شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
برنامه‌های اوز در بیست‌وهشتمین هفته کتاب/ فضای مجازی کتابخوانی را آسان‌تر کرده‌است

جشنواره مجازی بازیگری، دقایقی با مسئولان کتاب‌خوان، تجلیل از کودکان کتابخوان، اندیشه‌های نو و تجربه‌های دانش‌آموزان کتاب‌خوان و مسابقه معرفی نویسنده‌ای که دوست دارم از جمله برنامه‌های اوز برای هفته کتاب است.

فروغ هاشمی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره رویکرد برنامه‌های کتاب‌محور اوز در بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: در شرایط کرونایی حاکم بر جامعه که نمی‌دانیم تا چه مدت با این ویروس درگیر هستیم، باید برنامه‌های فرهنگی و کتاب‌محور خود را به‌گونه‌ای تنظیم و اجرایی کنیم تا از ظرفیت فضای مجازی به‌بهترین نحو بهره‌مند شویم.
 
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی در گذشته به‌عنوان یکی از موانع امر کتابخوانی و کاهش خرید کتاب کاغذی درنظر گرفته می‌شد، بیان کرد: هیچ زمانی فکر نمی‌کردیم که ویروس کووید 19 بتواند تمامی معادلات ما را بهم بریزد و شاهد ترویج فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی در فضای مجازی باشیم. البته پویش‌ها و برنامه‌های کتاب‌محوری به‌واسطه نهادهای ذی‌ربط چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی و ... ایجاد شد تا روند کتابخوانی را از سال‌های قبل پویاتر کنند. ناگفته نماند که شیوع این بیماری به‌نوعی به افزایش سرانه مطالعه نیز کمک کرد.
 
هاشمی افزود: اما با وجود شیوع کرونا و بهم ریختن معادلاتی که درحال موفقیت بود، روند ترویج کتابخوانی تحت تاثیر قرار گرفت. فضای مجازی صرفا برای چت کردن و ایجاد سرگرمی نیست، بلکه گاهی خواندن مطالب در فضای مجازی نیز به افزایش یادگیری کمک خواهد کرد.
 
فضای مجازی کتابخوانی را آسان‌تر کرده‌است
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز با طرح این پرسش که برای گسترش امر کتابخوانی در شرایط کرونایی باید چه اقداماتی انجام داد، عنوان کرد: یکی از این اقدامات، راه‌اندازی پویش‌هایی چون «نامه به نویسنده» است. فضای مجازی این امکان را به تمامی افراد جامعه می‌دهد تا همچون اعضاء یک دهکده جهانی بتوانند با یکدیگر، نویسنده‌ها، ناشران و فعالان حوزه کتاب ارتباط داشته‌ و به کتاب‌های مورد علاقه‌شان دسترسی داشته‌باشند. پس فضای مجازی همیشه هم اثرات مخربی ندارد، بلکه ازنظر من، شرایط کرونا، بسیاری از مردم را به‌سوی کتاب و کتابخوانی هدایت کرده‌‌است، چراکه فضای مجازی کتابخوانی را آسان‌تر کرده و در دسترس مردم قرار داده‌است.
 
هاشمی درباره افزایش مشارکت مردم در بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب با توجه به بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی بیان کرد: در این راستا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها برنامه‌هایی را اجرایی کرده‌اند، اما برخی از برنامه‌ها توسط خود مردم برای مشارکت در هفته کتاب و ترویج کتاب و کتابخوانی طراحی و اجرا شده‌است. پل ارتباطی‌ای که فضای مجازی با مردم، نویسنده‌ها، اهالی حوزه کتاب و فعالان این حوزه ایجاد کرده‌است، می‌تواند امر ترویج کتابخوانی را سرعت ببخشد؛ پس تنها وظیفه ما این است که راهکارهای درستی را برای انتشار آثار مجازی از طریق درگاه‌های قانونی ایجاد کنیم.  

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز در پایان درباره برنامه‌های کتاب‌محور این شهرستان در بیست‌و‌هشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: جشنواره مجازی بازیگری(تک بازیگر)، دقایقی با مسئولان کتابخوان، تجلیل از کودکان هنرمند و کتابخوان همراه هفته ملی کودک، اندیشه‌های نو و تجربه‌های دانش‌آموزان کتابخوان، مسابقه معرفی نویسنده‌ای که دوست دارم، اجرای موسیقی و پخش زنده در فضای مجازی، معرفی شاخصه‌های فرهنگی و هنری شهر، تجلیل از دبیران انجمن‌های خانه فرهنگ و فعالان فرهنگی هنری در دهه هنر و ... از برنامه‌های اوز در ایام هفته کتاب است.
 
وی ادامه داد: مسئولان باید راهکارهای درستی را برای انتشار آثار از طریق درگاه قانونی ایجاد کنند، تا نویسنده‌ها کمتر بتوانند در این بخش دخالت کنند و نویسنده‌ها بیشتر به‌دنبال اهدای مجوز انتشار آثارشان در فضای مجازی باشند. این مسأله همتی از سوی مسئولان می‌طلبد تا نویسنده‌ها دلسرد نشوند که نمی‌توانند کتاب‌هایشان را به ‌فروش برسانند.
 
مطالعه کتاب، فارغ‌بالی برای ایام کرونایی
به گفته رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز، دسترسی آسان به کتاب یکی از بهترین‌ روش‌هایی است که می‌توانیم مردم را با فرهنگ مطالعه درگیر کنیم. مردم بی‌حوصله شده‌اند و فکر بیماری از یک‌سو و مشکلات اقتصادی از سوی دیگر موجب شده تا فکر آزادی برای مطالعه نداشته‌باشند. شاید فراموش کرده‌باشیم که خوانش یک صفحه از کتاب موجب آرامش می‌شود.
 
هاشمی خاطرنشان کرد: رویکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز این است که چه ظرفیت‌ها و جذابیت‌هایی ایجاد شود تا مردم جذب کتاب و کتابخوانی شوند. در اوز کتاب‌ها در قالب نذرهای دانایی با کمک مسئولان و خیران در ایستگاه‌های کتاب در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. این‌گونه اقدامات دست‌به‌دست می‌دهد تا بدانیم که نباید ظرفیت کتابخوانی را براساس استفاده از کتابخانه و کتاب‌هایی که در قفسه خانه‌ها حبس شده، ارزیابی کنیم، بلکه باید عملکردمان را براساس مردمی که درگیر کتاب ‌هستند و برای این امر مشارکت می‌کنند، بسنجیم.
 
وی در ادامه با بیان اینکه در دسترس بودن آسان کتاب می‌تواند به بحث افزایش سرانه مطالعه و ترویج امر کتابخوانی کمک کند، گفت: سرانه مطالعه پایین نیست، شاید مردم قدرت خرید یک کتاب خوب را ندارند. با شیوع کرونا و اجرای طرح‌های نذر دانایی باید همدلی‌ای در این حوزه ایجاد کنیم و از بحث‌های فرهنگی و کتابخوانی حمایت کنیم، چراکه مردم به این حوزه علاقه‌مند و مشتاق آن هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها