چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
هم‌افزایی 70 نهاد در هفته کتاب/ تداوم فعالیت جام باشگاه‌ها و کارگاه‌ها به‌شکل مجازی

ابراهیم حیدری با اشاره این مطلب که شیوع کرونا موانع مختلفی را سر راه فعالیت‌های فرهنگی قرار می‌دهد، بر ایجاد تغییر و هم‌افزایی نهادها در قالب رویدادهای مجازی، تاکید کرد.

ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره برگزاری برنامه‌های هفته کتاب دفتر مطالعات با توجه به شیوع ویروس کرونا گفت: در شرایط خاص کشور، کرونا برنامه‌های حوزه فرهنگ به‌ویژه کتاب و کتابخوانی را همچون سایر حوزه‌ها و صنایع تحت تاثیر خودش قرار داده‌است و این شرایط طلب می‌کند که به‌سمت تغییر ساختار سیاست‌گذاری، تغییر محتوا و اجرای هفته کتاب برویم.
 
وی افزود: هفته کتاب، رویدادی است که می‌خواهد در طول یک هفته برگزاری خود، توجه نهادها و رسانه‌ها را بر کتاب و کتاب‌خوانی متمرکز کند. بسیاری از نهادها، خود را صاحب حوزه فرهنگ و کتاب‌خوانی و به‌نوعی متولی این حوزه می‌دانند و هفته کتاب بهانه‌ای بود که میان نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ هم‌افزایی ایجاد شود تا کارهایی که به‌شکل جزیره‌ای در این حوزه انجام می‌دهند را به شکل ساختارمند در هفته کتاب ادامه بدهند.
 
حیدری بیان کرد: این برنامه موجب شد تا بیش از 70 نهاد در کنار یکدیگر یک جریان تبلیغاتی راه بیاندازند تا توجه عامه مردم را به این حوزه جلب کنند. کتاب به‌عنوان یک ابزار فرهنگی تاثیرگذار می‌تواند در تمامی ابعاد زندگی به‌ویژه در شرایط کرونایی به ارتقاء فرهنگ خانواده‌ها کمک کند.
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نگاه معاونت فرهنگی در اجرای برنامه‌های این نهاد در بیست‌وهشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: درحال حاضر، شرایط کرونا روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود و مجموعه دولتی، خصوصی و افکار عمومی تجربه برگزاری این برنامه‌های فرهنگی در حوزه فضای مجازی را نداشتند. در طول این سال‌ها، برنامه‌ها به‌شکل مشارکتی، فیزیکی و با حضور مردم برگزار شده‌است، اما باید در این شرایط به شکل دیگری تغییر کند. در هر تغییر ما شاهد ایجاد موانعی در کار هستیم و تا به ثبات برسد و جایگاه خود را پیدا کند، زمان‌بر است.
 
وی ادامه داد: این شرایط، دوران گذار است و در این دوران نباید انتظار سال‌های قبل را از برگزاری برنامه‌ها در ایام هفته کتاب داشت چراکه گرفتاری‌های روحی و روانی و شرایط اقتصادی حال حاضر بسیاری از فرصت‌ها را از ما گرفته‌است، اما باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و تا حدامکان بخش عمده‌ای از این برنامه‌ها را در قالب فضای مجازی ببریم.
 
حیدری با اشاره به برنامه‌های دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایام هفته کتاب عنوان کرد: دفتر مطالعات نیز متاثر از شرایط موجود، برنامه‌های خود را در قالب فضای مجازی برگزار می‌کند. یکی از این برنامه‌ها برگزاری کارگاه‌های آموزش مجازی برای مروجان کتابخوانی سراسر کشور، کارگاه‌های آموزشی مدیران و معاونان فرهنگی، ابلاغ شیوه‌نامه خرید کتاب توسط اعضای جام باشگاه‌های کتابخوانی و معرفی و اختتامیه مجازی پویش‌نامه به نویسنده از برنامه‌های مدنظر دفتر مطالعات برای ایام هفته کتاب است و امیدواریم که شرایط موجود اجازه بدهد که بتوانیم بخشی از برنامه‌های خود را اجرا کنیم، اما نباید انتظار داشته‌باشیم که همچون دیگر سال‌ها به شکل حضوری استقبال و بازخورد فراوانی داشته‌باشیم.
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سیاست‌گذاری‌های موثر نهادها برای مشارکت هرچه بیشتر مردم در این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: رویکرد و نگاه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرای برنامه‌های کتاب‌محور در ایام هفته کتاب، توجه به فضای مجازی است. دو مسأله مهم نیز در این شرایط وجود دارد که باید به آن توجه کرد، ابتدا بحث خانواده‌ها و اوقات فراغت آن‌ها است و دیگری استفاده از ظرفیت‌ تشکل‌های مردمی است. نوع سیاست موجود بر برنامه‌ها نیز این است که دولت ناظر بر اجرای برنامه‌های انجمن‌ها، تشکل‌ها و صنوف معتبر برای برگزاری برنامه‌های حوزه فرهنگ به‌ویژه کتاب باشد.
 
وی ادامه داد: در این رویکرد دولت به‌طور مستقیم به بحث اجرای برنامه‌های حوزه فرهنگ  ورود پیدا نخواهد کرد و این سیاست با تاکید بیشتری ادامه دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بیشتر هماهنگ‌کننده برنامه‌های صنوف در ایام هفته کتاب است.
 
حیدری درباره اجرای برنامه‌های کتاب‌محور استان‌ها در ایام هفته کتاب خاطرنشان کرد: سیاست‌های شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب بر رویکرد معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر «تمام ایران سرای من است» یا «ایران فقط تهران نیست» اجرایی می‌شود. این شعار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و سیاست‌های فرهنگی نیز باید بر این اساس اجرایی شود تا رویداد هفته کتاب در سراسر کشور با تاکید و توجه به برنامه‌های ترویجی کتابخوانی، پایتخت کتاب ایران، شهرها و روستاهای دوستدار کتاب، فعالیت تسهیل‌گران برگزار شود.
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هدف از این اقدام این است که بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی و تسهیل‌گران داوطلب که در ۲هزار شهر و روستا فعال می‌کنند، بهره‌مند شویم و باشگاه‌های کتابخوانی بتوانند به‌عنوان گروه‌های مردمی و داوطلبانه، کودکان را از همان ایام کودکی با کتاب و کتابخوانی همراه کنند. در تلاش هستیم تا بتوانیم با این تشکل‌سازی بحث کتابخوانی را در جامعه نهادینه کرده و از ظرفیت داوطبانه تسهیل‌گران برای ترویج فرهنگ مطالعه در سراسر کشور بهره‌مند شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها