دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
شمیم کتاب در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان/ کودکان «سرکلوکی» هم کتابخانه‌دار شدند

«سرکلوکی» روستایی از توابع بخش بم‌پشت شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان و نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان، به همت گروه مردمی «کارهای خوب» حالا دارای یک کتابخانه کوچک اما باصفاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، شاید تصور اینکه هنوز در برخی نقاط کشور کتاب‌های آموزشی، داستانی، ادبیات و ... برای استفاده سنین مختلف وجود ندارد، دور از ذهن باشد؛ اما باید بدانیم و باور کنیم که هنوز هم روستاهایی هستند که کودکان آن بجز کتاب‌های درسی خود هیچ کتاب دیگری را از نزدیک لمس نکرده و ندیده‌اند.
 
چند سالی می‌شود که دوستداران کتاب با اعلام فراخوان‌هایی و با همت و کمک مردم با هدف دسترسی کودکان به کتاب، اقدام به راه‌اندازی کتابخانه در مناطق محروم کرده‌اند. «عباسعلی سپاهی یونسی» شاعر، نویسنده، روزنامه‌نگار، فعال فرهنگی خراسانی ساکن مشهد و یکی از اعضای گروه «کارهای خوب» امسال و در زمان شیوع کرونا با کمک علاقمندان به ترویج کتابخوانی، کارهای متنوعی انجام داده است؛ یکی از آنها راه‌اندازی یک کتابخانه کوچک در یکی از نقاط دور و مرزی مناطق شرق کشور است.
 
سپاهی یونسی و رفقایش این بار به سراغ «سرکلوکی» روستایی از توابع بخش بم‌پشت شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان رفتند و کتابخانه‌ای ساده را ایجاد و تجهیز کردند؛ روستایی محروم در مرز ایران و پاکستان که حدود هزار نفر جمعیت دارد.  
 

 
عباسعلی سپاهی یونسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اینکه تصمیم برای راه‌اندازی کتابخانه در این منطقه از سال قبل شکل گرفت، گفت: سال گذشته بعد از ماجرای سیل استان سیستان و بلوچستان، سفری به چابهار داشتم و قرار بود این سفر دو روزه باشد اما یک هفته طول کشید و فرصتی فراهم شد تا به روستاهای مختلف همراه با یکی از دوستان به نام دکتر محمد کبادی، مدیر پایگاه امداد و نجات کوهستان، سفر کنم.
 
وی ادامه داد: در این بازدیدها آنچه که از نزدیک مشاهده می‌کردم، محرومیت این استان بود؛ چون همزمان با سیل شده بود و هر فردی تلاش می‌کرد کمکی به همنوعان خود انجام دهد تا اینکه به دلیل محرومیت‌های موجود تصمیم گرفته شد تا کمک‌ها ادامه‌دار باشد. از طرفی با دیدن وضعیت موجود و با توجه به نوع فعالیت من که کتاب و رسانه است، تصمیم گرفتم اگر قرار است اتفاق خوبی برای بچه‌ها رقم بخورد، از راه کتابخوانی باشد.
 
این شاعر و نویسنده عنوان کرد: در همان مدت همراه با دو نفر از مروجان کتاب در استان سیستان و بلوچستان که فعالیت‌های بسیار خوبی در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام داده بود، همچون راه‌اندازی یک کتابخانه کوچک که بعد از گذشت چندین سال تبدیل به زنجیره کتابخوانی در چابهار شده بود، تصمیم گرفتم در صورت وجود افرادی عاشق کتاب، کتابخانه‌ای را در یکی از همین روستاهای محروم راه‌اندازی کنم.
 
یونسی سپاهی با تاکید بر اینکه اعتقاد دارم تا زمانی که علاقمندان واقعی به مطالعه و کتاب وجود نداشته باشد، اگر چند هزار کتاب هم ببرید، موفقیتی به دست نخواهید آورد، گفت: این ایده و فکر تا بهمن‌‌ماه سال گذشته در من وجود داشت تا اینکه برای یک مراسم رونمایی از کتاب و جشنواره شعر فجر به زاهدان دعوت شدم. در حاشیه مراسم موضوع را با چند نفر از دوستان در میان گذاشتم و در ادامه با کمک علاقمندان این حوزه کتاب‌هایی را برای راه‌اندازی کتابخانه جمع‌آوری کردیم.
 
وی افزود: متاسفانه شیوع بیماری کرونا در کشور و ممنوعیت‌های اعلام شده، باعث ایجاد وقفه در راه‌اندازی کتابخانه شد. با توجه به این که کرونا تمام‌شدنی نبود و باید با حفظ پروتکل‌های بهداشتی با آن کنار آمد، به مدت یک هفته از محل کارم مرخصی گرفتم و راهی بم‌پشت با فاصله 500 کیلومتری از زاهدان شدم.
 

 
سپاهی در ارتباط با انتخاب این نقطه از استان سیستان و بلوچستان برای تاسیس کتابخانه اظهار کرد: از طریق فضای مجازی با معلمی آشنا شدم که از وضعیت نامناسب روستای سرکلوکی و کلاس درس گفته بود و با توجه به اینکه یک نفر قول مساعدت برای ساخت کلاس درس داده بود، قرار شد از نزدیک صحبت‌هایی با این معلم و وضعیت آنجا انجام شود اما آن فرد پای کار نبود و نتیجه‌ای حاصل نشد اما همزمان همان موقع به آنها گفته بودم که می‌توانم کتابخانه‌ای را راه‌اندازی کنم.
 
وی افزود: به محض رسیدن به فرودگاه زاهدان با یک خودروی سواری راهی خاش و سپس به سمت سراوان روانه شدم. شب را در همین شهر ماندم و صبح زود به روستای سرکلوکی رفتم تا از نزدیک وضعیت روستا را ببینم از سراوان تا این روستا 3 ساعت و نیم راه بود و از یک قسمتی آسفالت جاده تمام می‌شد و مسیر برای تردد بسیار سخت بود.
 

 
این شاعر و فعال فرهنگی خراسانی ادامه داد: 500 جلد کتاب جمع‌آوری کرده بودیم که برخی از آنها را خریداری و تعدادی را مردم اهدا کرده‌ بودند و البته تعداد کمی نیز از سوی ناشران اهدا شده بود؛ این کتاب‌ها را قبل از سفر با اتوبوس از مشهد به سراوان ارسال کرده بودم، بنابراین زمانی که به سراوان رسیدم در نظر داشتم قفسه‌هایی را برای چیدمان کتاب‌ها خریداری کنم.
 
سپاهی عنوان کرد: ابتدا در ذهن داشتم تا قفسه‌های معمولی به شکل جعبه‌های میوه را تهیه کنم تا مردم بدانند با امکانات کم هم می‌توان کتابخانه تاسیس کرد اما زمانی که ایده خود را با نجار مطرح کردم، هزینه هر قفسه را 500 هزار تومان برآورد کرد که در پایان مبلغ بسیاری می‌شد؛ در همین راستا تصمیم گرفتم جعبه‌های میوه را پیدا و رنگ‌آمیزی کنم اما گفته شد در حال حاضر جعبه‌های میوه موجود در بازار پلاستیکی است و می‌توان با پالت این کار را انجام داد.
 

 
وی با بیان اینکه ناامید نشدیم و به دنبال راهکار دیگری رفتم، افزود: فردی را که در حوزه کاشی فعالیت می‌کرد، پیدا کردم و او 6 پالت را به‌صورت رایگان در اختیار ما قرار داد و نجار با استفاده از آنها 8 قفسه برای ما درست کرد؛ در ادامه مصالح دیگری همچون سیمان، رنگ، میز و صندلی را خریداری کردم و به روستای مذکور رفتم.
 
این عضو گروه کارهای خوب اظهار کرد: یک اتاق در روستای سرکلوکی که انباری بود و سال‌ها هیچ ساکنی نداشت و به همین خاطر نیز پشت بام آن به دلیل بارش باران فروکش کرده بود، به عنوان مکان کتابخانه در اختیار ما گذاشته شد، با توجه به وضعیت نامناسب اتاق چند فُرغون خاک و نخاله بردیم و با استفاده از دو کارگر وضعیت آن را مناسب‌سازی کردیم و در دو روز رنگ‌آمیزی را انجام دادیم.
 
یونسی سپاهی با بیان اینکه در مدت 3 روز آماده‌سازی انجام و رنگ‌آمیزی انجام شد، گفت: از رنگ‌های جذاب برای لذت بردن کودکان زمان حضور در کتابخانه استفاده کردیم و دیوار نیز کاه‌گل شد.
 

 
سپاهی با بیان اینکه کودکان آینده‌ساز کشور هستند و هر اتفاق فرخنده‌ای از بچه‌ها می‌تواند شروع شود، عنوان کرد: به کودکان بسیار راحت‌تر می‌توان آموزش داد در همین راستا اولویت ما در راه‌اندازی این کتابخانه ایجاد پاتوقی فرهنگی برای کودکان بود تا از رهگذر کتاب برای آنها اتفاقات خوب دیگری رقم بخورد. در حقیقت تنها هدف ما امانت کتاب نبود بلکه می‌خواهیم برنامه‌های متنوع فرهنگی نیز اجرا شود.
 
این عضو گروه کارهای خوب ادامه داد: البته در کتابخانه یک سری کتاب برای بزرگسالان نیز گذاشته شده که در حوزه‌های روانشناسی، تربیت فرزند و مسائل کاربردی است چون هیچ منافاتی با کتاب‌های شعر یا رمان ندارد و می‌تواند ذهن خواننده را روشن کند.
 
یونسی سپاهی، گریزی هم به یکی از خاطرات سفر خود زد و گفت: یکی از روزها که مشغول آماده‌سازی کتابخانه بودیم، چند کودک با تعجب به کار ما نگاه می‌کردند و در آخر با سئوال از اینکه چه کاری انجام می‌دهیم، جواب آنها را دادم در ادامه از این کودکان پرسیدم که چه کتاب‌هایی را خوانده‌اند و آنها تنها از کتاب‌های درسی خود نام می‌بردند و اشاره به محتوای آن داشتند. این باعث شد تا توضیحات بیشتری در مورد سایر کتاب‌ها مانند داستان و شعر به آنها بدهم، روز بعد این کودکان همراه با چند کودک دیگر دوباره به محل ساخت کتابخانه آمدند و برای من شکلات آورده و می‌پرسیدند آیا کتابخانه آماده شده است؟
 

 
وی افزود: این میزان علاقه و ذوق‌زدگی آنها برای من لذت‌بخش بود، البته چند نفر از ریش‌سفیدان روستا نیز برای عرض خداقوت به محل کتابخانه آمدند و قول مساعدت دادند تا پشت‌بام را کاه‌گل کنند.
 
سپاهی از هزینه 5 میلیون تومانی برای راه‌اندازی این کتابخانه خبر داد و گفت: در حال حاضر پیگیر ساخت کتابخانه دیگری در همان محدوده دهستان بم‌پشت هستیم. البته بعد از اتمام آن در نظر داریم تا روستاهای استان خراسان را که نیازمند کتابخانه هستند، تجهیز کنیم؛ کما اینکه در سفر به تربت جام با چند نفر از دوستان علاقمند به کتاب صحبت‌هایی حول این محور انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها