دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
«تاریخ سجاس از آغاز تا دوران معاصر» شناسنامه شهر تاریخی «سجاس‌» است

در کتاب «تاریخ سجاس از آغاز تا دوران معاصر» با بهره‌مندی از منابع کتابخانه‌ای و مستندات و یافته‌های تاریخی و همچنین با استناد به نقل قول‌های مورخان و نویسندگان به معرفی گستره و پیشنیه تاریخی فرهنگی شهر سجاس از آغاز تا دوره قاجاریه و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری و مشاهیر این شهر پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، کتاب «تاریخ سجاس از آغاز تا دوران معاصر» نوشته شهرام رفیعی نویسنده و شاعر اهل شهرستان خدابنده، با همکاری و مشارکت شهرداری و شورای شهر سجاس و حوزه هنری زنجان در راستای معرفی پیشینه شهر تاریخی، فرهنگی «سجاس» چاپ و منتشر شد.

این کتاب در هفت فصل و 319 صفحه، پس از تألیف و گردآوری توسط انتشارات صفیر سیمرغ چاپ و منتشر شده است.

نویسنده در این کتاب با بهره‌مندی از منابع کتابخانه‌ای و مستندات و یافته‌های تاریخی و نیز با استناد به نقل قول‌های مورخان و نویسندگان، به معرفی گستره و پیشنیه تاریخی فرهنگی شهر «سجاس» از آغاز تا دوره قاجاریه و همچنین معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری و مشاهیر این شهر پرداخته است.

وجه تسمیه و جایگاه شهر سجاس در کتاب‌های تاریخی، جغرافیای تاریخی این شهر، داشته‌ها و جاذه‌های گردشگری شهر سجاس، مشاهیر و علمای سجاس و همچنین روایت پژوهشگران و محققین معاصر از سجاس و مشاهیر آن، از جمله موضوعات گردآوری شده در این کتاب است.

شهرام رفیعی نویسنده کتاب «تاریخ سجاس از آغاز تا دوران معاصر» از مربیان سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان است که در زمینه موسیقی، هنر قصه گویی و شعر کودک، متبحر و با تجربه است و آثارش در نشریات پوپک، کیهان بچه‌ها و ... منتشر شده و مجموعه شعرش نیز با محتوای دفاع مقدس در حال چاپ است.

شهرام رفیعی نویسنده کتاب تاریخ سجاس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا ضمن تشریح جزئیات کتاب منتشر شده خود، گفت: کتاب «تاریخ شهر سجاس از آغاز تا دوران معاصر» در هفت فصل نوشته شده که یک فصل آن مربوط به معرفی گذشته «سجاس» از قبل از تاریخ، تا انتهای حکومت قاجاریه است.

وی با اشاره به اینکه در یکی از فصول کتاب به معرفی شخصیت‌ها و مشاهیر علمی و ادبی سجاس از جمله نگاری سجاسی و رکن‌الدین سجاسی، مراد شمس تبریزی و فخرالدین عراقی و...پرداخته شده است، گفت: معرفی داشته‌های تاریخی شهر سجاس از دیدگاه پژوهشگران نیز از دیگر فصول این کتاب است.
 

 
نویسنده کتاب «تاریخ سجاس از آغاز تا دوران معاصر» با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی این کتاب این است که از گذشته سجاس حتی از قبل از تاریخ خبر می‌دهد، افزود: در این کتاب مطالب بسیار مفیدی در زمینه پیدایش این شهر بیان شده است. ویژگی دیگر آن، اشاراتی دقیق به احوال مشاهیر و علمای شهر است که تا این زمان به‌صورت جسته و گریخته و ناقص به آنها پرداخته شده بود.

رفیعی با اشاره به اینکه در واقع این کتاب کاستی‌های موجود در زمینه پژوهش‌های تاریخی را در این خطه پر کرده است و منبع خوبی برای محققان و پژوهشگران به لحاظ تاریخچه شهر سجاس محسوب می‌‎شود، افزود: اطلاعات درج شده در کتاب از طریق مراجعه به منابع کتابخانه‌ای، کتب تاریخی فارسی و عربی و با تکیه بر مستندات و یافته‌های تاریخی و مطالعه نشریات و مجلات، مقاله‌ها و تحقیقات پژوهشگران نگارش شده است.

وی افزود: این کتاب با روش و اسلوب مستند و مستدل به‌عنوان رهاورد تکاپو و تلاش در مدت 5 سال نوشته شده است. منابع مورد استفاده در کتاب مذکور بیشتر کتاب‌های تاریخی، ادبی و ... است که نویسندگان آنان حرفی برای گفتن داشتند و در زمینه تاریخی و ادبی زبانزد بودند.

این نویسنده با اشاره به اینکه در این کتاب غیر از منابع فارسی، از چندین منبع عربی به‌خصوص در زمینه علم انساب نیز بهره گرفته شده است، اضافه کرد: از دیگر منابع استفاده شده در نگارش این کتاب مربوط به مقالات معتبر و سایت‌های مورد اطمینان در این حوزه است.

وی افزود: نگارش بخشی از این کتاب نیز به‌صورت میدانی بوده که بیشتر از اساتید و معمرین و سالخوردگان در این زمینه‌ مطالبی آورده شده است.

رفیعی با اشاره به اهداف نگارش کتاب تاریخ سجاس گفت: قبل از نگارش این کتاب به عنوان عضو شورای اسلامی شهر فعالیت داشتم و فعالیت‌های اجتماعی در این عرصه نیز در نوشتن کتاب و ارتقای سطح معلوماتم موثر بود.

این نویسنده خدابنده‌ای با اشاره به اینکه پیش از نگارش کتاب تاریخ سجاس همایشی با عنوان «سجاس شناسی» هم برگزار شده بود، اضافه کرد: در این همایش نیز تا حدودی به معرفی شهر سجاس پرداخته شد؛ اما ماحصل تحقیقات در کتابی که به تازگی چاپ شده، گردآوری شده است.

رفیعی ادامه داد: به عقیده بنده کتاب «تاریخ سجاس از آغاز تا دوران معاصر» به مثابه کارت ملی و شناسنامه‌ای است که معرف هویت شهر و بخش سجاس‌رود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها