پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
امیدوارم بتوانم جملات کرونایی‌ام را در قالب کتاب منتشر نمایم/ همیار سلامت بودن افتخار من است

آوا حسن‌بیکی دانش‌آموز دامغانی که علاقه وافری به کتابخوانی و حوزه فرهنگ دارد و تاکنون کتابهای زیادی را مطالعه کرده ، با شیوع کرونا حدود 300 عکس‌نوشته حاوی جملات فرهنگی و مرتبط با کتاب تولید نموده است و گفت: در تلاشم تا این جملات را با شرح و توضیح مبسوط به صورت کتاب منتشر نمایم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان- محمود بانی: با شیوع ویروس کرونا در ایران و سایر نقاط جهان بسیاری از حوزه‌ها دچار آسیب شد و حوزه فرهنگ و هنر نیز از این امر مستثنی نبود چه بسا در بسیاری از موارد اصحاب فرهنگ و هنر با شیوع کرونا متوجه نقاط ضعف این حوزه شدند و به صورت خودجوش در راستای احیا و برطرف نمودن نقاط ضعف برآمدند و در ایام قرنطینه خانگی کتاب و کتابخوانی بیش از هر چیز جلوه‌نمود و جان تازه‌ای به خود گرفت، اما در این بین فرهیختگانی نیز بدون اینکه وظیفه خاصی داشته‌باشند در راستای ترویج فرهنگ قرنطینه خانگی و کتابخوانی که از جمله شیوه‌های مبارزه و قطع زنجیره انتقال کرونا بود تلاش کردند؛ آوا حسن‌بیکی نوجوان 12 ساله دامغانی که سابقه عضویت در شورای دانش‌آموزی و ریاست این شورا در مجتمع آموزشی غیر دولتی فرهنگ را در کارنامه خود دارد از جمله همین افراد است که مشروح گفتگوی ایبنا با ایشان از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 
لطفا خود را معرفی نمائید؟ 
 آوا حسن‌بیکی هستم 12 ساله و دانش‌آموز پایه ششم ایتدایی مجتمع غیردولتی فرهنگ که عضو و رئیس شورای دانش‌آموزی مدرسه هستم.
 
چه انگیزه‌ای باعث شد که به کار عکس نوشته بپردازید؟
قطعا همه ما در قبال جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم هریک به شکلی مسئول هستیم و چنانچه حادثه و یا بحران خاصی در کشور رخ دهد همه باید در قبال رفع و حل آن مشکل برآییم و هرگونه کمکی که از عهده ما برمی‌آید در حد توان خویش انجام دهیم.
کار خود را از چه زمانی آغاز نمودید؟ 
 از همان روزهای اولیه موج شیوع بیماری کرونا که منجر به تعطیلی مدارس گردید جهت پرکردن اوقات فراغت و مفید بودن، تصمیم به تهیه و تنظیم عکس نوشته‌هایی با موضوع پیشگیری،کتابخوانی و مقابله با ویروس کرونا گرفتم و از آن تاریخ تاکنون به ساخت آن مشغول می‌باشم و روزانه به طور تقریبی حدود 5 تا 10 عدد عکس نوشته را تنظیم و مهیا می‌نمایم.
 
 موضوع و کارهای شما بیشتر بر چه محوری از مقابله با کرونا استوار است و عکس نوشته‌های‌تان بر روی چه نکاتی تاکید داشته است؟ 
 تمامی آثار منتشره را با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی، نابودی کرونا و کاهش تعداد مبتلایان به این بیماری قرار داده‌ام و به بی‌توجهی‌هایی از قبیل رها ساختن دستکش و ماسک مصرف شده‌ای اختصاص دادم که بعضا درسطح معابر و اماکن عمومی شهر شاهد آن هستیم و این خود معضل بزرگی در جهت کنترل و منع انتشار بیماری کرونا است .
 
 در مورد کرونا چه می‌دانید؟ 
 این بیماری مرموز به شکل پنهان و ناپیدا اخیرا در سطح کشور و دنیا شیوع یافته است و در عین حال که ساده به نظر می‌رسد کشنده است و تاکنون نیز جمعی از هموطنان ما به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و بی‌تفاوتی و گاهی هم ناآگاهانه و غفلت جان خود را از دست داده اند؛ لذا نباید با ساده انگاری و بی توجهی جان خود و اطرافبان را به خطر اندازیم و مشکلات بسیاری را برای کادر درمانی و پرستان و پزشکان عزیز پدید آوریم.
 
چرا این کار را در این سن آغاز نموده‌اید؟
 در وهله اول احساس نمودم که باید به عنوان عضوی از جامعه در برابر این رخداد تلخ  نقش ایفا نمایم و از آنجا که بسیاری از کارهایی که گروه‌های بزرگسال همچون ضد عفونی کردن معابر شهری و یا دوخت ماسک و لباس مخصوص بیمارستانی انجام می‌دهند از توان من خارج است و تصمیم گرفتم با ذوق و اشتیاقی که به انجام کارهای فرهنگی دارم شیوه پیام رسانی وآگاهی‌بخشی را برگزینم و دریافتم که از طریق انجام  کار فرهنگی می‌توان پیام رسانی خوبی با گوشزد نمودن نکات بهداشتی و ایمنی نمایم و مسیر پیشگیری را بجای درمان مورد توجه قراردهم؛ همچنین در مدتی که همه ما در قرنطینه خانگی به سر می‌بریم و ناچار به خانه‌نشینی هستیم، بجای تلف کردن وقت  می‌توانیم اوقات فراغت و عمر خود بخصوص ما که در دوران نوجوانی بسر می‌بریم را از هم اکنون صرف خدمت به افراد جامعه نماییم.

 
به نظرشما بهترین راه مقابله با بیماری کرونا چه می‌تواند باشد؟ 
 به نظر من مهمترین کاری که در زمینه مبارزه و مقابله با بیماری کرونا می‌توان انجام داد در خانه ماندن است، چرا که با در خانه ماندن و عدم ارتباط با افراد و محیط اطراف خود  خواه ناخواه زنجیره انتقال این بیماری کاملا قطع می‌گردد و اگر مردم از ابتدا آن را جدی می‌گرفتند طبعا تاکنون اگر نگوییم ریشه کن شده بود می‌توانیم بگوییم که آمار مبتلایان خیلی کمتر از آمار فعلی بود.
 
 آیا ساخت این عکس نوشته‌ها تاثیری بر روی خانواده شما گذاشته است؟
 بله بیشتر تاثیر را بر روی پدرم داشت چرا که هر وقت که قصد بیرون رفتن از خانه را داشت به محض آنکه من را در حال درست کردن و نگارش پیام‌ها می‌دید در معذوریت قرار می گرفت و از بیرون رفتن منصرف می‌شد و احساس می کردم مثل همیاران پلیس نقش همیار سلامت را در خانه به عهده گرفته‌ام و این اولین تاثیری بود که از نوشته‌هایم در خانواده‌ام دیدم.
 
 پس در حقیت پدرت را به شکلی قرنطینه نموده بودی یعنی طی این مدت از خانه بیرون نرفت؟
بله خیلی کم بیرون می‌رفت آن هم برای کارهای خیلی مهم و ضروری مثل خرید نان و ... در مجموع در خانه می‌ماند.
 
 تاکنون چند عکس‌نوشته‌ را منتشر نموده‌ای؟
 تا حالا تعداد 300 عکس‌نوشته‌ را کار کرده ام که البته برخی از آنها کامل نشده است و در مرحله پایانی قرار دارد اما آنچه را که در فضای مجازی و در سطح گروهها و کانال‌ها تا این لحظه منتشر نموده‌ام 200 عکس نوشته است و امیدوارم که این روند را تا مرز 500 عدد ادامه دهم  و شاید هم بتوانم در مورد بیماری کرونا با عکس نوشته‌هایم رکوردی را برای شهرم به ثبت برسانم و افتخاری را برای مردمم کسب نمایم.
 
 بهترین عکس نوشته‌هایت از نظر خودت کدامند؟ 
 فرازهای دعای هفتم امام سجاد که مورد توصیه مقام معظم رهبری هم بود و من آن را با دعا برای شفای بیماران کرونایی مخلوط نمودم و عکس‌نوشته‌هایی که نوجوانان و جوانان را به کتابخوانی دعوت کردم و موثر واقع شد.
 
نقش کتاب را در نوشته هایت چگونه می بینی؟
قطعا کتاب می تواند شناخت و آگاهی ما را نسبت به بیماری‌ها و راههای مقابله با آن را کامل سازد و کتاب‌هایی هم هست که می‌تواند استرس و نگرانی ما را نسبت به شیوع بیماری کرونا کاهش دهد؛ امیدوارم که روزی بتوانم جملات کرونایی را به شکل کتاب درآورم و  منتشر سازم.
 
تاکنون چه کتاب‌هایی را خوانده‌ای؟
- کتاب‌های زیادی خواندم که از جمله قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب و تعدادی کتاب داستان که دارای نگارش روان و شیرین است.
مشکلات حوزه کتاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به نظرم قیمت کتاب تا حدودی گران است و  خرید آن برای همه بجه‌ها امکان پذیر نیست اگه دولت کتاب‌های مربوط به کودک و نوجوان را با قیمت پایبن‌تر منتشر کند خیلی به ما کمک می‌شود.

 آیا این روزها کتاب می‌خوانید؟
بله، هرچند که کتابخانه‌ها این روزها تعطیل است ولی کتاب‌های صوتی هم گوش می‌دهم و اتفاقا خانه تسنیم به خاطر عکس‌نوشته‌هایم چند روز پیش به من چند جلد کتاب هدیه داد که آنها را می‌خوانم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها