دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
سیستم جامع ارزیابی و آموزش کودکان براساس زنجیره رشد

داریوش صادقی گفت: هدف اصلی از انتشار مجموعه آموزشی «پرورش هوش و مهارت‌های نوزاد»، ارائه مهارت‌های ماه به ماه برای نوزادان، ایجاد یک سیستم جامع ارزیابی و آموزش کودکان براساس زنجیره رشد و تکامل آن‌هاست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه آموزشی «پرورش هوش و مهارت‌های نوزاد» شامل دو جلد کتاب، 4 حلقه دی‌وی‌دی، تعدادی فلش‌کارت و یک اپلیکیشن است که داریوش صادقی، دارای مدرک کارشناسی ارشد روان‌شناسی آن‌را تولید و انتشارات نیستان به‌تازگی آن‌را منتشر شده است.
 
داریوش صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، در معرفی این مجموعه آموزشی، بیان کرد: «پرورش هوش و مهارت‌های نوزاد» و «ارزیابی هوش و مهارت‌های نوزاد» دو کتابِ تولید شده در قالب این مجموعه است. کتاب «پرورش هوش و مهارت‌های نوزاد» به‌صورت ماه به ماه از  یک ماهگی تا 12 ماهگی، شامل مجموعه بازی‌هایی است که والدین می‌توانند با نوزاد انجام دهند. در این کتاب مهارت‌های حرکتی، شنیداری، گفتاری، دیداری، اجتماعی و خودیاری برای نوزاد به والدین آموزش داده می‌شود.
 
وی افزود: در کتاب «ارزیابی هوش و مهارت‌های نوزاد» نیز به‌صورت دوره‌های دو ماهه در پایان ماه‌های زوج، یک سری مهارت‌های گفتاری، حرکتی و شناختی را به‌‌طور طبقه‌بندی شده ارزیابی می‌شود. سیستم مورد استفاده برای کتاب، براساس پرسش‌نامه سنین و مراحل ASQ و براساس ارزیابی و بازپروری دکتر آدرین آکرز و بخش هوش فیوشا و روان‌شناسی رشد کاپلان است.


مدیرمسئول انتشارات کیمیاگر، با اشاره به فلش‌کارت‌های آموزشی این مجموعه، گفت: 48 فلش‌کارت براساس تحقیقات دکتر بئاتریس میلتر که تحقیقات 2 ساله در زمینه هوش دیداری نوزادان داشته و کتاب «پرورش شیوه‌های تقویت هوش نوزاد» که به همه زبان‌ها چاپ شده را نیز نوشته، در این بسته آموزشی قرا دارد که این فلش‌کارت‌های سیاه و سفید، به شیوه‌ای خاص از 2 تا 6 ماهگی به کودک نشان داده شده و باعث تثبیت دیداری، تمرکز دیداری، تعقیب دیداری و انتخاب دیداری می‌شوند. به این دلیل که بیشتر نوزادان تا حدود 6 ماهگی از لحاظ دیداری، وضوح خوبی ندارند، نسبت به این تصاویر سیاه و سفید که کنتراست رنگی بالایی دارند، توجه زیادی نشان می‌دهند.
 
صادقی ادامه داد: دیگر وسیله آموزشی این مجموعه، چهار حلقه DVD است که متناسب با مهارت‌های دیداری و شنیداری نوزادان تهیه شده و دارای ویژگی‌هایی همچون سرعت حرکت پایین، موسیقی آرام، تصاویر هندسی ساده، استفاده از رنگ‌های اصلی با حرکت‌های خیلی ملایم است که باعث جلب‌توجه و دقت نوزاد می‌شود و برخی از مفاهیم را به‌طور غیرمستقیم به نوزاد آموزش می‌دهد.
 
این پژوهشگر و کارشناس، تصریح کرد: این دی‌وی‌دی ها مخصوص نوزادان تهیه شده و از لحاظ دیداری، مشکلی را برای نوزاد ایجاد نمی‌کند. برخی معتقدند که کودک نباید تا دو سالگی به تلویزیون و صفحات الکترونیکی نگاه کند، به این دلیل که حرکت خیلی سریع صفحات، تضاد رنگی و تنوع رنگ‌ها و پرش‌های مکرر تصاویر، نسبت به قدرت و سرعت پردازش مغز کودک بیشتر است و می‌تواند برای کودک اختلال‌های اضطرابی و مشکلات خواب و سندرم صفحات الکترونیکی ایجاد کند. اما این دی‌وی‌دی‌ ها به‌صورتی طراحی شده‌ که متناسب با پردازش مغز نوزاد از حرکات بسیار آرام و ملایم، موسیقی آرام و تصاویر ساده استفاده می‌کند.


وی در ادامه گفت: یک نکته ویژه این بسته آموزشی، اپلیکیشن techoosh است. در این اپلیکیشن، والدین به‌راحتی می‌توانند به تمامی بازی‌ها و فیلم‌های آموزشی این مجموعه دسترسی داشته باشند و همه فیلم‌ها را به‌صورت تفکیک شده و ماه به ماه مشاهده و ارزیابی‌های نوزاد را به‌صورت آنلاین انجام دهند و نمودار پیشرفت نوزاد را مشاهده کنند. همچنین والدین می‌توانند تعداد بسیاری از فیلم‌های مناسب و ویژه نوزاد را که به‌صورت سیاه و سفید تهیه شده، به‌طور روزانه به نوزاد نشان دهند. یکی از ویژگی‌های این اپلیکیشن این است که والدین می‌توانند در همه نقاط کشور به‌راحتی کودکشان را به‌طور علمی و هدفمند ارزیابی کنند و سپس آموزش‌های مناسب را برای کودک درنظر گیرند.

صادقی درباره اپلیکیشن techoosh توضیح داد: این نرم‌افزار به‌عنوان کامل‌ترین اپلیکیشن آموزش و سنجش کودکان از تولد تا پایان دبستان تهیه شده که تمامی آموزش‌ها و ارزیابی‌ها را به‌طور علمی و براساس منابع علمی و دانشگاهی در اختیار والدین در سراسر کشور قرار می‌دهد. این اپلیکیشن توسط موسسه techoosh (تِک هوش) با همکاری داریوش صادقی و حمیدرضا صادقی‌زاده در سال 1397 تهیه شده است.

این نویسنده و پژوهشگر افزود: والدینی که امکان تهیه بسته کامل آموزشی را ندارند، می‌توانند تمامی آموزش‌های این مجموعه را به‌صورت تصویری در اپلیکیشن techoosh از طریق نشانی kids.techoosh.com با هزینه اشتراک ماهانه 20 هزار تومان، در اختیار داشته باشند و کودک خود را با این نرم‌افزار به‌صورت علمی ارزیابی کنند.

وی همچنین با اشاره به ویژگی‌های مهم این بسته آموزشی، بیان کرد: مهم‌ترین نکته درباره این مجموعه، بحث ارزیابی است. ارزیابی مرحله به مرحله و مستمر کودکان، یک روش موثر برای شناسایی مشکلات آن‌ها و مداخله و درمان درست در زمانی است که می‌تواند بیشترین اثربخشی را داشته باشد. بسیاری از عقب‌افتادگی‌های تکاملی و عاطفی - اجتماعی، علیرغم رشد طبیعی کودکان، می‌تواند مخفی بماند، بنابراین ارزیابی‌های دوره‌ای کمک می‌کند تا والدین به‌راحتی بتوانند رشد طبیعی کودک یا احتمالا اختلالات یادگیری، مشکلات رفتاری، اجتماعی و عاطفی کودک خود را تشخیص دهند و نسبت به درمان آن اقدام کنند.


صادقی ادامه داد: هدف اصلی از انتشار این بسته آموزشی، ارائه مهارت‌های ماه به ماه برای نوزادان، ایجاد یک سیستم جامع ارزیابی و آموزش کودکان براساس زنجیره رشد و تکامل آن‌هاست. این مجموعه اولین زنجیره از سیستم جامع آموزش کودکان از تولد تا پایان دبستان است که به والدین کمک می‌کند به‌راحتی بتوانند آموزش‌های مناسب سن کودک خود را دنبال و پیشرفت کودک را به‌طور مستمر ارزیابی کنند.
 
این کارشناس در پایان گفت: از آنجایی که بسیاری از اختلالات و مشکلات یادگیری و تکامل کودکان تا سال‌های اولیه مدرسه پنهان می‌ماند، این سیستم کمک می‌کند تا به‌راحتی مشکلات شناسایی و از مسائل اجتماعی و فشارهای اقتصادی برآمده از آن که به خانواده تحمیل می‌شود، جلوگیری شود.
 
این مجموعه آموزشی با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه به بهای 168 هزار تومان از سوی انتشارات نیستان منتشر و عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها