چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
تداوم حیات کتاب‌فروشان در گرو فعالیت در فضای مجازی است

مدیر کتاب‌فروشی «نمایشگاه کتاب کودک» تاکید کرد: ضروری است که امروز کتاب‌فروشان با توجه به شرایط جامعه، تغییر فضای کسب‌و‌کار و رشد فضای مجازی شیوه‌های کاری خود را با روندهای جدید تطبیق دهند تا بتوانند ادامه حیات دهند.

شهاب انوریه، مدیر کتاب‌فروشی «نمایشگاه کتاب کودک» واقع در راسته کتاب خیابان انقلاب تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تعطیل کتاب‌فروشی طی ماه‌های و استمرار آن در ماه‌های آتی به‌دلیل شیوع کرونا توضیح داد: حدس ما این است که این بیماری حداقل تا یک سال آینده همچنان مردم را درگیر خود می‌کند و از آنجایی که خرید اینترنتی برای بسیاری از افراد که حتی تجربه این کار را نداشتند، جا‌افتاده است، به نظرم این بستر جا‌افتاده است و احتمال می‌دهم که این روند را در ماه‌های آینده هم ادامه بدهیم.

وی ادامه داد: این پیش‌بینی وجود دارد که ما به‌صورت کامل به فروش اینترنتی کتاب روی بیاوریم و سعی می‌کنیم با تولید محتوای مناسب و کیفیت خوب و مناسب، به مخاطبانمان کتاب بفروشیم.
 
انوریه همچنین درباره میزان تخفیفی که در فروش اینترنتی کتاب در این فروشگاه عرضه می‌شود، گفت: یکی از شیوه‌های تبلیغات و فروش در خرید اینترنتی ارائه تخفیف است؛ اما به عرضه تخفیف در فروش کتاب اعتقادی ندارم زیرا کتاب کالایی مشخص با یک قیمت مشخص است و از آنجایی که بازار پررونقی ندارد، باید این فرهنگ را در میان مردم جاانداخت که خیلی نمی‌توان روی کتاب‌ها تخفیف داد.
 
وی یادآور شد: در کالایی مانند پوشاک که قیمت روی آن‌ها درج نمی‌شود و سایر کالاها می‌توان یک قیمت در نظر گرفت و بعد میزان تخفیفی برای آن ارائه کرد؛ اما برای کتاب نمی‌توان تخفیف داد و بهترین خدمتی که می‌توان به مشتری ارائه کرد این است که کالاهایمان جور باشد و بتوانیم نیازهای مختلف آن‌ها را برآورده کنیم.
 
انوریه با اشاره به اقدامات و امتیازاتی که در فروش اینترنتی کتاب برای مخاطبان درنظر گرفته می‌شود، گفت: ما کتاب‌ها را به قیمت قدیم یعنی هر قیمتی که هنگام خرید کتاب آن را تهیه کردیم به مخاطبان می‌فروشیم و هیچ افزایش قیمت و تغییر قیمتی هم نداریم؛ تا زمانی که خرید ما از آن کتابی به پایان برسد و خرید جدید انجام بدهیم.
 
وی درباره نحوه ارسال کتاب نیز گفت: در تهران کتاب‌ها را با پیک ارسال می‌کنیم و برای استان‌ها و شهرهای دیگر با پست ارسال می‌کنیم. برای خریدهای بالای 300 هزار تومان نیز به صورت رایگان ارسال انجام می‌شود.
 
ضرورت تغییر استراتژی فعالان نشر
انوریه همچنین درباره لزوم انعطاف‌پذیر بودن فعالیت‌های اهالی نشر به‌خصوص کتاب‌فروشان گفت: در کشور ما کار کتاب همانند سایر اصناف بیشتر در قالب‌های سنتی و شیوه‌های قدیمی انجام می‌شود؛ به‌طوری که در کتاب‌فروشی بسیاری از همکاران ما حتی نرم‌افزار فروش هم وجود ندارد.
 
وی افزود: اگرچه بسیاری از این افراد از پیکشوستان و افراد با تجربه این حوزه هستند؛ اما ضروری است که امروزه با توجه به شرایط جامعه و تغییر فضای کسب‌وکار و رشد فضای مجازی خود را با این روندهای جدید تطبیق دهند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند.
 
انوریه با بیان اینکه کتاب‌فروشان باید بتوانند مسیر فعالیت و کسب‌وکار خود را توسعه دهند، گفت: لازم است همکاران ما در بستر فضای مجازی نیز فعالیت داشته باشند تا در برخی مواقع بحرانی همانند شیوع بیماری کرونا بتوانند از آن سیستم استفاده کنند و حتی اگر بحرانی هم نباشد، می‌تواند بستری برای فروش کتاب‌هایشان به‌شمار آید.
 
وی همچنین درباره لزوم حفظ چرخه حیات صنعت نشر توضیح داد: در کل معتقدم نباید این چرخه صنعت نشر به‌هم بخورد و ناشر به عنوان تولیدکننده کالا، موزع به عنوان پخش کننده کتاب و کتاب‌فروش به‌عنوان تک‌فروشی، هر یک فعالیت خود را بر اساس مقتضیات جدید بسازند و شکل دهند.
 
انوریه تاکید کرد: گاهی دیده می‌شود که ناشران کتاب‌های خود را با تخفیف‌های بالا بر روی سایت قرار می‌دهند و کتاب‌هایشان را می‌فروشند. در این زمینه معتقدم می‌شود کتاب را با تخفیف متعارف فروخت؛ نه اینکه تخفیف‌هایی بدهیم که به کتاب‌فروش ضربه وارد شود.
 
وی با اشاره به تبعات این موضوع عنوان کرد: مواردی داشتیم که فرد از سایت ناشر کتابی را با تخفیف بالا خریداری کرده؛ درحالی که ما همان کتاب را بدون تخفیف می‌فروشیم و این موضوع موجب بی‌اعتمادی در میان مشتریان شده‌است. آن‌ها تصور می‌کنند که کتاب‌ها درصد سود بالایی دارند و ما به‌عنوان کتاب‌فروش، گران می‌فروشیم و تخفیف نمی‌دهیم.
 
انوریه همچنین درباره اثرگذاری طرح‌های فصلی خرید کتاب گفت: ما از جمله کتاب‌فروشی‌هایی بودیم که از دومین دوره اجرای این طرح در آن شرکت کردیم و در چندین دوره به عنوان کتاب‌فروش برتر در میزان فروش شناخته شدیم؛ اما متاسفانه از یک دوره‌ای به‌بعد؛ طرح‌های حمایتی به طرح‌های ریاضتی تبدیل شدند.
 
وی در این زمینه افزود: در بسیاری از این موارد ما کتاب را با تخفیف به مشتری می‌فروختیم اما شش ماه طول می کشید تا بودجه اختصاص داده و فاکتورها تسویه شود. برای ما این طرح از حالت حمایتی خارج می‌شد و به همین دلیل ما نیز تصمیم گرفتیم در آن شرکت نکنیم.

احیای 70 درصد فروش فیزیکی در فضای مجازی
با اشاره به تغییر سیاست فروش این کتاب‌فروشی از صورت فیزیکی به صورت مجازی طی ماه‌های اخیر بیان کرد: با آغاز شیوع کرونا و گسترش آن در جامعه، مجبور شدیم به‌دلیل رعایت مسائل بهداشتی، فروشگاه را تعطیل کنیم و تا امروز هم دیگر کتاب‌فروشی را باز نکردیم.
 
وی از تجربه فعالیت این فروشگاه در فضای مجازی، پیش از شیوع کرونا خبر داد و گفت: از دو سال پیش کارهای فروش اینترنتی کتاب را در کنار فروش فیزیکی کتاب آغاز کرده‌بودیم. مطابق با این رویه، کتاب‌ها را در صفحه اینستاگرام فروشگاه معرفی و از طریق واتس‌آپ، سفارش مشتریان را دریافت می‌کنیم. این روند در ایام شیوع کرونا نیز وجود داشته است.
 
انوریه با بیان اینکه طی دو سال گذشته، فروش اینترنتی کتاب خیلی سبک و به‌عنوان یک کار حاشیه‌ای انجام می‌شد، عنوان کرد: طی یک‌سال گذشته 20درصد از فروش کتاب‌فروشی ما از طریق فروش اینترنتی بوده‌است و 80 درصد فروش فیزیکی. این نسبت به واسطه شیوع بیماری کرونا، دچار تغییر کرده؛ خصوصا که فروش فیزیکی تعطیل شده است.

انوریه با اشاره به فروش 60 تا 70 درصدی کتاب از طریق اینترنت و فضای مجازی توضیح داد: تقریبا توانسته‌ایم بخش زیادی از فروش فیزیکی خود را احیا کنیم و معتقدم در این مسیر مهمترین پارامتری که رعایت کردیم، صداقت و ارائه محتوای درست و مناسب به مخاطبان بوده‌است. از زمانی که این مجموعه توسط پدرم و به‌صورت اختصاصی برای فعالیت در حوزه کتاب و کالاهای فرهنگی حوزه کودک در سال 1359 تاسیس شد، همواره سعی کردیم از این اصول تبعیت کنیم.

وی درباره شیوه کار در فضای مجازی توضیح داد: ما در فضای مجازی از کتاب‌ها به همراه فیلم و تصاویر متنوع و متن مناسب معرفی می‌کنیم و در آنجا مشتریان با توجه به موجودی و آثاری که عرضه می‌شود، می‌تواند از بین کتاب‌های مختلف، اثر مورد نظر خود را انتخاب کند.
 
انوریه همچنین به پیش‌بینی سایت فروش اینترنتی این کتاب‌فروشی اشاره کرد و گفت: استارت ایجاد و شروع به‌کار سایت کتاب‌فروشی را ماه‌ها قبل از شیوع بیماری کرونا زده بودیم و قصد داشتیم که فعالیت‌های خود در فضای مجازی را توسعه دهیم؛ اما به‌دلیل بیماری کرونا، این مراحل با تاخیر روبه رو شد.
 
وی تاکید کرد: در طراحی سایت نیز تلاش داریم معرفی کالاها به گونه‌ای باشد که به فروش فیزیکی کتاب‌ها نزدیک شویم؛ زیرا فضای مجازی و فروش اینترنتی هیچ‌وقت نمی‌تواند جای فروش اینترنتی را بگیرد؛ به‌خصوص در بازاری مانند بازار کتاب که لازم است از نزدیک دیده شود و در این زمینه کتاب کودک به‌دلیل محتوا، نوع چاپ و تصاویر نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
مدیر «نمایشگاه کتاب کودک» با بیان اینکه ارائه توضیحات کامل و انتشار تصاویر متنوع درباره هر کتاب را به‌صورت جدی انجام می‌دهیم، عنوان کرد: با توجه به حساسیت بالای والدین برای انتخاب کتاب مناسب برای فرزندانشان، این اطلاعات را به آن‌ها ارائه می‌دهیم تا بتوانند ارزیابی خوب و مناسبی از کتاب‌های مورد نظرشان داشته باشند و خرید خود را از طریق سایت انجام دهند.
 
وی از حضور کارشناسان حرفه‌ای کتاب برای معرفی و مقایسه کتاب‌ها در فرایند معرفی و فروش از طریق فضای مجازی خبر داد و گفت: در این زمینه قصد داریم علاوه بر بررسی محتوای کتاب‌ها، کیفیت ظاهری تولید کتاب‌ها را نیز بررسی کنیم و با ارائه‌دادن معرفی کتاب‌ها در قالب فایل صوتی یا تصویری به سوالات مشتریان برای انتخاب اثر مناسب پاسخ بدهیم.
 
خرید اینترنتی کتاب برای جامعه جاافتاده است

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها