چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
اختصاص بیش از ۲۰۰ دقیقه از زمان پخش شبانه‌روزی رادیو «دنا» به کتاب و کتابخوانی

معاون صدای دنا مرکز کهگیلویه و بویراحمد گفت: با جانمایی برنامه‌های مستقل و همچنین در سایر برنامه‌ها، به‌طور میانگین در جدول پخش شبانه‌روزی شبکه، افزون بر ۲۰۰ دقیقه به موضوع کتاب و کتابخوانی پرداخته می‌شود.

علی احمدی صفت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه ظهور و بروز رسانه‌های دیجیتال، فرصت‌ها و البته آسیب‌های متعددی را در حوزه کتاب و کتابخوانی ایجاد کرده است، منسوخ شدن روش مطالعه سنتی و اختصاص فرصت و زمان کمتر به مطالعه را از تهدیدات دنیای مجازی برای کتابخوانی و در عین حال تولید کتاب‌های دیجیتال متناسب با شرایط روز و فناوری را از فرصت‌های این حوزه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه از طرفی دنیای دیجیتال قابلیت دسترسی به حوزه‌های مختلف کتاب با توجه به سنین مختلف و جامعه هدف کتاب را ایجاد کرده است، به این نکته اشاره کرد که البته هنوز زیرساخت‌های استفاده از مزایای دنیای دیجیتال و فناوری به‌طور کامل فراهم نشده است و گفت: فراهم آوردن این زیرساخت‌ها ضرورتی است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد؛ چراکه خواه ناخواه ما هر روز بیش از پیش به‌سمت دنیای دیجیتال می‌رویم و باید زمینه استفاده مفید از این فضا فراهم باشد.

معاون صدای مرکز کهگیلویه و بویراحمد در ادامه درباره کنداکتور (جدول پخش) برنامه‌های صدای مرکز دنا در حوزه کتاب، ضمن بیان این نکته که با تصویب طرح‌های مختلف در ساختارهای متنوع، صدای دنا نیز اقدام به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کرده است، تولید و پخش برنامه‌های «یار مهربان»، «آوای کتاب»، «باغ کاغذی» و «کتاب شب» در ساختارهای ترکیبی و تولیدات متنوع در ساختار و قالب‌های جدید و‌ کوتاه رادیویی را ازجمله برنامه‌های مستقل جدول پخش صدای دنا در حوزه کتاب و کتابخوانی برشمرد.

احمدی‌صفت افزود: در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی، همچنین در ساختارها و طبقات مختلف برنامه‌سازی صدای دنای از جمله برنامه‌های صبحگاهی، خانواده، معارف اسلامی، نوجوان، جوان، کودک و شبانه به‌طور هوشمندانه و هنرامندانه به بررسی کتب مورد نیاز مخاطب پرداخته می‌شود.

معاون صدای مرکز کهگیلویه و بویراحمد تهیه و پخش دو برنامه «خوبان پارسی‌گوی» و مسابقه مشاعره «شعرآورد» را از دیگر اقدامات صدای مرکز دنا در راستای ارتقا جایگاه کتاب و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی برشمرد و اظهار کرد: معرفی آثار مکتوب، منظوم و منثور شعرا و ادبای زبان فارسی از دیگر اهداف تولید و پخش این دو برنامه است‌.

احمدی‌صفت توجه ویژه به جشنواره‌های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را از جمله محورهای اصلی که در دستور کار برنامه‌سازان رادیو دنا است، عنوان کرد و گفت: آثار فاخر برنامه‌سازان رادیو با عنوان «قصه، توپ، رنگ» با موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی و «یار یار مهربان» مستند رادیویی معرفی و زندگینامه آقای رحیم پردل (نخستین کتابدار تعلیمات عشایر ایران) ‌در جشنواره‌های کتاب حائز رتبه برتر و قابل تقدیر شناخته شدند.

معاون صدای دنای مرکز کهگیلویه و بویراحمد در ادامه، وضعیت کتابخوانی در جامعه را نامطلوب ارزیابی کرد و یادآور شد: عوامل بسیاری باعث به وجود آمدن این شرایط شده است که گسترش فضای مجازی، گرانی کتاب، ظهور رسانه‌های دیجیتال، مشکلات اقتصادی و سیاست‌زدگی از عمده این دلایل است.

وی در خصوص راهکار حل این معضل گفت: نیازسنجی از سنین مختلف و تامین کتب مورد نیاز می‌تواند تا حدودی راهگشا باشد.

حمایت از ناشران در زمینه چاپ و نشر و ایجاد حس نیاز به مطالعه در مخاطب با هدف دانش‌افزایی، از دیگر مواردی بود که این مدرس دانشگاه به‌عنوان راهکار افزایش سرانه مطالعه کتاب نام برد و افزود: مطالبه‌گری کتابخوان‌ها از نهادهای متولی، و پدران و مادران از کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در کنار کار علمی مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و وزارتخانه‌ها می‌تواند در ارتقا سطح مطالعه مثمرثمر باشد.

احمدی‌صفت تصریح کرد: اگر در هر اداره‌ای افزایش سطح دانش تخصصی کارکنان در هر سمتی به‌عنوان یک سیاست کلی تعریف و اجرا شود، گام مهمی در راستای دانش‌افزایی و آگاهی جامعه که قطعا مستلزم در اختیار داشتن کتب خاص هر حوزه  است، برداشته شده است.

معاون صدای دنای مرکز کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای اجرایی کردن این طرح نیاز است معاونت پژوهشی هر وزارتخانه‌ای لزوم بالا بردن دانش کارکنان را به‌عنوان یک نیاز مهم احساس کند و سپس کتب مرجع را هر حوزه چه به‌صورت دیجیتال، چه مکتوب و... تهیه و در اختیار آنها قرار دهد.

وی گفت: اجرایی شدن این طرح مستلزم این است که آگاهی و دانش به‌عنوان یک اصل غیرقابل انکار در توسعه و پیشرفت، پذیرفته شود و بی‌تردید نتیجه این پذیرش، افزایش سرانه مطالعه است؛ زیرا بدون مطالعه، امکان ارتقا دانایی و آگاهی وجود ندارد.

احمدی‌صفت در پاسخ این سوال که آیا بین سیاستگذاری‌های موجود و افزایش یا کاهش سرانه مطالعه رابطه‌ای وجود دارد؟، بیان کرد: برای افرادی که دنبال کتاب و دانش و آگاهی باشند، هیچ سیاستی نمی‌تواند بازدارنده باشد؛ حتی اگر در دوره‌ای به‌طور بسیار محدود، کتب و محتوایی خاص در دسترس نباشد؛ ولی این موضوع نمی‌تواند سد راه و محدودکننده مخاطبِ آگاهی و جوینده حقیقت و دانش باشد.

معاون صدای دنای مرکز کهگیلویه و بویراحمد افزود: اما با یک‌سری سیاست‌های اتخاذی در بحث کلان می‌توان به رشد حوزه کتاب کمک کرد.

وی اختصاص ارز دولتی ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صنعت چاپ و نشر کتاب را به‌عنوان یک مورد از سیاست‌های قابل اجرا برشمرد و تصریح کرد: تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی در برنامه‌های توسعه‌ای کشور با مشخص کردن سهم سرانه مطالعه و حمایت تقنینی، اجرایی، اقتصادی و مالی و حقوقی، همگی می‌توانند به ترویج کتابخوانی کمک کنند.

احمدی‌صفت با اشاره به اینکه اجرای یک سیاست هوشمندانه می‌تواند زمینه‌ساز دانایی افراد جامعه باشد، تاکید کرد: سیاست هوشمندانه با دانش‌افزایی و ترویج فرهنگ کتابخوانی تاثیری مستقیم در ارتقا فرهنگ عمومی و توسعه جامعه دارد.

حمایت از ناشران، برگزاری مسابقات کتابخوانی در رده‌های سنی مختلف، طرح هدیه کتاب به مناسبت‌های مختلف، ترویج فرهنگ در حوزه ادبیات پایداری، ادبیات فارسی و شعر، تاسیس کتابخانه در روستاها، ایجاد ایستگاه کتاب در مراکز پر جمعیت شهر مثل مراکز خرید، کلینیک‌های بهداشتی و درمانی و روابط عمومی ادارات، از جمله مواردی بود که احمدی‌صفت، انجام آنها را در افزایش سرانه موثر دانست و گفت: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب فصلی در شهرستان‌های استان و ترویج و تشویق فرهنگ کتابخوانی در تریبون‌های عمومی مثل ستادهای نماز جمعه نیز می‌تواند در ارتقا سطح مطالعه و افزایش جایگاه کتاب در جامعه موثر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها