یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
«صبح روز نهم» حامل پیام «عشق به زندگی» برای نسل جوان است

نویسنده کتاب «صبح روز نهم» معتقد است که تمام کتاب‌هایی که درباره زندگی شهیدان نوشته می‌شوند، دارای پیام‌های متعددی برای نسل جوان هستند و پیام «صبح روز نهم» نیز برای نسل جوان، پیام «عشق به زندگی» است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «صبح روز نهم» کتاب پانزدهم از مجموعه «بیست و هفت در 27»؛ سرگذشت‌نامه‌های فرماندهان شهید لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) است که در 300 صفحه و 20 فصل از تولد (1331) تا شهادت (1365) علیرضا نوری را دربرمی‌گیرد.
 
شهید علیرضا نوری از مدیران کارآمد نظام طی سالیان نخست انقلاب و ازجمله فرماندهان برجسته میدانی سپاه هم در عرصه جنگ‌های نامتقارن و هم در صحنه نبردهای منظم دوران دفاع مقدس بوده است.
 
نویسنده کتاب «صبح روز نهم» معتقد است که فرماندهان شهید در تراز مهندس علیرضا نوری که پیشینه رزمی‌شان در یگان‌های خارج از زادگاهشان بوده و در آن لشکرها به شهادت رسیده‌اند، معمولا در دیار نیاکانی‌شان چندان شناخته شده نیستند. ضمن آن‌که در استان‌های محل خدمت خود نیز به دلیل غیربومی بودن، مورد غفلت قرار می‌گیرند، لذا شایسته است برای این فرماندهان کارهای ویژه‌ای انجام گیرد.

گلعلی بابایی در گفت‌وگو با ایبنا، به تشریح محتوای این اثر، نقش فضای مجازی بر ادبیات دفاع مقدس و تأثیر کتاب‌های این حوزه در ارائه تصویری روشن از جنگ، پرداخت.

محتوای کتاب صبح روز نهم چگونه شکل گرفت؟
محتوای این کتاب که زندگینامه سردار شهید علیرضا نوری است، از تجمیع داشته‌هایی شکل گرفت که توسط محققان موسسه انتشاراتی 27 بعثت، جمع‌آوری و در اختیار اینجانب قرار گرفتند و بر خود لازم می‌دانم از تمامی کسانی که برای شکل‌ گرفتن این اثر همکاری کردند، تشکر کنم، به‌ویژه از همسر محترمه شهید علیرضا نوری، خانم عرب‌پوریان که صادقانه و با صراحت ناگفته‌هایی از زوایای زندگی این شهید بزرگوار را برای ما بازگو کرد که قطعا مورد توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت.

شهید علیرضا نوری

انگیزه شما برای خلق این اثر چه بود و چه شد که تصمیم گرفتید درباره شهید علیرضا نوری، فرمانده برجسته میدانی سپاه بنویسید؟
اگر به سوابق مراجعه کنید، ما از سال 1391 در نشر 27، پروژه‌ای را به نام «بیست و هفت در 27»، شامل سرگذشت 27 نفر از فرماندهان شهید لشکر 27 را کلید زدیم که «صبح روز نهم»، پانزدهمین کتاب از این مجموعه است. اما اینکه شهید نوری هم در این مجموعه قرار گرفت به خاطر آن است که این شهید بزرگوار، قائم مقام فرماندهی لشکر 27 در عملیات کربلای پنج بوده است.

برای نوشتن کتاب چقدر زمان صرف کردید؟
زمان لازم برای تألیف کتاب‌ها متغیر است. برای بعضی از آن‌ها شاید بیش از سه سال وقت صرف شود و برای برخی دیگر کمتر از یک سال، بستگی به موضوع و مستنداتی دارد که در اختیار داریم. این کتاب نیز با اینکه بیشتر اسناد آن توسط همکارانم تهیه شده بود، اما باز هم تألیف آن نزدیک به یک سال به‌طول انجامید.

مهمترین پیام کتاب «صبح روز نهم» برای نسل جوان چیست؟
به‌نظر من تمام کتاب‌هایی که درباره زندگی شهیدان نوشته می‌شوند، دارای پیام‌های متعددی برای نسل جوان هستند. به‌طور خاص اگر بخواهم درباره این کتاب بگویم، این است که پیام «صبح روز نهم» برای نسل جوان پیام «عشق به زندگی» است، چه آن دورانی که سوژه محوری این کتاب با رژیم شاه مبارزه می‌کند چه آنکه در دوران اختناق ستم‌شاهی در دانشگاه محل تحصیل و اداره متبوعش هسته‌های مقاومت تشکیل می‌دهد و در کنار مبارزه به زندگی هم عشق می‌ورزد و برای رسیدن به محبوب زندگی‌اش تاوان می‌دهد.
 
علاوه بر این‌ها، کارنامه درخشان او طی دوران جنگ تحمیلی و کارهای برجسته‌ای که در جنگ انجام داده، می‌تواند بهترین الگوی جوان امروزی برای مبارزه با مشکلات زندگی باشد.
 
با توجه به فراگیر شدن فضای مجازی در بین افراد جامعه، ادبیات دفاع مقدس چگونه می‌تواند تأثیر خود را نمایان کند؟
فضای مجازی هم یک فرصت است که باید از آن به هر شکلی که مطلوب جامعه باشد، استفاده کرد. به‌عنوان مثال با تولید کتاب‌های صوتی یا با در دسترس قرار دادن محتوای کتاب‌ها و یا برای تبلیغ و توزیع کتاب‌ها می‌توان از این فضا استفاده کرد.


برای بهبود وضع کنونی کتاب‌های دفاع مقدس چه پیشنهادی دارید؟
هر حرکت یا اتفاقی در جامعه برای آن که به شکوفایی برسد و از آسیب‌ها در امان بماند، نیازمند پایش و ارائه طرح‌های لازم است. لاجرم ادبیات دفاع مقدس هم از این امر مستثنی نیست. باید همراه با سلیقه مخاطبان، تحول در نوع نگارش و تدوین کتاب‌های دفاع مقدس هم به‌وجود بیاید. این تحول می‌تواند در انتخاب سوژه، نوع نگارش، آرایه‌های هنری کتاب و طراحی روی جلد آن باشد. همه این‌ها و بسیاری موارد دیگر می‌توانند به بهبود وضع موجود کمک کنند. ضمن آنکه حمایت سازمان‌های عریض و طویل متولی این کار هم باید همراه نویسندگان و ناشران باشند.
 
در بین آثارتان کدام کتاب اقبال بیشتری را در بین مخاطبان داشته است؟
اگر بخواهیم بر مبنای شمارگان چاپ این محک را بزنیم، کتاب‌های «همپای صاعقه» «ضربت متقابل»، «ماه همراه بچه‌هاست» و «در هاله‌ای از غبار» بیشترین نوبت چاپ را داشته‌اند.
 
به‌نظر شما آثار حوزه دفاع مقدس در این سال‌ها چقدر توانسته‌اند در ارائه تصویری روشن از جنگ، تأثیرگذار باشند؟
برای پاسخ به این سؤال از فرمایشات مقام معظم رهبری که همزمان با انتشار کتاب «هم پای صاعقه» و تقریظ این کتاب به محضرشان شرفیاب شدیم و در آن جلسه فرمودند، وام می‌گیرم. ایشان فرمودند: «برای من مطالعه کتاب همپای صاعقه خیلی شیرین و لذت‌بخش بود. این کار خیلی فوق‌العاده است. از جنگ یک تصویر باشکوه و باعظمت جلوی چشم ما بود، اما مانند تابلویی بود که آن را بالای سرمان گذاشته باشند، طوری که مجبور باشیم از دور به آن نگاه کنیم. حالا این کتاب‌ها آمده‌اند و آن ریزه‌کاری‌های این تابلوی عظیم و باشکوه را جلوه بخشیده‌اند و جلوی چشم ما آورده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها