سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
میزبانی سرور؛ چالش احتمالی نمایشگاه مجازی کتاب

به گفته امین نادری، درکل بحث سرویس‌دهی و میزبانی سرور در کشور ما یک چالش مهم هم برای اکوسیستم‌های استارتاپی و هم شرکت‌های نوآور است. برگزارکنندگان نمایشگاه مجازی باید توجه ویژه‌ای به این مولفه داشته باشند.

امین نادری، کارشناس تحلیل سیستم و مدیر سوره مهر الکترونیک در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تجربیات این نشر از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گفت: با توجه به اینکه کارکرد نمایشگاه‌ها در سراسر دنیا متفاوت است، به طور طبیعی برگزاری نمایشگاه مجازی هم از کارکردهای اصلی آن پیروی می‌کند. نمایشگاه کتاب تهران بیشتر شبیه یک فروشگاه بزرگ است و فرصت مهمی برای ناشرانی است که حجم زیادی از فروششان در نمایشگاه حاصل می‌شود.
 
وی افزود: بنابراین آن فرآیندی که برای مثال مدیران نمایشگاه بلونیا در بستر مجازی انجام دادند، چندان برای نمایشگاه کتاب تهران پاسخگو نیست. لازم به ذکر است مدیران نمایشگاه بلونیا تا پیش از این از نرم‌افزاری برای تعاملات و تبادل کپی‌رایت میان ناشران و آژانس‌ها بهره می‌گرفتند که در گذشته هم مورد استفاده آن‌ها قرار گرفته بود؛ اما تعطیلی شکل فیزیکی نمایشگاه باعث شد بر مبنای این نرم‌افزار فرآیند برگزاری نمایشگاه مجازی شکل بگیرد و آن را بسط دهند.
 
نادری گفت: روزی که غرفه مجازی انتشارات سوره مهر را می‌خواستیم طراحی کنیم ابتدا به این موضوعات پرداختیم که نیازهای اصلی مردم در نمایشگاه کتاب چیست و چه سرویس‌هایی را می‌توانیم به صورت الکترونیکی در اختیار آن‌ها قرار دهیم؛ نخستین موضوع ارائه کتاب با تخفیف بود که ارائه چنین زیرساختی به لحاظ تکنیکی کار سختی نبود.
 

 
به گفته نادری، دومین موضوع دیدار با نویسندگان و شاعران محبوب بود که ما باید طی یک ساختاری در فضای وب این دیدار را طراحی می‌کردیم. از آنجایی که همواره این نوع دیدارها و نشست‌ها در نمایشگاه کتاب تهران زیاد اتفاق می‌افتاد باید در غرفه مجازی سوره مهر هم چنین روندی صورت می‌گرفت.
 
این کارشناس تحلیل سیستم، با اشاره به کاربرد فناوری سه بعدی در غرفه مجازی سوره مهر گفت: علاوه بر تمام اولویت‌هایی که داشتیم تلاش کردیم در فضای سه بعدی هر آنچه که مخاطب از غرفه سوره مهر در ذهن دارد را بازسازی کنیم. در واقع ما می‌خواستیم طبق روال هر سال مخاطبانمان حس واقعی را از قدم زدن در غرفه را دریافت کنند.
 
تور مجازی فناوری به کارگرفته شده
نادری درباره استفاده از فناوری تورمجازی افزود: فناوری تور مجازی در کشورما هم چندان جدید نیست در واقع با عکس‌برداری‌هایی، فضایی را با استفاده از نرم‌افزار سه بعدی می‌کنند و محیط را بازسازی می‌کنند. ما پیش از این فروشگاه کتاب سوره مهر را با استفاده از همین فناوری به یک تور مجازی تبدیل کرده بودیم به طوریکه در گوگل مپ وقتی فردی این فروشگاه را جست‌وجو می‌کرد، می‌توانست به داخل فروشگاه بیاید و از تور مجازی بهره بگیرد و از فروشگاه به صورت مجازی بازدید کند.
 
مدیر سوره مهر الکترونیک گفت: روند کار به این صورت است که از یک فضای واقعی از زوایای گوناگون عکس‌برداری می‌شود و با استفاده از نرم‌افزار عکس‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و یک فضای سه بعدی را می‌سازند. اما چون ما برای غرفه مجازی فضایی از پیش نداشتیم تصمیم به طراحی گرافیکی آن در بستر نرم‌افزار کردیم. در واقع ما با استفاده از فناوری تور مجازی شگفتانه‌ای برای مخاطبان رقم زدیم. شاید این مسیر برای نمایشگاه کتاب تهران مناسب نباشد شاید باید شگفتانه به شکل دیگری رقم بخورد.
 
میزبانی مجازی بزرگ‌ترین چالش
نادری با اشاره به چالش‌های موجود میزبانی سرورهای به کار گرفته شده در بحث نمایشگاه مجازی کتاب گفت: در کل بحث سرویس‌دهی و میزبانی سرور در کشور ما یک چالش مهم هم برای اکوسیستم‌های استارتاپی و هم شرکت‌های نوآور است. با اینکه از قوی‌ترین سرویس‌دهنده‌ها و پنل‌ها استفاده می‌کردیم و هزینه زیادی را هم صرف کرده بودیم، دوبار به طور کامل دیتا سنتر سرویس‌دهنده قطع شد. اما خوشبختانه در بحث سرعت در فرآیند خرید یا خدمات دیگر به مشکل جدی برخورد نکردیم.
 
وی ضمن اشاره به پهنای باند مورد استفاده برای غرفه مجازی سوره مهر افزود: ما از یک پنل هوشمند استفاده کردیم که متناسب با تعداد کاربران آنلاین حجم منابع سرور را افزایش دهد. این سرور هوشمند است و متناسب با تعداد کاربران و تراکنش‌های سایت به صورت خود به خودی سرور حجم منابع خود را افزایش می‌دهد تا با مشکل قطعی و کندی مواجه نشود.
 
نادری گفت: یکی دیگر از موارد مهم اعتبارها یا کارت‌های بنی بود که دانشجویان و طلاب داشتند و آن‌ها را ترغیب به کتاب‌خواندن می‌کرد. تمام این موارد وزن یکسانی برای هر نمایشگاه مجازی ندارند و امکان دارد بستگی به جایشگاهشان برای هر نمایشگاه تغییر کند. ما تنها یک سایت فروشگاهی نداشتیم و تلاش کردیم مخاطب با ورود به غرفه مجازی علاوه بر خرید به موارد دیگر هم نظرش جلب شود.

فرآیند خرید ساده بود
وی تاکید کرد: طبق آمارهای به دست آمده 65 درصد خریدها و سفارش‌هایی که در ایام نمایشگاه انجام شد از شهرستان‌ها بوده است و این برای ما یک دستاورد است چراکه در مقایسه با آمارهای سال قبل در نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران پانزده درصد شامل شهرستان‌ها می‌شد. موضوع قابل درک  این است که همه مردم شناخت کافی از فضای مجازی ندارند برای مثال همه ایمیل ندارند و این مهم است که فرایند خرید ساده باشد که ما این را رعایت کرده بودیم در واقع غرفه مجازی سوره مهر نیاز به ثبت‌نام و ایمیل نداشت و تنها با وارد کردن شماره تماس خرید صورت می‌گرفت در واقع ما تلاش کرده بودیم با آسان کردن فرآیند خرید تنها با یک کلیک کتاب به سبد خرید آن‌ها اضافه می‌شد.

در این رابطه در ایبنا بخوانید
نمایشگاهی برمبنای پلت‌فرم‌ها
وقتی با موبایل به نمایشگاه کتاب می‌روید/ برگزاری نمایشگاه برای فروش کتاب ضروری است
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها