شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
توقف یا کُندی عملیات ساخت 7 پروژه عمرانی حوزه کتاب در کردستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان را 21 هزار مربع اعلام کرد و گفت: متاسفانه عملیات ساخت 7 پروژه کتابخانه‌ای در شهرستان‌های سنندج، دهگلان و قروه به‌دلیل نبود اعتبار متوقف است و یا به کندی پیش می‌رود.

محمد مخدومی به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان با اشاره به ویژه‌برنامه‌های فرهنگی این نهاد در هفته کتاب که از روز 24 لغایت 30 آبان برگزار می‌شود، اظهار کرد: تمرکز برنامه‌ها در فضای مجازی است و علاقمندان می‌توانند از طریق شبکه‌های مجازی برنامه‌ها را رصد کنند و یا در آن‌ها مشارکت داشته باشند.
 
وی به دیگر برنامه‌های هفته کتاب اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری نشست‌های کتابخوان به‌صورت مجازی از طریق صفحات اینستاگرام و اسکای روم، قصه‌گویی، رونمایی از کتاب، نقد کتاب، جمع‌خوانی و برگزاری نمایشگاه برخی از برنامه‌هاست.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان اضافه کرد: ویژه برنامه روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در راستای تجلیل از برگزیدگان و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی روز سه‌شنبه 27 آبان از طریق اسکای روم برگزار می‌شود.   
 
مخدومی در ادامه با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، اظهار کرد: در حال حاضر 51 باب کتابخانه عمومی با 42 هزار عضو در استان فعال است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با بیان اینکه سرانه فضای مطالعه در استان 1.3 مترمربع به ازای 100 نفر است، افزود: این میزان در مقایسه با میانگین کشوری پایین است.
 
وی زیربنای کتابخانه‌ها عمومی استان کردستان در حال حاضر 21 هزار مترمربع برشمرد و بیان کرد: متاسفانه عملیات ساخت 7 پروژه در شهرستان‌های سنندج، دهگلان و قروه به دلیل نبود اعتبار متوقف است و یا به کندی پیش می‌رود.
 
مخدومی تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی استان کردستان را 802 هزار نسخه عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در خصوص خرید منابع بومی و کُردی صورت گرفته و کمبودها در این بخش تا حدودی برطرف شده است.
 
وی از فعالیت 30 باب کتابخانه عمومی مشارکتی در استان کردستان خبر داد و گفت: این کتابخانه‌ها در روستاها با همکاری دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی و در شهرها با همکاری سازمان‌ها و ادارات راه اندازی می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در ترویج فرهنگ مطالعه داشته باشند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با اشاره به نقش مهم کتاب و کتابخوانی در توسعه فرهنگی، اضافه کرد: تمام تلاش متولیان حوزه کتاب نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و ارتقای بصیرت و آگاهی در جامعه است و در این راستا از تمامی ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.
 
مخدومی همچنین با اشاره به عضویت مجازی و رایگان در کتابخانه‌های عمومی استان گفت: به مناسبت بزرگداشت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی جمهوری اسلامی ایران علاقمندان می‌توانند به صورت مجازی روز شنبه 24 آبان در کتابخانه‌های عمومی استان عضو شوند.
 
وی افزود: با توجه به محدودیت‌های کرونایی عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی به صورت مجازی و از طریق سایت www.samanpl.ir صورت می‌گیرد و به این صورت که علاقمندان با مراجعه به سایت سامان و درخواست عضویت پیش ثبت نام در کتابخانه‌های عمومی، فرم اطلاعات لازم را در سامانه وارد می‌کنند و با مناسب شدن شرایط و بازگشایی کتابخانه‌ها می‌توانند با مراجعه به کتابخانه متبوع خود کارت عضویت را دریافت کنند.
 
مخدومی عنوان کرد: در حال حاضر و با توجه به وضعیت قرمز استان مطابق دستور ستاد پیشگری از کرونا، کتابخانه‌های عمومی استان کردستان تعطیل است و خدمات این نهاد فرهنگی تنها به صورت مجازی صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها