دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
مخاطبان به‌نشر در سال آینده کتاب‌های درخواستی خود را از اسنپ تهیه می‌کنند

حسین سعیدی از توسعه بسترهای فروش کتاب انتشارات به‌نشر در سال 99 خبر داد و گفت: علاوه بر ایجاد پایگاه فروش بر روی سامانه آهو 24 و قرارداد همکاری با شبکه کتاب گیسوم، در آخرین روزهای سال 99، با عقد قرارداد با اسنپ و ایجاد لاین اسنپ بوک بر روی سامانه پر مخاطب اسنپ، زیرساخت‌های لازم ایجاد شد تا مشتریان ما در سال آینده بتوانند کتاب‌های درخواستی خود را از اسنپ نیز تهیه کنند.

مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از افزایش فعالیت مجازی این انتشارات در سال جاری خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ های انتشارات به نشر در سال 99 ورود جدی‌تر و با برنامه‌تر در فضای مجازی بود، که این مهم در سه بخش «تولید الکترونیک»، «ترویج الکترونیک» و « فروش الکترونیک» انجام پذیرفت.

سعیدی با اشاره به اینکه پیش از این هر یک از این سه بخش به‌صورت محدود و پراکنده اقداماتی انجام می‌دادند، اضافه کرد: در سال جاری همه این فعالیت‌ها ذیل واحد فضای مجازی انتشارات قرار گرفت، تا انسجام و برنامه‌ریزی بهتری برای عرصه نشر الکترونیک انجام پذیرد.

وی افزود: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در هریک از این بخش‌ها، اتفاقات خوبی به وقوع پیوسته است و در عرض کمتر از یک سال به اهداف اولیه و زیربنایی در نظر گرفته شده، دست یافته‌ایم.

مدیرعامل به‌نشر در توضیح چرایی توجه بیشتر صنعت نشر به بخش الکترونیک در سال جاری عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن باعث شد تا توجهات به سمت استفاده از ظرفیت‌های نشر الکترونیک بیشتر شود و همه ناشرین -ازجمله به‌نشر- از این ظرفیت برای کسب درآمد و جبران حداقلی خسارت‌های ناشی از کرونا استفاده کند.

او ادامه داد: در سال جاری تلاش شد تا علاوه بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تبلیغی و ترویجی فضای مجازی، در بحث درآمدی و افزایش فروش از درگاه‌های اینترنتی نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت پذیرد و اقداماتی انجام  شود.

 سعیدی اضافه کرد: در حوزه تبلیغ و ترویج که امروزه بستر اصلی اطلاع‌رسانی ناشرین محسوب می‌شود نیز تلاش شد تا دگرگونی‌هایی در محتوا و قالب و شکل ارائه، صورت بگیرد، که رصدهای آماری ما و افزایش دامنه مخاطبان به‌نشر روشن می‌کند این اقدامات تبلیغی و ترویجی تا حدی موفق بوده‌اند.

مدیرعامل به‌نشر با تاکید بر اینکه در حوزه تولید نیز، تولید کتاب‌های صوتی به عنوان اصلی‌ترین پلتفرم نشر الکترونیک در اولویت قرار گرفت، تصریح کرد: در سال گذشته عملیات تولید 30 عنوان کتاب صوتی با موضوعات امام رضا علیه السلام، ادبیات پایداری  متناسب برای گروه‌های سنی بزرگسال و نوجوان تولید شد، که در اوایل سال آتی مراسم رونمایی از این آثار برگزار خواهد شد.

او اضافه کرد: همچنین در سال جاری تلاش شد تا از ظرفیت‌های موجود در سایر مجموعه‌ها و موسسات آستان قدس رضوی در راستای افزایش بهره‌وری، هم‌افزایی و مشارکت درون سازمانی استفاده مطلوب و بهینه صورت بگیرد.

سعیدی در ادامه با اشاره به محورهای فعالیت سه‌گانه فضای مجازی به نشر، در تشریح اقدامات ذیل هر یک از این محور‌ها عنوان کرد: در بخش «تولید الکترونیک» علاوه بر تولید 30 عنوان کتاب صوتی، تولید پادکست و تیزرهای موشن، کتاب دیجیتال و کتابخانه دیجیتال را در دستور کار قرار دادیم.

وی در توضیح چگونگی تولید پادکست و تیزرهای موشن در انتشارات به‌نشر گفت: در سال جاری انتشارات به‌نشر در زمینه تولید تیزرهای موشن‌گرافی و تولید پادکست از کتاب‌های خود، اقدامات قابل توجهی انجام داد. به‌طوری که به‌طور متوسط هر ماه چهار تیزر و پادکست با استانداردهای قابل قبول و مطلوب براساس آثار به‌نشر تولید و پخش شده است.

مدیرعامل به‌نشر با اشاره به اینکه با همکاری مطلوب سازمان اسناد و کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، پایگاه کتابخانه دیجیتال انتشارات به‌نشر بر روی صفحه اصلی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی ایجاد گردید، خاطرنشان کرد: این کتابخانه دارای 3700 فراداده از کتاب‌های سال 92 و به قبل انتشارات است که برای استفاده پژوهشگران و نیز حفظ و صیانت از کتب قدیمی ایجاد شده است. کتابخانه دیجیتال با این کمیت و کیفیت در بین ناشران ایرانی وجود ندارد و به نشر مفتخر است که جز ناشران پیشگام در زمینه ایجاد کتابخانه دیجیتال باشد.

این ناشر تولید و فروش نسخه الکترونیک کتاب‌ها را از دیگر زمینه‌های فعالیت در حوزه نشر مجازی خواند و گفت: این کار با شرایط فعلی دنیا و ترغیب به ماندن در خانه و نیز افزایش بهای تمام شده کتاب، کاملا توجیه‌پذیر می‌نمایاند؛ از این رو انتشارات به‌نشر در سال جاری پلتفرم ارائه و فروش نسخه الکترونیک آثار خود را تحت عنوان «اپلیکیشن کتابخوان به‌نشر» برای نسخه‌های اندرویدی، تولید کرد و به بهره برداری رساند. همچنین در سال جاری تلاش شد تا آثار الکترونیک موجود در اپلیکیشن‌های طرف قرارداد مانند طاقچه و فیدیبو را افزایش داده و از این ظرفیت نیز بهره گیری حداکثری صورت گیرد.

مدیرعامل به‌نشر ارتقاء و توسعه «شبکه‌های مجازی» و سایت به نشر(behnashr.razavi.ir) را از فعالیت‌های این نشر در حوزه « ترویج الکترونیک» خواند و افزود: در سال جاری تلاش شد تا از حداکثر ظرفیت رسانه‌ای برای تبلیغ و ترویج و فروش آثار بهره‌گیری شود. از این رو دو تحول عمده در مدل تبلیغی به نشر صورت پذیرفت.

وی «تغییرات گرافیکی گسترده و ایجاد هویت بصری در شبکه‌های اجتماعی» و «ایجاد تغییر در محتوای ارائه شده» را این دو تحمل عمده یاد کرد و گفت: تلاش شد ضمن ادامه مسیر تبلیغی سنتی که معرفی کتاب است، از قالب‌های جدیدتر و جذاب‌تر استفاده شود و از آن مهم‌تر محتواهایی نظیر معرفی نویسندگان به‌نشر، استفاده از متون برگزیده کتاب‌ها و استفاده حداکثری از جذابیت‌های رسانه‌ای در بخش تبلیغ و ترویج جاگاری و اجرا شود.

سعیدی سایت‌ها را از پلتفرم‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی پایه هر سازمان و مجموعه‌ای خواند و عنوان کرد: سایت اطلاع‌رسانی به‌نشر اگرچه قدمتی چندین ساله دارد، اما نیاز بود تا هم‌راستا با سایر تحولات به‌نشر، به روزرسانی شده و تغییرات اساسی در محتوا و گرافیک آن انجام پذیرد. از این رو یکی از اولین اقدامات واحد فضای مجازی به‌نشر ایجاد تغییر در محتوا و گرافیک سایت به نشر بود؛ که منجر به ایجاد ظاهری چشم‌نواز‌تر و به‌روز‌تر و نیز افزودن بخش‌های جدیدتر در آن شد.

او ادامه داد: در این سایت علاوه بر اطلاع‌رسانی‌های معمول، آرشیو کاملی از افتخارات به‌نشر، کتاب‌های چاپ شده یک سال اخیر، باشگاه پدیدآورندگان به‌نشر و گزیده‌ای از محتواهای ارائه شده در زمینه موضوع ادبیات دینی -که رویکرد محتوایی به نشر در سالهای اخیر است- در سایت گنجانده شده است.

مدیرعامل به‌نشر تحول در «فروشگاه اینترنتی به نشر(benashr.com)» و «افزایش بسترهای فروش» را از تغییرات مهم در حوزه «فروش الکترونیک» این انتشارات عنوان کرد و افزود: در سال 99 سایت فروش اینترنتی به‌نشر، با هدف سهولت دسترسی و خرید و همسوسازی آن با رویکردهای محتوایی به‌نشر، هم در زمینه موضوعات و دسته‌بندی‌ها، هم در زمینه گرافیک و هم در زمینه ارتقای فنی دچار تغییر و تحولات عمده شد.

وی افزود: اکنون فروشگاه اینترنتی به نشر با افزایش قابل توجه مخاطبین وخریداران؛ به یک فروشگاه اینترنتی مطلوب تبدیل شده است. همچنین در راستای ایجاد تنوع و افزایش دامنه مخاطبین، در نظر داریم در سال آتی طرح‌های خلاقانه‌ای برای فروش‌های اینترنتی به‌نشر ایجاد کنیم که به‌زودی درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سعیدی در ادامه گفت: علاوه بر فروشگاه اینترنتی، در سال جاری تلاش شد تا بسترهای فروش کتاب را افزایش دهیم. از جمله ایجاد پایگاه فروش برروی سامانه آهو 24، قرارداد همکاری با شبکه کتاب گیسوم و در جدیدترین اقدام در آخرین روزهای سال 99، عقد قرارداد با اسنپ و ایجاد لاین اسنپ بوک بر روی سامانه پر مخاطب اسنپ، که با ایجاد زیرساخت‌های لازم در سال آینده مشتریان ما می‌توانند کتاب‌های درخواستی خود را از اسنپ نیز تهیه کنند.

مدیرعامل به‌نشر طرح‌های ویژه فروش کتاب و  پویش‌های مطالعاتی اجرا شده توسط به‌نشر را از دیگر  اقدامات توسعه‌ای این انتشارات در سال جاری خواند و افزود: طرح «کروتاب» در فروردین 99 با هدف ترغیب مخاطبان به خانه‌نشینی و با استقبال چشمگیر مخاطبان و فروش مطلوب برگزار شد.در طرح «بهار خوان» هم که در همان فروردین‌ماه برگزار شد، 50 کتاب منتخب از به‌نشر و سایر ناشرین در فروشگاه اینترنتی به‌نشر به مخاطبین عرضه شد.

وی برگزاری نمایشگاه کتاب رضوی در تیرماه را از دیگر طرح‌های ویژه فروش کتاب به‌نشر در سال 99 خواند و گفت: برای نخستین بار طی یک اقدام هماهنگ در دهه کرامت، نمایشگاه فروش کتاب‌های رضوی در سه پلتفرم حضوری(فروشگاه‌ها)، اینترنتی(فروشگاه اینترنتی به‌نشر) و دیجیتال( اپلیکیشن کتابخوان به نشر و اپلیکیشن طاقچه) برگزار گشد. در ادامه همین روند جشنواره عید تا عید در دهه ولایت (از عید قربان تا عید غدیر) هم برای فروش ویژه کتب موضوعی برگزار شد، که تمام آثار به نشر؛ بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی و موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در این طرح ارائه شدند. در «جشنواره بوی گل محمدی» هم که در آبان‌ماه با هدف معرفی و عرضه مجموعه‌های ارزشمند تولید شده، در ایام دهه وحدت و میلاد نبی مکرم اسلام انجام شد، کار تبلیغی گسترده‌ای در زمینه معرفی و فروش مجموعه‌های به‌نشر صورت گرفت و با استقبال قابل توجه مخاطبین هم همراه بود.

سعیدی برگزاری «مسابقه امام رضا و کرامت انسانی»، «مسابقه کوفته‌پزی» را از دیگر اقدامات توسعه‌ای به‌نشر در سال 99 عنوان کرد و گفت: شرکت در نخستین جشنواره رسانه‌ای امام رضا علیه السلام با 20 اثر تولیدی و نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با 770 عنوان کتاب و فروش 4 هزار جلد کتاب از دیگر این برنامه‌ها بود. همچنین برای اولین بار در سال جاری طرح معرفی نویسندگان فعال به‌نشر در دستور کار قرار گرفت و این رویه در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. افزایش تعاملات با فعالان فرهنگی مانند برنامه «صد ثانیه با کتاب»، «فروشگاه نیوار»، «کتابیکا» و نیز استفاده از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی رسمی آستان قدس رضوی هم در همین راستا توسعه یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها