شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
سعی کردیم «جادوی صدا» زرد و بازاری نشود

«مهدی مقدر» یکی از نویسندگان شیرازی کتاب «جادوی صدا؛ رویکردی نوین بر هنر و صنعت صداپیشگی» گفت: این کتاب با حساسیت بسیاری تالیف و تدوین شده تا با فاصله معناداری در زمینه آموزش و تکنیک نسبت به کتاب‌های موجود در بازار خود را ظاهر کند و به‌هیچ عنوان به یک کتاب زرد یا بازاری تبدیل نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، صداپیشگی از مفاهیم جدید جهان امروز است که علاقه‌مندان زیادی دارد اما منابع جامع و تخصصی به زبان فارسی در این زمینه کمتر به چشم می‌خورد. کتاب «جادوی صدا» حاصل بیش از سی سال تجربه و فعالیت حرفه‌ای «مهدی مقدر» در این زمینه است که به‌تازگی روانه بازار نشر شده است.
 
مهدی مقدر و سمانه کاظمی در متن مقدمه کتاب مشترکشان «جادوی صدا» نوشته‌اند:
«امروزه یكی از حوزه‌های محبوب برای اكثر دوست‌داران فعالیت‌های هنری، دنیای صدا و صداپیشگی است. از دیرباز نیـز ایران یكی از مهم‌ترین خاستگاه‌های ایـن هنر زیبا بوده است. زیـرا اكثـر هنرمندان خبره‌ای كه نـام آنهـا بـر پیشـانی بلنـد ایـن وادی نقـش بسـته، همگـی از عاشـقان و دلسـوزان و هـمچنـین از تشـنگان واقعـی چنـین دریـای ژرفـی بــوده‌انــد كــه هــیچ‌گــاه از آمــوختن دوری نكــرده و پیوســته در كنــار نقش‌آفرینی‌های بی‌نظیر خود، مسیر كسب تجربه و دانش را پیموده‌اند. در چنین فضای غنـی و پویـایی دیگـر نمی‌تـوان كاسـتی‌هـا و اشـتباهات اصولی و فاحشی را كه متأسـفانه گـه‌گـاهی بـا آنهـا روبـه‌رو مـی‌شـویم، پذیرفت. لذا بهتـر اسـت كـه بـا تكیـه بـر منـابع و آثـار بـا ارزش حیطـه صداپیشگی، توانمندی‌های خود را رشد دهیم و روز به روز در كار خـود شاهد بهبود كیفیت باشیم. آیا تا به حال شده كه به صدای خود فكر كنید؟ آن را جـذاب و شـنیدنی می‌دانید؟ جادوی صدا تصور می‌كنید یا بر ایـن باوریـد كـه صـدایی جیـغ جیغـو، خـشدار و یـا تودماغی دارید؟ آیا به این موضوع اندیشیده‌اید كه چگونـه مـی‌توانیـد از صدایتان كسب درآمد كنید؟ كسانی كه با صدایشان امرار معاش می‌كنند، چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه در این راه موفق شده‌اند؟ صدای ما به‌عنوان اولین قدم در ارتباط بـا دیگـران، نقـش به‌سـزایی را ایفـا می‌كند. آنچه از ما در ذهن مخاطب ایجاد می‌شـود، برگرفتـه از صـدایی است كه می‌شنود و به تجزیـه و تحلیـل آن مـی‌پـردازد. مـثلاً ایـنكـه شـما دارای چه نوع رفتاری هستید؟ تا چه اندازه در دسترسـید؟ روحیـه‌ طنـز یـا جـدی داریـد؟ انـرژی شـما در چـه سـطحی اسـت؟ آیـا نظـر آن‌هـا را درباره خود می‌پذیرید یا خیر؟ و... اینها گوشه‌ای از انعكـاس صـدای شما در ذهن دیگران است. همه آنچه گفته شـد، گوشـه‌ای از اهمیـت صدا و تأثیر آن بر دیگران است. به تعبیـر سـعدی: «تـا مـرد سـخن نگفتـه باشد / عیب و هنرش نهفته باشد»، نبود منبع اطلاعاتی برای دوستداران ایـن عرصـه از یـك سـو و ناآگـاهی مردم از این هنر و به كارگیری واژه‌ها و عملكردها بـه‌جـای هـم از سـوی دیگر، من را را بر آن داشت تـا كمـی از ایـن حرفـه، چـالش‌هـا، قابلیـت‌هـا، تصورات عمومی و دغدغه‌های شخصی خود سخن بگویم».
 
مقدر درباره این کتاب به خبرنگار ایبنا می‌گوید: صداپیشگان به‌عنوان قشری مهم كه بـا مقولـه صـدا روبـه‌رو هسـتند، بخشی از خاطرات ما را با فیلم‌ها و انیمیشن‌ها از دیرباز تـا اكنـون رقـم زده‌اند. صداهایی كه برای ما نقش خیال‌انگیزی را در قالب عروسك‌ها و شخصیت‌های فیلم و كارتون ساخته‌اند. ماندگارانی كـه صدایشان در قلب مـا حك شـده و تصـویری از زیبـایی و خلاقیت را برایمان به یادگار گذاشته‌اند. در عصری كـه ویروسی كوچك و ناچیز، تمامی علوم و صنعت و تكنولوژی روز دنیا را به چالش می‌كشد، فرصتی دست داد تـا آنچه را كه مدت‌ها در صدد گردآوری آن بوده‌ام، جمع‌بندی كنم و در اختیار علاقه‌مندان این عرصه جذاب، قرار دهم. امیدوارم كه این كتاب بتواند سر نخی به جستجوگران در این كلاف سردرگم بدهـد و راهی نو برای دوستداران این عرصه، باز كند.
 
مولف پیرامون نام کتاب، اعلام می‌کند: این نام با توجه به وجوه پیچیده و ناشناخته صوت از نظر ماندگاری و تاثیرات فیزیکی و روانی آن انتخاب شد و از آنجا که صداپیشگی هم با بنیان صوت و ابعاد کاربردی آن شکل می‌گیرد و هر روزه بیشتر و بیشتر با آن آشنا می‌شویم، «جادوی صدا» را به‌عنوان نام کتاب برگزیدیم که هم ایهام صدا و هم جذابیت‌های آن‌ را به مخاطب منتقل کند.
 

مقدر همچنین زیرعنوان کتاب را تشریح کرده و می‌گوید: یکی از دلایلی که ما شرح نام کتاب را با عنوان «رویکردی نوین در هنر و صنعت صداپیشگی» انتخاب کردیم، از فهرست و انتخاب سرفصل برمی‌آید و آن هم نگاهی جدید و تخصصی به عناوین مرتبط با این هنر است که از پرداختن ریشه‌ای به ذات کلمه صداپیشگی شروع شده و پس از شکافتن تمامی لایه‌ها و جوانب این حوزه به معرفی ابزار و آلات مرتبط با این تخصص می‌پردازد. از آنجا که علاوه بر آموزش صداپیشگی به مطالب تخصصی و علمی دیگری همچون موسیقی، گفتاردرمانی و ادوات مربوط به این وادی پرداخت شده، بنابراین معرفی این کتاب با چنین عناوینی بسیار به‌جا و دقیق در نظر گرفته شده است.
 
مولف کتاب «جادوی صدا» درباره فصول‌ مختلف این اثر هم عنوان می‌کند: این کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای متشکل از چهار فصل مجزا و همچنین مرتبط طراحی شده است که در فصل اول به کلیاتی در توضیح این تخصص می‌پردازد و در فصل دوم هم به‌صورت اجمالی نگاهی به مصادیق صداپیشگی دارد و در هر مورد مطالبی کلی را ارائه می‌کند. در فصل سوم که بیشترین حجم این کتاب را نسبت به ۳ فصل دیگر به خود اختصاص داده است، به ماهیت صداپیشگی و نگاه ویژه و بسیار دقیق می‌پردازد که شامل زیرمجموعه‌هایی همچون صداسازی و تصحیح گفتار و تنفس و تمرین‌های مربوط به حنجره و همچنین بسیاری مطالب کاربردی و علمی و دقیق دیگر است. اما در فصل چهارم هم با توجه به دانش اجمالی هر صداپیشه نسبت به ابزار کار خود که همانا میکروفون و استودیو و غیره است، در این بخش گنجانده شده که برای صداپیشه‌گان می‌تواند بسیار مفید و حائز اهمیت باشد.

وی ادامه می‌دهد: این کتاب مشتمل بر چهار فصل کلی و کاربردی درباره‌ صداپیشگی بود که سعی شد تا حد امکان، با نگاهی نو و کارا به توصیف و توضیح و همچنین آموزش این هنر از جنبه‌های مختلف پرداخته شود. امیدواریم با ارائه‌ این مطالب توانسته باشیم گام‌های موثری در این مسیر برداشته باشیم تا شما نیز به هدف‌های خود دست یابید.
 
مولف کتاب یادشده پیرامون فایده آموزشی و پژوهشی آن عنوان می‌کند: کتاب «جادوی صدا» دارای بسیاری از تمرین‌های تخصصی و مدرن در آموزش این هنر است که سعی شده بیش از ۵۰ تمرین کاربردی برای مباحث مختلف این کتاب تهیه و درج شود که بتوان با انجام آنها به رشد و پیشرفت چشمگیری در این حیطه رسید. شاید بتوان کتاب «جادوی صدا؛ رویکردی نوین بر هنر و صنعت صداپیشگی» را، هم کتابی آموزشی دانست و هم کتابی پژوهشی چون با حساسیت بسیاری تالیف و تدوین شده تا با فاصله معناداری در زمینه آموزش و تکنیک نسبت به کتاب‌های موجود در بازار خود را ظاهر کند و به‌هیچ عنوان به یک کتاب زرد یا بازاری تبدیل نشود؛ چراکه معتقد بودیم این کتاب باید به‌عنوان یک منبع جامع و کامل برای دانشجویان رشته نمایش به‌ویژه نمایش‌های عروسکی مورد استفاده و بهره‌برداری باشد و دانشجویان بتوانند از آن به‌عنوان یک منبع آکادمیک و جامع رجوع کنند گرچه هنوز نسبت به انتظارات نویسندگان این کتاب نیاز به تصحیحات و ویرایش‌های مجددی نیز دارد که در چاپ‌های آتی این اتفاق به مرور خواهد افتاد.
 
مقدر ادامه اظهار می‌کند: ضرورت یادگیری موسیقی برای یک صداپیشه از این نظر قابل توجه است که با مهم‌ترین ابزار کار خود یعنی صدا بتواند بهتر و با کیفیتی قابل توجه‌تر عمل کند. دانستن اطلاعات موسیقی به لحاظ زیر و بمی، تنالیته، رنگ، جنس، ریتم، شدت، تنفس، دیافراگم و موارد دیگر را به‌خوبی می‌تواند بیاموزد. این در حالی است که مهم‌ترین بخش کار یک صداپیشه یعنی کلام و شنیدار باید به پرورشی صحیح برسد و بهترین خاستگاه برای رسیدن به این منظور داشتن دانش موسیقی است. هرچند قرار بر این نیست که فرد بخواهد خواننده و یا نوازنده‌ای حرفه‌ای شود. تربیت بیان و شنیداری برای یک صداپیشه ضرورتی است که به کمک یادگیری موسیقی می‌تواند سریع‌تر و علمی‌تر رخ بدهد.
 
نویسنده کتاب فوق به عوامل متخصص پشت این کتاب هم اشاره کرده و می‌افزاید: یکی از افتخارات من به عنوان نویسنده اولین کتاب بهره‌گیری از هنرمندان و متخصصان استان فارس و شیراز در تهیه و چاپ این کتاب بوده که هر کدام به نوبه خود در تخصص خود دارای وزن و جایگاه ویژه هستند. پس از سمانه کاظمی که یکی دیگر از نویسندگان  این کتاب بوده و سال‌هاست به عنوان چهره شاخص آموزش موسیقی و ارف شناخته شده است، می‌توان به حمید اکبرپور به عنوان ویراستار اشاره کرد که نام ایشان برای بسیاری از اُدبا در حوزه قلم و نویسندگی و ویراستاری آشناست. در مورد صفحه‌آرایی زیبا و چشم‌نواز صفحات این کتاب از اطلس دهقان کمک گرفته شده و علی رستگار هم که سال‌هاست در طراحی‌های مختلف جلد و پوستر و مباحث تبلیغاتی تجربه دارد، بهره‌گیری شده است و درنهایت انتشارات «قلم‌بان» با مدیریت محمدی، مسئولیت چاپ این کتاب را به عهده گرفته است که با افتخار همه این عزیزان بومی خاک پر رمز و راز و هنرپرور شیراز هستند که به کمک و یاری یکدیگر کتاب «جادوی صدا» را که اولین کتاب تخصصی و جامع در آموزش و معرفی صداپیشگی است، به پایتخت کتاب ایران ارائه داده‌اند.
 
مقدر همچنین از گویا شدن این کتاب خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر مراحل تولید کتاب صوتی این اثر نیز با ویژگی‌های جذاب و حرفه‌ای در دست تولید است که پس از تکمیل به مرحله انتشار خواهد رسید. اما مراحل تولید و تهیه کتاب جادوی صدا به اینجا پایان پیدا نکرده و به‌زودی شاهد جلد دوم این کتاب نیز خواهید بود که دارای مطالب تخصصی‌تر با ویژگی‌های جدیدی از جمله بارکدهای الکترونیکی و جلوه‌های بصری و کاربردی دیگر همراه خواهد بود.
 

این نویسنده شیرازی به بازار فروش کتاب هم گریزی می‎زند و عنوان می‌کند: با اینکه این روزها بازار فروش کتاب به نقل از اهالی این بخش خوب نیست و همه شکوه و شکایت از عدم حمایت مسئولین و یا نظر مردم دارند و استقبال عمومی کم است، با این حال می‌توانم این موضوع را مطرح کنم که عنوان یک کتاب و نوع نگاه نویسندگان و حتی انتخاب نوع کاغذ در این اثر توانست نظر مخاطبین را به شدت به خود جلب کرده و طی یک ماه تیراژ ۵۰۰ نسخه از پس از چاپ اول این کتاب به فروش برسد که ناگزیر به چاپ دوم این مجموعه شدیم و مراحل آن در دست اقدام است.
 
مقدر به‌عنوان کلام آخر اشاره می‌کند: عاملی کلیدی برای ماندگاری هنرمند در هر زمینه‌ هنری، چیزی جز خلاقیت فردی و مهارت و اجتناب از تقلید نیست که با ممارست و تفکر حاصل می‌شود. پس خلاق باشید؛ ماندگار بمانید!
 
یادآور می‌شود، مهدی مقدر سال 1368 از واحد نمایش حوزه‌ هنری استان فارس فعالیت هنری‌ را آغاز کرد و از سال 1370 به‌عنوان بازیگر تئاتر‌تلویزیونی به صداوسیمای مرکز فارس وارد شد. او در حوزه‌های مختلف و متنوع صداپیشگی مانند برنامه‌های متعدد انیمیشنی و عروسکی که از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده است، بازیگری نمایش‌های رادیویی، کارگردانی، تهیه‌کنندگی و گزارشگری فعالیت دارد و همچنین در جشنواره‌های مختلف هنری، عناوین ارزنده‌ای به‌دست آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها