چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
ناشران دفاع مقدسی دغدغه حفظ سرمایه دارند/ احتمال مجازی شدن یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

محسن مهرآبادی گفت: همیشه این نگرانی وجود دارد که افرادی به بحث‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ورود پیدا کنند و ناشران سرمایه‌گذار، همین سرمایه اندک خود را در چرخه مالی و اقتصاد نشر از دست بدهند.

محسن مهرآبادی مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت کنونی آثار دفاع مقدس عنوان کرد: موضوع دفاع مقدس با وجود اهمیتی که دارد و هیچ کس در آن تردیدی ندارد، با اقبال عمومی و گسترده مردمی روبه‌رو نیست و فقط رمان‌ها و سرگذشت‌های خاص، به‌خصوص آثاری که از سوی مقام معظم رهبری تقریظ می‌گیرند، مورد توجه عامه مردم قرار می‌گیرند.
 
وی افزود: اینکه گمان کنیم کتاب‌های دفاع مقدس در کفه ترازوی برابر با کتاب‌های دیگر هستند، اشتباه است و یکی از دلایلی که ناشران دفاع مقدس به کار خود ادامه می‌دهند، شور و اشتیاق خودشان و گذشته‌ای است که خودشان را به دفاع مقدس گره زده؛ یعنی یا خودشان از دل حادثه بیرون آمده‌اند یا با عناصری ارتباط داشتند که آن‌ها را آلوده این کار کرده و ناگزیر مسیر را ادامه داده‌اند.
 
مهرآبادی با بیان اینکه ناشران علاقه‌مند به این حوزه حتی با تیراژ کم یا تیراژهای مجازی و تولید کتاب الکترونیک توانسته‌اند حضور خود را در بازار تا حدی حفظ کنند، عنوان کرد: با توجه به اینکه کاغذ برای همه ناشران گران شده است، برای ناشران ما هم گران است اما مساله اینجا است که اکنون کتاب کاغذی به دلایل مختلف که بارها درباره آن صحبت شده مورد اقبال مردم نیست و در سبد خرید مردم قرار ندارد.
 
وی یادآور شد: عموم ناشرانی هم که در این حوزه کار می‌کنند با این پیش‌فرض کار می‌کنند که بتوانند کتاب‌های خود را به کتابخانه‌های عمومی ارسال کنند و از دسترس عامه مردم دور نماند و به شیوه دولتی در دسترس مردم قرار گیرد.
 
مهرآبادی با اشاره به دغدغه ناشران برای ورود به فضای کتاب‌های الکترونیک توضیح داد: همه ناشران شامل دفاع مقدس، عمومی یا کودک و نوجوان از تبدیل کاغذی به الکترونیک نگرانی‌هایی مثل حفظ سرمایه انتشارات را دارند و در ابتدا این موضوع آن‌ها را از این کار باز می‌دارد؛ ولی با این وجود از آنجایی که چاره‌ای ندارند، سعی می‌کنند به شیوه‌های مختلف این مسیر را برای خود باز کنند.
 
مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس در این زمینه عنوان کرد: حتی به تازگی دیده‌ام چند ناشر با همدیگر توافق می‌کنند و برای خود نرم افزاری تولید کرده و کتاب‌هایشان را با پسوندهای خاص روی آن قابل خوانش می‌کنند که قابلیت تبدیل به متن یا فرمت دیگری را ندارد که اقدام قابل‌توجهی است.
 
مهرآبادی به نگرانی‌های ناشران در این حوزه اشاره کرد و گفت: همچنان که در همه عرصه‌ها رقابت وجود دارد، همیشه این نگرانی وجود دارد که افرادی به بحث‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ورود پیدا کنند و ناشران سرمایه‌گذار، همین سرمایه اندک خود را در چرخه مالی و اقتصاد نشر از دست بدهند و از آنجایی که هنوز بستر حقوقی این نشر حتی برای ناشران عمومی به‌صورت کامل شکل نگرفته دغدغه هایی به همراه دارد.
 
وی از ورود به عرصه‌های مجازی و الکترونیک به‌عنوان یکی از برنامه‌های مجمع ناشران دفاع مقدس نام برد و یادآور شد: در این مجمع طرحی ارائه شده است که بتوانیم از شیوه‌های فروش سالانه‌ای که در کتاب ملی دفاع مقدس داریم؛ یعنی از شیوه فروش فیزیکی خارج شویم و به شیوه‌های فروش مجازی وارد شویم.
 
مهرآبادی در این زمینه توضیح داد: در تلاشیم این کار یا از طریق نرم‌افزارهای جدید یا نرم افزارهایی باشد که به موضوع کتاب می‌پردازند و ژانری به‌عنوان ادبیات مقاومت ایجاد کرده و در این عرصه حضور پیدا کنیم. اما باز هم نگرانی‌ها برای از دست دادن سرمایه کتاب‌های کاغذی برای ناشران دارد.
 
وی با بیان اینکه حدود 130 ناشر دفاع مقدس در کشور شناسایی شده‌اند که هر سال در نمایشگاه کتاب ملی دفاع مقدس حضور دارند، ادامه داد: از میان آن ها 50 ناشر بیشتر فعال نیستند و ناشران دیگر به ندرت در این حوزه کتاب تولید می‌کنند که 33 ناشر از میان آن‌ها عضو ما بوده و حدود 60 ناشر در مسیر عضویت هستند.
 
مهرآبادی همچنین به انتشار حدود 8000 عنوان کتاب مستقل در حوزه دفاع مقدس در طول سال‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در دهمین نمایشگاه کتاب ملی دفاع مقدس که آذر ماه سال گذشته در بندرعباس برگزار شد حدود 1500 عنوان کتاب منتشر شده طی چهار سال اخیر به نمایش گذاشته شد، البته در دو سال گذشته صنعت نشر رو به افول بوده و حوزه دفاع مقدس هم از این موضوع بی‌نصیب نبوده است.
 
احتمال برگزاری یازدهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس به‌صورت مجازی
مهرآبادی همچنین درباره تاثیرات بیماری کرونا بر فعالیت های اخیر ناشران این حوزه گفت: بیماری کرونا روی همه مشاغل سایه خود را انداخته و ما را از فعالیت‌های جنبی اجتماعی و حضورهای فیزیکی محروم کرده است؛ هم در میان اعضا و هم در میان ناشران و مخاطبان و این موضوع موجب شده است که بسیاری از فعالیت‌های ما متوقف شود.
 
وی ادامه داد: یازدهین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس که هر سال در یک استان برگزار می‌شود، قرار بود امسال در هفته دفاع مقدس یا هفته بسیج در یزد برگزار شود که با توجه به شرایط موجود شکل فیزیکی آن، به‌طور قطع منتفی است و تلاش می‌کنیم این نمایشگاه را به شکل مجازی برگزار کنیم.
 
مهرآبادی با بیان اینکه هنوز نمی‌دانیم نمایشگاه مجازی را در چه قالبی برگزار خواهیم کرد، یادآور شد: بستر مناسب آن پیش‌بینی نشده است و با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه گفت‌وگو و مشورت‌هایی انجام شده و قول‌هایی هم به ما داده‌اند تا بتوانیم به‌صورت آزمایشی طرحی را اجرا کنیم و بر اساس آن طرح چه موفق باشد چه نیمه‌موفق و چه ناموفق بدعتی برای نمایشگاه‌های بعدی از جمله نمایشگاه مجازی که قرار است به‌جای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شود، باشد.
 
به گفته وی، این پیشنهاد هنوز عملیاتی نشده و در حد صحبت روی کاغذ و مشورت است و هنوز خروجی مشخصی ندارد و نتیجه آن به‌زودی بعد از صحبت با کارشناسان و اهل فن اعلام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها