دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
حضور خون‌شناس ایرانی در کمیته بین‌المللی استانداردسازی هماتولوژی

اکبر درگلاله هماتولوژیست (خون­‌شناس) ایرانی برای نخستین بار در کمیته بین‌المللی استانداردسازی در هماتولوژی (ICSH)در تدوین استانداردهای ترومبوز و هموستاز مشارکت می‌کند.

اکبر درگلاله، هماتولوژیست و مولف در زمینه خون‌شناسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) خبر از همکاری با کارگروه ترومبوز هموستاز کمیته بین‌المللی استانداردسازی در هماتولوژی (ICSH) داد، وی گفت: در سال 2018 از چند متخصص سرشناس بین‌المللی در حوزه ترومبوز هموستاز(حوزه انعقادی) دعوت به عمل آمد تا با تشکیل نخستین کارگروه تخصصی وارد مسائل تشخیصی انعقاد شوند و دستورالعمل‌های بین‌المللی مربوطه را طی چند سال تدوین، منتشر و در اختیار متخصصان خون­شناسی در سراسر دنیا قرار دهند و کمک کنند تا همکارانشان به گونه­ای استاندارد‌تر به تشخیص بیماری­ها و اختلالات انعقادی بپردازند.
 
شاید بتوان گفت افتخار ملی برای جامعه پزشکی ایران است که برای نخستین کارگروه ترومبوز هموستاز کمیته بین‌المللی استانداردسازی در هماتولوژی  (ICSH)از یک پژوهشگر سرشناس و بین‌المللی کشورمان، دعوت به عمل آورده تا در تدوین و انتشار نخستین دستورالعمل­های بین‌المللی در این زمینه همکاری داشته باشد. درگلاله با اشاره به این همکاری گفت: اکنون همراه با چند متخصص سرشناس بین‌المللی در حال تدوین چند دستورالعمل کمیته بین‌المللی استانداردسازی در هماتولوژی  (ICSH) در حوزه ترومبوز و هموستاز هستیم. برخی از این دستورالعمل‌­ها در مجلات بسیار معتبر بین‌المللی منتشر شده‌اند. اغلب دستورالعمل­‌های منتشر شده کمیته بین‌المللی استانداردسازی در هماتولوژی (ICSH) در بسیاری از کتاب‌های مرجع هماتولوژی دنیا مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به عنوان محتوای آموزشی به جامعه علمی عرضه شده‌اند.
 
وی با اشاره به انتشار کتابی در همین زمینه افزود: قرار است دستورالعمل‌های تدوین شده و در حال تدوین کارگروه ترومبوز و هموستاز کمیته بین‌المللی استانداردسازی در هماتولوژی (ICSH) نیز در کتاب مرجع هماتولوژی مورد استفاده قرار گیرند.
 

اکبر درگلاله
 
درگلاله درباره پیشینه و فعالیت‌های این کارگروه خاطرنشان کرد: کمیته بین‌المللی استانداردسازی در هماتولوژی (ICSH)به عنوان معتبرترین کمیته استانداردسازی هماتولوژی برای نخستین بار در سال 1963 توسط انجمن هماتولوژی اروپا (ESH) اعلام موجودیت کرد. اما در سال بعد یعنی سال 1964 به طور رسمی توسط انجمن بین‌المللی هماتولوژی (ISH) و انجمن هماتولوژی اروپا  (ESH)در استکهلم در سال 1964 تشکیل شده و آغاز به کار کرد. کمیته بین‌المللی استانداردسازی در هماتولوژی  (ICSH)یک سازمان غیر دولتی است که دارای روابط رسمی با سازمان بهداشت جهانی (WHO) است. در حقیقت کمیته بین‌المللی استانداردسازی در هماتولوژی (ICSH) تخصصی‌ترین کمیته فعلی در زمینه استانداردسازی آزمایش‌­های هماتولوژی است که طی قریب به 60 سال فعالیت، دستورالعمل‌­های متعددی را در حوزه خون­شناسی به جامعه هماتولوژی ارائه کرده است و کمک شایانی به استانداردسازی آزمایش‌­های این شاخه علمی کرده است.
 
وی با اشاره به اهداف این کمیته گفت: هدف اصلی این کمیته دستیابی به نتایج آزمایشگاهی قابل اعتماد و تکرارپذیر در حوزه خون­شناسی تشخیصی است. ICSH برای دستیابی به این هدف کارگروه‌های مختلفی از متخصصان مربوطه تشکیل داده و با کمک این متخصصان مبادرت به تهیه دستورالعمل‌های بین‌المللی لازم برای استاندازدسازی آزمایش­‌های خون‌شناسی می­‌ورزد. افرادی که به کمیته بین‌المللی استانداردسازی در هماتولوژی (ICSH) دعوت شده و تلاش برای تهیه دستورالعمل­‌های بین‌المللی می‌کنند. افراد خبره و صاحب‌­نام در حوزه هماتولوژی هستند که بسیاری از دستورالعمل‌­ها بر اساس نظر تخصصی این افراد شکل می‌­گیرند. کارگروه‌های مربوطه با جلسات و مشورت­‌های متعدد، در نهایت موفق به تدوین و انتشار دستورالعمل­‌های مربوطه می­‌شوند.

این مولف تشریح کرد: این دستورالعمل­‌های مهم هماتولوژی در مجلات معتبر بین‌المللی و در کتاب‌ها از سوی ناشران معتبر منتشر شده و بر اساس استانداردهای کمیته به صورت رایگان در اختیار تمام افراد در سراسر جهان قرار می­‌گیرند، تا از این طریق به استانداردسازی هماتولوژی در همه جای دنیا کمک کنند.
 
درگلاله گفت: در واقع این دستورالعمل­‌های معتبر یکی از اساسی‌ترین راهنماهای موجود برای متخصصین هماتولوژی در سراسر کره خاکی است و به این افراد کمک می­‌کند تا به کمک افراد صاحب نظر رشته خون­شناسی به مدیریت بهتر مسائل مربوط به هماتولوژی پرداخته و بر اساس استانداردهای بین‌المللی به تشخیص بیماری­‌های خونی بپردازند. در نهایت این دستورالعمل‌­ها به کمک با  متخصصان هماتولوژی کمک خواهد کرد تا خدمات بهتری به بیماران ارائه دهند.
 
این هماتولوژیست با اشاره به فعالیت‌های تولید محتوایی این کمیته که درباب تدوین دستورالعمل‌ها در قالب مجلات و کتاب گفت:  کمیته بین‌المللی استانداردسازی در هماتولوژی  (ICSH)تاکنون دستورالعمل­‌های بسیار مهمی برای تشخیص بهتر و استاندارد بیماری­‌های خونی مانند آنمی‌­ها و سرطان‌های خون منتشر کرده است. این دستورالعمل‌­ها بسیاری از نیازهای محتوایی متخصصان این رشته را مرتفع ساخته‌­اند و باعث شده ­است تا در حوزه‌هایی که کمیته بین‌المللی استانداردسازی در هماتولوژی  (ICSH) وارد شده است به نوعی اجماع بین‌المللی برسند.
 
وی درباره اهمیت بیماری‌های انعقادی در فضای بین‌الملل گفت: هر چند کمیته بین‌المللی استانداردسازی در هماتولوژی  (ICSH)به صورت گسترده به تشخیص بسیاری از بیماری‌­های خونی از جمله آنمی‌­ها و لوکمی­‌ها پرداخته است، اما حوزه انعقادی یا به عبارت صحیح‌­تر ترومبوز و هموستاز حوزه مغفول مانده هماتولوژی بود که کیمته تا سال 2018 به آن ورود نکرده بود.
 
وی افزود: بیماری‌­های انعقادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند که از آن جمله می­‌توان به این مهم اشاره کرد که بیماری­‌های ترومبوآمبولیک یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان است و بهتر است بدانیم که ترومبوز عامل اصلی سه بیماری اصلی قلبی عروقی است. شیوع  مرگ و میر ناشی از بیماری­‌های قلبی بر کسی پوشیده نیست. بر اساس کارهای علمی منتشر شده، اختلالات ترومبومبولیک علت اصلی مرگ و میر در دنیا بوده و از هر 4 مرگی که در دنیا اتفاق می­‌افتد، یک مرگ مربوط به این اختلالات است.
 
این پژوهشگر مولف تشریح کرد: علاوه بر این، بسیاری از بیماری‌­ها که جامعه را درگیر کرده­‌اند از جمله هموفیلی، بیماری ون ویلبراند (که تخیمن زده میشود که یک درصد مردم در دنیا به آن مبتلا هستند) در حوزه ترومبوز و هموستاز (بیماری‌های انعقادی) قرار می‌­گیرند. همچنین سقط جنین، خونریزی­‌های در حین عمل جراحی، در اثر تصادفات جاده­ای و بسیاری موارد مشابه نیز در این حوزه از خون­شناسی قرار می­‌گیرند. شاید همین اهمیت و گستردگی اختلالات ترومبوتیک و هموستاتیک، کمیته بین‌المللی استانداردسازی در هماتولوژی  (ICSH) را واداشت تا به صورت جدی وارد این حوزه شده و به متخصصین هماتولوژی در آزمایشگاه‌ها کمک کند تا به صورت استانداردتر و تخصصی‌تر به این مقوله بپردازند.
 
گفتنی است؛ درگلاله پیش از این نیز به عنوان سرویراستار نخستین کتاب بین‌المللی انعقاد کشور به جامعه علمی معرفی شده بود و علاوه بر این فعالیت­‌های علمی زیادی برای بیماران انعقادی کشور به ثمر رسانده بود. انتشار بیش از صد مقاله انعقادی در مجلات معتبر بین‌المللی و نیز همکاری با بسیاری از مجلات معتبر بین‌المللی و فعالیت‌­های علمی بین‌المللی دیگر نیز از افتخارات دیگر این هماتولوژیست جوان کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها