سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
شبیه‌سازی؛ مهم‌ترین مولفه در برگزاری نمایشگاه مجازی

انصاری‌نیا معتقد است؛ هر آنچه که در چینش نمایشگاه فیزیکی دیده می‌شود باید در نمایشگاه مجازی هم به مخاطب داد. در واقع نمایشگاه مجازی باید نهایت شبیه‌سازی را در فرایند شناخت کتاب به مخاطب بدهد.

محمد انصاری‌نیا؛ مجری برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی صنایع آموزشی و دستاوردهای مدارس و مراکز غیردولتی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره الزامات اساسی برای برگزاری یک نمایشگاه مجازی در حوزه فرهنگی گفت: با توجه به اینکه در اکثر نمایشگاه‌های دنیا در کنار نمایشگاه‌های فیزیکی نمایشگاه‌های مجازی تحت وب وجود دارد، این بستر به افرادی که توانایی حضور ندارند مفید است. بنابراین در شرایط کنونی امروز، به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحریم‌ها برای جذب مشارکت‌کننده‌ها و بازدیدکننده‌های داخلی و خارجی و مخاطبان بین‌المللی اهمیت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب دوچندان است.
 
وی ادامه داد: نمایشگاه مجازی یک نوع تعامل و حضور در زمان برگزاری نمایشگاه و بعد از برگزاری آن است؛ همچنین روند انتقال تجربیات رویداد به صورت مدرن به حساب می‌آید.
 
 
وی در تشریح خدمات ارائه شده در نمایشگاه‌های مجازی گفت: در واقع نمایشگاه مجازی یک تصویر مجازی از نمایشگاه را به صورت دو بعدی و سه بعدی نمایش می‌دهد. در نگاه اول نمای کلی از فضای نمایشگاهی با سالن‌ها در آن وجود دارد که سالن‌ها بر اساس مشارکت‌کنندگان و نوع خدمات تقسیم‌بندی می‌شوند.
 
انصاری افزود: در نمایشگاه مجازی کتاب طبیعتا هر سالن به بخش‌ها و دسته‌بندی معمول کتاب‌ها اختصاص داد. در حقیقت هر آنچه که در چینش نمایشگاه فیزیک دیده می‌شود باید در نمایشگاه مجازی هم به مخاطب داد. بعد از تقسیم‌بندی و انتخاب سالن‌ها، وقتی بازدیدکننده وارد فضا می‌شود بخشی به نام کانتر نمایشگاه باید وجود داشته باشد تا بازدیدکنندگان برای دریافت اطلاعات به آن رجوع کنند. در این بخش افراد می‌توانند از راهنمایان فرضی یا حقیقی راهنمایی بگیرند. از دیگر مواردی که باید در یک نمایشگاه مجازی وجود داشته باشد، بردهای اطلاعاتی است؛ در واقع در قسمتی از سالن بردی وجود دارد که اسامی شرکت‌کنندگان روی آن درج شده است.
 
انصاری‌نیا گفت: حتی می‌توان به مخاطب امکان جست‌وجو مکان یا کتاب مورد نطر را داد و فرد طبق جست‌وجویی که داشته با یک کلیک وارد غرفه مدنظرش شود. برای یک نمایشگاه مجازی اعمال افراد در غرفه‌ها اهمیت زیادی دارد. بعد از وارد شدن در غرفه موردنظر کانتر اطلاعاتی گفته شده باید برای هر غرفه وجود داشته باشد تا کاربر بتواند اطلاعات موردنیاز خود را درباره کتاب‌ها دریافت کند. این اطلاعات باید شامل نام کتاب، نوع چاپ حتی نوع کاغذ و ابعاد اصلی کتاب است که باید به کاربر داده شود.
 
گفتنی است؛ همچین بنرهای جانمایی شده هم برای جذب بهتر مخاطب اهمیت زیادی دارد که مدیریت آن بر عهده هر غرفه‌دار است.  
 
وی با اشاره به دیگر بخش‌های مهم در برگزاری یک نمایشگاه مجازی گفت: یکی از بخش‌های مهم در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران هندلینگ فروش است که باید پشتوانه‌های دیتای قوی را برای آن درنظر گرفت تا تعداد زیادی از افراد بتوانند خرید آنلاین به صورت یک‌جا داشته باشند.
 
این کارشناس در عرصه برگزاری نمایشگاه‌های مجازی گفت: نکته مهم اینجاست که بسیاری از افرادی که هرساله از نمایشگاه کتاب تهران بازدید می‌کنند، قصد خرید کتاب و بازدید فیزیکی دارند، بنابراین نمایشگاه مجازی باید نهایت شبیه‌سازی را در فرایند شناخت کتاب به مخاطب بدهد.
 
وی افزود: در این رابطه یعنی فروش کتاب، پهنای باند اهمیت زیادی خواهد داشت. با اینکه بعد از برگزاری به‌صورت آنلاین به صورت آفلاین هم برگزار می‌شود اما این فرایند فروش حجم زیادی از کتاب‌ها در همان بازه آنلاین اهمیت زیادی دارد. همچنین یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه مجازی ادامه‌دار بودن آن در طول سال است یا اینکه خدمات مشابهی در طول سال ارائه دهند.  
 
الزام ایجاد شبکه مجازی
انصاری‌نیا خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بخش فروش و سامان‌دهی بن‌هاست؛ همچنین از دیگر از ویژگی‌های نمایشگاه‌های این‌چنینی ایجاد یک نوع شبکه مجازی است که با فراهم کردن آن فضایی در محیط وب نمایشگاه به وجود می‌آید که مخاطب می‌تواند در بستر با دیگران در تعامل باشد.
 
وی افزود: این شبکه می‌تواند به صورت اتاق‌های مجزا برای میزگردهای تجاری یا گروه‌های دانش‌آموزی یا دانشجویی برای تعامل بیشتر در نطر گرفته شود. همچنین تعامل میان نویسندگان و مخاطبان که بتوانند در آن جا بحث و گفت‌وگو کنند هم از دیگر مزایای راه‌اندازی شبکه مجازی است.
 
به گفته انصاری‌نیا، بنابراین، می‌توان یک شبکه مجازی نمایشگاه کتاب طراحی کرد که افراد بتوانند با همدیگر بحث و تبادل نظر داشته باشند. این شبکه مجازی می‌تواند پایه اساس دیتا سنتری برای این منظور باشد.
 
راه‌اندازی VR دشوار است
انصاری‌نیا با اشاره به استفاده از واقعیت مجازی یا فناوری VR گفت: بحث دیگری هم در فرآیند اجرایی نمایشگاه مجازی مطرح است، به کارگیری واقعیت مجازی است. برای راه‌اندازی VRها یا همان واقعیت مجازی زیرساخت بسیار قوی را می‌طلبد که بتواند در اصل واقعیت مجازی این نمایشگاه را در اختیار مخاطب قرار دهد. لازم به ذکر است، واقعیت مجازی استفاده از ابزارهای پیشرفته رسانه‌ای برای ایجاد یک محیط مجازی از یک محیط واقعی که شبیه‌سازی شده است.
 
وی افزود: با توجه به اینکه یکی از جذابیت‌های نمایشگاه فیزیکی شور و هیجان و جنب‌وجوش افرادی است که در رفت و آمد هستند، حال اگر با عینک‌های VR این نمایشگاه را به عرصه ظهور درآورد، نه صد در صد بلکه شصت درصد مخاطبان سابق بازدید خواهند کرد. در واقع به کارگیری VR میزان بازدیدکنندگان را دو چندان خواهد شد، چراکه به‌طور دقیق مخاطب حس می‌کند که در فضای نمایشگاه حضور دارد؛ اما راه‌اندازی آن نیازمند بسترهای فناوری دشواری است.
 
وی با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه مجازی بین‌المللی صنایع آموزشی و دستاورهای مدارس و مراکز غیردولتی گفت: این نمایشگاه که وابسته به وزارت آموزش و پرورش است قرار است آذرماه سال جاری برگزار شود. در واقع نوعی تعامل میان مدارس است که اطلاعات و تجربیات یکدیگر را به اشتراک می‌گذارند. در این راستا به خانواده‌ها کمک می‌شود تا در انتخاب مدارس موفق‎‌تر عمل کنند.
 
انصاری‌نیا تاکید کرد: از امکاناتی که قرار است در این نمایشگاه ارائه شود، تدارک فضایی برای رویدادها و وبینارها در راستای بارگزاری محتوا به صورت چت، پرسش و پاسخ‌ها است. فضای بعدی که در نظر گرفتیم ایجاد ارتباط بی تو بی است که ارتباط با نمایشگاه را به صورت فیلتری براساس نیاز مخاطبان فراهم می‌کند.

وی افزود: فضایی هم برای کارآفرینان، استارتاپ‌ها، شرکا و سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است که با یک کلیک یکدیگر را پیدا خواهند کرد.
 
به گفته انصاری‌نیا، فضای دیگر تعبیه شده، سالن همایش و ویدئو کنفرانس است که به‌صورت آنلاین و آفلاین در نظر گرفته شده است. حال برحسب نیاز بخش‌هایی به این نمایشگاه اضافه و کم می‌شود. برای مثال فرآیندی برای ارائه کارت ویزیت یا به اشتراک‌گذاری شماره تماس ‌از به روزرسانی‌های جدید این نمایشگاه به حساب می‌آید.
 
اولین و مهم‌ترین
انصاری‌نیا با اشاره به عدم برخی باگ‌های زیرساختی در امر فناوری نمایشگاه‌های مجازی گفت: در برگزاری نمایشگاه مجازی رفع باگ‌های زیرساختی اهمیت بسیاری دارد. بزرگ‌ترین چالش می‌تواند خرید و فروش کتاب باشد که اگر این قسمت خوب کار کند نتیجه بسیار بزرگی را رقم خواهد زد. در واقع باید در بحث برگزاری نمایشگاه مجازی یک فرض را به عنوان مهم‌ترین هدف در نظر گرفت که که باگ یا شکافی در این بخش صورت نگیرد. حتی اگر قرار است یک سال دیگر هم این نمایشگاه برگزار نشود بهتر از آن است که در اولین برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب این شکاف‌ها مانع برگزاری استاندارد و استفاده آن از سوی کاربران شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها