاهده کن، تشخیص و بازشناسی، حاوی آموزش‌ها و تمرین‌هایی هستند که کودکان را برای فراگیری خواندن آماده می‌کنند. خواندن با یادگیری حروف الفبا شروع نمی‌شود. شناختن نظام نشانه‌شناسی و آگاهی از زبان‌ نوشتاری، جهت‌ها، تشخیص تفاوت‌ها و شباهت‌های نشانه‌ها، درک تمایز شکل‌ها و فراگیری صورت نوشتاری تعداد محدودی از کلمات بدون توجه به بازشناسی و شناختن حروف الفبا آمادگی‌های اولیه‌ای هستند که حتی می‌توانند اختلال‌های یادگیری برخی از کودکان را نمایان سازند تا مشکلات آن‌ها پیش از ورود به دبستان برطرف شود.
 
به گفته عسگری آموزش درک شمردن، شناختن اعداد و اشکال نیز در این مجموعه به کودکان آموزش داده می‌شود و در صفحه‌های گوناگون این مجموعه کودکان ضمن یادگیری شمارش و شناختن اعداد با شکل‌های هندسی، رنگ‌ها و جهت‌یابی نیز آشنا می‌شوند.
 
انتشارات محراب قلم، مجموعه 12 جلدی «یوزی و گاندو به پیش دبستانی می‌روند» را در 32 صفحه مصور رنگی با شمارگان هزار و 650 نسخه و قیمت 25 هزار تومان برای هرجلد منتشر کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها