دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
چاپ بیش از 100 عنوان کتاب بریل در انتشارات بریل ارومیه

رئیس انجمن نابینایان و کم‌بینایان آذربایجان‌غربی گفت: در یازده‌ماهه سال ‌جاری بیش از 100 عنوان کتاب بریل در حوزه کودک و نوجوان در سطح استان توسط انتشارات بریل و دیجیتال ارومیه به چاپ رسیده است.

عبدالمناف عظیمی، رئیس انجمن نابینایان و کم‌بینایان آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، اظهار کرد:  انتشارات بریل و دیجیتال ارومیه در طول سال جاری بیش از 100 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان به چاپ رسانده و این کتاب‌ها به 15 کتابخانه دیجیتال و گویا ارسال شده است؛ ولی مجوز رسمی فعالیت خود را از اداره کل ارشاد در دهه فجر امسال دریافت کرد.

وی ارزش ریالی دستگاه چاپ بریل را 550 میلیون تومان عنوان و افزود: این انتشاراتی از لحاظ موادی چون چسب گرم، ریسو و کاغذ دچار کمبودهایی است که امیدواریم متولیان امر به این حوزه توجه ویژه داشته باشند.

عظیمی ادامه داد: استان آذربایجان‌غربی جزو استان‌های برتر است که به انتشارات بریل و دیجیتال مجهز شده است و در تهران مرکزی به نام مرکز نابینایان رودکی وجود دارد که کتابهای بریل در سطح کشور توزیع می‌کند و طبق توافقات انجام شده سال بعد استان ما نیز به این موسسه جهت فعالیت بیشتر می‌پیوند. 

وی بیان کرد: این دستگاه قادر است هر ساعت 800 صفحه کتاب بینا را به بریل تبدیل کند و جزوات دانشجویی را نیز رایگان به بریل تبدیل می‌کنیم و همچنین در زمینه کتاب‌های صوتی با اداره پست صحبت شده که در جهت سفارش نابینایان و کم‌بینایان به‌صورت رایگان دریافت کنند.

رئیس انجمن نابینایان و کم‌بینایان آذربایجان‌غربی در ادامه سخنان خود به کتابخانه این انجمن نیز اشاره کرد و گفت: کتابخانه انجمن نابینایان و کم بینایان استان در حال حاضر 8‌هزار عنوان کتاب صوتی و 150 عنوان کتاب بریل دارد.

وی افزود: همچنین این کتابخانه 370 عضو دارد که از این تعداد 60 عضو به‌صورت فعال و بقیه اعضا بخاطر شرایط حاکم بر جامعه نیمه‌فعال هستند.

کتاب‌های دانش آموزان نابینا و کم‌بینا ناقص است
عظیمی بزرگترین مشکل دانش آموزان نابینا و کم‌بینا را ناقص‌بودن کتاب‌های درسی آنها عنوان کرد و گفت: علی‌رغم اینکه چند ماه از شروع سال تحصیلی جدید می‌گذرد، ولی کتابهای دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا ناقص است و باید شرایط طوری فراهم شود که کتاب‌های این دانش‌آموزان قبل آغاز سال تحصیلی به دستشان برسد و در این زمینه نیز توافقاتی با اداره کل آموزش و پرورش انجام داده‌ایم.

وی همچنین گران‌بودن کاغذ کتاب‌های بریل را مشکل دیگر این حوزه مطرح کرد و افزود: کتاب‌های بریل به‌دلیل حجم بیشتر و گرانی کاغذ به سمت فراموشی می‌روند.

عظیمی اظهار کرد: نابینایان و کم‌بینایان در زمینه ایاب وذهاب با مشکلات سنگینی مواجه هستند و متاسفانه در وسایل حمل‌ونقل عمومی برای رفت‌وآمد این عزیزان تدابیری اتخاذ نشده است.

رئیس انجمن نابینایان و کم‌بینایان آذربایجان‌غربی گفت: متاسفانه خانواده‌ای که دارای فرزند معلول هستند تصورشان بر این است که باید دولت فقط به این اعضا رسیدگی کند؛ ولی این طرز فکر درست نیست و در کشور ما زیرساخت‌های مناسب برای رسیدگی به این افراد وجود ندارد و ما افرادی داریم که هنوز تحت پوشش هیچ ارگان دولتی نبوده و در نوبت هستند.
 
انتشارات بریل و دیجیتال ارومیه در دهه فجر سال جاری فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها