جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
نیاز کودکان به کتاب‌های ژانر وحشت و معما بیشتر شده است

مسئول کتابخانه سبز قبا دزفول می‌گوید: نیازهای مطالعه کودکان نسبت به گذشته تغییر کرده و بیشتر بچه‌ها وقتی به کتابخانه مراجعه می‌کنند ، به دنبال کتاب‌های ژانر وحشت و معماگونه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان ، زینب دینارزاده کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی مسئول کتابخانه عمومی سبز قبا دزفول با 8 سال سابقه کار در کتابخا‌نه از جمله کتابدارانی است که در این ایام خانه نشینی تمام دغدغ‌ه اش را برای اعضای کتابخانه و سایر علاقه‌مندان حوزه کتابخوانی گذاشته است.

او همه تلاش خود را به کار بسته که در فضای مجازی با پویش «در خانه می‌مانیم، کتاب می‌خوانیم» ارتباط تسلسلی اعضا را با کتاب حفظ کند.

وی در گفت ‌و گو با خبرنگار ایبنا در مورد اجرای این پویش بیان می‌کند: درست از سوم اسفند که کتابخانه تعطیل شد، اعضایی که شماره‌ام  را داشتند تماس‌شان را برقرار کرده و درخصوص تمدید کتاب ها و تعطیلی کتابخانه‌ها سوال می‌کردند. در همین راستا به ذهنم  رسید یک سری فعالیت‌ها را به صورت مجازی برای اعضای کتا‌بخانه،  بستگا‌ن، دوستان و... آغاز کنم.

مسئول کتابخانه سبز قبا دزفول فراهم شدن این موقعیت را فرصت خوبی دانسته و عنوان می‌کند: خانه‌نشینی و تعطیلی توفیق اجباری را  برای کسانی که کتاب خواندن دوست دارند اما نتوانستند برا‌یش وقت بگذارند،  حاصل کرد و هدف ما نیز سوق دادن به این سو و استفاده مناسب برای مدیریت زمان کودکان و نوجوانان در مقوله مطالعه است.

دینار زداده با بیان ابن که فعالیت جدی مجازی را از 17 اسفند ماه سالروز تاسیس نهاد کتابخانه عمومی کشور همز‌مان با برنامه‌های نهاد شروع کرده است ، عنوان می‌کند: در این پویش نقاشی " کرونا را شکست
می‌دهیم" ، "در خانه می‌مانیم" ، "نشست‌های کتاب برای کتابخوان کتابدار" ، با قصه گویی ، درست کردن کاردستی ، نقاشی ،  نقد و بررسی و معرفی کتاب ، خلاصه کتاب‌های خوانده شده ، نقاشی و همچنین همزمان معرفی کتاب برای برزگسالان شروع  و  اجرا کرده و آثار را در صفحه کتابخانه سبزقبا در اینستاگرام قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: در بعضی شب ها بچه ها خودشان قصه می‌فرستند و ما فایل قصه را در واتس آپ و دیگر پیام رسان ها ارسال می‌کنیم. با توجه به استفاده کردن کتاب‌های موجود در منزل و به علت تعطیلی کتابخانه و دسترسی نداشتن به کتاب‌های بیشتر ، سعی کردم از منابع سایت هایی که کتاب الکترونیکی دارند؛ برای نیازهای اعضا بهره ببرم.

دینار زاده کار در فضای مجازی را یک تجربه متفاوت و جذاب می‌داند و
می‌گوید: کار در فضای مجازی به همان اندازه حضوری ، لذت دارد و یک تجربه جالب و متفاوت است، در ارتباط حضوری چون فرد را می‌بینیم ارتباط نزدیک و صمیمانه‌تری ایجاد می‌شود اما فضای مجازی نیز بستری  را برای افراد خجالتی که از ارتباط چهره به چهره گریزان هستند، به خوبی فراهم کرده تا به راحتی خواسته دلشان را بدون هیچ استرسی  مطرح کنند.
 

 
مسئول کتابخانه سبز قبا دزفول با  اشاره به این که هنوز  یکسال از راه اندازی این کتابخانه نگذشته است ، اذعان  دارد: با توجه به این که کتابخانه سبز قبا از تیرماه 98 شروع به کار کرده است اما ثبت 600 عضو نشان از علاقه‌مندی و اشتیاق کتابخوانان این منطقه را دارد ؛ بعضی بچه‌ها تمام کتاب‌های کتابخانه را خوانده اند و در انتظار کتاب‌های جدید هستند و به محض اطلاع رسانی به آنان که کتاب جدید آمده به سرعت
برا‌ی گرفتن کتاب به کتابخانه می‌آیند.

دینار زاده تنوع کتاب ها در بخش کودک و نوجوان را در مقایسه با گذشته مطلوب ارزیابی کرده و می‌گوید: تنوع کتاب در کتابخانه‌ها در سال های اخیر از رشد خوبی برخوردار  و  به بخش کودک توجه ویژه ای  شده است و نیز  کتاب‌های با کیفیتی ارسال می‌شود ؛ اما با این وجود کتابخانه سبز قبا دزفول پتانسیل بالایی ، برای اضافه شدن کتاب‌های بیشتر‌ی را دارد.

وی اضافه کرد: درخواست بچه‌ها برای کتاب متفاوت با سن آن ها است ولی بیشتر بچه‌ها دنبال کتاب‌های سطح بالا و علاقه‌مندی شان به ژانر وحشت و معمایی بیشتر است.

مسئول کتابخانه سبز قبا دزفول با ابراز خرسندی از سیل کتابخوان شدن کودکان در دوران قرنطینه یادآور می‌شود: خیلی خوشحالم چون در این ایام تمام تمرکزم را با ذوق و پر انرژی بدون هیچ دغدغه‌ای برای خواندن کتاب گذاشتم و کتابخوانانی که در این مدت علاقه‌مند شدند هر روز تعدادشان بیشتر می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها